Baffel skrev:Gärna fler kommentarer om hur ni som testar tycker det låter med Qobuz. Medveten om att det är subjektiva lyssningsintryck men ändå.

Jag gjorde ett inlägg på HifiForum på Fejjan härom dan:
Det har hänt en del på streamingfronten på senare tid. Qobuz har officiellt lanserat, Tidal har fått stryk pga ”MQA-gate” och Spotify har smugit igång leverans av lossless. Många inlägg har droppat in här med påståenden om hur den ena tjänsten låter bättre än den andra. Ofta är det ”enorma skillnader”. Det har fått mig att inta en lite skeptisk hållning. Skillnaden mellan 320 Ogg Vorbis och lossless CDDA är inte enorm. I bästa fall, under ideala omständigheter, är den detekterbar av ett fåtal människor. Detta är utforskat in absurdum. Så vad är det som gör att det låter olika? Korta svaret är: Olika mastringar. Dvs källmaterialet som levereras är olika. Några frågor som jag ville ha svar på:
1/ Är filerna som skickas från de olika tjänsterna lika, när de utges för att vara samma format? Detta går bara att testa för 16/44.1, eftersom HiRes i dess olika former är antingen ren PCM eller MQA, dvs olika.
2/ Om de är lika, gör uppspelarna/apparna något med ljudet, så att det låter olika?
3/ Skiljer sig olika upplösning åt och i så fall hur? Mätmässigt, alltså.
För att testa fråga 1 har jag laddat ned råfiler från Spotify, Qobuz och Tidal. Det går med lite pyssel, men jag tänker inte gå in på hur här. För att verifiera metoden och att dessa filer verkligen är korrekta har jag jämfört med CDs som jag själv äger och har rippat. En begränsning i detta är att det blir rätt gamla låtar, eftersom jag slutade köpa CD för ca 10 år sen. Resultat: Alla filer jag laddat ned har varit bit-perfect. Detta är testat med DeltaWave Audio Null Comparator och är därmed odiskutabelt. Som vanligt vid den här typen av empiri kan man inte bevisa det som inte undersökts, men indikationen är tydlig. Ingen låt jag testat har diffat.
Fråga 2 är lite klurigare. Det jag gjort är att jag kopplat en iPhone med Roon (för CD-originalet), Tidal, Spotify och Qobus till en DAC med USB (ProJect PreBox S2 Digital). Apparna har ställts in så att normalisering och EQ och annan DSP är avstängt. Analog signal ut ur DACen fångades upp med en Focusrite Scarlett 2i2 och spelades in i Audacity i 24/176,4. Detta är riktigt trist, så jag spelade bara in två spår x 4. Ca en minut. Dessa linjerades upp på samplen när så gått det gick och grovanalyserades i MasVis, ett program som direkt visar tydligt om någon mixtrat med nivåer, kompression eller EQ. Noll skillnad. Jag körde även filerna i DeltaWave, men eftersom det är analoga rippar blir det såklart inte bit perfekt, men nära nog. Det är ändå tydligt att apparna inte manipulerar ljudet som skickas ur iPhone. Jag har inte AD-omvandlat direkt ur analogutgången från iPhone. Det får nå’n annan göra som känner sig hugad! Faktum är att det inte finns någon analog utgång. Dongeln som lurar kopplas in i är en DAC.
Fråga 3 är enkel att kolla. Bara att ladda ned lite olika format och jämföra i MasVis. MQA har redan avhandlats i bl.a. GoldenSounds test nyligen. Qobuz skiljer sig ofta en del mellan olika format. Det är lätt att se i MasVis. Ofta ligger HiRes lite högre i nivå, särskilt för äldre re-issues, som mao är remasters.
Sammanfattning:
-Filer med samma format är så vitt jag sett IDENTISKA från de tre testade tjänsterna.
-Lokala klienter/appar på iPhone manipulerar INTE ljudet.
-Olika format är i regel olika mastringar. Detta syns tydligt i MasVis. HiRes har ofta högre nivå och är mer komprimerade (typiskt för ”Remaster”). Detta gäller gamla re-issues. Nya album i 24/xx från Qobuz ser i regel snyggare ut i MasVis än motsvarande 16/44,1.
Frågor på det?
UPPDATERING. Deezer levererar också bit-perfekt Redbook data. Jag har tyvärr inte möjlighet att testa hur deras klient beter sig och ifall den mixtrar med ljudet.