jansch skrev:peterh skrev:Almen skrev:"ändå"?
Jag har ju försökt förklara det för dig så länge vi har hängt här på faktiskt, men... Har ju till och med varit med och designat och utfört en F/E-lyssning med detta i åtanke.
Men det skiter du i?

Han kanske använder sina öron ?
"religiöst nit" kanske står för andra än leonard, jag tycker man skall vara öppen för vad sinnena säger.
Artikeln citerades för att visa att det kanske inte är självklart att man skall dimensionera högtalare för förstärkare
med mycket låg utgångsimedans. Att det är en nuvarande dogma hos somliga innebär inte att det är den enda och rätta vägen.Ödmjukhet och öppenhet för andra vägar är det som leder utveckligen framåt.
Hur menar du med "dogma"?
Låg utimpedans är en konsekvens av hård återkoppling = låg distorsion = spänningsstyrd utgång.
Högtalartillverkare FÖRVÄNTAR SIG att matning sker med en definierad spänning.
Om högtalartillverkare
inte förstår att seriemotstånd ibland kan sänka distorsionen skall man väl inte kräva av slutstegstillverkare att konstruera slutsteg som inte är optimala?
Eller ska man införa en standard för att rörslutsteg skall kunna hänga med med t.ex 1 ohms utimpedans och alla mätdata utgår då från 1ohms utimpedans?
Hifi världen har ju i sig ofta konstiga saker för sig .....
Tänk om bilindustrin hade fungerat på samma sätt " vi för in en regel om att alla bilar skall ha 2cm glapp i ratten"
Med "dogma" se wikipedias definition :
Dogma in the broad sense is any belief held unquestioningly and with undefended certainty. It may be in the form of an official system of principles or doctrines of a religion, such as Roman Catholicism, Judaism, or Protestantism,[1] as well as the positions of a philosopher or of a philosophical school such as Stoicism. It may also be found in political belief systems, such as communism, progressivism, liberalism and conservatism.[2][3]
Dvs en underförstådd åsikt att så här skall det vara utan att man har egentlig substans.
Sedan länge vet vi att vissa högtalare funkar bra med vissa förstärkare och omvänt.
Påståendet att alla högtalartillverkare förväntar sig lågimpediva förstärkare är ( tycker jag) lite överdrivet. Att det är den vanligaste parametern tror jag nog, men det finns undantag. Med tiden kan detta omprövas, något vi inte kan förhindra.
Kunskap byggs med erfarenhet parad med teori. Dogmatism ignorerar både erfarenhet och teori.
Vad gäller återkoppling så är det känt ( sedan länge ) att den ändrar förhållandet av övertoner, högre ordningens "skapas" och kan i värsta fall skada återgivningen. Men bjt teknik måste hög grad av återkoppling användas för att få acceptable dist, som en följdeffekt blir det ( med vanlig teknik) låg utgångsimpedans.
En del personer tycker med användning av sina öron att vissa typer låter mer musikaliskt ( låter naturligare) , andra
personer lutar sig åt sina mätinstrument. Tyvärr finns det ingen eller liten önskan att förena dessa synsätt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.