Moderator: Redaktörer
BPeter skrev:Jag undrar hur t.ex. P2-radions talade röster låter i en bra, neutral anläggning i ett rum som inte är alltför konstigt? Hemma hos mig reagerar jag på att programledarna i P2 låter onaturligt basiga.
BPeter skrev:Jag hade av någon anledning fått för mig (felaktigt tydligen) att radion jobbade hårt med målet att få programledarnas röster att låta naturligt. Jag ska göra som föreslaget och försöka hitta något "talat" som anses ha bra ljudkvalitet.
nuffe skrev:Och sedan är det ju inte ovanligt att man lägger någon bakgrunds slinga med musik eller annat, kanske främst i P3.
Då är det ju nästan omöjligt att höra allt de säger, speciellt för oss med någon form av hörsel fel.
Baffel skrev:Om det enbart är prat så ligger tal mellan 250 - 8000 Hz.
EQa bort skräpet under 250 och över 8000. Kanske hjälper lite? Är det permanent och enbart för pratradio som tex en köksradio som ska användas så sätt in tex ett 12 dB filter, passiva komponenter en spole och en konding, och dämpa allt över 8000 Hz. OM nu det skulle hjälpa dvs.
https://www.gotahalsan.se/sv/horselnedsattning/
Tangband skrev:250 - 8000 Hz ger nog tyvärr telefonkvalitet.
Baffel skrev:Så övertoner kvinnor 16 kHz säger du . Hmm om det går att koppla delningsfilter när kvinnorna gapar på . Skalat bort det.
Talar inte om radio nu.
nuffe skrev:Ajabaja Baffel
Tangband skrev:Baffel skrev:Så övertoner kvinnor 16 kHz säger du . Hmm om det går att koppla delningsfilter när kvinnorna gapar på . Skalat bort det.
Talar inte om radio nu.
Jag menade förstås återgivning av hifikvalitet av en röst.
Samma resonemang skulle jag kunna föra om jag talade om hifi-återgivning av en cello, som liknar rösten rätt mycket.
Då vill jag inte heller ha 250-8000 Hz .
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:250 - 8000 Hz ger nog tyvärr telefonkvalitet.
Nej, då är det väl ca 3-4 kHz? Det är typ mellanvågsradio och vi som nattlyssnat på Radio Luxemburg kommer väl ihåg vilken chock det kunde bli när man fått tag i en skiva med musik man hört där... Numera är folk vana vid hur det låter via mobiltelefoner och surfplattor.
MacBruce skrev:nuffe skrev:Och sedan är det ju inte ovanligt att man lägger någon bakgrunds slinga med musik eller annat, kanske främst i P3.
Då är det ju nästan omöjligt att höra allt de säger, speciellt för oss med någon form av hörsel fel.
++! Skulle inte heller skada att åtminstone de som är programledare för "fasta" program finge lära sig lite tal- och mikrofonteknik.
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 46 gäster