Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Foobar såklart, bara för det har bra handhavande, nå ljudskillnader mellan ting finns väl dock inte. Mitt Windows låter perfekt också efter att ha avinstallerat Dolby Atmos-möget som följde med Windows-installationen. När ska den där seglivade myten om dåligt ljud i Windows försvinna? Eller finns det nån som har nån riktig data att styrka den där myten med?
Lassej skrev:Körde JRiver på egenbyggd HTPC för att sedan gå över till Roon när det kom. Bytte då även till mac mini. Idag ligger Roon Core på en NUC och jag har en endpoint i form av en SOtM-200 Ultra Neo. Kan inte påstå att det är någon skillnad i ljudkvalitet men Roon är suveränt att använda. Egenrippade filer på NAS och Qobuz via Roon. Har fått tips om mycket bra musik via Roon.
Tangband skrev:Lassej skrev:Körde JRiver på egenbyggd HTPC för att sedan gå över till Roon när det kom. Bytte då även till mac mini. Idag ligger Roon Core på en NUC och jag har en endpoint i form av en SOtM-200 Ultra Neo. Kan inte påstå att det är någon skillnad i ljudkvalitet men Roon är suveränt att använda. Egenrippade filer på NAS och Qobuz via Roon. Har fått tips om mycket bra musik via Roon.
Jo ROON verkar bra .
Fråga / kan man justera ljudnivån med ROON via den digitala USB- utgången ?
Jag frågar , eftersom det inte verkar alldeles lätt att ha datorn som en digital preamp med volymreglering för Mac .
Genom hörlursutgången självklart , men vill man köra USB till en högtalare med digitala ingångar behövs det ofta något program. Annars blir det fast volym digitalt ut .
Jag antar dock att tex vcl fixar detta ?
Jag har hittat ett intressant program som kan sätta digital volymkontroll på nästan vilken spelare som helst : Soundsource .
https://rogueamoeba.com/soundsource/
Nästan 400:- för digital mjukvara för volymreglering är väl sådär.
Billigt förstås ur ett hifiperspektiv .
Rydberg skrev:Musiken kan spelas från en NAS men jag har min på en internet monterad 2TB SSD.
solhaga skrev:Rydberg skrev:Musiken kan spelas från en NAS men jag har min på en internet monterad 2TB SSD.
Ursäkta en dum fråga, men vad är det för skillnad mellan en NAS och en internetmonterad 2TB SSD?
solhaga skrev:internet -> internt?
Rydberg skrev:Ja NAS är ju en egen låda med vanliga hårddiskar i, musiken kommer då via nätverket till mediaspelaren. Det finns även en möjlighet att montera en hårddisk direkt i spelaren, det har jag gjort (valet föll på en SSD då den är snabb och vibrationsfri).
[ Bild ]
hcl skrev:Rydberg skrev:Ja NAS är ju en egen låda med vanliga hårddiskar i, musiken kommer då via nätverket till mediaspelaren. Det finns även en möjlighet att montera en hårddisk direkt i spelaren, det har jag gjort (valet föll på en SSD då den är snabb och vibrationsfri).
[ Bild ]
Inget vidare imponerande bygge. Ser rätt hemsnickrat ut. Jag hade högre förväntningar på Bryston.
RogerGustavsson skrev:Bryston som visas ovan verkar baserade på moderkort man hittar i PC.
hcl skrev:Kanske man är fördärvad av de byggen vi gör på jobbet. Jag Googlade runt lite och de är få apparater som inte ser mer eller mindre hemsnickrade ut. Det är nästan så att de billigaste ser mest städade ut, men då oftast med enkla chassin.
Dessa var nog bland de snyggare byggena i den prisklassen:
[ Bild ]
[ Bild ]
Här börjar det likna något. Väl skärmat, minsta möjliga lösa kablar etc.
[ Bild ]
Tell skrev:När ska den där seglivade myten om dåligt ljud i Windows försvinna? Eller finns det nån som har nån riktig data att styrka den där myten med?
pLudio skrev:Tell skrev:När ska den där seglivade myten om dåligt ljud i Windows försvinna? Eller finns det nån som har nån riktig data att styrka den där myten med?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/
RogerGustavsson skrev:I-or kör väl Windows? Han kanske kan tala om hur han gör?
hcl skrev:RogerGustavsson skrev:I-or kör väl Windows? Han kanske kan tala om hur han gör?
Bara det faktum att det är så otydligt är skäl nog för mig att undvika Windows eller datorer ö.h.t. för musiklyssning. Det räcker ju med en ”uppdatering” så är man tillbaka till ruta ett. Studioutrustning och f.f.a. med Mac som central dator funkar dock bra, om än inte riktigt lika bra som bra streamer-lösningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster