Kan således inte svara på någon av de tre alternativen...
Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Jag funderar även på om det är lämpligt att göra den sluten och låta L/R ta hand om basen. Undrar om det blir problem med att centerns fas vrids ett extra varv genom delningen.
Martin skrev:Om man inte väljer den som small så spelar den ju bara i fas vid högre frekvenser och så avlastas den inte från bas med följden att höga frekvenser moduleras mer osv.
IngOehman skrev:Oj!![]()
Ja, man är ju inte direkt förvånad att fantomprojektionen inte fungerar med den uppställningen.![]()
Det ser ju helt vansinnigt ut från början till slut.![]()
Hur låter det därinne med avseende på alla andra ljudkvalitetsaspekter?
Vh, iö
Martin skrev:Strauss: har du testat att vinkla in högtalaran så att de pekar mot nästippen när du sitter i mitten? Det du samtidigt kan testa är att flytta högtalarna närmare varandra (hur nära sidoväggarna står de?). Hur låter det då?
Kaffekoppen skrev:Martin skrev:Jag funderar även på om det är lämpligt att göra den sluten och låta L/R ta hand om basen. Undrar om det blir problem med att centerns fas vrids ett extra varv genom delningen.
Att göra centern sluten är helt okej. Den skillnad i fasvridning som sker är inte märkbar (eftersom centern inte kommer spela de lägsta frekvenserna iallafall). Du har samma ljudkaraktär vilket är viktigare.
Vad menar du med fasvridning ett extra varv iom delningen? Du kör väl inget filter på centern utan konverterar den bara till sluten och därmed mindre låda?
Strauss skrev:IngOehman skrev:Oj!![]()
Ja, man är ju inte direkt förvånad att fantomprojektionen inte fungerar med den uppställningen.![]()
Det ser ju helt vansinnigt ut från början till slut.![]()
Hur låter det därinne med avseende på alla andra ljudkvalitetsaspekter?
Ser det helt vansinnigt ut? Ja det kanske det gör, men det låter überbra i alla fall och det är huvudsaken för mig
Den där bilden stämmer inte direkt hur det ser ut nu, den är några dagar gammal och jag bygger ju som sagt där nere.... Håller på och flyttar runt lite.
Har inget vinkelmått tror jag så jag vet inte hur mycket dom är invinklade... hur mäter man det? Om dom står paralellt mot väggen är det 0, 90 eller vad?
Sen vem vill ha fantomprojektion när man kan få den direkt från där den ska vara , dvs under duken där rösterna skall komma från.
Tycker man det blir för direkt kan man ju alltid välja något panoramaläge som drar ut centern mot kanterna, men det är inget som jag själv upplevt att jag skulle behöva.
Mayro var den första som skrev om detta innan dess hade det gjorts tusentals lyssningar där slutsatsen om ljudbilden varit en helt annan. Så hur kan du få det till att de flesta tycker att stereobilden är smal och inte så kul med Ino-högtalareStrauss skrev:Har läst runt lite på nätet och alla andra forum ute i cyberspace, och de flesta verkar ju tycka att stereobilden inte är speciellt bra, den är väldigt smal och inte så kul på Inohögtalare.
steveo1234 skrev:Efter att ha läst tråden bestämde jag mig för att testa. Min gamla center var ingen höjdare och därför stängde jag av den och körde i phantomläge. Första filmen var Master and Commander och det lät ganska tråkigt, även om dialogen lät aningen bättre. Massor av dynamik försvann utan center.
Ni som förespråkar 4.1 system; skulle ni vilja testa att spela upp Master and commander utan center? För eget bruk kan jag bara konstatera att phantom låter hemskt sådärför köpte jag istället in ännu en högtalare i samma serie som mina H-V och placerade den som center istället.
Intressant nog låter phantom olika bra/dåligt på vissa filmer men MaC är helt onjutbar i phantomläge , iaf för mig.
Jag tycker i stort sett alltid att centerhögtalare pockar för mycket på uppmärksamhet. Jag tänker/stirrar på den hela tiden istället för lyssna på musiken/filmen.
Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna. Kanske är det psykologiskt. Kanske är det så att man på filmer lägger in all dialog i centern och att det blir "för" bra med en center istället för två frontar som "smetar" ut det lite.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster