hcl skrev:Intressant!
Så länge som man enbart har ”en grundton” och harmoner på den så blir det väl inget annat än små modulationer på dessa toner, förutom högre ordningens övertoner då!? Det är väl inte förrän man blandar in Nyquist med en till grundtonen okorrelererad klocka som det blir en ”mess”!?
Med musik, så blir det allt möjligt på transienter. Med piano som inte har perfekta harmoniska deltoner blir det en massa skräp. På röster där man tittar på formanter så blir det en massa skräp. På cymbaler där det förutom konstiga deltoner dessutom finns svävningar och skarpa transienter så kan nog cymbaler mera upplevas som en slags kraschljud istället för sitt karakteristiska metalljud.
I praktiken låter högre ordningens dist som skräp mellan tonerna. Ljudet blir diffusare och mörkare, som om tonerna tappar spänst och nerv, som om det blir muzak/hissmusik av musiken. Det blir en sameness. Det blir grått istället för klara färger. Det blir elektronisk soppa istället för klara och rena akustiska instrument. Diffusiteten gör att det låter ur fas eller fasigt om man vill använda det uttrycket.
Lilltroll blev chockad över 7e-ton på -80 dB som gjorde att han inte kunde lyssna längre än någon minut utan illamående och spy-känslor. Då vill jag tillägga att vid det tillfället hade lilltroll problem med balanssinnet från tidigare sjukdom. Det var några år sedan. Lyssning skedde i hörlurar. Jag lyssnade först och tyckte det var busenkelt att höra då man väl ringat in och låst ljudet som blev. I början hörde jag inte så mycket förutom att jag inte gillade då den extra distmodulen kopplades in. Efter att lilltroll växlat några gånger blev det uppenbart. För att verifiera så lyssnade lilltroll och switchade. Han reagerade vid första omkoppling och sedan, efter några omkopplingar, så var han tvungen att lägga ner testet på grund av illamående.
I var och varannan test av DAC jag sett så finns en sådan där 7e-ton på -80 till - 100 dB. Det förstör ljudet totalt, som jag ser det. Helt oanvändbart för min typ av musiklyssning.
Det är därför jag har sådana extrema krav gällande låg dist i den DAC som vi utvecklar.
Nu skall kraven förflyttas till att även gälla Bremens högtalarelement. Vi får se om jag lyckas med -100 dB dist från 20 Hz till 20 kHz med 100 dB nivå mätt på 2 meters avstånd från högtalaren.
Jag kan möjligtvis tänka mig -80 dB - -90 dB under 40 Hz.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.