Vilken mjukvara använder du för datorbaserad uppspelning ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken mjukvara använder du för datorbaserad uppspelning ?

1. ROON
8
28%
2. VLC
1
3%
3. ITunes
2
7%
4. Windows media player
0
Inga röster
5. Annat - beskriv
18
62%

Antal röster : 29

Tangband
Semesterfirare

Re: Vilken mjukvara använder du för datorbaserad uppspelning

Inläggav Tangband » 2021-05-14 18:59

En USB/spdif bridge kom idag...
Låter det bättre med Flacbox och Mac som digital drive än Yamaha wxc50? Med samma flacfiler från min NAS ?

Tell

Inläggav Tell » 2021-05-14 20:02

Foobar såklart, bara för det har bra handhavande, nå ljudskillnader mellan ting finns väl dock inte. Mitt Windows låter perfekt också efter att ha avinstallerat Dolby Atmos-möget som följde med Windows-installationen. När ska den där seglivade myten om dåligt ljud i Windows försvinna? Eller finns det nån som har nån riktig data att styrka den där myten med?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-14 21:50

Tell skrev:Foobar såklart, bara för det har bra handhavande, nå ljudskillnader mellan ting finns väl dock inte. Mitt Windows låter perfekt också efter att ha avinstallerat Dolby Atmos-möget som följde med Windows-installationen. När ska den där seglivade myten om dåligt ljud i Windows försvinna? Eller finns det nån som har nån riktig data att styrka den där myten med?

Njae, .... hur gärna jag än vill det ( det vore ju enkelt om inga ljudskillnader fanns ) så låter Flacbox med Mac en aning mer dynamiskt, renare och tydligare än den mcconnect HD app jag har i ipaden, som även den kan spela flacfiler från NAS. Men det kanske beror på att Mac-datorn har en bättre hörlursförstärkare ? Eller inte...

Detta efter 1 timmes jämförande fram och tillbaka med hörlurar i kväll .

Ska bli intressant senare att köra Mac med flacbox digitalt in i Genelec , det fattas några kablar innan det kan göras.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-05-14 22:08

Körde JRiver på egenbyggd HTPC för att sedan gå över till Roon när det kom. Bytte då även till mac mini. Idag ligger Roon Core på en NUC och jag har en endpoint i form av en SOtM-200 Ultra Neo. Kan inte påstå att det är någon skillnad i ljudkvalitet men Roon är suveränt att använda. Egenrippade filer på NAS och Qobuz via Roon. Har fått tips om mycket bra musik via Roon.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-15 12:12

Lassej skrev:Körde JRiver på egenbyggd HTPC för att sedan gå över till Roon när det kom. Bytte då även till mac mini. Idag ligger Roon Core på en NUC och jag har en endpoint i form av en SOtM-200 Ultra Neo. Kan inte påstå att det är någon skillnad i ljudkvalitet men Roon är suveränt att använda. Egenrippade filer på NAS och Qobuz via Roon. Har fått tips om mycket bra musik via Roon.

Jo ROON verkar bra .
Fråga / kan man justera ljudnivån med ROON via den digitala USB- utgången ?
Jag frågar , eftersom det inte verkar alldeles lätt att ha datorn som en digital preamp med volymreglering för Mac .
Genom hörlursutgången självklart , men vill man köra USB till en högtalare med digitala ingångar behövs det ofta något program. Annars blir det fast volym digitalt ut .
Jag antar dock att tex vcl fixar detta ?

Jag har hittat ett intressant program som kan sätta digital volymkontroll på nästan vilken spelare som helst : Soundsource .
https://rogueamoeba.com/soundsource/

Nästan 400:- för digital mjukvara för volymreglering är väl sådär.
Billigt förstås ur ett hifiperspektiv .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-15 12:26

Har använt rogueamoeba's Airfoil för trådlös överföring men det tillför någon distorsion av något slag och nu är appen nedlagd för Windows, så det blir inga uppdateringar. Fanns även EQ i den appen.

De flesta mjukvaror för ljud har väl volymkontroll? Ibland kan de ställas på bypass = full volym. VLC har flera inställningar.

Den DAC jag har kommunicerar med datorns USB-utgång. Ändrar man volymen på datorn följer försteget/DAC:en med eller tvärtom. Det går även att byta spår. Det fungerade även på iPad om jag minns rätt (har inte använt den på ett tag), via dess USB/kameraanslutning.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-05-15 13:25

Tangband skrev:
Lassej skrev:Körde JRiver på egenbyggd HTPC för att sedan gå över till Roon när det kom. Bytte då även till mac mini. Idag ligger Roon Core på en NUC och jag har en endpoint i form av en SOtM-200 Ultra Neo. Kan inte påstå att det är någon skillnad i ljudkvalitet men Roon är suveränt att använda. Egenrippade filer på NAS och Qobuz via Roon. Har fått tips om mycket bra musik via Roon.

Jo ROON verkar bra .
Fråga / kan man justera ljudnivån med ROON via den digitala USB- utgången ?
Jag frågar , eftersom det inte verkar alldeles lätt att ha datorn som en digital preamp med volymreglering för Mac .
Genom hörlursutgången självklart , men vill man köra USB till en högtalare med digitala ingångar behövs det ofta något program. Annars blir det fast volym digitalt ut .
Jag antar dock att tex vcl fixar detta ?

Jag har hittat ett intressant program som kan sätta digital volymkontroll på nästan vilken spelare som helst : Soundsource .
https://rogueamoeba.com/soundsource/

Nästan 400:- för digital mjukvara för volymreglering är väl sådär.
Billigt förstås ur ett hifiperspektiv .

Ja, Roon är suveränt. Jag gillar verkligen kopplingarna och infon som finns om ett album. T.e.x. kan man klicka på en deltagande musikers namn eller t.ex. producentens namn och då får man upp info om vilka andra artister och album dessa har varit inblandade i. Jag har hittat massor av ny spännande musik på detta vis. Sedan att Roon integrerar mitt eget bibliotek med musikfiler på min NAS med Tidal och/eller Qobuz så det ser ut som att allt finns i ett och samma bibliotek.

Kan inte svara på om det går att reglera volymen via USB utgången. Själv kör jag inte via USB utan via ethernet. USB endast mellan endpoint (SOtM-200 Ultra Neo) och DAC (Bryston BDA-3).

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-15 13:38

Om du kopplar din Roon-dator med USB till DAC regleras volymen i Roon i 64 bitar flyttal. Alternativt i DAC om den är Roon Ready. Jag har en sån här ”puck” vid lyssningsplats. Dator i annat rum.
http://discountmegamart.com/keyboards-mice-tablets/powermate-usb-volume-control/

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-15 14:34

Douk U2 med xu208 chipet verkar stödja digital volymkontrol med 32 bit noggrannhet. Jag behöver alltså inget extra program.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-05-15 15:05

Jag använder mig av en Bryston BDP för att spela mina digitala ljudfiler. Detta är en linuxsbaserad passivt kyld dator med egenutvecklat digitalkort (BUC). Spelaren kör MDP och jag använder mig av en app som heter Soundirok för styrningen (alternativt kan man använda det inbyggda webbgränssnittet). Musiken kan spelas från en NAS men jag har min på en internet monterad 2TB SSD.
Class only looks like arrogance from below.

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-05-15 15:18

Rydberg skrev:Musiken kan spelas från en NAS men jag har min på en internet monterad 2TB SSD.

Ursäkta en dum fråga, men vad är det för skillnad mellan en NAS och en internetmonterad 2TB SSD?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-05-15 15:26

solhaga skrev:
Rydberg skrev:Musiken kan spelas från en NAS men jag har min på en internet monterad 2TB SSD.

Ursäkta en dum fråga, men vad är det för skillnad mellan en NAS och en internetmonterad 2TB SSD?

Ja NAS är ju en egen låda med vanliga hårddiskar i, musiken kommer då via nätverket till mediaspelaren. Det finns även en möjlighet att montera en hårddisk direkt i spelaren, det har jag gjort (valet föll på en SSD då den är snabb och vibrationsfri).

Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-05-15 15:36

internet -> internt? :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-05-15 15:44

solhaga skrev:internet -> internt? :D

Ifån strikes again! :evil: Ja internt ska det naturligtvis stå men telefonen ville tydligen något annat. Då förstår jag din fråga bättre :lol:

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-05-15 16:28

Rydberg skrev:Ja NAS är ju en egen låda med vanliga hårddiskar i, musiken kommer då via nätverket till mediaspelaren. Det finns även en möjlighet att montera en hårddisk direkt i spelaren, det har jag gjort (valet föll på en SSD då den är snabb och vibrationsfri).

[ Bild ]

Inget vidare imponerande bygge. Ser rätt hemsnickrat ut. Jag hade högre förväntningar på Bryston.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-05-15 16:54

hcl skrev:
Rydberg skrev:Ja NAS är ju en egen låda med vanliga hårddiskar i, musiken kommer då via nätverket till mediaspelaren. Det finns även en möjlighet att montera en hårddisk direkt i spelaren, det har jag gjort (valet föll på en SSD då den är snabb och vibrationsfri).

[ Bild ]

Inget vidare imponerande bygge. Ser rätt hemsnickrat ut. Jag hade högre förväntningar på Bryston.

Det där är innan det är bytt till det nya IAD. Vet inte om jag tycker det ser så hemsnickrat ut faktiskt.
Bilagor
0CB53F01-EAAC-42A6-95B1-C11DE6BC5C1C.jpeg
Med IAD
0CB53F01-EAAC-42A6-95B1-C11DE6BC5C1C.jpeg (125.23 KiB) Visad 2386 gånger

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-05-15 16:57

Och detta är den nyare BDP-3 (har en sådan också)
Bilagor
186B38AF-B938-466D-82AE-F164B9ACEB16.jpeg
186B38AF-B938-466D-82AE-F164B9ACEB16.jpeg (300.09 KiB) Visad 2384 gånger

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-05-15 17:37

Kanske man är fördärvad av de byggen vi gör på jobbet. Jag Googlade runt lite och de är få apparater som inte ser mer eller mindre hemsnickrade ut. Det är nästan så att de billigaste ser mest städade ut, men då oftast med enkla chassin.

Dessa var nog bland de snyggare byggena i den prisklassen:

Bild

Bild

Här börjar det likna något. Väl skärmat, minsta möjliga lösa kablar etc.

Bild
Rocred Records

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-05-15 17:48

Har även en LUMIN T2 . Den ser ju såklart renare ut men vet inte om den är mer seriös. Nätdelen som sitter i den kostar under 10€ och är en switchad historia.

Edit: misstog mig på din sista bild, trodde det var en LUMIN men är nog en Linn?
Bilagor
C420ADC9-360F-49E3-AE5F-0C1B0FED4D43.jpeg
C420ADC9-360F-49E3-AE5F-0C1B0FED4D43.jpeg (747.99 KiB) Visad 2370 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-15 19:07

Bryston som visas ovan verkar baserade på moderkort man hittar i PC.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-05-15 19:21

RogerGustavsson skrev:Bryston som visas ovan verkar baserade på moderkort man hittar i PC.

Ja, så är det, själva ljudkortet är dock helt utvecklat av Bryston. Jag uppgraderade ju från ESL @Juli som satt där från början till Brystons eget kort och upplevde ett stort lyft. Jag tror att en stor del av utvecklingskostnaden för en dylik apparat är mjukvaran.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-15 19:26

hcl skrev:Kanske man är fördärvad av de byggen vi gör på jobbet. Jag Googlade runt lite och de är få apparater som inte ser mer eller mindre hemsnickrade ut. Det är nästan så att de billigaste ser mest städade ut, men då oftast med enkla chassin.

Dessa var nog bland de snyggare byggena i den prisklassen:

[ Bild ]

[ Bild ]

Här börjar det likna något. Väl skärmat, minsta möjliga lösa kablar etc.

[ Bild ]

Denna spelare då ? :D
Batteridrift för bästa ljudmässiga prestanda.
Mac M1

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-15 19:52

Tell skrev:När ska den där seglivade myten om dåligt ljud i Windows försvinna? Eller finns det nån som har nån riktig data att styrka den där myten med?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-16 08:58

pLudio skrev:
Tell skrev:När ska den där seglivade myten om dåligt ljud i Windows försvinna? Eller finns det nån som har nån riktig data att styrka den där myten med?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/

Archimago har ju gjort mätningar på windows 10 kontra Mac .
Det är uppsamplingen som fortfarande är dålig i Windows programmet. Helt otroligt att de inte fixat detta sedan Vista :? .

http://archimago.blogspot.com/2015/11/m ... emite.html

Nåväl, ställer man in allting så man inte använder nån uppsampling öht ser det klart bättre ut.

Mätningarna är från 2015 för Windows 10 men som synes har inga förbättringar skett i Windows sedan Vista släpptes 2007. Är det bättre idag, 2021 ?
Senast redigerad av Tangband 2021-05-16 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-16 09:20

Archimagos test specifikt för Windows 10 :

http://archimago.blogspot.com/2015/11/m ... stack.html

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-05-16 09:43

Använder Logitech Media Server installerad på en Win10 som agerar media streaming server för LMS & Plex.
data hämtas från en Windows fileserver.

Uppspelningen sker via Logitech Sqeezebox (Touch & Boombox) samt via Apple TV.
Musiken som spelas upp kommer från Spotify samt Flac som finns lagrat på fileserven.

Squeezeboxarna styrs med appen IPeng som körs från Iphone/Ipad fungerar mycket bra
då man kommer åt både Spotify & Flac filerna inifrån samma app.
Film spelar upp via Plex på Apple TV eller valfri Iphone,Ipad eller dator via Plex appen.

Denna uppsättning har fungerar mycket bra i många år. Delade dock på lagring
& steaming för ett antal år sedan då det började bli tungt för filserverns cpu när
det blev för många klienter igång samtidigt.

Nackdelen är att man måste ha ett antal pc igång 24/7 för att allt ska fungera
systemet har dock levererat mycket bra sen 2010 dock med olika förändringar genom åren.

Närmast förestående är nu att bygga ny fileserver med mer disk.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-05-16 09:47

Vilken j...la cirkus det verkar vara med ljud från Windows! Jag köpte precis en iFi Audio hip-dac för att spela musik med lite mer trögdrivna lurar från laptop och iPhone. Jahaja... kopplar in den och visst låter det men är det "rätt" inställningar? Ingen aning har man ju...

- Laddar ner USB Drivers från iFi´s hemsida.

Kollar i kontrollpanelen och det verkar som att det inte spelas nåt via ASIO.

- Laddar ner nåt ASIO4ALL. Ingen skillnad. Avinstallerar den.

Ehh... laddar ner nåt som heter ASIO Bridge HiFi-cable. Nu kanske man kan se vad som händer. Efter en omstart och det funkar. Ser ut som ASIO in och ASIO ut. iFi-kontrollpanelen hittar ASIO-kanaler aktiva. Inget felmeddelande i ASIO Bridgge heller.

Men samplingsfrekvensen är 48 kHz. Känns väldigt Windows:igt. Jag går in i enhetshanteraren och ändrar till 96kHz. Läser texten i pLudios inlägg i tråden och laddar ner Equalizer APO och installerar med "Use Original APO" urcheckat. Nu ser det ut så här:

Skärmbild 2021-05-16 085128.jpg
Skärmbild 2021-05-16 085128.jpg (155.17 KiB) Visad 2265 gånger

ASIO på. 96 kHZ in till hip-dac, men...

- Varför funkar fortfarande Windows-volymkontrollen? När jag ansluter hip-dac så åker visserligen Windows-volymen automatiskt upp till 100% men jag kan fortfarande använda den för att sänka.

- Varför 44.1 kHz som utgående samplingsfrekvens? Jag spelar på Spotify och den ska med "Mycket Hög" leverera Ogg/Vorbis -q9 som inte är begränsad till 44.1 samplingsfrekvens. Testar nåt från Reference Recordings som med Vorbis borde komma högre än 44.1 men icke. Är det möget Spotify HiFi med lossless CDDA som har infesterat systemet? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-16 09:54

I-or kör väl Windows? Han kanske kan tala om hur han gör?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-05-16 11:26

RogerGustavsson skrev:I-or kör väl Windows? Han kanske kan tala om hur han gör?

Bara det faktum att det är så otydligt är skäl nog för mig att undvika Windows eller datorer ö.h.t. för musiklyssning. Det räcker ju med en ”uppdatering” så är man tillbaka till ruta ett. Studioutrustning och f.f.a. med Mac som central dator funkar dock bra, om än inte riktigt lika bra som bra streamer-lösningar.
Rocred Records

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-05-16 11:50

hcl skrev:
RogerGustavsson skrev:I-or kör väl Windows? Han kanske kan tala om hur han gör?

Bara det faktum att det är så otydligt är skäl nog för mig att undvika Windows eller datorer ö.h.t. för musiklyssning. Det räcker ju med en ”uppdatering” så är man tillbaka till ruta ett. Studioutrustning och f.f.a. med Mac som central dator funkar dock bra, om än inte riktigt lika bra som bra streamer-lösningar.

Precis. Man är aldrig bättre än den sämsta dagsformen på någon av tiotusentals indiska programmerare :) Inget jag direktkopplar dyra högtalarelement till!

Mac funkar sämre än Windows för uppspelning skulle jag säga. Man måste ha koll på samplingshastighet i MIDI Utility hela tiden om man inte vill riskera att åka på onödig omsampling. Detta löser väl ASIO och liknande i Windows, om man får till det.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi