Vilken mjukvara använder du för datorbaserad uppspelning ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

1. ROON
8
28%
2. VLC
1
3%
3. ITunes
2
7%
4. Windows media player
0
Inga röster
5. Annat - beskriv
18
62%

Antal röster : 29

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-13 17:44

...och det nån skillnad i ljudkvalitet mellan olika alternativ ? Vad har ni för erfarenheter ?
Vilka problem finns och vad fungerar bra ?

Användarvisningsbild
Conan

Re: Vilken mjukvara använder du för datorbaserad uppspelning

Inläggav Conan » 2021-05-13 18:04

Min mediaspelare/streamer är en Audiolab 6000N Play som ansluter till nätverket trådat. Spotify spelas med Spotify Connect. Musik från NAS och internetradio spelas med DTS Play-Fi från en iPad.

Ljudmässiga skillnader vet jag inte. Tycker DTS-appen är allmänt yxig med långa tider mellan spårbyten och ingen "gapless" avspelning. Känns allmänt segt och jag skulle gärna haft nåt smidigare på laptopen istället. Jag testade med Roon men fick det inte att lira. Verkar som Audiolab-spelaren inte funkar med Roon.

Spotify Connect funkar däremot fläckfritt. Styrs på en Windows laptop.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-05-13 18:09

Antar att du syftar specifikt på datorbaserad och inte räknar NAS+streamer till den kategorin?

För det mesta använder jag Reaper (på Mac), men även iZotope RX8, för testlyssning på ”färdig” mix. Det är dock inget egentligt uppspelningsårogram så det räknas kanske inte heller. Det följde med ett annat paket och jag råkade bara testa. På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?

Linns streamerlösning är en ren befrielse jämfört med allt datorbaserat. Bara att spela och njuta. Apropå gapless play, har funkat sedan dag ett.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-13 18:50

Conan skrev:Min mediaspelare/streamer är en Audiolab 6000N Play som ansluter till nätverket trådat. Spotify spelas med Spotify Connect. Musik från NAS och internetradio spelas med DTS Play-Fi från en iPad.

Ljudmässiga skillnader vet jag inte. Tycker DTS-appen är allmänt yxig med långa tider mellan spårbyten och ingen "gapless" avspelning. Känns allmänt segt och jag skulle gärna haft nåt smidigare på laptopen istället. Jag testade med Roon men fick det inte att lira. Verkar som Audiolab-spelaren inte funkar med Roon.

Spotify Connect funkar däremot fläckfritt. Styrs på en Windows laptop.

Jo, det där med yxighet vill man ju undvika, jag tar nu för första gången steget till att testa och gå till botten med om det öht är en bra lösning med datorbaserad musikspelning. Jag har haft squeezebox för över tio år sedan, och då det fungerade var det en hyfsat bra lösning. Då det krånglade upplevdes det som okreativt och lite som en mardröm däremot.
ROON verkar ju handhavandemässigt bra men kostar ganska mycket , lite märkligt att det inte dykt upp något prisbilligare program som är lika bra ännu ?
Senast redigerad av Tangband 2021-05-13 19:05, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-13 19:02

hcl skrev:Antar att du syftar specifikt på datorbaserad och inte räknar NAS+streamer till den kategorin?

För det mesta använder jag Reaper (på Mac), men även iZotope RX8, för testlyssning på ”färdig” mix. Det är dock inget egentligt uppspelningsårogram så det räknas kanske inte heller. Det följde med ett annat paket och jag råkade bara testa. På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?

Linns streamerlösning är en ren befrielse jämfört med allt datorbaserat. Bara att spela och njuta. Apropå gapless play, har funkat sedan dag ett.

Tack för dina åsikter. :)

Jo att Windows numera är en mardröm att få till har väl att göra med att de mer och mer går över till ”ständig uppdatering ” i bakgrunden för att hänga med i utvecklingen. Precis motsatsen man vill ha vid musiklyssning då man kanske har endast en timme över en dag för koncentrerad musiklyssning. Då vill man ha perfekt ljud och inget krångel med uppgraderingar och nya drivrutiner. Hur tycker ni som kör Windows att det fungerar ? Är ni nöjd med ljudet och handhavandet ?

Jag måste förövrigt säga att Yamaha wxc50 är den handahavandemässigt bästa streamer jag haft hittills. Bättre än naim unitiqute och Squeezebox touch/Duet som jag hade innan.

Jo, jag vet även att linnspelarna fungerar oklanderligt, låter bra och är ett föredöme handhavandemässigt för många andra streamers. Synd bara att de inte erbjuder variabel volymkontroll via spdif.

Jag testar nu att doppa tån i datorsträsket för att använda en sån för musik, fungerar det inte tillräckligt bra ljudmässigt och handhavandemässigt blir det nog att jag fortsätter med Yamaha wxc50 .

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-05-13 19:34

Tangband skrev:Hur tycker ni som kör Windows att det fungerar ? Är ni nöjd med ljudet och handhavandet ?

Jag upplever inga problem med uppdateringar.
Smidigt att kunna ha mätsystem (REW), bläddrare mm i samma system.

Jag kör Roon och JRiver.
JRiver för rippandet och för att jag är van vid att leta där. Med JRiver har jag också möjlighet att lyssna på min musik via telefonen. JRiver vägrar dock att integrera Qobuz mm.
Roon för Qobuz. Jag börjar att vänja mig, "Focus" är ju bra för letandet. Roons DSP med convolution för signalbehandling.

Jag är supernöjd med ljudet. DAC:ens elektriska gränssnitt är USB, men exaSound har properitära drivare.
Jag är supernöjd med handhavandet; Roon med Qobuz öppnar musikvärlden både vad det gäller utbud, kvalité samt metadata såsom artistinformation och låttexter.
Funderar på en större skärm bara, sitter nu med en 24-tummare.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-05-13 19:38

Tangband, vad styr du wxc med, Yamahas musiccast app?
Den appen var ju helkass att styra Tidal med, tyckte jag när jag hade en wxc.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-13 19:42

Jag kör två Windows 10 datorer eller numera nästan aldrig iPad mot min ljudanläggning. Kör Tidal Hifi, Qobuz, Spotify Premium eller egna filer från hårddisk. Från hårddisk lite olika beroende på om det är trådat eller trådlöst, VLC, Foobar, Sound Forge eller vad som. En del fungerar gapless andra inte, kommer inte riktigt ihåg om det är knas trådlöst eller hur det var. Trådat via USB till DAC:en är stabilast hos mig och integreras delvis i DAC:en. Är det någon skillnad mellan olika sätt att mata anläggningen? Inte direkt mer än att den gamla iPad:en håller sig till 16/44.1k. Windows uppdaterar knappast hela tiden, framförallt inte Microsofts egna Surface-plattor. Drivrutiner uppdateras inte om man inte ber om det. Mjukvaruuppdaterngar för andra program väljer man själv hur de ska göra.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-05-13 19:58

Groove music i Windows.
Optiskt mellan dator och förförstärkare. Styrs med mus och med TV`n som skärm.
Ibland styr jag med Ipad, fast den har en förmåga att haka upp sig när jag zappar för mycket i Spotify.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-13 20:09

Ted_B skrev:Tangband, vad styr du wxc med, Yamahas musiccast app?
Den appen var ju helkass att styra Tidal med, tyckte jag när jag hade en wxc.

Har inte testat TIDAL , kör mest från NAS ( FLAC ) och från Spotify connect och då upplever jag det som stabilt och bra.

Det vore ju underbart om jag kan hitta en datorbaserad lösning som är lika stabil och låter lika bra som yamahan.

Vad kör du med , och fungerar det bra ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-13 20:10

solhaga skrev:
Tangband skrev:Hur tycker ni som kör Windows att det fungerar ? Är ni nöjd med ljudet och handhavandet ?

Jag upplever inga problem med uppdateringar.
Smidigt att kunna ha mätsystem (REW), bläddrare mm i samma system.

Jag kör Roon och JRiver.
JRiver för rippandet och för att jag är van vid att leta där. Med JRiver har jag också möjlighet att lyssna på min musik via telefonen. JRiver vägrar dock att integrera Qobuz mm.
Roon för Qobuz. Jag börjar att vänja mig, "Focus" är ju bra för letandet. Roons DSP med convolution för signalbehandling.

Jag är supernöjd med ljudet. DAC:ens elektriska gränssnitt är USB, men exaSound har properitära drivare.
Jag är supernöjd med handhavandet; Roon med Qobuz öppnar musikvärlden både vad det gäller utbud, kvalité samt metadata såsom artistinformation och låttexter.
Funderar på en större skärm bara, sitter nu med en 24-tummare.

Jriver och ROON har jag hört mycket gott om. Kul att du är supernöjd med ljudet :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-13 20:11

hcl skrev:På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?

Skydda lyssnaren? WASAPI Exclusive mode är det som gäller (eller ASIO). Alla moderna uppspelare har stöd för det.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2021-05-13 21:22

Foobar

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2021-05-13 22:30

thiel skrev:Foobar
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-05-13 22:52

Foobar om jag bara vill lyssna i datorhögtalarna, Logitech Media Server om jag lyssnar genom någon av mina tre Squeezebox'ar. VLC om det handlar om musikvideo i datorn, eller castar till tv'n.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-05-14 00:05

pLudio skrev:
hcl skrev:På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?

Skydda lyssnaren? WASAPI Exclusive mode är det som gäller (eller ASIO). Alla moderna uppspelare har stöd för det.

Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.
Rocred Records

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2021-05-14 02:17

Foobar

federico

Inläggav federico » 2021-05-14 02:47

Jag valde iTunes även om Apple sedan länge slutat med iTunes. Numera heter deras musikapp just Musik o används inte för något annat än musik (lagrad o streamad). Tidigare hanterade den såväl ljudböcker som poddar o t o m film. Fungerar utomordentligt bra. Påverkar, så klart, inte ljudet. Har jämfört med en uppsjö specialprogram utan att notera annat än kosmetiska skillnader.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-14 06:06

federico skrev:Jag valde iTunes även om Apple sedan länge slutat med iTunes. Numera heter deras musikapp just Musik o används inte för något annat än musik (lagrad o streamad). Tidigare hanterade den såväl ljudböcker som poddar o t o m film. Fungerar utomordentligt bra. Påverkar, så klart, inte ljudet. Har jämfört med en uppsjö specialprogram utan att notera annat än kosmetiska skillnader.

Tack för input och välkommen till forumet :) .

En fråga, finns det numera nåt sätt att spela FLAC från en NAS med Apple:s Musik ?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-14 07:56

hcl skrev:
pLudio skrev:

Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.

Det svarade ju inte på min fråga.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-05-14 08:02

pLudio skrev:
hcl skrev:
pLudio skrev:Skydda lyssnaren? WASAPI Exclusive mode är det som gäller (eller ASIO). Alla moderna uppspelare har stöd för det.

Syftar du på vad jag menade med ”skydda lyssnaren”?

När man lyssnar med lurar så verkar Windows lägga näsan i blöt och dra ner volymen (komprimera), helt på eget initiativ. Jag har roddat trint i alla inställningar jag kan hitta och inte lyckats komma runt problemet. Lite störande om man använder trögdrivna lurar. Windows har ju alltid varit rörigt när det gäller inställningar, men de senaste versionerna är obegripligt röriga. Liknande inställningar finns utspritt på alla möjliga ställen.
Rocred Records

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-14 08:29

hcl skrev:
pLudio skrev:
hcl skrev:Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.

När man lyssnar med lurar så verkar Windows lägga näsan i blöt och dra ner volymen (komprimera), helt på eget initiativ. Jag har roddat trint i alla inställningar jag kan hitta och inte lyckats komma runt problemet. Lite störande om man använder trögdrivna lurar. Windows har ju alltid varit rörigt när det gäller inställningar, men de senaste versionerna är obegripligt röriga. Liknande inställningar finns utspritt på alla möjliga ställen.

Ja, men då förstår jag vad du menade.

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-05-14 08:40

hcl skrev:
pLudio skrev:
hcl skrev:Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.

iOS gör likadant. Irriterande när man använder Bluetooth till en extern enhet, exempelvis en hörlurs-DAC.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-05-14 10:14

Använder ROON+HQPlayer är mycket nöjd med både DSP möjligheter och handhavande :D
Uppspelningen styrs via Roon Remote i min iPad eller Telefon :|
Att styra uppspelningen via en Androidtelefon fungerar :| Men en läsplatta är överlägsen som kontrollpunkt 8)
Uppspelningen sker förstås via WASAPI eller ASIO för att Windows inte skall blanda sig i :wink:

Så på mjukvarusidan är jag mycket nöjd :D
Men det är jag däremot inte med min uppspelningskedja hårdvarumässigt :(
Flerkanaliga ljudinterface är problemet om man vill ha välljud i ett aktivt system, På mjukvarusidan finns många välfungerande alternativ!

exaSound e38 Som Solhaga använder är förstås en toppen produkt om man behöver 8 kanaler! Men 40000:- är lite för mycket pengar för mig :oops:
Så jag letar vidare i budgetträsket, Men de flesta produkterna där har stora problem :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-05-14 11:41

Jag 'spelar in' strömningssignalen, ofta från youtube, m.h.a. Audacity, DD (direct digitalt). Uppspelning från USB-pinne in i CD-spelare med sådant uttag, DA sker i en HT-receiver.

Ehhh, hmm? Frågan var uppspelning. Om det inte är så seriöst sker uppspelningen i datorn (som DA-omvandlar) m.h.a. Media Plöjern. Men ambitiös lyssning alltså enligt ovan.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-14 12:09

Padda/ mobil Android . Spotify. Låter den ena vara streamer , byter låtar med den andra. Synd att man inte kan använda styrenheten till att ändra volym. Hoppas den funktionaliteten kommer snart. Sen iväg till via USB till DAC. Kan lätt tänka mig någon annan lösning. Stationär dator, OM den i sig nu skulle ge bättre ljud. Mer stabila portar ut som påverkar mindre , eventuellt. Det har jag inte undersökt. Än...

För övrigt är det just den funktionaliteten i Spotify jag saknar med Qobuz , som jag testar nu. Får se om det blir Qobuz . Spotify är ju på gång med CD- kvalité på ljudet så...

Mycket FLAC- radio och liknade högupplöst . Ibland då med VLC, men ofta hör det via Chrome. Nu ska jag testa denna;

MixUp
SPECIAL-TIP: motherearthradio.de
The special thing about motherearthradio is that the value is placed on the positive effect of listening to high-resolution music whose selection (jazz, pop, rock, indie and every 12 tracks a classic track) is based on a special chamber tone. The content and the emotional orientation of the music you listen to is also significant. True HD content in 96k/24bit FLAC streaming, mostly from vinyl sources.

https://www.24bit96.com/24bit96khz-down ... reams.html

https://motherearthradio.de/

Det skulle vara intressant att få klarhet i. Vad är det egentligen för kvalité på signalen man får ut via en padda, Android, USB- port om man lirar en sådan station via Chrome eller VLC?

Lirar dock mest med fysiska CD- skivor just nu. Det är något speciellt med att hitta kul skivor på loppisar. :) Det gäller att bejaka sin inre...
nedladdning (7).jpeg
nedladdning (7).jpeg (10.23 KiB) Visad 2874 gånger

Jo, kom just på. Har ju en Chromecast- puck liggandes i någonstans. Den kanske jag skulle testa att plugga in. :)

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-05-14 12:51

Foobar som tar allt.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-14 13:17

Kör Roon med Qobus och NAS, men kommer nog komplettera med HQPlayer. Upplever subjektivt förbättring, men det är svårt att AB-testa pga pyssel att snabbskifta på/av. Det som gör att jag ändå kommer investera är att Spotify kommit i lossless och jag äntligen kommit på hur man kopplar in Spotify i HQPlayer. Viktig skillnad mot innan, eftersom jag då kan använda mina convolution filter även på Spotify, eftersom jag flyttar dessa från Roon (som aldrig kommer integrera Spotify) till HQP.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2021-05-14 14:25

Lokalt: Foobar 2k och Potplayer. Streama: Plex och LMS.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-14 18:55

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter :) . Efter ett tips idag kör jag nu Flacbox som finns till Mac för 109 :- .
Det fungerar riktigt bra , läser obehindrat från NASen med minimserver installerad. :)
Spelar högupplöst upp till 96 KHz .
Får se hur det låter ....

Nästa

Återgå till Generellt om hifi