Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

1. TIDAL och Quobus sänker priserna
7
15%
2. Spotify hifi lanseras utan prishöjning
16
34%
3. Ingenting händer , alla ligger kvar på samma prisnivå som de haft
8
17%
4. Något annat händer - beskriv
2
4%
5. Spotify hifi lanseras med prishöjning
14
30%

Antal röster : 47

Användarvisningsbild
goat76

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav goat76 » 2021-05-24 14:42

RogerGustavsson skrev:Det är i första hand valt för att jag antar att det endast finns en utgåva. Det låter lika hemma hos mig oavsett om det är CD, Tidal eller Qobuz. Belker har visat att Tidal och Qobuz är identiska med CDn. Om det hos andra finns skillnader verkar det bero på annat än streaming kontra CD-avspelning.

Nja, Belker har visat att Qobuz, Spotify HiFi och CD mäter lika, det som fortfarande saknas är hur Tidal mäter mot dessa. Därav mitt förslag att någon lånar ut sin inloggning till Belker så att vi även får det bekräftat.

Har du någon rimlig förklaring till varför det i basområdet vid 35 Hz skiljer 5-6 dB mellan Tidal och Qobuz i de filer du tillhandahöll Belker, du spelade väl in dem på samma sätt?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-24 14:56

Tidal har mätt lika i tidigare test.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-24 15:08

Belker skrev:Tidal har mätt lika i tidigare test.

Nu minns jag, men i vilken tråd var det?

Hittade: viewtopic.php?f=9&t=70938&start=150

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-24 15:45

goat76 skrev:Har du någon rimlig förklaring till varför det i basområdet vid 35 Hz skiljer 5-6 dB mellan Tidal och Qobuz i de filer du tillhandahöll Belker, du spelade väl in dem på samma sätt?

Hur vore det om Du undersökte Din uppspelningskedja istället för att vi repeterar att källorna är bitidentiska? :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-24 15:52

pLudio skrev:
goat76 skrev:Har du någon rimlig förklaring till varför det i basområdet vid 35 Hz skiljer 5-6 dB mellan Tidal och Qobuz i de filer du tillhandahöll Belker, du spelade väl in dem på samma sätt?

Hur vore det om Du undersökte Din uppspelningskedja istället för att vi repeterar att källorna är bitidentiska? :-)

Nu var frågan ställd direkt till Roger varför hans filer INTE är identiska mellan Tidal och Qobuz.

Själv har jag inte längre Tidal, därav blir det svårt att göra några egna undersökningar. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-24 16:57

Menar du att det är skillnad på dessa?

download/file.php?id=32803

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-24 17:29

RogerGustavsson skrev:Menar du att det är skillnad på dessa?

download/file.php?id=32803

Nej, jag menar de filerna du lade upp för några dagar sedan.

Om du kör följande filer i MasVis så ser du att att peaken vid 35 Hz är 5-6 dB starkare i filen från Tidal. Var dessa två inspelningarna identiskt gjorda från Tidal och Qobuz?
RogerGustavsson skrev:
Belker skrev:Roger, om du på något sätt ger mig tillgång till din rippade Qobuz-fil kan jag jämföra den med en rippad på mitt sätt. För att kontrollera att rippningen av streamad data inte är en felkälla. Vi använder olika metoder, nämligen.

Filer finns här:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... /qobuz.wav
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... /tidal.wav

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-24 18:05

De filerna gick genom en dator och spelades in med Total Recorder. Har ingen aning om hur det programmet hämtar signalen. Nu gjorde jag på ett annorlunda sätt och lät min digitalinspelare hämta signalen från förstegets utgång, det är ju det man skickar vidare till slutstegen. Då blev resultatet väldigt likt, identiskt vet jag inte om det går att utröna via MasVis. I vilket fall hör inte jag någon uppenbar skillnad på Tidal, Qobuz eller CD-skivan med just det fonogrammet i min anläggning.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-25 11:00

Roger, kan du ladda upp de två senaste filerna? Jag provade att överlagra masvisarnas spektrum i Photoshop och de ser lite olika ut. Tidal har liiiiite "loudness" över sig, men upplösningen i bilden är för dålig för att säkert avgöra. Skulle vilja titta på detta i Audition och Delta Wave.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-25 11:24

Kan jag väl göra men de filerna har alltså tagit en tur genom min anläggning från resp. tjänsts Windows app. Det är USB mellan PC och DAC, WASAPI Exklusive Mode, signalen tappad från förstegets analoga utgång in i en Edirol R-44 med dess AD (blev visst 24/44.1k där men omvandlat till 16/44.1k efteråt). Tidal och Qobuz har lite olika volymregleringsfunktioner men allt ställt på max för samma nivå.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... g%20ut.wav
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... g%20ut.wav

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-25 11:32

Uppfattat! Det kan ändå vara kul att se vad som händer (eller inte) med en sådan resa.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-25 11:34

Självklart även den innehåller en extra AD.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-25 16:12

Trots att dessa filer alltså manglats genom sina respektive appar, Windows, DAC, ADC, kablar och internet, så är skillnaden nästan obefintlig. Lite brus uppe mot högre frekvenser är oundvikligt, men annars samma spektrum. Jag påstår inte att dessa låter lika (jag har inte lyssnat), men mätmässigt är det väldigt lika och jag tror vi än en gång kan konstatera att Tidal och Qobuz levererar samma data.
Analog Tidal vs Qobuz.png
Analog Tidal vs Qobuz.png (133 KiB) Visad 3796 gånger

Här är motsvarande delta för Qobuz direktrip mot Qobuz analogrip (samma fil som ovan). Man kan se att den analoga ligger drygt 1 dB lägre i nivå, i övrigt respektabelt lika, med tanke på vad den analoga varit med om!
Qobuz direktrip vs Analog  Qobuz.png
Qobuz direktrip vs Analog Qobuz.png (137.62 KiB) Visad 3796 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-25 16:18

Hoppsan, den digitala filen i förra inlägget råkande vara Rogers CD-rip. Men det gör inget för den är bitidentisk med Qobuz direktrip:
Bilagor
Qobuz vs CD.png
Qobuz vs CD.png (113.21 KiB) Visad 3793 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-25 16:38

Belker skrev:Man kan se att den analoga ligger drygt 1 dB lägre i nivå, i övrigt respektabelt lika, med tanke på vad den analoga varit med om!

Det beror förstås på att jag lagt inspelningsnivån en bit under 0dBFS i min digitalinspelare. Det blev faktiskt exakt samma nivå för Tidal och Qobuz för den där resan. Jag har ju tidigare gjort liknande jämförelse mellan olika "transportsätt" från TIdal, USB vs. Chromecast och iPad+Airport Express och CD-spelaren. Den här, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... reedom.wav

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-25 16:41

Självklart, det var ingen kritik.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-05-26 07:34

Belker skrev:Trots att dessa filer alltså manglats genom sina respektive appar, Windows, DAC, ADC, kablar och internet, så är skillnaden nästan obefintlig. Lite brus uppe mot högre frekvenser är oundvikligt, men annars samma spektrum. Jag påstår inte att dessa låter lika (jag har inte lyssnat), men mätmässigt är det väldigt lika och jag tror vi än en gång kan konstatera att Tidal och Qobuz levererar samma data.
Analog Tidal vs Qobuz.png

Här är motsvarande delta för Qobuz direktrip mot Qobuz analogrip (samma fil som ovan). Man kan se att den analoga ligger drygt 1 dB lägre i nivå, i övrigt respektabelt lika, med tanke på vad den analoga varit med om!
Qobuz direktrip vs Analog Qobuz.png

Liten skillnad? Såvida musiken inte är bandbegränsad till <3 kHz så är det tämligen mycket brus.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-26 08:07

Ja precis. Skillnaden mellan analog Tidal och analog Qobus är endast brus pga inspelningsmetoden. Inte särskilt mycket brus heller upp till 14-15 kHz (se andra grafen), skulle jag säga. Skalan är +-2dB på Y.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-26 08:12

Vad har era mätningar med streamingtjänsternas framtid att göra?

Jag tycker det är intressant att ta del av era mätningar men fixa en ny tråd om det. Tycker det är synd om något så pass intressant missas av läsare bara för att det är inbakat i en tråd som inte handlar om det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-26 08:31

Tråden fick rätt snabbt fokus på den ljudkvalitet de olika tjänsterna bjuder på. Några tycker de låter olika med samma fonogram, därav "urspårningen". Inte otroligt då vi är ett audioforum.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-26 08:39

Det är inte urspårningen i sig som jag opponerar mig emot. Tvärt om det är intressant :) Det är bara synd att det finns de som missar det som framkommer i och med att det ligger i en tråd vars ämne , sett till rubrik i tråden, inte handlar om just det. Det är ju bara två tre klick bort, ny tråd och så vips är det fixat.. :) Tycker jag i alla fall.

I och för sig så den ljudmässiga kvalitén för respektive leverantör har ju med framtiden av desamma att göra. Kommer Spotify , OM de höjer månadsavgiften för premiumabonnemang i och med Spotify HiFi kunna behålla OCH locka till sig nya kunder ? Det kan man verkligen undra över. Hur mycket kan de tänkas höja avgiften? Det där verkar ju Spotify själva inte riktigt klara över hur de ska göra. Tro tusan det när det händer så mycket nu på marknaden. Förändringar för Apple, Amazon Music osv..

Dessa lär säkerligen hitta på något nu:
viewtopic.php?f=9&t=72104

Den leverantören verkar dock intresset, i alla fall på detta forum , vara noll och intet. Det står väl mellan Spotify , Amazon och Apple. Tidal och Qobuz hur stor marknadsandel har de? Är inte de ganska små aktörer?

Jag gissar på..två olika val av premium för Spotify . Premium och typ Premium Hifi. Premium Hifi 30% dyrare än Premium. I Premium HiFi kommer det ges mer möjligheter att på ett smidigt sätt integrera med externa parter och få till en bra, även för audiofiler, hifi- lösning.

Vi får väl se vad som händer framöver. :)

Edit, eller har Spotify höjt avgiften? Jag är urusel på att ha koll på sådant. Möjligt att de gjort det. Inget jag koll på.
Senast redigerad av Baffel 2021-05-26 09:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-26 09:17

Pris Spotify Premium just nu . Har detta pris ändrats på senare tid?

shot_2021-05-26_09-15-48.png
shot_2021-05-26_09-15-48.png (208.65 KiB) Visad 3692 gånger

https://www.spotify.com/se/premium/

Vad är nu detta, såg det just nu...
shot_2021-05-26_09-19-58.png
shot_2021-05-26_09-19-58.png (286.77 KiB) Visad 3688 gånger

Något om meditation via Spotify. Jaha, ser man på. Fullständigt meningslöst. Fast visst meditation är väl bra så det har väl antagligen sin mening eftersom Spotify erbjuder den tjänsten.

https://www.spotify.com/uk/headspace/

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-27 07:50

Här är vad Spotify satsar på nu framöver :

Storytel Audiobooks Will Be Available on Spotify Later This Year

“It is Spotify’s goal to be the singular platform for all audio: music, podcasts, live conversations, and now via this partnership, audiobooks,” said Courtney Holt, Global Head of Studios, Spotify. “By utilizing the Spotify Open Access Platform, Storytel will be able to deliver its premium audiobooks offering using Spotify’s best-in-class platform, all while retaining direct control over their relationship to their audience.”

http://pr-newsroom-wp.appspot.com/2021- ... this-year/

Sen lite mer information från Spotifys sida ang att underlätta för synskadade bl.a:

https://newsroom.spotify.com/2021-05-18 ... ssibility/

Tja, det där med en plattform för allt. Kanske inte är så dumt att satsa på.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-27 08:03

Vad händer mer ? Jo angående Deezer HiFi.

Deezer expands its subscription offering with new Family HiFi tier
By Mary Stone 2 months ago

Share your love of lossless

If you’re already a Deezer HiFi user, you can upgrade to Family HiFi immediately and get up to six individual, password-protected profiles for £19.99/$19.99 a month (the service isn't rolling out to Australia just yet) - that's an increase of £5/$5 over a regular HiFi subscription. New subscribers will get the opportunity to open a Family HiFi account for the same price later in the year.

A single Deezer HiFi account currently costs £14.99/$14.99 per month for which users can listen to 70 million tracks in 16-bit, 1411kbps CD-quality across several devices, including iOS, Android, desktop, plus various other audio products, from multi-room speakers to AV receivers. The top-level service also allows access to the 360 by Deezer app that allows you to experience tracks encoded in 360 Reality Audio, Sony's immersive audio format.

Those who upgrade to FamilyHiFi will also get the benefit of parental controls, dedicated customer service for HiFi users, and a specially curated Family Mix, so you might want to vet the tastes of your relatives before sharing.

The announcement brings Deezer in line with its streaming rivals in offering a multi-user CD-quality tier with Amazon Music HD (£19.99/$19.99), Tidal (£29.99/$29.99), and Qobuz (£24.99/$24.99) already offering the option to add up to 6 users to their top tiers, although Deezer still doesn't have the option of hi-res audio.

https://www.whathifi.com/news/deezer-ex ... -hifi-tier

Så det rör ju på sig , om man säger så. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-27 08:15

Vänta det ovan om Deezer var ju för två månader sedan. Nu.

Deezer review
With 360 Reality Audio and a price cut, is Deezer now the number one choice? Tested at £9.99 / $9.99 / AU$11.99

Now here we are in 2021 and 16-bit/44.1kHz FLAC files (ie. CD quality) is still the pinnacle of Deezer's HiFi offering. It is a step up from the 128kbps MP3 files of "standard streaming services", but those are now few and far between. As both Apple (with Apple Music Lossless) and Spotify (with Spotify HiFi) become embroiled in a hi-res music war and Amazon Music quietly drops its premium tier by £5 per month to £7.99 for Prime Members, where does that leave Deezer?

https://www.whathifi.com/deezer/review

Deezer får väl då vässa ljudkvalitén. :) Det kommer säkert förändringar framöver. Händer mycket på streamingmarknaden just nu.

Bra uttryck hi-res music war :mrgreen: På 70-talet var det receiverkriget när de blev alltmer kraftfulla. 80-talet distkriget när det tävlades om att förstärkarna hade så låg sådan ( troligtvis mätt under , för förstärkarna, mest gynnsamma, förhållanden). Efter det blev det väl mycket IT på 90-talet och framåt men nu händer det ju lite på ljudfronten igen. :)

Kul att se att detta med ljud och HiFi, vettigt ljud, inte är helt dött för den stora breda massan. Utvecklingen som skett det senaste halvåret, typ, hade jag inte kunnat gissa på. Mycket oväntat, men såklart kul.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-05-27 08:30

Baffel skrev:Pris Spotify Premium just nu . Har detta pris ändrats på senare tid?

shot_2021-05-26_09-15-48.png

https://www.spotify.com/se/premium/

Vad är nu detta, såg det just nu...
shot_2021-05-26_09-19-58.png

Något om meditation via Spotify. Jaha, ser man på. Fullständigt meningslöst. Fast visst meditation är väl bra så det har väl antagligen sin mening eftersom Spotify erbjuder den tjänsten.

https://www.spotify.com/uk/headspace/

Är det inte märkligt att påstå att det är "på köpet" när det kostar 50 spänn extra?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-27 08:49

Jo, det var det ju. Ska jag vara ärlig så just det med meditation och Spotify är inget jag undersökt. Det är väl bara att ta fram någon meditativ musiklista och sätta sig i lotus- ställning och tugga något mantra, kraftord.Krama sitt kraftdjur? Hur man nu gör.Vet jag icket.

Jag mediterar med div Hårdrock. :mrgreen:

I vilket fall OM nu detta hi-res music war inte bara är en gimmick från streamingleverantörerna utan att den stora breda massan nu börjar bli intresserade av bra ljud/ HiFi så lär det ju verkligen hända saker framöver. Tänk på alla tillverkare av HiFi- produkter som då kommer vädra morgonluft och skapa smidiga vettiga lösningar för att kunna ta del av den ökade efterfrågan. Det gällande både hård - och mjukvara. Den stora massan, OM nu intresse för bra ljud verkligen ökat ( ytterst tveksam till det) är ju inte ett skit intresserade av div speciallösningar inkopplade hit och dit, med integrationsproblem ( utmaningar) som följd. Just det som det pysslas så mycket på ett entusiastforum , som detta.

Lite spekulationer. Vi får väl se vad som händer framöver. :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-09 07:07

Nu har Apple lossless kommit . Det kostar 99:- månaden.
Förlustfritt och högupplöst. Upp till 24 bit 192 kHz.
All info här :

https://support.apple.com/sv-se/HT212183

Billigaste alternativet att lyssna om man måste köpa en ny Apple pryl är nog en ny Apple TV 5 för 2000:- .
Då tar man ut signalen från hdmi till en dac.

Har man en nyare iPad eller iPhone eller Mac går det naturligtvis redan bra.
Från en nyare iPad eller iPhone kan man ta ut högupplöst signal 24 bit 192 kHz via den digitala lightning kontakten till en dac.

Det verkar som att Apple nu konkurerar med streamer-marknaden på hårdvarusidan. :)
Nu kan man lika gärna köpa en Apple TV som en rasberry pi med HAT.

Kommer ni fortsätta med TIDAL och Quobus för dubbla avgiften ?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-09 07:32

Tangband skrev:Nu har Apple lossless kommit . Det kostar 99:- månaden.
Förlustfritt och högupplöst.
All info här :

https://support.apple.com/sv-se/HT212183

Billigaste alternativet att lyssna om man måste köpa en ny Apple pryl är nog en ny Apple TV 5 för 2000:- .
Då tar man ut signalen från hdmi till en dac.

Har man en nyare iPad eller iPhone eller Mac går det naturligtvis redan bra.

Kommer ni fortsätta med TIDAL och Quobus för dubbla avgiften ?

Jag kommer naturligtvis fortsätta med Qobuz för 149,90 kr per månad (betalat årsavgift), och kommer inte sälja min Linn Akurate DSM till förmån för en Apple TV. :lol:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-06-09 07:46

Jag tänker fortsätta med Tidal, det börjar bli samma hysteri med musiktjänsterna som
med telefon, tv o bredbandsabonnemang,
Och jag gillar det inte.
Vill du fortsätta med en sämre tjänst Sammel?
So what det kanske jag vill :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi