Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Belker » 2021-04-22 09:25

sprudel skrev:Om man inte har Roon, hur svårt är det att använda volymkontrollen?

Förstår att du är lite sarkastisk, men det finns faktiskt en poäng eller två. En CD eller LP är mastrad för en viss nivå. Man kastar in den, ställer volymen och låter det gå. Med streaming/Roon är det "risk" att olika skivor eller spår spelas upp i följd, utan inbördes kontroll, då kan det vara skönt med normalisering. Om man dessutom, som jag, inte har fjärr till försteget är det extra bra. Det är också bra för att undvika klippning, som kan ske om man använder EQ. Även om man bara lägger negativ gain i EQ, kan det bildas "inter sample peaks" som går över digital nolla. Att ta ned signalen ett snäpp innan den når DAC har jag upplevt som bra. Om det beror på att det inte klipper i den digitala eller analoga domänen vet jag inte. Min DAC mår i alla fall bra av att inte gå så "hett".

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-22 09:30

sprudel skrev:Om man inte har Roon, hur svårt är det att använda volymkontrollen?

Jag har ingen volymkontroll; jag sätter DAC:ens nivå i början av lyssningspasset.

RogerGustavsson skrev:Jag tycker fjärrstyrda volymkontroller är för långsamma för att ta hand om språng på kanske 8-15 dB. En del kontroller har en del större steg, dessvärre ofta 20 dB. Steg om kanske 5-6 dB hade suttit fint.

Precis, sedan jag börjat normalisering så har jag sluppit detta. Det kan dock fortfarande bli en del hopp om man lyssnar på enstaka låtar från olika album eller en spellista.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-22 09:37

Utan normalisering kan ett spår som börjar tyst, och som man då kanske frestas att höja volymen, blir alldeles för högt senare i låten eller tvärtom.
Skulle man exempelvis sätta volymen efter de första takterna i Five miles out...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-22 09:43

Personligen är det så jag alltid gjort även med Tidal, alltså använda volymkontrollen eftersom Linn Kazoo inte har någon egen normalisering alls. Det fungerar bra att både höja och sänka volymen med fjärrkontrollens fysiska knappar eller styrdonets volymreglering! :D
När jag är ute och lyssnar i hörlurar är jag dock mån om att en välfungerande normalisering finns tillgänglig i streamingappen, jag vill inte behöva pilla med någon volymreglering i det läget.

Jag tycker dock att det är extremt viktigt att precis alla plattformar och streamingtjänster har någon form av normalisering då detta i långa loppet är det enskilt viktigaste vapnet mot söndertryckta musikproduktioner. Förhoppningen är ju att denna tråkiga trend med tiden vänder till det bättre då musiker, musikproducenter, skivbolag förhoppningsvis börjar upptäcka att de inte längre någonstans har vinning i att pressa upp medelnivåerna över klippningsgränserna, och att bevarandet av full dynamik på stereospåren* alltid låter allra bäst.

* Det känns viktigt att nämna att full dynamik gäller det färdiga stereospåret, för vad som sker i själva mixen vad gäller dynamiken måste fortfarande vara ett konstnärligt val. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-22 09:46

goat76 skrev:Jag tycker dock att det är extremt viktigt att precis alla plattformar och streamingtjänster har någon form av normalisering då detta i långa loppet är det enskilt viktigaste vapnet mot söndertryckta musikproduktioner. Förhoppningen är ju att denna tråkiga trend med tiden vänder till det bättre då musiker, musikproducenter, skivbolag förhoppningsvis börjar upptäcka att de inte längre någonstans har vinning i att pressa upp medelnivåerna över klippningsgränserna, och att bevarandet av full dynamik på stereospåren* alltid låter allra bäst.

* Det känns viktigt att nämna att full dynamik gäller det färdiga stereospåret, för vad som sker i själva mixen vad gäller dynamiken måste fortfarande vara ett konstnärligt val. :)

Word! Men jag tycker faktiskt man börja se genomslag av detta. Det är sällan album är lika mosade som för några år sen. Tror branschen börjat fatta detta. Det känns så när man följer diskussioner.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-22 11:36

Belker skrev:
goat76 skrev:Jag tycker dock att det är extremt viktigt att precis alla plattformar och streamingtjänster har någon form av normalisering då detta i långa loppet är det enskilt viktigaste vapnet mot söndertryckta musikproduktioner. Förhoppningen är ju att denna tråkiga trend med tiden vänder till det bättre då musiker, musikproducenter, skivbolag förhoppningsvis börjar upptäcka att de inte längre någonstans har vinning i att pressa upp medelnivåerna över klippningsgränserna, och att bevarandet av full dynamik på stereospåren* alltid låter allra bäst.

Word! Men jag tycker faktiskt man börja se genomslag av detta. Det är sällan album är lika mosade som för några år sen. Tror branschen börjat fatta detta. Det känns så när man följer diskussioner.

Jag anar vissa tendenser men det går alldeles för sakta tycker jag, det är oroväckande många musiker/producenter/skivbolag som fortfarande inte verkar förstå att det på de flesta plattformar inte längre lönar sig att trycka upp mixarna starkare än omkring -14 LUFS.

Det finns dock nya mixar som trots lägre total dynamik på stereospåren låter relativt skapliga (även om alla ingrepp med endast starkare ljudnivå som mål är fullständigt onödiga). Kanske har det med den relativt nya trenden att göra där mastringen ibland sker på individuella "stems" istället för på det fullständiga stereospåret, på så vis har de kunnat fokusera på att bara "mosa" enskilda instrument i mixen och kunnat bevara de ljudinslag som de inte fokuserade processandet för.
Även om detta med stems är något mindre dåligt så är det såklart helt onödigt då sådana beslut ändå bör tas vid mixning, där har man i regel ännu bättre precision och kan göra mindre justeringar på enskilda spår.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-22 11:50

Gärna fler kommentarer om hur ni som testar tycker det låter med Qobuz. Medveten om att det är subjektiva lyssningsintryck men ändå. :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-22 11:58

Baffel skrev:Gärna fler kommentarer om hur ni som testar tycker det låter med Qobuz. Medveten om att det är subjektiva lyssningsintryck men ändå. :D

Jag gjorde ett inlägg på HifiForum på Fejjan härom dan:

Det har hänt en del på streamingfronten på senare tid. Qobuz har officiellt lanserat, Tidal har fått stryk pga ”MQA-gate” och Spotify har smugit igång leverans av lossless. Många inlägg har droppat in här med påståenden om hur den ena tjänsten låter bättre än den andra. Ofta är det ”enorma skillnader”. Det har fått mig att inta en lite skeptisk hållning. Skillnaden mellan 320 Ogg Vorbis och lossless CDDA är inte enorm. I bästa fall, under ideala omständigheter, är den detekterbar av ett fåtal människor. Detta är utforskat in absurdum. Så vad är det som gör att det låter olika? Korta svaret är: Olika mastringar. Dvs källmaterialet som levereras är olika. Några frågor som jag ville ha svar på:
1/ Är filerna som skickas från de olika tjänsterna lika, när de utges för att vara samma format? Detta går bara att testa för 16/44.1, eftersom HiRes i dess olika former är antingen ren PCM eller MQA, dvs olika.
2/ Om de är lika, gör uppspelarna/apparna något med ljudet, så att det låter olika?
3/ Skiljer sig olika upplösning åt och i så fall hur? Mätmässigt, alltså.
För att testa fråga 1 har jag laddat ned råfiler från Spotify, Qobuz och Tidal. Det går med lite pyssel, men jag tänker inte gå in på hur här. För att verifiera metoden och att dessa filer verkligen är korrekta har jag jämfört med CDs som jag själv äger och har rippat. En begränsning i detta är att det blir rätt gamla låtar, eftersom jag slutade köpa CD för ca 10 år sen. Resultat: Alla filer jag laddat ned har varit bit-perfect. Detta är testat med DeltaWave Audio Null Comparator och är därmed odiskutabelt. Som vanligt vid den här typen av empiri kan man inte bevisa det som inte undersökts, men indikationen är tydlig. Ingen låt jag testat har diffat.
Fråga 2 är lite klurigare. Det jag gjort är att jag kopplat en iPhone med Roon (för CD-originalet), Tidal, Spotify och Qobus till en DAC med USB (ProJect PreBox S2 Digital). Apparna har ställts in så att normalisering och EQ och annan DSP är avstängt. Analog signal ut ur DACen fångades upp med en Focusrite Scarlett 2i2 och spelades in i Audacity i 24/176,4. Detta är riktigt trist, så jag spelade bara in två spår x 4. Ca en minut. Dessa linjerades upp på samplen när så gått det gick och grovanalyserades i MasVis, ett program som direkt visar tydligt om någon mixtrat med nivåer, kompression eller EQ. Noll skillnad. Jag körde även filerna i DeltaWave, men eftersom det är analoga rippar blir det såklart inte bit perfekt, men nära nog. Det är ändå tydligt att apparna inte manipulerar ljudet som skickas ur iPhone. Jag har inte AD-omvandlat direkt ur analogutgången från iPhone. Det får nå’n annan göra som känner sig hugad! Faktum är att det inte finns någon analog utgång. Dongeln som lurar kopplas in i är en DAC.
Fråga 3 är enkel att kolla. Bara att ladda ned lite olika format och jämföra i MasVis. MQA har redan avhandlats i bl.a. GoldenSounds test nyligen. Qobuz skiljer sig ofta en del mellan olika format. Det är lätt att se i MasVis. Ofta ligger HiRes lite högre i nivå, särskilt för äldre re-issues, som mao är remasters.
Sammanfattning:
-Filer med samma format är så vitt jag sett IDENTISKA från de tre testade tjänsterna.
-Lokala klienter/appar på iPhone manipulerar INTE ljudet.
-Olika format är i regel olika mastringar. Detta syns tydligt i MasVis. HiRes har ofta högre nivå och är mer komprimerade (typiskt för ”Remaster”). Detta gäller gamla re-issues. Nya album i 24/xx från Qobuz ser i regel snyggare ut i MasVis än motsvarande 16/44,1.
Frågor på det? :D
UPPDATERING. Deezer levererar också bit-perfekt Redbook data. Jag har tyvärr inte möjlighet att testa hur deras klient beter sig och ifall den mixtrar med ljudet.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2021-04-22 12:29

Baffel skrev:Gärna fler kommentarer om hur ni som testar tycker det låter med Qobuz. Medveten om att det är subjektiva lyssningsintryck men ändå. :D
Har använt Tidal i åratal, har parallellt med detta levt med Qobuz sen i december. Generellt låter Qobuz bättre - ”klarare” är ett ord som beskriver det.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-04-22 12:30

Belker skrev:

Förstår att du är lite sarkastisk, men det finns faktiskt en poäng eller två. En CD eller LP är mastrad för en viss nivå. Man kastar in den, ställer volymen och låter det gå. Med streaming/Roon är det "risk" att olika skivor eller spår spelas upp i följd, utan inbördes kontroll, då kan det vara skönt med normalisering. Om man dessutom, som jag, inte har fjärr till försteget är det extra bra. Det är också bra för att undvika klippning, som kan ske om man använder EQ. Även om man bara lägger negativ gain i EQ, kan det bildas "inter sample peaks" som går över digital nolla. Att ta ned signalen ett snäpp innan den når DAC har jag upplevt som bra. Om det beror på att det inte klipper i den digitala eller analoga domänen vet jag inte. Min DAC mår i alla fall bra av att inte gå så "hett".

OK! Köper det.
Jag kör via Melcos egen app till streamer och sedan dac. Volymen får hela tiden anpassas efter resp album, men jag upplever inte själva regleringen av volymen som något problem. (Fjärrkontroll)
Däremot överstyrda album är ett problem i sig, och det blir inte så mycket lyssning på dessa vanligtvis. Ljudkvalitet har högsta prio medan bekvämlighet kommer i andra hand.

Qobus verkar hittills ha större variationer än Tidal volymmässigt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-22 12:45

Mats skrev:
Har använt Tidal i åratal, har parallellt med detta levt med Qobuz sen i december. Generellt låter Qobuz bättre - ”klarare” är ett ord som beskriver det.

Just det där med något ”klarare” upplever även jag, men enligt farbror Belker And the DeltaWave så bör det inte vara på det viset. :)

Har du hört samma skillnad mellan Tidal och Qobuz på album/låtar vars man kan förvänta sig att de har samma ursprung, alltså på album som finns hos båda tjänsterna utan någon MQA-variant eller som givits ut i otaliga versioner?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-22 12:52

goat76 skrev:
Mats skrev:

Just det där med något ”klarare” upplever även jag, men enligt farbror Belker And the DeltaWave så bör det inte vara på det viset. :)

Har du hört samma skillnad mellan Tidal och Qobuz på album/låtar vars man kan förvänta sig att de har samma ursprung, alltså på album som finns hos båda tjänsterna utan någon MQA-variant eller som givits ut i otaliga versioner?

Farbror Belker säger också att det finns olika utgåvor och de kan såklart låta olika. Jag har dock inte hittat skillnader på förment samma utgåva/upplösning. Det betyder dock inte att det inte skulle finnas någon, någonstans. Har några miljoner spår kvar att analysera...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-22 13:47

goat76 skrev:Just det där med något ”klarare” upplever även jag, men enligt farbror Belker And the DeltaWave så bör det inte vara på det viset. :)

Vi har både Tidal och Spotify här hemma och både jag och sambon tycker att Tidal är lite roligare att lyssna på. Rn skiva som vi märkte det tydligt var Laleh senaste, på Spotify var skivan ingen höjdare rent musikaliskt men på Tidal upplevdes albumet som lite bättre. Vari detta "bättre" bestod i har vi inte analyserat, bara att det känns bättre. Inte påtagligt ljudmässigt utan mer som att musiken är bättre.

Vi är några kompisar som delar ett Tidal-konto men pga MQA kommer vi köra Qobus parallellt ett par månader i höst för utvärdering.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2021-04-22 13:54

Belker skrev:

Jag gjorde ett inlägg på HifiForum på Fejjan härom dan:

...

Sammanfattning:
-Filer med samma format är så vitt jag sett IDENTISKA från de tre testade tjänsterna.
-Lokala klienter/appar på iPhone manipulerar INTE ljudet.
-Olika format är i regel olika mastringar. Detta syns tydligt i MasVis. HiRes har ofta högre nivå och är mer komprimerade (typiskt för ”Remaster”). Detta gäller gamla re-issues. Nya album i 24/xx från Qobuz ser i regel snyggare ut i MasVis än motsvarande 16/44,1.
Frågor på det? :D
UPPDATERING. Deezer levererar också bit-perfekt Redbook data. Jag har tyvärr inte möjlighet att testa hur deras klient beter sig och ifall den mixtrar med ljudet.

Fin sammanställning och rolig analys :D. Stämmer väl med mina helt oventenskapliga och subjektiva intryck. Samma sak låter lika. Olika sak låter olika. Olika mastrar är det gör att CD, Hires, vinyl och andra välupplösta ljudbärare låter mest olika, inte formatet eller förmedlingstjänsten i sig.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-22 14:03

matssvensson skrev:Fin sammanställning och rolig analys :D. Stämmer väl med mina helt oventenskapliga och subjektiva intryck. Samma sak låter lika. Olika sak låter olika. Olika mastrar är det gör att CD, Hires, vinyl och andra välupplösta ljudbärare låter mest olika, inte formatet eller förmedlingstjänsten i sig.

Det är väl som vanligt, ursprungsmixen/mastringen är långt viktigare än överföringsformatet. Testade lite för några år sedan och en 192k mp3 från en bra master lät mycket bättre än en 24/96 från en komprimerad/limiterad master.

"Source first" alltså!

/ B

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2021-04-22 14:23

goat76 skrev:Har du hört samma skillnad mellan Tidal och Qobuz på album/låtar vars man kan förvänta sig att de har samma ursprung, alltså på album som finns hos båda tjänsterna utan någon MQA-variant eller som givits ut i otaliga versioner?
Ja. Testerna är dock inte jätteomfattande utan mer sporadiska. Orkar inte göra mer då jag är sjuk och saknar energi.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-22 14:46

Fixat. Ska bli spännande att testa. :mrgreen:

Edit, aha fick mail
You can now subscribe to the offer you selected and fully enjoy the Qobuz experience.

De vill väl ha lite kontouppgifter . Fixar det . I vilket fall, kul kommer det att bli. :)
Bilagor
shot_2021-04-22_14-44-59_copy_400x400 (1).png
shot_2021-04-22_14-44-59_copy_400x400 (1).png (17.15 KiB) Visad 11087 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-22 14:59

Baffel skrev:Fixat. Ska bli spännande att testa. :mrgreen:

Du måste ange betalsätt, kort eller paypal, annars kan du bara lyssna på 30 sekunders-klipp. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-22 15:01

Märkte det. :)

Edit, kunde inte hålla mig. Planen var ju att jämföra med nya förbättrade Spotify. 8O. När väl den förändringen / förbättringen nu sker? Får väl se vad som händer med Spotify den närmaste månaden.
Senast redigerad av Baffel 2021-04-22 15:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-22 15:20

Mats skrev:Testerna är dock inte jätteomfattande utan mer sporadiska. Orkar inte göra mer då jag är sjuk och saknar energi.

Usch då. Hoppas det finns hopp om bättring!

/ B

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-22 15:48

Bill50x skrev:
Mats skrev:Testerna är dock inte jätteomfattande utan mer sporadiska. Orkar inte göra mer då jag är sjuk och saknar energi.

Usch då. Hoppas det finns hopp om bättring!

/ B

Krya på dig!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-04-22 18:47

goat76 skrev:
dewpo skrev:Har nu sagt upp mitt Tidal abonnemang :| Och skall snart hoppa på Qobuz tåget :D
Men jag har ett par dagar kvar innan Tidal skulle förnyats så för att få ut mesta möjliga av min prov tid väntar jag till slutat av veckan :twisted:

Eller så hoppar du på nu så får du ett par dagar på dig att jämföra tjänsterna och överföra favoriter. :)

Nu har jag bägge i ett par dagar :D
Vad har jag då märkt, Jo i ROON är sökfunktionen sämre än om man använder Tidal :|
Men vad gör man inte för att slippa MQA :?:
När man har både Qobuz och Tidal igång samtidigt och adderar albumen från bägge leverantörerna så väljer ROON automatiskt det mest högupplösta som primär version :)
Men man kan förstås prioritera om efter tycke och smak :D
Det fattades ett par av mina favoriter från Tidal :(
På det hela taget så känns det som om man om man hade råd (Vilket jag inte har :oops: ) så skulle man gagnas av att prenumerera på bägge tjänsterna :twisted:
Versioner.png
Versioner.png (97.74 KiB) Visad 11030 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-22 18:54

Mitt Roon väljer främst Qobuz. Kan det ha betydelse i vilken ordning man lagt dem i Settings?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-04-22 19:49

Belker skrev:Mitt Roon väljer främst Qobuz. Kan det ha betydelse i vilken ordning man lagt dem i Settings?

Din Roon har kanske redan snappat upp anti-hypen med MQA? :wink:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-22 20:04

Antagligen. Det är väldigt känsligt!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-04-22 21:08

Bill50x skrev:
matssvensson skrev:Fin sammanställning och rolig analys :D. Stämmer väl med mina helt oventenskapliga och subjektiva intryck. Samma sak låter lika. Olika sak låter olika. Olika mastrar är det gör att CD, Hires, vinyl och andra välupplösta ljudbärare låter mest olika, inte formatet eller förmedlingstjänsten i sig.

Det är väl som vanligt, ursprungsmixen/mastringen är långt viktigare än överföringsformatet. Testade lite för några år sedan och en 192k mp3 från en bra master lät mycket bättre än en 24/96 från en komprimerad/limiterad master.

"Source first" alltså!

/ B

Weakest link first! 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-22 21:13

Baffel skrev:Så är det nog för många , misstänker jag. :) Men tänk dig en regnig trist sommardag. Dra på musik med bra ljudkvalitet.

Jag har en o annan trudelutt i min samling, klarar drygt 300 regniga dagar om jag lyssnar dygnet runt. O då har jag inte räknat stenkakor o LP-skivor.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-22 21:50

hifikg skrev:
Baffel skrev:Så är det nog för många , misstänker jag. :) Men tänk dig en regnig trist sommardag. Dra på musik med bra ljudkvalitet.

Jag har en o annan trudelutt i min samling, klarar drygt 300 regniga dagar om jag lyssnar dygnet runt. O då har jag inte räknat stenkakor o LP-skivor.

Men du köper ju skivor hela tiden . Med Qobuz kan du ju välja Studio Sublime och köpa. Solhaga, i denna tråden , skrev :

För dessa 700 SEK extra, får du rabatt på inköp av högupplösta fonogram.
Säg 80 SEK per fonogram. Eller, som Qobuz säger: Högupplöst till priset av MP3.
Så om du köper högupplöst material uppåt tio gånger per år, så lönar det sig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-22 21:56

Baffel skrev:
hifikg skrev:

Men du köper ju skivor hela tiden . Med Qobuz kan du ju välja Studio Sublime och köpa. Solhaga, i denna tråden , skrev :

För dessa 700 SEK extra, får du rabatt på inköp av högupplösta fonogram.
Säg 80 SEK per fonogram. Eller, som Qobuz säger: Högupplöst till priset av MP3.
Så om du köper högupplöst material uppåt tio gånger per år, så lönar det sig.

Och hifikg skrev:
Bilagor
Skärmavbild 2021-04-22 kl. 21.56.00.png
Skärmavbild 2021-04-22 kl. 21.56.00.png (177.67 KiB) Visad 10935 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-22 22:09

Missade det. Du och ditt äpple. :)

FöregåendeNästa