Talade röster på bra anläggning/bra rum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

BPeter

Talade röster på bra anläggning/bra rum

Inläggav BPeter » 2021-05-10 08:22

Jag undrar hur t.ex. P2-radions talade röster låter i en bra, neutral anläggning i ett rum som inte är alltför konstigt? Hemma hos mig reagerar jag på att programledarna i P2 låter onaturligt basiga.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Talade röster på bra anläggning/bra rum

Inläggav Almen » 2021-05-10 09:07

Till att börja med, här är lite gamla trådar om detta (med konsensus att talade röster inte låter bra i P2):

Skorrande S i radio

Ljudet i SR P2:s sändningar

Sedan, onaturlig basighet kan ha med närmickning och EQ att göra. Numera verkar alla spela in med mikrofonen nära munnen, vilket medför tre saker: väsande "s", puffljud och möjligen överdriven bas. För att bli av med sibilanter och puffljud kör man sedan förmodligen lågpass-EQ vilket ytterligare överdriver basen.

Men det kan nog någon yrkesaktiv ljudtekniker prata mer om.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-05-10 09:35

Jag har experimenterat med att spela in röster jag känner väl, dvs familjen, och upptäckt hur svårt det är att få naturlig återgivning! Prova du också!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-10 09:49

Testa några olika pratradio- stationer / poddar och jämför. För den som känner för det så ta fram en 5-10 kanaler/ poddar och länka. Fixa en omröstning så kan faktarianerna lyssna och ge sin röst om vilka som låter bra ( såklart kan skillnaden i hur det låter skilja mellan olika program/ ljudtekniker/ utrustning inom en kanal men ändå).

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/live: ... ld_service

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-10 10:33

BPeter skrev:Jag undrar hur t.ex. P2-radions talade röster låter i en bra, neutral anläggning i ett rum som inte är alltför konstigt? Hemma hos mig reagerar jag på att programledarna i P2 låter onaturligt basiga.

Hur röster låter från just SR P2 på en neutral anläggning är väl egentligen inte det intressanta, helst då detta antagligen kan avvika från ett program till ett annat, det är således inte något särskilt bra referensmaterial. Det är mycket bättre om du hittar en bra referens och utifrån det avgör hur din anläggning låter, sen hur rösterna i diverse radioprogram låter efter det är väl bara att leva med för du vill väl inte anpassa anläggningen efter något som låter onaturligt?

BPeter

Inläggav BPeter » 2021-05-10 11:03

Jag hade av någon anledning fått för mig (felaktigt tydligen) att radion jobbade hårt med målet att få programledarnas röster att låta naturligt. Jag ska göra som föreslaget och försöka hitta något "talat" som anses ha bra ljudkvalitet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-10 11:11

BPeter skrev:Jag hade av någon anledning fått för mig (felaktigt tydligen) att radion jobbade hårt med målet att få programledarnas röster att låta naturligt. Jag ska göra som föreslaget och försöka hitta något "talat" som anses ha bra ljudkvalitet.

Det är nog det flitiga användandet av kompressor och eq som fullständigt förstör naturligheten i ljudet i P2, ännu värre i P3 . Allt för att ljudet ska bli lite tydligare så man tydligare hör vad hallåan säger genom en sämre anläggning, exempelvis i köket :)

Jag tror att nästan enda sättet att få tag på bra upptagningar är att spela in sin egen eller nån annans röst med riktigt bra mikrofoner utan effekter pålagt.

Kort sagt - man bör nog inte använda P2 som referens för att avgöra hur röster låter genom anläggningen.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2021-05-10 11:34

Och sedan är det ju inte ovanligt att man lägger någon bakgrunds slinga med musik eller annat, kanske främst i P3.
Då är det ju nästan omöjligt att höra allt de säger, speciellt för oss med någon form av hörsel fel.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-10 11:52

Om det enbart är prat så ligger tal mellan 250 - 8000 Hz.

EQa bort skräpet under 250 och över 8000. Kanske hjälper lite? Är det permanent och enbart för pratradio som tex en köksradio som ska användas så sätt in tex ett 12 dB filter, passiva komponenter en spole och en konding, och dämpa allt över 8000 Hz. OM nu det skulle hjälpa dvs.

https://www.gotahalsan.se/sv/horselnedsattning/

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-05-10 13:46

nuffe skrev:Och sedan är det ju inte ovanligt att man lägger någon bakgrunds slinga med musik eller annat, kanske främst i P3.
Då är det ju nästan omöjligt att höra allt de säger, speciellt för oss med någon form av hörsel fel.

++! Skulle inte heller skada att åtminstone de som är programledare för "fasta" program finge lära sig lite tal- och mikrofonteknik.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-10 14:22

Baffel skrev:Om det enbart är prat så ligger tal mellan 250 - 8000 Hz.

EQa bort skräpet under 250 och över 8000. Kanske hjälper lite? Är det permanent och enbart för pratradio som tex en köksradio som ska användas så sätt in tex ett 12 dB filter, passiva komponenter en spole och en konding, och dämpa allt över 8000 Hz. OM nu det skulle hjälpa dvs.

https://www.gotahalsan.se/sv/horselnedsattning/

Rösten innehåller för en låg bas frekvenser från ungefär 70 Hz och en kvinnoröst har övertoner till över 16 kHz.

250 - 8000 Hz ger nog tyvärr telefonkvalitet. :)

Att hålla fingrarna borta från limiters och kompressors samt eq och använd mickar som är raka, så är nog mycket vunnet i radion. Men då skulle de nog få mycket klagomål att folk inte hör vad de säger längre, pga de dåliga anläggningar medelsvensson har.
Senast redigerad av Tangband 2021-05-10 14:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-10 14:28

Så övertoner kvinnor 16 kHz säger du . Hmm om det går att koppla delningsfilter när kvinnorna gapar på . Skalat bort det.

Talar inte om radio nu.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2021-05-10 14:32

Ajabaja Baffel :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-10 14:36

Tangband skrev:250 - 8000 Hz ger nog tyvärr telefonkvalitet.

Nej, då är det väl ca 3-4 kHz? Det är typ mellanvågsradio och vi som nattlyssnat på Radio Luxemburg kommer väl ihåg vilken chock det kunde bli när man fått tag i en skiva med musik man hört där... Numera är folk vana vid hur det låter via mobiltelefoner och surfplattor.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-10 14:38

Baffel skrev:Så övertoner kvinnor 16 kHz säger du . Hmm om det går att koppla delningsfilter när kvinnorna gapar på . Skalat bort det.

Talar inte om radio nu.

Jag menade förstås återgivning av hifikvalitet av en röst :) .
Samma resonemang skulle jag kunna föra om jag talade om hifi-återgivning av en cello, som liknar rösten rätt mycket.
Då vill jag inte heller ha 250-8000 Hz . :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-10 14:58

nuffe skrev:Ajabaja Baffel :D

:mrgreen:

Sen finns det andra tillfällen när man vill förstärka ljudet, få lite extra umf, lite mer tryck. Talar om subwoffer. :twisted:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-10 15:05

Tangband skrev:
Baffel skrev:Så övertoner kvinnor 16 kHz säger du . Hmm om det går att koppla delningsfilter när kvinnorna gapar på . Skalat bort det.

Talar inte om radio nu.

Jag menade förstås återgivning av hifikvalitet av en röst :) .
Samma resonemang skulle jag kunna föra om jag talade om hifi-återgivning av en cello, som liknar rösten rätt mycket.
Då vill jag inte heller ha 250-8000 Hz . :)

Nä, det skulle ju bli knas om man skulle börja blanda in tex EQ för talade röster på radion. Tror jag. Är man dessutom lagd åt hållet inte mycket över typ 8000-10 000 Hz så finns det ju lösningar för det. Gällande pratradio.
415649841_009f208b-c255-4a3b-9f0f-d813945255eb_copy_200x200 (1).jpg
415649841_009f208b-c255-4a3b-9f0f-d813945255eb_copy_200x200 (1).jpg (38.23 KiB) Visad 1406 gånger

Om man bortser från ljudet generellt och att att en sådan gammal gällande elsäkerhet kan vara livsfarlig samt att det kanske är svårt att hitta nya rör. Vissa har bara AM/LW. MEN bortser man från de små detaljerna så. :)

Radio är kul:
Amfm3-en-de.gif
Amfm3-en-de.gif (284.89 KiB) Visad 1401 gånger

AM and FM modulated signals for radio. AM (Amplitude Modulation) and FM (Frequency Modulation) are types of modulation (coding). The electrical signal from program material, usually coming from a studio, is mixed with a carrier wave of a specific frequency, then broadcast. In the case of AM, this mixing (modulation) is done by altering the amplitude (strength) of the carrier wave, proportional to the original signal. In contrast, in the case of FM, it is the carrier wave's frequency that is varied. A radio receiver contains a demodulator that extracts the original program material from the broadcast wave.

https://en.wikipedia.org/wiki/AM_broadcasting

jansch

Inläggav jansch » 2021-05-10 21:25

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:250 - 8000 Hz ger nog tyvärr telefonkvalitet.

Nej, då är det väl ca 3-4 kHz? Det är typ mellanvågsradio och vi som nattlyssnat på Radio Luxemburg kommer väl ihåg vilken chock det kunde bli när man fått tag i en skiva med musik man hört där... Numera är folk vana vid hur det låter via mobiltelefoner och surfplattor.

Det är rätt.
Man får skilja på:
- acceptabel hörbarhet. Upp till ca 4kHz, tidigare Televerket hade 3,4kHz om jag minns rätt (jag borde verkligen ha koll på det men minnet sviker med åldern!)
- full hörbarhet. Upp till 8kHz
- full återgivning. Upp till 16kHz
- "audiofilkrav" 20kHz eller mer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-05-11 23:13

MacBruce skrev:
nuffe skrev:Och sedan är det ju inte ovanligt att man lägger någon bakgrunds slinga med musik eller annat, kanske främst i P3.

++! Skulle inte heller skada att åtminstone de som är programledare för "fasta" program finge lära sig lite tal- och mikrofonteknik.

+++ Nyheterna i P3 är ibland olidliga! Har faktiskt hänt flera gånger att jag stängt av... detta i bilen (i och för sig misstänker jag att basen sammanfaller med en topp i frekvensgången i bilen).

Så finns det ju andra oljud också i den kanalen. Nån flicka med skrikig röst (Babs?), som verkligen inte hör hemma i radion. Har hänt att jag lyssnat på nyheterna när hon läst de och efteråt inte uppfattat va hon berättade... min hjärna hör bara oljudet från hennes mun och inte innebörden.

//Michael

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-11 23:31

Här på sin tid narrars far och dotter om just en specifik typ av stil, attityd, språk, tonläge osv. Den skorrar riktigt illa i öronen även nu när man lyssnar på den, märkte jag. Det trots att det gått flera decennier sedan den kom ut.

https://youtu.be/p-LArv-sEQU

Återgå till Generellt om hifi