Har ni några tips grabbar(och tjejjer också)?
Kan Marantz CD 5001 vara nåt tro? Bra värden på pappret iallafall..

Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:585 heter den dock numer om du inte ska leta på begagnatlistorna
DV-585 kostar 1300 här...
Syntesis skrev:Kan Marantz CD 5001 vara nåt tro? Bra värden på pappret iallafall..
Syntesis skrev:Okej, men om vi ändrar frågan lite då.
Hur mycket behöver man lägga för att få en riktigt bra musikförmedlare(cd/dvd)?
Och vad blir det då?
Kaffekoppen skrev:Kretsar är billigt idag... lyssna du på en DVD i samma prisklass - du kanske inte märker skillnaden och då har du ju dubbel glädje...tills du köper en ännu bättre dvd
perstromgren skrev:Men provkör först! De DVD-spelare jag stött på har varit irriterande slöa att börja spela efter att jag lagt i skivan. Och kanske ännu fånigare: de tar tid på sig att öppna DVD-lådan också! Detta skulle kunna få mig att faktiskt köpa en spelare som bara kan CD, om så krävs.
Min Marantz CD-80 håller än som tur är, efter mer än 15 års flitig användning. När den ger upp måste jag också gå ut på CD-letarfärd.
Syntesis skrev:Jag måste ha en ny cdspelare då jag fn. kör med en audiopro cd7:a från hedenhös och det säkert finns billiga bra spelare ute i butikerna som håller bättre kvalitet.
Har ni några tips grabbar(och tjejjer också)?
Kan Marantz CD 5001 vara nåt tro? Bra värden på pappret iallafall..
Syntesis skrev:Den har ju även Dynamik: 100dB, S/N:110dB, THD 0.0000025 % och
Kanalseparation 100dB. Låter i mian öron iallafall som rätt bra värden.
Kaffekoppen skrev:Kretsar är billigt idag... lyssna du på en DVD i samma prisklass - du kanske inte märker skillnaden och då har du ju dubbel glädje...tills du köper en ännu bättre dvd
E skrev:Syntesis skrev:Den har ju även Dynamik: 100dB, S/N:110dB, THD 0.0000025 % och
Kanalseparation 100dB. Låter i mian öron iallafall som rätt bra värden.
Visst, det där är säkert bra om det är sant. Men hur stor kanalseparation
behöver man? Begränsar inte högtalarna och rummet ändå i slutändan?
Jag har för mig att, mycket grovt, någonstans mellan 60 och 80 dB är
alldeles tillräckligt.
Tjena Roland! Det kan mycket väl stämma det du säger, men hur stabilt behover det vara, och hur avskärmat måste det konstrueras för att det skall vara hörbart, och inte bara mätbart? Och hur måste resterande anläggning/rum se ut för att det skall vara detekterbart? Det är frågor jag tycker är intressanta och som skulle vara intressant att få utröna.RolandM skrev:Kaffekoppen skrev:Kretsar är billigt idag... lyssna du på en DVD i samma prisklass - du kanske inte märker skillnaden och då har du ju dubbel glädje...tills du köper en ännu bättre dvd
Visst är kretsar billiga, men det handlar ju även om mekanik för en stabil återgivning. En annan faktor är nätdelen som hos DVD spelare är klena och enkla. Analogdelarna på DVD spelare är dessutom under all kritik.
Bättre mekanisk stabilitet, bättre nätdel, bättre intern avstörning och bättre analogdel - är fördelarna med en CD spelare jämfört med en DVD spelare i samma prisklass. Min upplevelse är att CD spelaren har bättre skärpa i stereoperspektivet, bättre sammanhållning av de olika instrumenten och upplösning i mixen.
Hälsar
Roland
Törs man efterfråga tester i detta sammanhang? Jag skulle vilja veta vad en modern, nästan gratis, DVD-spelare har att sätta emot det som anses bäst för tillfället. Jag är en skeptiker när det kommer till att välljud måste kosta mycket pengar vid avspelning av CD.
perstromgren skrev:
Törs man efterfråga tester i detta sammanhang? Jag skulle vilja veta vad en modern, nästan gratis, DVD-spelare har att sätta emot det som anses bäst för tillfället. Jag är en skeptiker när det kommer till att välljud måste kosta mycket pengar vid avspelning av CD.
Clas Ohlson China Dragon deluxe DVD Player (399:-) emot Xadia CD Transport 780 / Xadia 32iX DAC (72000:- + 81000:-) , typ.
Kaffekoppen skrev:Tjena Roland! Det kan mycket väl stämma det du säger, men hur stabilt behover det vara, och hur avskärmat måste det konstrueras för att det skall vara hörbart, och inte bara mätbart? Och hur måste resterande anläggning/rum se ut för att det skall vara detekterbart? Det är frågor jag tycker är intressanta och som skulle vara intressant att få utröna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster