Baffel skrev:Om jag läser en båttidning där en båt testas så vill jag se resultat där de testat båten i tuffa vatten . Inte ett test där de småputtrat i hamnen.
Jag vill ha en båt som är så pass stor så det klarar av när det blåser på. Dessutom med kraftfull motor. Underdimensionerad motor till båt är bara för trist.
Har man liten båt får man puttra runt i viken när det inte blåser så mycket. Det går ju med en liten båt att ta sig ut längre till havs men med livet som insats. Knappast något man riskerar med en tafflig förstärkare om man drar på med musik som ställer krav på förstärkeriet. Inte så kul, men man överlever.

Ah en analogi! Älskar såna!

Två båtar går lika snabbt i de aktuella vågorna och vinden, men den ena kommer snabbare fram till Sandhamn när båda startar samtidigt från Nynäshamn. Hur är det möjligt?
I trådämnet rekommenderar jag att läsa turerna kring Richard Clark Amplifier Challenge. Vad man än tycker i frågan så måste man på nåt sätt förhålla sig till detta.
10 000 dollar till den som kan skilja två förstärkare åt under några satta förutsättningar (fritt från minnet):
- Lika frekvensgång inom hörbara området. Man tillåts EQ:a den ena eller bägge stärkarna.
- Dist lägre än 0,1 %
- Ingen förstärkare spelar över klippggränsen
- Nivåanpassat och blindtest
Ingen har kammat hem priset. Rör eller trissor har inte spelat roll. En Onkyo-receiver från Radio Shack spelade likadant som Nelson Pass största monoblock.