Vilka billiga bra cd-spelare finns det?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Syntesis

Vilka billiga bra cd-spelare finns det?

Inläggav Syntesis » 2006-03-27 00:01

Jag måste ha en ny cdspelare då jag fn. kör med en audiopro cd7:a från hedenhös och det säkert finns billiga bra spelare ute i butikerna som håller bättre kvalitet.

Har ni några tips grabbar(och tjejjer också)?

Kan Marantz CD 5001 vara nåt tro? Bra värden på pappret iallafall.. :)

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-03-27 00:25

Vågar man rekommendera en DVD-spelare?

Pioneer DV-575 är helt ok för slanten den kostar, transporten skramlar lite dock.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-27 00:32

585 heter den dock numer om du inte ska leta på begagnatlistorna

Användarvisningsbild
audioholic

Inläggav audioholic » 2006-03-27 09:36

hur står sig denna spelare mot tex NAD T514, som kanske också skulle kunna vara ett alternativ? NAD har ju sin "Music first" filosofi på sina DVD-spelare, hur är pioneer på att spela musik?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-27 09:59

Det verkar inte finnas många tester om 585 i avseende om ljudet på nätet, det är en maskin för filmfreak.

Dessbättre brukar ju sådana låta bra även för musik numera, det lilla jag sett att dom skrivit om ljudet är att den är lite bastunn vid CD-avspelning jämfört med dyrare spelare. Om det stämmer har jag ingen aning, men jag tvivlar på att NAD skulle vara bättre eftersom dom ligger i samma prisläge och det finns kostnadshänsyn att ta.

Pioneer har däremot alldeles säkert bättre bild, för det har den fått bra kritik för.

Själv valde jag att göra en tidsresa när jag letade upp en DVD som CD-spelare, och fick tag i en gammal Sony DVP-NS900V som var den sista Sony DVD:n förutom ES-serien med en påkostad analog-del som en fin CD-spelare. Äldre spelare kan alltså vara intressanta.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-27 10:44

Skulle kanske vara lättare om du preciserade prisklass! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-30 14:47

Och för den som vill modda sin CD/DVD-spelare kan jag tipsa om denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41793&SearchTerms=modda+denver+skola

Jag har själv börjat så sakteliga att modda min HK DVD25, det var dumt, för nu har jag fått blodad tand för vad man kan göra för att höja kvaliteten på sin spelare. Jag kan särskilt rekommendera detta med att sätta små wima-kondingar parallellt över elektrolyterna i nätdelen, resultatet är klart hörbart och ljudet blir mycket "renare".

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-30 19:38

Haakan_W skrev:585 heter den dock numer om du inte ska leta på begagnatlistorna

DV-585 kostar 1300 här...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-30 20:02

DV-585 kostar 1300 här...

Det kan bero på att ersättaren DV-696 nästan är här:

http://www.avland.co.uk/pioneer/dv696/dv696.htm

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=120371

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-30 20:46

Kan intyga att DV-585 är en pärla för priset.
Har det mesta av DV-668 ljudet, iofs rent subjektivt från min sida.
Innehar båda två.

Varför låsa fast sig med enbart CD-mediet, när det finns så mycket musikfilm att köpa eller hyra. DVD-musik tror jag det heter, inte att förväxla med DVD-Audio, som också går att spela på dessa och SACD naturligtvis.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Vilka billiga bra cd-spelare finns det?

Inläggav Ragnwald » 2006-03-31 10:14

Syntesis skrev:Kan Marantz CD 5001 vara nåt tro? Bra värden på pappret iallafall.. :)

Var det inte nya Marantzspelare som hade svårt med CD från Sonymusic, har jag för mig. Sonys kopieringsskydd förvandlar CD-mediet till icke äkta CD och en del spelare får problem att läsa.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-31 11:56

Vad menar du med "billig? Vad är din budget? Kan du tänka dig en DVD-spelare?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-04-18 17:05

Jag kan absolut tänka mig en dvd spelare, men cdspelare brukar ha åtminstone den fördelen att de startar avsevärt snabbare. :)

Sedan tänker jag väl lite att köper man en ren cd kanske man får mer för pengarna då den främst kommer användas för just cd-avspelning. Jag kommer förmodligen köpa nåt häftigare(bättre bildkretsar mm.) för film och multikanal senare.

Prisklassen får gärna vara rätt billig (man borde ju få rätt schyssta maskiner nu när cd funnits så länge) säg upp till en 5tusen kanske.

Tänkte just på Marantz CD 5001 då jag hört en sådan och ljudet tog ett rejält kliv uppåt jämfört med en hrrmh.. djcd (Numark).. :roll:

Den har ju även Dynamik: 100dB, S/N:110dB, THD 0.0000025 % och Kanalseparation 100dB. Låter i mian öron iallafall som rätt bra värden.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-18 17:15

Kretsar är billigt idag... lyssna du på en DVD i samma prisklass - du kanske inte märker skillnaden och då har du ju dubbel glädje...tills du köper en ännu bättre dvd ;-)

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-04-19 19:26

Okej, men om vi ändrar frågan lite då.
Hur mycket behöver man lägga för att få en riktigt bra musikförmedlare(cd/dvd)?
Och vad blir det då? :)

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-04-19 20:41

Runt en 2000 kr så får man idag en riktigt bra spelare som även klarar dvda och sacd. Pioneer's nya DV-696 som tipsats om i tråden tycker jag du ska kolla in när den dyker upp i sommar.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-04-19 21:01

Syntesis skrev:Okej, men om vi ändrar frågan lite då.
Hur mycket behöver man lägga för att få en riktigt bra musikförmedlare(cd/dvd)?
Och vad blir det då? :)

Hej Syntesis!

Tja! En bra cd-spelare t ex Electrocompaniets bästa Emc 1up
36 900.-, du kan dock hitta en hyfsad cd för 15000 kr. En bra dvd är t ex Linn Unidisk 2.1 för 65000 kr

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-19 21:55

Kaffekoppen skrev:Kretsar är billigt idag... lyssna du på en DVD i samma prisklass - du kanske inte märker skillnaden och då har du ju dubbel glädje...tills du köper en ännu bättre dvd ;-)

Men provkör först! De DVD-spelare jag stött på har varit irriterande slöa att börja spela efter att jag lagt i skivan. Och kanske ännu fånigare: de tar tid på sig att öppna DVD-lådan också! Detta skulle kunna få mig att faktiskt köpa en spelare som bara kan CD, om så krävs.

Min Marantz CD-80 håller än som tur är, efter mer än 15 års flitig användning. När den ger upp måste jag också gå ut på CD-letarfärd.
... tycker jag!

Per

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-04-20 18:15

perstromgren skrev:Men provkör först! De DVD-spelare jag stött på har varit irriterande slöa att börja spela efter att jag lagt i skivan. Och kanske ännu fånigare: de tar tid på sig att öppna DVD-lådan också! Detta skulle kunna få mig att faktiskt köpa en spelare som bara kan CD, om så krävs.

Min Marantz CD-80 håller än som tur är, efter mer än 15 års flitig användning. När den ger upp måste jag också gå ut på CD-letarfärd.

Har samma erfarenhet, men en dvd som inte är slö är Onkyo DV-SP502E/DV-SP402E. De ska även vara mycket lämpliga som drivverk också!. :)

Användarvisningsbild
RolandM

Re: Vilka billiga bra cd-spelare finns det?

Inläggav RolandM » 2006-04-29 10:34

Syntesis skrev:Jag måste ha en ny cdspelare då jag fn. kör med en audiopro cd7:a från hedenhös och det säkert finns billiga bra spelare ute i butikerna som håller bättre kvalitet.

Har ni några tips grabbar(och tjejjer också)?

Kan Marantz CD 5001 vara nåt tro? Bra värden på pappret iallafall.. :)

Cambridge Azur serien har ett öppet, trevligt, rytmiskt ljud med många detaljer till bra pris. Marantz har ett varmare ljudideal, du ska upp i OSE (Original Special Edition) eller KI Signature (Ken Ishiwata, Marantz chefsdesigner) klass på Marantz om det ska bli riktigt bra med rytm, timing och stampakänsla.

Sett att det diskuterats Pioneer DVD här... jag har en 575A som jag kör MP3 eller SACD/DVD Audio genom, men för musik CD's använder jag den inte. Det är för tunt, för detaljfattigt, för tråkigt, för grått, för distat.
Min CD är en stenålders Micromega Junior med en Alchemist TS-1DS DAC. Har dock planerar på att koppla Alchemisten till Pioneer och låta Pioneeren vara drivverk.

Jag tycker fortfarande att billiga DVD spelare inte är ljudmässigt lika bra som billiga CD spelare. DVD spelare kan låta förföriskt, med storslagen ljudbild och så men särskilt tonalt korrekt, neutralt, exakt eller detaljerat eller ens musikaliskt, är de inte i mna öron.

Hälsar
Roland

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-29 13:38

Syntesis skrev:Den har ju även Dynamik: 100dB, S/N:110dB, THD 0.0000025 % och
Kanalseparation 100dB. Låter i mian öron iallafall som rätt bra värden.

Visst, det där är säkert bra om det är sant. Men hur stor kanalseparation
behöver man? Begränsar inte högtalarna och rummet ändå i slutändan?
Jag har för mig att, mycket grovt, någonstans mellan 60 och 80 dB är
alldeles tillräckligt. Och bättre än 0,0001 % THD borde vara onödigt, om
man nu inte ska koppla väldigt många apparater efter varandra...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-04-29 14:12

Kaffekoppen skrev:Kretsar är billigt idag... lyssna du på en DVD i samma prisklass - du kanske inte märker skillnaden och då har du ju dubbel glädje...tills du köper en ännu bättre dvd ;-)

Visst är kretsar billiga, men det handlar ju även om mekanik för en stabil återgivning. En annan faktor är nätdelen som hos DVD spelare är klena och enkla. Analogdelarna på DVD spelare är dessutom under all kritik.

Bättre mekanisk stabilitet, bättre nätdel, bättre intern avstörning och bättre analogdel - är fördelarna med en CD spelare jämfört med en DVD spelare i samma prisklass. Min upplevelse är att CD spelaren har bättre skärpa i stereoperspektivet, bättre sammanhållning av de olika instrumenten och upplösning i mixen.

Hälsar
Roland

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-04-29 22:04

Håller med RolandM, jag har en Pioneer DVD-757 (757 alltså, inte 575;) som låter trist som CD oavsett ljudutgång. Kör istället med en NAD CD som faller inom ramen du satt som "billig" NAD C541i. Den är inte tranparent utan lite varm i klangen, det svänger gott om musiken - Garanterat.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-30 10:21

E skrev:
Syntesis skrev:Den har ju även Dynamik: 100dB, S/N:110dB, THD 0.0000025 % och
Kanalseparation 100dB. Låter i mian öron iallafall som rätt bra värden.

Visst, det där är säkert bra om det är sant. Men hur stor kanalseparation
behöver man? Begränsar inte högtalarna och rummet ändå i slutändan?
Jag har för mig att, mycket grovt, någonstans mellan 60 och 80 dB är
alldeles tillräckligt.

Ånejdå, mycket mindre än så räcker! Även bra pickupper har sällan mer än ca 30dB och de är ju kända för att vara non-plus-ultra i en del kretsar. Dämpa ena kanalen 30dB så får du se vad det handlar om, det räcker alldeles utmärkt.

Att det sedan kommer alldeles gratis ur en god konstruktion gör ju inget, eller hur? Det gäller för övrigt många andra parametrar, det är inget man behöver sträva efter, det blir så om konstruktören är värd sitt salt.

Törs man efterfråga tester i detta sammanhang? Jag skulle vilja veta vad en modern, nästan gratis, DVD-spelare har att sätta emot det som anses bäst för tillfället. Jag är en skeptiker när det kommer till att välljud måste kosta mycket pengar vid avspelning av CD.

Clas Ohlson China Dragon deluxe DVD Player (399:-) emot Xadia CD Transport 780 / Xadia 32iX DAC (72000:- + 81000:-) , typ.
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-30 11:09

RolandM skrev:

Visst är kretsar billiga, men det handlar ju även om mekanik för en stabil återgivning. En annan faktor är nätdelen som hos DVD spelare är klena och enkla. Analogdelarna på DVD spelare är dessutom under all kritik.

Bättre mekanisk stabilitet, bättre nätdel, bättre intern avstörning och bättre analogdel - är fördelarna med en CD spelare jämfört med en DVD spelare i samma prisklass. Min upplevelse är att CD spelaren har bättre skärpa i stereoperspektivet, bättre sammanhållning av de olika instrumenten och upplösning i mixen.

Hälsar
Roland
Tjena Roland! Det kan mycket väl stämma det du säger, men hur stabilt behover det vara, och hur avskärmat måste det konstrueras för att det skall vara hörbart, och inte bara mätbart? Och hur måste resterande anläggning/rum se ut för att det skall vara detekterbart? Det är frågor jag tycker är intressanta och som skulle vara intressant att få utröna.

Man skulle kunna ta en 2000:- DVD mot en teoretiskt perfekt konstruerad CD-spelare och låta dem bekänna färg i :

a) en midd-fi anläggning i normalt rum

b) en high-end i ett rum som akustiskt är iordningställt

Kanske inte det mest vetenskapliga testet, ens om det är utfört som dubbelt blindtest, nivåkallibrerat och kanske med en öl i handen. Men, vi kanske skulle inse att vi har olika perspektiv och olika nivåer i vår hobby. Dessutom skulle det vara kul.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-30 12:30

Törs man efterfråga tester i detta sammanhang? Jag skulle vilja veta vad en modern, nästan gratis, DVD-spelare har att sätta emot det som anses bäst för tillfället. Jag är en skeptiker när det kommer till att välljud måste kosta mycket pengar vid avspelning av CD.

Jag har redan gjort en liknande jämförelse hemma, det jag bla har att välja på är:

1. CD-freestyle, 18-bit, 8x översampling, 120s buffer.
omdöme: låter förvånansvärt bra rent ljudmässigt med en bra skiva, det som diskvalificerar den för tyngre jämförelser är att den har hörbart egenbrus och att mekaniken låter när den spelar.

2. CD-spelare början av 90-talet, 1-bit P.E.M DAC motsv. 18-bit, 8x översampling.
omdöme: går helt klart att leva med, mycket bra basåtergivning, låter inte hårt, men saknar luft och rymd mellan instrumenten, det låter lite som att alla står på samma ställe och spelar. Men ljudet är attraktivt, en anings vinylkänsla, dock inget för stereo fanatiker.

3. DVD-spelare, billig, 24-bit/192kHz Delta-Sigma DAC.
omdöme: det som den vanliga CD-spelaren saknar i luft och rymd finns här i överflöd, grandios ljudbild, mycket djup och perspektiv, djup och tight bas, dock något obestämd placering av röster och diskanten är något vass i det översta registret. Här hörs antagligen den billiga analogdelen, drivverk och DAC är däremot sannolikt av hög klass.

4. Dator med ljudkort, 24-bit/96kHz multibit AKM-DAC.
omdöme: påminner mycket om DVD-spelaren, den har dock det som DVD-spelaren saknar, röster låter mycket fokuserade och diskanten blir aldrig vass i något register, ljudet är nära nog perfekt med reservation för att det kan kännas en aning "stelt" eller hur man skall förklara det? Den där sista riktiga livekänslan är inte 100%, men det är mer en känsla inget man riktigt kan ta på eller beskriva

5. DVD-spelare, ganska dyr, Proprietär Sony-DAC, okänd teknik dock sannolikt inbyggd omvandling från 1-bit till motsv. 24/192kHz i DSD-chippet. Har separat analogdel med ringkärnetrafo och alla videokretsar går att stänga av, samt att den har CD-direkt funktion i menyn.
omdöme: låter klart annorlunda än den billiga DV-spelaren samt ljudkortet, till att börja med måste den stå på bortåt en timme för att börja låta optimalt. Skumt. Men när den väl gjort det så kan man konstatera att den har något dom andra signalkällorna saknar: livekänsla, framför allt låter röster fenomenalt, att lyssna in sig på varenda röst i en stämma var för sig är inga problem och varje röst har "kropp", närvarokänslan på transienta instrument är också fantastisk; dom släpper från högtalaren och svävar fritt i rummet också med en tydligt kropp runt ljuden. Så "simpla" instrument som elgitarrer har också en fenomenal förmåga att låta som om gitaristen har lånat mitt mixerbord och faktiskt står och spelar i det andra rummet utan att jag vet om det, klara och tydliga tuggande gitarrer. Och mycket svaga ljud, typ pink floyd-inspirerade mummel och liknande återges med stor tydlighet. Däremot är väl kanske inte djupbasen den absolut värsta man har hört, även om den är bra och framför allt är vanlig bas mycket melodisk till skillnad från mullrig. Även den allra översta diskanten kunde möjligtvis haft lite mer lyster, men frågan är om det behövs när den mesta av diskanten låter så närvarande? Är det egentligen så mycket lyster live? Denna typ av ljud har dock ett problem, det behövs en ganska bra anläggning för att kunna njuta av den framstående presentationen av liveljud. På en billig anläggning finns risken att ljudet anses tråkigt eftersom den saknar värsta imponatorbasen och kling-klang diskanten.

Summering: Jo, dyrast låter faktiskt bäst, men när man kommit över bärbart nivån där man störs av brus mm är inte skillnaden stor. Framför allt inte i tekniska termer som just brus eller rak frekvensgång, sådant klarar en billig CD-spelare eller DVD-spelare. Det som kostar är att få fram känsla av att det är en mastertejp man sitter och lyssnar på, och jag är beredd att hålla med om att det inte går att komma hur billigt undan som helst med den saken. Den där sista lilla skillnaden är dock inte stor, och tyvärr kostar den ganska mycket, om det är värt extra pengar beror helt på hur kräsna öron man är beskaffad med 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-30 13:08

Härligt läsning - tack för att du tog dig tid! Kul med en sådan analys som gjort under samma förutsättningar - det har jag inte haft möjlighet till

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-30 13:23

DVD-spelare har nackdelar mot rena CD-spelare. De är oftast slöare, de väsnas (inga problem att detektera dessa i blindtest...) och har inte lika fina displayer som CD-spelare. Dock verkar DVD-spelare oftare klara av kopieringskyddade skivor.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-04-30 14:23

perstromgren skrev:

Clas Ohlson China Dragon deluxe DVD Player (399:-) emot Xadia CD Transport 780 / Xadia 32iX DAC (72000:- + 81000:-) , typ.

Jag har gjort ett litet test mellan min Centrum DVD och Onkyo DX-7333, och jag kan bara konstatera att skillnaden är ENORM! :)
Har även testat harmony-design da9 mot onkyon och där hördes också skillnad till da9:s fördel. Den erfarenhet jag har är att:
- Dyrare är bättre!
- CD-spelare mycket bättre än dvd-spelare, på att läsa cd.

P.S
Ingen aning om hur "finare" dvd-spelare presterar med avseende på cd-återgivning.
D.S

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-04-30 16:40

Kaffekoppen skrev:Tjena Roland! Det kan mycket väl stämma det du säger, men hur stabilt behover det vara, och hur avskärmat måste det konstrueras för att det skall vara hörbart, och inte bara mätbart? Och hur måste resterande anläggning/rum se ut för att det skall vara detekterbart? Det är frågor jag tycker är intressanta och som skulle vara intressant att få utröna.

Åh, min upplevelse är denna utifrån det jag har:

Micromega Junior, som CD spelare (2x16 bit, 4 gångers översampling).
Rytmiskt och väl sammanhållet ljud med härlig sväng och fast, snabb bas med luftig diskant. Dock något grovkornig i ljudet.

Micromega Junior + Alchemist TS-D1 DAC (24/96 Delta/Sigma).
Ljudet blir lugnare men samtidigtl luftigare, öppnare och större. Detaljer som förr maskerades kommer nu fram, separationen mellan de olika instrumenten är mer distinkta. Basen går djupare ner.

Pioneer DV-575A (DVD spelare med DVD-Audio/SACD kretsar).
Som CD spelare:
Jämfört med Micromega + DAC kombinationen så låter Pioneeren lättviktig. Detaljer maskeras, det saknas tryck i ljudet, det låter inte lika musikaliskt och flytande, ljudet är mjukare, luddigare och också något varmare. Ljudbilden mindre och grundare, separationen mellan instrumenten inte lika tydlig. Det låter helt enkelt mer "easy listening" och skillnader ljudmässigt mellan olika skivor slätas över. Pioneer har ett mjukt, lättflytande ljud som är lätt att tycka om, men när man hört de andra kombinationerna så märks det verkligen att mycket fattas.

Micromegan köpte jag i början av 90-talet för en 4 000 spänn. Alchemist DAC:en inköptes för 6 år sedan för 3 500 SEK.
Pioneer DV575A:n köptes för 2 000 spänn.

Jag tror att min Pioneer skulle kunna låta riktigt bra om jag kopplade min DAC till den, det måste jag prova någon gång när jag orkar rodda om kablarna och gräva bakom stereohyllan... :) DAC:en har riktigt bra nätdel, den är en stor rund burk som är tre gånger så stor som DAC:en i sig. Ingen billig nättrafo här med stickpropp och nätdel sammanbyggd.

Övriga delar av min anläggning:
Alchemist Axiom, förstärkare
ALR Jordan Entry 2M, högtalare
Attacama stativ
Audioquest Turquoise kablar
Supra Ply 2 högtalarsladdar
Thorens TD240 Mk II med Denon DL-110 p/u.

Fokus är neutralitet och torr, snabb bas, luftiga detaljer.

Nästa

Återgå till Köpråd