LTS F/E test, blindtest m.m

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

LTS F/E test, blindtest m.m

Inläggav Ranefjord » 2004-01-06 13:16

Har inte läst så mycket om hur LTS gör sina tester men här kommer lite frågor och funderingar.

jo, jag tänkte an.g LTS F/E test. Ni vet det där då man stoppar in ett testobjekt i ljudkedjan för att 'inte' höra dess påverkan. Min undran är om man tagit en 'transparent' prudukt t.ex NAD208 och satt in den som testobjekt i en kedja där NAD208 själv agerar slutsteg o jämfört? Alltså jämfört transparensen i en trasparent produkt i sig själv. Eftersom NAD208 är transparent innebär det att man borde kuna koppla några NAD208or efter varandra utan att det ska vara hörbart mot enbart ett försteg och NAD208. Eller? Är det gjort?

Detta är oxo något som man kanske skulle kunna göra med 'färgade' apparater för att lättare kunna beskriva dess karaktär. Testslingan borde ju rimligtvis låda dubbelt av den apparaten som man testar.

An.g blindtest. jag tror att denna typen av blindtest kan fungera för mig:
Om vi tex ska jämföra två stycken ht-kablar för att påvisa skillnader. Man riggar upp en anläggning där man snabbt kan switcha mellan de två olika kablarna. liten knapp kanske? :) Man börjar spela på en av kablarna, växlar sedan till den andra och så tillbax igen TILLS lyssnaren tror sig hittat en karaktär. Man lyssnar alltså på varanan kabel. Här bryter man. Och börjar om igen. Lyssnaren ska nu hitta samma karaktär igen på samma kabel. Här kan testaren själv välja vilken kabel han spelar på först, MEN han småste spela dem varannan gång igen tills lyssnaren igen hittat karaktären.

Detta kan man väl göra en 10ggr för att se om man kan pricka in samma 'kabel'

Lite funderingar bara...
Säkert redan gjort ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-08 14:06

Ditt resonemang verkar logiskt, Ranefjord. Om man kopplar ihop flera testobjekt i en kedja, så torde eventuella fel bli större (och tydligare). Frågan är dock om man även kan skapa nya fel genom detta? Om man exemelvis tar några hundra meter högtalarkabel så (om jag förstått det rätt) förstärks inte bara eventuella fel som redan fanns med två meter kabel, utan nya konstigheter kommer till på grund av ändrade kapacitanser, resistanser o annat sådant dära.

Jag funderade litet på varför ingen svarat på ditt inlägg och jag har en hypotes:

Rubriken innehöll orden "F/E" "LTS" och "blindtest". Det brukar normalt räcka med ett av dessa ord för att skapa en tråd på flera sidor. När du nu använder dessa tre, så blir det helt enkelt "too much..." :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-08 14:08

Hehe. Inte omöjligt. :) Vad tror du om mitt blindtest? Jag tror faktiskt att jag skulle kunna detektera kablar i ett sådant blindtest. :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-08 14:23

Jag hängde med fram till och med
Man lyssnar alltså på varannan kabel. Här bryter man.
Och så långt verkar det rimligt. Att i lugn och ro få en chans att "känna in sig" på respektive kabels karaktär.

Men vad hände i andra omgången? Upprepas proceduren, fast blint? Och så skall lyssnaren försöka gissa vilken som är vilken? Vet lyssnaren i så fall när byte sker till den andra kabeln, eller kan det ske "byte" till den kabel som precis spelats? (Allt för att förvirra!)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-08 14:28

OK. Jag ska skriva lite tydligare. :)

Man testar först kabel mot kabel varannan gång. Blindt som sagt. När man hittar en karaktär hos en kabel avbryter man. Hur lång tid man spelar på samma kabel bestämms av lyssnaren. volym m.m oxo.

Sen uppredan man provceduren igen. Han som håller i testet kan välja att börja spela på vilken kabel han vill. Sen spelar man på varannan kabel precis som ovan. Testpersonen skall sedan hitta samma karaktär igen, blindt.

Sen upprepar man bara steg två beroende på hur 'säkert' man vill ha testet.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-08 14:30

Det som gör testet så bra är att man hela tiden a/b testar. Man lyssnar inte först på en och sen den andra kablen, utan man lyssnar på båda två hela tiden.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-08 14:32

Man testar alltså 'a/b' och 'a/b' istället för "a och b"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-08 14:53

OK! :)

Jag tycker att detta verkar vara ett relativt "säkert" sätt att jämföra och detektera eventuella skillnader mellan två (eller flera :wink: ) komponenter.

Steg 1, där man i lugn och ro får bekanta sig med respektive komponents ljudliga egenskaper. I och med att detta sker blint, så kan man inte heller "bestämma" sig för vilken eventuell hörbar karaktär som är "rätt" utifrån eventuella känslor kring komponentens härkomst.

Steg 2, där man i lugn och ro (tack vare full koll på när komponentskifte sker) kan utröna om eventuellt detekterade egenskaper fortfarande är märkbar. (Om egenskap A plötsligt återfinns på komponent B och vice verca, så kan placeboeffekt misstänkas.)

Upprepning av steg 2 vid behov (= om rätt egenskap prickades in till rätt komponent. Om detta misslyckade i steg 2, så behövs ingen upprepning). Upprepningen sker några gånger för att minimera risken för slumpartad rätt inprickning.

Vad ger då ett dylikt test:

1. Om skillnader mellan två komponenter ej kan detekteras på detta sätt, så är sannolikheten stor att skillnaden är försumbar. Här har metoden en styrka. Testa din befintliga komponent som du avser att byta och se (=hör) om du verkligen får någon skillnad när du betalar mycket mer!

2. Om skillnader detekteras, återstår det riktigt svåra jobbet - dvs att bestämma sig för vilken komponent som är bäst/sämst. Här menar jag att metoden har en svaghet. Dels är det ofta mycket svårt att veta vilken karaktär som är bäst på lång sikt. Det är inte ovanligt att det som smakar bäst i första tuggan är det man först tröttnar på.

Och även om man lyckas bestämma sig för detta, så vet man ju bara att det är i just denna kombination i just detta rum. Metoden går alltså bara att använda i den egna lyssningssituationen för att den skall vara meningsfull för att bestämma bra/dåligt.

Men som sagt använt som metod enligt punkt 1. ovan, så kan den säkerligen vara till stor hjälp. Här fungerar det ju också oavsett anläggning och rum.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-08 14:58

Jo, vilken av kablarna som sedan är mest 'transparent' testar man sedan i ett f/e test (om nu f/e testet verkligen är tillförlitligt).

Det bästa med detta blindtestet är att man lite grann optimerar för att höra skillnader som ju var utgångspunkten. Jag tror nämligen det är mycket lättare at höra skillnad a/b mot a/b istället för enbart a mot b. Undrar om jag ens hade prickat in en förstärkare med den metoden.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-08 15:09

Ranefjord skrev:Det bästa med detta blindtestet är att man lite grann optimerar för att höra skillnader som ju var utgångspunkten. Jag tror nämligen det är mycket lättare at höra skillnad a/b mot a/b istället för enbart a mot b.

Utan att (på något sätt!) vara expert i ämnet, så "känns" det som om du har rätt i detta.

Mvh, Michael

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-08 15:15

Tycker oxo att metoden verkar mycket sund. :)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-08 22:00

Jo det är mycke man kan undra om vad gäller F/E test. Jag har läst Mårtens (markih?) text flera gånger och nog inte förstått allt men en del.

1) Man simulerar en konstlast på en effektförstärkare dämpar ner utsignalen till lågnivå och kör ut den igen varvid man erhåller en ny signal som man kan kör i ett försteg med kalibrerade ingångar.
Sen lyssnar man blint på förändringen F/E.

2) Man behöver en referens dac.

Så långt har jag kommit. :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-08 22:07

Och kablar kan man testa sedan man erhållit en kedja som avviker så lite som möjligt från ref dacen. Då kör man de kalibrerade försteget. HT-kablar blir lite bökigare men borde gå.
Let forever be

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-01-08 23:24

Brumel, det låter som du missuppfattat något lite ändå. Jag förstår i varje fall inte riktigt vad du menar. Vad har t.ex. kablarna med dacen att göra? Eller är det kanske jag som missuppfattat något? 8O

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-09 00:09

Ang. blindtester så är det alltid fördelaktigt att göra ett ABX test, och inte ett AB test.

I ett ABX test är det så att för varje omgång så får man möjlighet att lyssna till A och B och den okända X.

Jag har postat det flera ggr men inte hört någon som provat (prinicpiellt) hur det fungerar genom att ladda ner ABX comparatorn:

http://www.pcabx.com/getting_started.htm

Samt olika tester:

http://www.pcabx.com/technical/index.htm

T

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: LTS F/E test, blindtest m.m

Inläggav IngOehman » 2004-01-09 11:57

Ranefjord skrev:Har inte läst så mycket om hur LTS gör sina tester men här kommer lite frågor och funderingar.

jo, jag tänkte an.g LTS F/E test. Ni vet det där då man stoppar in ett testobjekt i ljudkedjan för att 'inte' höra dess påverkan. Min undran är om man tagit en 'transparent' prudukt t.ex NAD208 och satt in den som testobjekt i en kedja där NAD208 själv agerar slutsteg o jämfört? Alltså jämfört transparensen i en trasparent produkt i sig själv.

Jag kan inte hålla mig. Har Ni provat en NAD208a som testobjekt förstärkt av en NAD208? Jag är nyfiken. Det handlar inte alls om att försöka 'bräcka' metoden i sig, utan enbart ren nyfikenhet på metoden i sig. Förstår om du inte orkar svara i tråden pga omständigheterna, m.m.

mvh /Jens

Hej!

Omständigheterna? Jag känner inte till dem. Har inte följt den gamla tråden.

Till frågan: Nej, inte så vitt jag kan minnas.

Den har testats i anläggningar som har haft många olika konstellationer, exempelvis Ino amp120, Supreme dubbelmono, Sentec PA9 och förstås helt utan annat effektsteg (nämligen hörlurslyssning). Resultatet har varit identiskt varje gång, inklusive den allra första lyssningen som jag tror gjordes med en något enklare och mera lättdriven konstlast. På andra förstärkare gjorde den svårare konstlasten som vi bytte till större skillnader dock.

Vad som finns i kedjan i övrigt spelar inte så stor roll just när man F/E-lyssnar, eftersom man inte längre är så beroende (såsom vid vanlig lyssning) av en superperfekt omgivning som agerar "referens" för hur det skall låta.

Man lyssnar ju inte på summan av alla apparater (som man gör när man testar apparater "som vanligt"), utan bara på vad som skiljer sig när musiken tvingas passera testobjektet. Det spelar ingen större roll om anläggningen har en lite färgning själv, eftersom den är lika i F- och i E-läge. Man blir "döv för grundkaraktären i analäggningen" mycket snabbt.

Det finns förstås gränser för hur dålig kringutrustning man kan använda, men man blir förvånad hur fantastiskt små skillnader på testobjekten som går att fånga, även i ganska dålig omgivning. Vid apparattester i MoLt ser vi dock självklart till att använda så god apparatur vi kan.

Men som sagt, kringutrustningens kvalitet blir, låt mig gissa, 100-faldigt mindre utslagsgivande än vid sådan normal lyssning som hifi-tidningarna använder?

Det är väl det som är den största svagheten med normal apparattestning - att man är så fullständigt beroende av att ha kringutrustning som är perfekt. Minsta färgnng och det är omöjligt att avgöra om det är testobjektet som färgar eller någon annan del i kedjan - och observera att där måste även skivornas färgningar inräknas!

Det märks också mycket tydligt när man F/E-lyssnar, att man inte (som vid normallyssning) får olika resultat i olika anläggningar. Man får tvärtom en helt konsekvent bild av apparatens egenskaper, oavsett omgivande apparater får man nästan exakt samma bild av testobejktets egenskaper, både avseende klangfärgningar, perspektivförvrängningar, dynamiska fel och orenheters karaktärer.

F/E-lyssning är verkligen en extremt effektiv metod.

Det är för övrigt ytterst sällsynt att vi inte har hört förvrängningarna från någon apparat som F/E-lyssnats. I synnerhet gäller detta effektförstärkare. De flesta apparater på marknaden har färgningar som är mångfaldigt större än vad som med relativ lätthet detekteras av örats upplösning.
xxx
Ranefjord skrev:Hej.

Tack för svaret. Hur testet funkar har vi redan listat ut. :)

Det stämmer säkert att många har listat ut hur det funker, men långt, långt ifrån alla. Det är förvånansvärt att det varenda gång frågan kommer upp kommer massor av kommentarer som tydligt indikerar att de som skrivit kommentarerna INTE förstått hur F/E-lyssning fungerar, och vilka konsekvenser det får.

Ranefjord skrev:Det som diskuterades var att testa f/e testets legitimitet. Orkar inte dra hela historien, utan det blir till att läsa de första inläggen i länken du fick om du är intresserad dvs. :)

Jag läste lite i slutet, och förstår vad du menar. Vidhåller dock precis det jag skrev nyss i detta inlägg. Av ett enkelt skäl:

Den som verkligen förstått F/E-lyssning ifrågasätter inte legitimiteten. Den som ifrågasätter legitimiteten har alltså inte förstått hur F/E-lyssning fungerar, och behöver lära sig det först. Då får man älta det vidare. :wink:

Legitimiteten* är ju inte en fråga för sig, det är en oundviklig konsekvens av metoden.

Det är uppenbart för den som begriper hur F/E-lyssning fungerar, och förstår hela komplexet som inspelning, lagring, uppspelning och lyssning innebär.

*I förhållande till den nästan obefintliga legitimiteten med "vanlig lyssning på en apparat" där endast "summan av hela kedjans fel" går att höra, och bedöma.

Eftersom NAD208 är transparent innebär det att man borde kunna koppla några NAD208or efter varandra utan att det ska vara hörbart mot enbart ett försteg och NAD208. Eller? Är det gjort?

Först: Man får inte säga att NAD 208 är transparent (om man vill vara vetenskapligt korrekt). Det strider nämligen mot den första vetenskapliga tesen.

Induktion kan bara hanteras medelst falsfikation - och utebliven falsifikation är inget bevis, bara en indikation. Induktion kan i själva verket inte bygga "sanningar". Detta är orsaken till att man inom vetenskapen inte använder sanningsbegreppet annat än möjligen för de teser som deduktivt skapats som produkter av axiom och äldre teser. F/E-lyssning sorterar inte under deduktiva metoder. Man kan alltså inte hävda "transparent", bara "inte bevisat färgande (ännu?)".

Vad man kan säga är alltså att NAD 208 är en av de få apparaterna som vi (vid en effektnivå understigande 280 W) inte har lyckats bevisa vara färgande. Det är inte samma sak som att vi bevisat att den är ofärgande (transparent).

Nu gör det väl kanske inte så mycket om någon påstår att en 208 är ofärgande, man kan ju inte rimligen hålla folk (ickeforskare) i deras dagliga tal och dagliga liv att svara mot vetenskapsprinciperna. Men, eftersom det är jag som till syvende och sist får stå till svars för påståenden om att NAD 208 är "ofärgande", så vill jag påpeka att JAG inte hävdat något dyligt.

Men bortsett ifrån detta - nej, så vitt jag kan minnas har jag inte gjort några seriekopplingar på just NAD 208, dock har jag gjort sådana kopplingar på andra apparater (primärt i samband med konstruktionsarbete dock), exempelvis det slutsteg jag själv tillverkade på 80-talet. I det fallet seriekopplade jag hela 8 stycken steg (varje steg konstlastat med gamla konstlasten) och gjorde F/E-lyssning över alltihopa.

Metoden är utmärkt om man vill göra det lättare för sig att "beskriva karaktären av apparatens färgning", men den har förstås svagheten att man tappar proportionerna. En vanlig "enkel F/E-lyssning" visar ju däremot precis hur mycket apparaten färgar i normalt bruk. Att veta det är optimalt om man skall skriva om apparaten och andra läsare skall kunna relatera till det man skriver.

Ranefjord skrev:Ang. blindtest. jag tror att denna typen av blindtest kan fungera för mig:
Om vi te x ska jämföra två stycken ht-kablar för att påvisa skillnader. Man riggar upp en anläggning där man snabbt kan switcha mellan de två olika kablarna. liten knapp kanske? :) Man börjar spela på en av kablarna, växlar sedan till den andra och så tillbax igen TILLS lyssnaren tror sig hittat en karaktär. Man lyssnar alltså på varanan kabel. Här bryter man. Och börjar om igen. Lyssnaren ska nu hitta samma karaktär igen på samma kabel. Här kan testaren själv välja vilken kabel han spelar på först, MEN han småste spela dem varannan gång igen tills lyssnaren igen hittat karaktären.

Detta kan man väl göra en 10ggr för att se om man kan pricka in samma 'kabel'

Lite funderingar bara...
Säkert redan gjort ;)

Ja, nästan precis så brukar jag lägga upp testerna, men med ännu större frihet för lyssnarna. De brukar få växla hur många gånger de vill innan de svarar på vad som är vad.

Jag tror det är ett vanligt fel många gjort - som fått en negativ uppfattning till blindtestande - att de gjort testerna "svåra", helt i onödan.

I själva verket är ju inte "utmaningen för lyssnaren" ett dugg intressant. Tvärtom är den stresskapande och destruktiv för förmågan. Ett optimalt blidtest är ett där lyssnaren har hur mycket tid på sig som helst, inte känner att han eller hon behöver "lyckas" överhuvudtaget, och dessutom bör många lyssna samtidigt så att man är säker på att det är apparaten man testar och inte lyssnarna.

Alla normala människor har bra och dåliga dagar, och att en person inte lyckas i ett blindtest säger absolut ingenting. Som jag skrev lite högre upp - det är falsifikation, inte nollresultat man bör eftersträva. Ju fler lyssnare som delat och hjälps åt, desto bättre odds att lära sig något om apparatens egenskaper. Men utan blindtest lär man sig i regel inget om testobjektet, men massor om placebo... :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS. Det kan nämnas att F/E-lyssning kan ske både öppet och blint. Bäst resultat får man ofta om man börjar med öppen lyssning, för att sedan blint verifiera det man tror sig ha hört.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-09 14:16

Tack för svaret Öhman.

Jo, jag vet hur f/e testet går till men anser ändå att två NAD208or på raken är intressant att testa. Om inget annat är det ju 'enkelt' att koppla ihop det. jag är oxo medveten om att den inte är transparent i vetenskaplig (filosofisk) bemärkelse, men på forumen har den ju olyckligtvis blivit kallad för det om jag inte minns fel nu. Vad den är däremot, är en av de mest transparenta förstärkare LTS hittills har lyssnat sig fram till med ett f/e test.

Jag antar att du förstått varför jag vill prova två stycken 208or i serie. Det är jämförelsen med den enkla slingan som är intressant. Hur stor skillnad blir det? Det är det första man gör. Är skillnanden inom det som man tycker är marigineltt? Bra! Blir skillnaden relativt stor får man börja felsöka. Eftersom man tidigare lyssnat sig fram till att NAD208an inte förvränger hörbart borde den testande slingan som sagt vara mycket mycket mycket nära den 'enkla' slingan.

Att någonting fungerar bra bara för att det verkar rationellt i teorin innebär inte att det med lugn o ro kan applicerasi 'verkligheten'. Man måste dubbelkolla. Och det är det man gör till en viss del när man testar två NAD208or i serie.

Så, Era blindtest fungerar ungefär som det jag skrev här? Bra isåfall! Jag hade fått för mig att ni enbart lyssnade efter skillnader a mot b. Skillnaden att lyssna mellan 'a/b' och 'a/b mot a/b' är att man hela tiden får feed-back i den senare metoden.

:)

Så ja... nu ska jag ha frukost. :)

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2004-01-09 15:09

Jag fattar inte vad du menar med 2 i serie? Då dubblas ju felen bara och man får dubbel noggrannhet. Menar du egentligen nåt annat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-09 15:19

Ranefjord skrev:Tack för svaret Öhman.

Vasjego!

Ranefjord skrev:Jo, jag vet hur f/e testet går till men anser ändå att två NAD208or på raken är intressant att testa.

Absolut, du har helt rätt. Men jag har inte gjort något sådant test så vitt jag kan minnas. Håller med om att det skulle kunna vara intressant.

Ranefjord skrev:Om inget annat är det ju 'enkelt' att koppla ihop det. jag är oxo medveten om att den inte är transparent i vetenskaplig (filosofisk) bemärkelse, men på forumen har den ju olyckligtvis blivit kallad för det om jag inte minns fel nu.

Jepp, så det ville jag för säkerhetsskull (så ingen påstår att jag hävdat att den är bevisat transparant) klargöra att jag inte påstår.

Ranefjord skrev:Vad den är däremot, är en av de mest transparenta förstärkare LTS hittills har lyssnat sig fram till med ett f/e test.

Helt korrekt igen!

Ranefjord skrev:Jag antar att du förstått varför jag vill prova två stycken 208or i serie. Det är jämförelsen med den enkla slingan som är intressant. Hur stor skillnad blir det? Det är det första man gör.

Jag förstår. Men det är långt ifrån säkert att det blir någon hörbar skillnad. Allt beror ju på hur stora marginaler till hörbarhet som föreligger.

Ranefjord skrev:Är skillnanden inom det som man tycker är marigineltt? Bra! Blir skillnaden relativt stor får man börja felsöka. Eftersom man tidigare lyssnat sig fram till att NAD208an inte förvränger hörbart borde den testande slingan som sagt vara mycket mycket mycket nära den 'enkla' slingan.

Med reservation för att "inte förvränger hörbart" inte går att bevisa, så:

Ja, det har du rätt i. Apparater som inte gått att detektera i F/E-lyssning blir alltid från odetekterbara till svagt färgande i dubbel upplaga. Detta både teoretiskt och i praktiken.

Ranefjord skrev:Att någonting fungerar bra bara för att det verkar rationellt i teorin innebär inte att det med lugn o ro kan appliceras i 'verkligheten'. Man måste dubbelkolla. Och det är det man gör till en viss del när man testar två NAD208or i serie.

Okej, jag förstår vad du är ute efter. Kanske räcker det isåfall att många andra apparater (inlusive slutsteg) testats i flerdubbel kedja för att vederlägga de osäkerheter du skissar. Det behöver ju inte vara just NAD 208 för att kunna testa metoden.

Metoden är både dubbel, trippel och... till vansinne kollad! :wink:

Den fungerar perfekt som princip, men man måste förstå alla potentiella problem för att kunna koppla rätt. Jag har varit med om F/E-lyssningar som andra arrangerat, som givit helt vilseledenade resultat på grund av kopplingar som inte tar hänsyn till den komplicerade verkligheten, närmare bestämt signalrefereringsproblematiken.

Specifikt jordningsaspekterna brukar vara svåra får många att greppa, och därför en potentiell felkälla. Dock leder sådana felkopplingar alltid till ÖKAD detekterbarhet, inte till minskad.

Ranefjord skrev:Så, Era blindtest fungerar ungefär som det jag skrev här? Bra isåfall! Jag hade fått för mig att ni enbart lyssnade efter skillnader a mot b. Skillnaden att lyssna mellan 'a/b' och 'a/b mot a/b' är att man hela tiden får feed-back i den senare metoden. :)

Så ja... nu ska jag ha frukost. :)

Nu förstår jag inte alls! Vad betyder "...att lyssna mellan 'a/b' och 'a/b mot a/b' "???

Vad är a?
Och vad är b?
Och vad menar du med mellan 'a/b'?
Och var är 'a/b mot a/b'?
Och vad menar du med alla förkortnings-/titelfnuttar(')?

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-09 17:32

Verkar som att vi är överrens an.g f/e testet. Så skönt. :) 208an tog jag bara som exempel. Misstänker att det är just slutseteg som är enklast att höra skillnad på, men där är jag inte säker.

an.g blindtestet. Jag tar kablar som exempel eftersom det ligger i tiden ;).

Jag är lite dåligt insatt i hur Era (LTS) blindtester går till som sagt. Men man måste ju ha ett 'ordnat' test så man vet lite vad man sysslar med. :)

Man kan blindtesta mellan kabel 'a' och 'b' helt enkelt genom att byta kabel blint och låta lyssnaren avgöra när det är finkabel eller fulkabel. Killen som håller i testet kan 'luras', och spela på fulkablen 5ggr i rad. Blindlyssnaren blir då 'stressad' pga bristande feedback mellan de olika kablarna.

a/b mot a/b metoden:

Del1: Ett annat sätt är att spela på varannan kabel istället. Då får man feed-back hela tiden. Lyssnaren vet inte vilken kabel han börjar lyssna på. När han hittat karaktären på en av kablarna, avslutar man del1 så att säga. Här avslutas den första a/b testen så att säga. Vi har testat a mot b.

Del2: Här upprepar man del1 igen. Lyssnaren vet inte vilken kabel som börjar spelas på, och man lyssnar fortfarande på kablarna varanan gång, för snabb feedback. Det gäller för lyssnaren att pricka in samma kabel som i del1. Detta är alltså den andra a/b delen.

MEN det är inte delmomenten i sig som ger resultatet (här vet vi att det är varannan kabel vi lyssnar på) utan jämförelsen mellan delmomenten. Prickar lyssnaren in samma kabel 10ggr i rad kan man ju anta att han verkligen hört skillnader.

Sen upprepar man tills man tycker man fått tillräcklig validitet helt enkelt.

Det är säkert inget nytt, men jag tyckte att metoden som dök upp i mitt huvud var så intressant att den var värd att nämnas. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-09 19:06

Ranefjorn

du diskuterar nu AB metoden eller ABABA...metoden.

Det finns också ABBBAAAAABBABB metoden.

Och ABX metoden. Denna är absolut bäst eftersom det blir enklast att höra ev skillnader och man får absoult bästa feedbacken.

T

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-09 19:13

Thomas: Jag ska läsa in mig på ABX metoden snart. Har inte hunnit än. Jag tror vi förstår varanda an.g 'a/b' mot 'a/b' eller? Metoden 'aababbbabbbaaaaa' känns inte speciellt bra. Lätt att lyssnaren blir förvirrad.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-09 19:27

Thomas: Har jag förstått testet rätt (bara skummläst lite snabbt).

Först lyssnar man på signal A.
Sen lyssnar man på signal B.
Däremot slumpar PCn (X) mellan A och B och man gissar om signalen X är A eller B?

Isåfall får du bättre feedback med 'a/b mot a/b' eftersom det är ett element mindre i lyssningsskedet. Du slipper ju 'X' om vi säger så. Det är kortare tid mellan A och B i 'a/b mot a/b' än som i ABX testet mellan A och X. Problemet med 'a/b mot a/b' är tidskillnaden mellan delmomenten. Jag tror dock jag hade fixat det.

Fast jag har kanske inte uppfattat det rätt. Hur som helst är nog ABX testet om jag förstått det rätt relativt bra. Skulle vara intressant att prova båda.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-09 19:28

Ja,

ABAABBAAA metoden blir mer förvirrande. ABX metoden innebär alltså att man lyssnar på tre källor; A som alltid är A, B som alltid är B och X som för varje omgång kan vara antingen A eller B (slump).

Metoden gör att man hela tiden får feedback på hur A och B låter eftersom man kontrollerar switchen helt själv. Sen kan man alltså jämföra A mot X och B mot X eller bara A mot B för att kontrollera sig själv. Man får hålla på hur länge som helst och göra egna kontroller hela tiden, dvs misstänker man att X är A så kan man skifta X-A-X-A... och jämföra med X-B-X-B etc. När man är 100% säker på vad X är skriver man ner det, och går vidare till nästa omgång.

Alltså är man inte styrd att lyssna varannan gång som i ett ABAB test, utan man kan välja helt fritt hur man vill jämföra.

Återigen, jag rekommenderar ladda ner ABX programmet som kul inlärning. Vet inte hur många gånger jag skrivit detta, men ingen mig veterligen har skrivit att det testat det.

http://www.pcabx.com/training/index.htm

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-09 19:32

( Skulle gärna testa, men ljudkortet i min laptop är på tok för dåligt - kommer inte i närheten av rekommenderat minimi-ljudkort. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-09 19:33

Nu förstår jag. Verkar bra. Ska ut en runda. Skall fundera mer sen.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-09 20:08

Hejs...

Jag tycker det är mycket positivt att så många på denna sida är så positiva till korrekta blindtester. Idag är de flesta HiFi-apparater normalt sett så pass bra i sin ljudkvalitet att det många gånger kan vara väldigt svårt att höra skillnad. Skillnader finns oftast, men kan lätt drunkna i annat som påverkar mer, t ex våra förväntningar for vi vet att det handlar om dyra och exklusiva grunkor, eller för att vi blandar in synintryck mm. Ja orsakerna kan vara många, och det är ju välkänt att människan och dess sinnen många gånger är rätt lättlurade, minst sagt.

Därför är det ju tacknämligt att kunna göra korrekta blindtester för att ev få det man tyckte innan bekräftat eller få erkänna att mer än öronen fällde första åsikterna.

Och med korrekt blindtest så menar jag inte att man vet vad som är inkopplat, men man har släckt lyset i rummet..... :wink: Nä, korrekt utfört enligt vedertagna vetenskapliga former, både vad gäller själva testformen i sig samt statistiskt säkerställt, och reperterbart mm. Då har man kött på benen och vet vad man pratar om ang kablar högtalarfötter och annat jox som man försöker pådyvla oss med löften om de mest makalösa förbättringar i ljudet. Då kan man sortera ut russinen bland dessa olika produkter som ev i någon mån håller vad som lovas, och kan förpassa resten till TV-shops domäner.... :wink: Och man slipper slänga pengar på sådant som inte håller måttet, passar ens personliga smak, eller sånt som är ren bluff. Det senare finns det sannolikt gott om.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-07-31 19:28

Vet inte hur många gånger jag skrivit detta, men ingen mig veterligen har skrivit att det testat det.

Tänkte bara säga att jag testat det för ett par år sedan. Gjorde lite lyssningstester med Ogg Vorbis jämfört med PCM. Ogg Vorbis är för er som inte vet det ett nytt format för komprimering av ljud. Liknande mp3 men många gånger bättre (dessutom helt licensfritt, öppet). Vid tillfället hade jag ett Santa Cruz Turtle Beach (heter det så?) ljudkort, 10m lakritsremsignalsladd, en gammal luxman stärkare (kommer inte ihåg modell) samt Heybrook HB1 + en brummande dator.
Då kom jag fram till att jag kunde höra skillnad upp till kvalitét nivå 8,5-9 (10 är högst). Skulle vara kul att prova på min nuvarande anläggning även om jag för tillfället har ett sämre ljudkort.

Hur som helst så är ABX ett intressant program och det är kul att prova, inte minst för att "lära" sig lyssna.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-08-01 12:33

Idag är de flesta HiFi-apparater normalt sett så pass bra i sin ljudkvalitet att det många gånger kan vara väldigt svårt att höra skillnad
Jaså? :twisted:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-08-01 19:08

Hotspur

Jag tror du får läsa hela sammanhanget för att utröna vad han avser, lösryckta meningar kan alltid misstolkas :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi