Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Min mediaspelare/streamer är en Audiolab 6000N Play som ansluter till nätverket trådat. Spotify spelas med Spotify Connect. Musik från NAS och internetradio spelas med DTS Play-Fi från en iPad.
Ljudmässiga skillnader vet jag inte. Tycker DTS-appen är allmänt yxig med långa tider mellan spårbyten och ingen "gapless" avspelning. Känns allmänt segt och jag skulle gärna haft nåt smidigare på laptopen istället. Jag testade med Roon men fick det inte att lira. Verkar som Audiolab-spelaren inte funkar med Roon.
Spotify Connect funkar däremot fläckfritt. Styrs på en Windows laptop.
hcl skrev:Antar att du syftar specifikt på datorbaserad och inte räknar NAS+streamer till den kategorin?
För det mesta använder jag Reaper (på Mac), men även iZotope RX8, för testlyssning på ”färdig” mix. Det är dock inget egentligt uppspelningsårogram så det räknas kanske inte heller. Det följde med ett annat paket och jag råkade bara testa. På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?
Linns streamerlösning är en ren befrielse jämfört med allt datorbaserat. Bara att spela och njuta. Apropå gapless play, har funkat sedan dag ett.
Tangband skrev:Hur tycker ni som kör Windows att det fungerar ? Är ni nöjd med ljudet och handhavandet ?
Ted_B skrev:Tangband, vad styr du wxc med, Yamahas musiccast app?
Den appen var ju helkass att styra Tidal med, tyckte jag när jag hade en wxc.
solhaga skrev:Tangband skrev:Hur tycker ni som kör Windows att det fungerar ? Är ni nöjd med ljudet och handhavandet ?
Jag upplever inga problem med uppdateringar.
Smidigt att kunna ha mätsystem (REW), bläddrare mm i samma system.
Jag kör Roon och JRiver.
JRiver för rippandet och för att jag är van vid att leta där. Med JRiver har jag också möjlighet att lyssna på min musik via telefonen. JRiver vägrar dock att integrera Qobuz mm.
Roon för Qobuz. Jag börjar att vänja mig, "Focus" är ju bra för letandet. Roons DSP med convolution för signalbehandling.
Jag är supernöjd med ljudet. DAC:ens elektriska gränssnitt är USB, men exaSound har properitära drivare.
Jag är supernöjd med handhavandet; Roon med Qobuz öppnar musikvärlden både vad det gäller utbud, kvalité samt metadata såsom artistinformation och låttexter.
Funderar på en större skärm bara, sitter nu med en 24-tummare.
hcl skrev:På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?
thiel skrev:Foobar
pLudio skrev:hcl skrev:På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?
Skydda lyssnaren? WASAPI Exclusive mode är det som gäller (eller ASIO). Alla moderna uppspelare har stöd för det.
federico skrev:Jag valde iTunes även om Apple sedan länge slutat med iTunes. Numera heter deras musikapp just Musik o används inte för något annat än musik (lagrad o streamad). Tidigare hanterade den såväl ljudböcker som poddar o t o m film. Fungerar utomordentligt bra. Påverkar, så klart, inte ljudet. Har jämfört med en uppsjö specialprogram utan att notera annat än kosmetiska skillnader.
hcl skrev:pLudio skrev:hcl skrev:På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?
Skydda lyssnaren? WASAPI Exclusive mode är det som gäller (eller ASIO). Alla moderna uppspelare har stöd för det.
Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.
pLudio skrev:hcl skrev:pLudio skrev:Skydda lyssnaren? WASAPI Exclusive mode är det som gäller (eller ASIO). Alla moderna uppspelare har stöd för det.
Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.
Det svarade ju inte på min fråga.
hcl skrev:pLudio skrev:hcl skrev:Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.
Syftar du på vad jag menade med ”skydda lyssnaren”?
När man lyssnar med lurar så verkar Windows lägga näsan i blöt och dra ner volymen (komprimera), helt på eget initiativ. Jag har roddat trint i alla inställningar jag kan hitta och inte lyckats komma runt problemet. Lite störande om man använder trögdrivna lurar. Windows har ju alltid varit rörigt när det gäller inställningar, men de senaste versionerna är obegripligt röriga. Liknande inställningar finns utspritt på alla möjliga ställen.
hcl skrev:pLudio skrev:hcl skrev:Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.
Syftar du på vad jag menade med ”skydda lyssnaren”?
När man lyssnar med lurar så verkar Windows lägga näsan i blöt och dra ner volymen (komprimera), helt på eget initiativ. Jag har roddat trint i alla inställningar jag kan hitta och inte lyckats komma runt problemet. Lite störande om man använder trögdrivna lurar. Windows har ju alltid varit rörigt när det gäller inställningar, men de senaste versionerna är obegripligt röriga. Liknande inställningar finns utspritt på alla möjliga ställen.
Användare som besöker denna kategori: doppler, Google [Bot] och 56 gäster