eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?

Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?
[ Bild ]
Tangband skrev:eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?
Det beror på vem du frågar.![]()
Dessutom- ska det vara rakt från lyssningsplats eller 1 meter från högtalaren ?
Frågar du Toole eller Amirm så säger de att den ska vara rak om man mäter ca 1 meter ifrån.
shifts skrev:Suck, gubbskit kan vi väl bespara tråden från ändå.
shifts skrev:Suck, gubbskit kan vi väl bespara tråden från ändå.
I-or skrev:
Den optimala högtalaren ger en frekvensgång i lyssningspositionen med konstant nivå för direktljudet. Nu är det så att "direktljudet" för hörseln kan ses som i princip allt ljud som studsar runt i rummet för frekvenser under ca 300-500 Hz för att närma sig rent direktljud för högre frekvenser. I praktiken leder detta till en högtalare som bör ha konstant frekvensgång mätt ekofritt ett par meter framför baffeln ned till kanske 50 Hz eller så, för att sedan rulla av något mot de lägsta frekvenserna även om både rumsstorlek och tilltänkt position spelar ganska stor roll. Mätt i lyssningspositionen kommer goda konstruktioner att uppvisa en jämn men aningen avtagande frekvensgång mot högre frekvenser. Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.
I-or skrev:Äh, lite småtrams är bara kul. Om det inte är i linje med rådande samhälleliga strömningar är det ännu roligare.eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?
Den optimala högtalaren ger en frekvensgång i lyssningspositionen med konstant nivå för direktljudet. Nu är det så att "direktljudet" för hörseln kan ses som i princip allt ljud som studsar runt i rummet för frekvenser under ca 300-500 Hz för att närma sig rent direktljud för högre frekvenser. I praktiken leder detta till en högtalare som bör ha konstant frekvensgång mätt ekofritt ett par meter framför baffeln ned till kanske 50 Hz eller så, för att sedan rulla av något mot de lägsta frekvenserna även om både rumsstorlek och tilltänkt position spelar ganska stor roll. Mätt i lyssningspositionen kommer goda konstruktioner att uppvisa en jämn men aningen avtagande frekvensgång mot högre frekvenser. Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.
Calleberg skrev:shifts skrev:Suck, gubbskit kan vi väl bespara tråden från ändå.
Nej, det kan vi inte. Heja Nattlorden.
Lite dåliga pappaskämt får man stå ut med på en sån här korvfest.
I-or skrev:Den optimala högtalaren ger en frekvensgång i lyssningspositionen med konstant nivå för direktljudet. Nu är det så att "direktljudet" för hörseln kan ses som i princip allt ljud som studsar runt i rummet för frekvenser under ca 300-500 Hz för att närma sig rent direktljud för högre frekvenser. I praktiken leder detta till en högtalare som bör ha konstant frekvensgång mätt ekofritt ett par meter framför baffeln ned till kanske 50 Hz eller så, för att sedan rulla av något mot de lägsta frekvenserna även om både rumsstorlek och tilltänkt position spelar ganska stor roll. Mätt i lyssningspositionen kommer goda konstruktioner att uppvisa en jämn men aningen avtagande frekvensgång mot högre frekvenser. Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.
I-or skrev:Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.
Baffel skrev:Något för brudarna då. Här är tydligen mannen med kurvorna på rätta ställena.
John Legend är världens nu levande sexigaste man – i alla fall enligt tidningen Peoples.
Artisten axlar den ärofyllda titeln efter namn som George Clooney, Johnny Depp, David Beckham och Pierce Brosnan.
– Jag blev glad, men jag blev också lite rädd samtidigt för det är hög press, säger John Legend till People.
https://www.expressen.se/noje/extra/var ... la-listan/
Så nu kommer tjejerna strömma hit och börja diskutera a
vvikelser i frekvensgång, THD , utgångstrafos i rörförstärkare och ifall jitter gällande DAC:är är hörbart eller ej.
Edit. Man ska behandla kvinnor med respekt. Dessutom hade något kvinnfölk publicerat bilder på lite brudar på tja ett knypplingsforum hade jag kanske gott med där. Om det nu är knyppling de små liven håller på med nu för tiden.
Morello skrev:Gäller en annan frekvens för digitala dito?
Tangband skrev:On topic igen![]()
Är det ingen som funderat och reagerat på högtalarens on axis-dipp vid delningen, och att konstruktören verkar kompenserat detta, som kan ses på off axis mätningarna ?
Rent allmänt : jag ser ofta att folk skriver att ” jag gillar ljudet med en dipp vid 3 kHz ” .
Man kan även läsa om den s.k BBC-dippen, som ibland beskyllts bero på hörselskador, eller stereosystemfel.
Jag tror inte det stämmer. Det behövs ingen dipp vid 3 kHz om högtalaren har bra direktivitet.
Har högtalaren en dipp vid den frekvensen och därtill dålig direktivitet så kan jag däremot förstå att man kan föredra dippen ljudmässigt.
Har däremot högtalaren en bra direktivitet så behövs, enligt min egen erfarenhet med hybriddist och Genelec , ingen dipp alls vid 3 kHz utan högtalaren kommer låta väldigt neutralt eftersom frekvenskurvan vid olika vinklar inte uppvisar stora fel. Detta är helt i enlighet med Toole och Amirm.
Jag ser trådens högtalare som ett solklart fall av att man kompenserat ett fel med ett annat fel, dvs den sämre offaxis mätningen har kompenserats med en dipp av direktljudet on axis vid 3 kHz- den sammantagna uppfattningen om ljudet vid lyssningsposition kommer därmed att uppfattas som rätt neutralt .
Kommentarer på det ?
Jansson skrev:
Bara det att vi nu inser vilka kvalifikationer John Legend har, klargör mycket.
Det motiverar säkert de små liven ännu mer att registrera sig på detta forum och med energi delta och berika detta forum.
Tack!
Baffel skrev:Jansson skrev:
Bara det att vi nu inser vilka kvalifikationer John Legend har, klargör mycket.
Det motiverar säkert de små liven ännu mer att registrera sig på detta forum och med energi delta och berika detta forum.
Tack!
Såklart enbart larv och trans från min sida. Att först säga respekt sedan kvinnfölk, brudar och de små liven hänger ju inte ihop. Vilket var tanken med det sagda.
Det var OT, fast det är väl mer eller mindre alla inlägg i denna tråd .
Kvinnor gillar desstom spana in snygga män likväl som vi män gillar att spana in snygga kvinnor. Inget konstigt med det. Varken sexistiskt, någon "gubbskit". Så är livet bara. För båda könen. John Legend ser ju i mina ögon ut som vilken Svensson som helst fast det är väl så med musik och dess dragningskraft. Näcken och allt det där...
Jo, kom på! Man kan ju var binär med! Det måste numera alltid nämnas. Lite både och antingen eller. Ähä folk får väl spana in bäst fan de vill.
Harryup skrev:Lite lustigt hur forumet svänger över tid. För länge sedan var elektroniska delningsfilter en styggelse då man kunde få termisk komprimering och det kommer låta sämre än analoga filter. Sen kom Inos filter in i bilden och det gick faktiskt att använda elektronisk delning så länge den var analog. Sen har andra kommit in och plötsligt går det faktiskt utan att fråga om lov börja använda digitala filter också.
Likadant med eq nu. Förr omöjligt att eq:a ljudet då man kommer få problem med direktljud kontra rumsresonanser. Men sen smög sig Morellos eq in och den funkar ju väldigt bra enligt många. Men nu verkar det börja gå att eq:a problemet oavsett var det kommer ifrån. Kommer det snart vara normalt att man mäter än mer på befintliga installationer och letas dist ifrån enskilda element kanske? Personligen gillar jag att utveckligen drivs framåt. Kanske digitala peqar blir oumbärliga framöver?
/Harry
Baffel skrev:Håller med. Fel av Nattlorden. Vi talar ju ändå om svensktillverkat i denna tråd.
Anita Ekberg
Harryup skrev:Lite lustigt hur forumet svänger över tid. För länge sedan var elektroniska delningsfilter en styggelse då man kunde få termisk komprimering och det kommer låta sämre än analoga filter. Sen kom Inos filter in i bilden och det gick faktiskt att använda elektronisk delning så länge den var analog. Sen har andra kommit in och plötsligt går det faktiskt utan att fråga om lov börja använda digitala filter också.
Likadant med eq nu. Förr omöjligt att eq:a ljudet då man kommer få problem med direktljud kontra rumsresonanser. Men sen smög sig Morellos eq in och den funkar ju väldigt bra enligt många. Men nu verkar det börja gå att eq:a problemet oavsett var det kommer ifrån. Kommer det snart vara normalt att man mäter än mer på befintliga installationer och letas dist ifrån enskilda element kanske? Personligen gillar jag att utveckligen drivs framåt. Kanske digitala peqar blir oumbärliga framöver?
/Harry
Maarten skrev:Tangband skrev:On topic igen![]()
Är det ingen som funderat och reagerat på högtalarens on axis-dipp vid delningen, och att konstruktören verkar kompenserat detta, som kan ses på off axis mätningarna ?
Rent allmänt : jag ser ofta att folk skriver att ” jag gillar ljudet med en dipp vid 3 kHz ” .
Man kan även läsa om den s.k BBC-dippen, som ibland beskyllts bero på hörselskador, eller stereosystemfel.
Jag tror inte det stämmer. Det behövs ingen dipp vid 3 kHz om högtalaren har bra direktivitet.
Har högtalaren en dipp vid den frekvensen och därtill dålig direktivitet så kan jag däremot förstå att man kan föredra dippen ljudmässigt.
Har däremot högtalaren en bra direktivitet så behövs, enligt min egen erfarenhet med hybriddist och Genelec , ingen dipp alls vid 3 kHz utan högtalaren kommer låta väldigt neutralt eftersom frekvenskurvan vid olika vinklar inte uppvisar stora fel. Detta är helt i enlighet med Toole och Amirm.
Jag ser trådens högtalare som ett solklart fall av att man kompenserat ett fel med ett annat fel, dvs den sämre offaxis mätningen har kompenserats med en dipp av direktljudet on axis vid 3 kHz- den sammantagna uppfattningen om ljudet vid lyssningsposition kommer därmed att uppfattas som rätt neutralt .
Kommentarer på det ?
Instämmer i stort med reservation för att jag tror att det omvända gäller,; dippen on-axis är för att övergången off-axis haltar. Tycker nog också att flera varit inne på detta i tråden. Delningen är inte bra men så blir det med valda element och baffelmått, samt utan WG som skulle kunna räda upp det hela. Iofs verkar detta vara vanligt fel. I-or hade några bra exempel och förklaringar i denna intressanta och lärorika tråd: viewtopic.php?f=3&t=71518&start=30
Bla denna bild på något klart bättre:
Jansson; träffsäkert!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster