Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Anledningen att jag frågar är egentligen att jag funderar på ifall det är någon poäng att bygga sig en center för att prova. Jag funderar på att bygga en med ett seas koaxialelement som skulle likna mina L/R högtalare väldigt mycket i hur den sprider ljudet (förutom vertikalt i viss mån). Men det kostar ju ändå kanske 1500 och är det ingen större utsikt för att det skulle bli bra med en center så är det ju lite onödigt.
Martin skrev:OT: När det gäller saker som funkar/inte funkar "teoretiskt" är det väl bara relevant ifall man samtidigt berättar enligt vilken teori* det gäller. Eller?![]()
Jo, man har ju gjort det men det är lite svårt att avgöra vad som beror på förekomsten av center och högtalarnas ljudkaraktär.hälsa på där och testa med koppla i och ur centern så kan du ju bilda dig en egen uppfattning
Däremot använder jag inte centerkanalen när jag lyssnar på flerkanalsmusik
Margaux skrev:Däremot använder jag inte centerkanalen när jag lyssnar på flerkanalsmusik
Är inte detta lite motsägelsefullt?
Antagligen är inte dina högtalare "timbre" matchade som det så fint heter på engelska. Men du har ju inte bara problemet när du lyssnar på musik utan även när du tittar på film.
Resultatet är att rösten låter olika beroende av var på bilden källan befinner sig.
Dynamic skrev:Jag har en vanlig 28" tv med centern uppepå. Jag sitter ganska nära och upplever ibland att det hörs lite för tydligt att centern är ovanför bilden. Jag har funderat på att ha en till center under tv´n för att centrera ljudet mer på bilden... tror ni det kan funka??
IngOehman skrev:Oj!![]()
Ja, man är ju inte direkt förvånad att fantomprojektionen inte fungerar med den uppställningen.![]()
Det ser ju helt vansinnigt ut från början till slut.![]()
Hur låter det därinne med avseende på alla andra ljudkvalitetsaspekter?
Vh, iö
IÖ skrev:Och här kommer den (mest förvånande?) sista punkten:
7. I inspelningsstudior så rekommenderar jag alltid att man spelar UTAN center! Det kanske kan verka lite märkligt, men det beror på att det är det enda sättet som man kan gardera sig mot felinställda centerhögtalare. En fantomcenter är ju alltid ställd rätt i nivå!
Martin skrev:...
Givetvis så skulle jag ju göra centern så att den låter så likt huvudhögtalarna som möjligt. Jag funderar även på om det är lämpligt att göra den sluten och låta L/R ta hand om basen. Undrar om det blir problem med att centerns fas vrids ett extra varv genom delningen.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], mickecarlsson och 8 gäster