Ny trevlig högtalare från Marten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Nattlorden » 2021-05-27 20:53

eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-05-27 21:10

Nattlorden skrev:
eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?

[ Bild ]

:lol:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-27 21:11

Det beror på vem du frågar. :)
Dessutom- ska det vara rakt från lyssningsplats eller 1 meter från högtalaren ?

Frågar du Toole eller Amirm så säger de att den ska vara rak om man mäter ca 1 meter ifrån.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2021-05-27 21:14

Suck, gubbskit kan vi väl bespara tråden från ändå.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-27 21:32

Håller med. Fel av Nattlorden. Vi talar ju ändå om svensktillverkat i denna tråd.

Anita Ekberg
Bilagor
52ace8b6-76fe-4211-b5cc-ce56bb8523fc_copy_200x400 (1).jpeg
52ace8b6-76fe-4211-b5cc-ce56bb8523fc_copy_200x400 (1).jpeg (53.4 KiB) Visad 3106 gånger

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-05-27 21:35

Tangband skrev:

Det beror på vem du frågar. :)
Dessutom- ska det vara rakt från lyssningsplats eller 1 meter från högtalaren ?

Frågar du Toole eller Amirm så säger de att den ska vara rak om man mäter ca 1 meter ifrån.

Jag tänkte nog i lyssningsposition, men så kan man kanske inte resonera?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-05-27 22:35

shifts skrev:Suck, gubbskit kan vi väl bespara tråden från ändå.

+1.

Det verkar som om Martens nya högtalare ärgenomlyst så det räcker.

Lås tråden. För det är väl ngn bland adminissarna som läser och kan reagera?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-05-27 23:09

Äh, lite småtrams är bara kul. Om det inte är i linje med rådande samhälleliga strömningar är det ännu roligare.

Den optimala högtalaren ger en frekvensgång i lyssningspositionen med konstant nivå för direktljudet. Nu är det så att "direktljudet" för hörseln kan ses som i princip allt ljud som studsar runt i rummet för frekvenser under ca 300-500 Hz för att närma sig rent direktljud för högre frekvenser. I praktiken leder detta till en högtalare som bör ha konstant frekvensgång mätt ekofritt ett par meter framför baffeln ned till kanske 50 Hz eller så, för att sedan rulla av något mot de lägsta frekvenserna även om både rumsstorlek och tilltänkt position spelar ganska stor roll. Mätt i lyssningspositionen kommer goda konstruktioner att uppvisa en jämn men aningen avtagande frekvensgång mot högre frekvenser. Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-05-27 23:20

Nej, det kan vi inte. Heja Nattlorden.
Lite dåliga pappaskämt får man stå ut med på en sån här korvfest.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-05-27 23:23

I-or skrev:
Den optimala högtalaren ger en frekvensgång i lyssningspositionen med konstant nivå för direktljudet. Nu är det så att "direktljudet" för hörseln kan ses som i princip allt ljud som studsar runt i rummet för frekvenser under ca 300-500 Hz för att närma sig rent direktljud för högre frekvenser. I praktiken leder detta till en högtalare som bör ha konstant frekvensgång mätt ekofritt ett par meter framför baffeln ned till kanske 50 Hz eller så, för att sedan rulla av något mot de lägsta frekvenserna även om både rumsstorlek och tilltänkt position spelar ganska stor roll. Mätt i lyssningspositionen kommer goda konstruktioner att uppvisa en jämn men aningen avtagande frekvensgång mot högre frekvenser. Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.

Det där är en perfekt beskrivning av OA51.N :)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-05-28 05:21

I-or skrev:Äh, lite småtrams är bara kul. Om det inte är i linje med rådande samhälleliga strömningar är det ännu roligare.

Tackar! Fint med ett forum där man får svar på något som kanske anses som lite enkla. :)

Ja, utan ekvalisering hade det inte funkat för mig. Numera jag lyssnar jag bara på härlig musik och har slutat att ratta på reglagen.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2021-05-28 07:26

Calleberg skrev:

Nej, det kan vi inte. Heja Nattlorden.
Lite dåliga pappaskämt får man stå ut med på en sån här korvfest.

Nej precis.
Dom två inläggen med Marilyn och Anita lockar säkert till sig nya kvinnliga forummedlemmar.
Toppen!
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-28 07:53

Något för brudarna då. Här är tydligen mannen med kurvorna på rätta ställena.

John Legend är världens nu levande sexigaste man – i alla fall enligt tidningen Peoples.
Artisten axlar den ärofyllda titeln efter namn som George Clooney, Johnny Depp, David Beckham och Pierce Brosnan.
– Jag blev glad, men jag blev också lite rädd samtidigt för det är hög press, säger John Legend till People.

https://www.expressen.se/noje/extra/var ... la-listan/

Så nu kommer tjejerna strömma hit och börja diskutera avvikelser i frekvensgång, THD , utgångstrafos i rörförstärkare och ifall jitter gällande DAC:är är hörbart eller ej.
b4SrAMNH_400x400.jpg
b4SrAMNH_400x400.jpg (32.33 KiB) Visad 2958 gånger

Edit. Man ska behandla kvinnor med respekt. Dessutom hade något kvinnfölk publicerat bilder på lite brudar på tja ett knypplingsforum hade jag kanske gått med där. Om det nu är knyppling de små liven håller på med nu för tiden.
Senast redigerad av Baffel 2021-05-28 08:34, redigerad totalt 2 gånger.

JM

Inläggav JM » 2021-05-28 08:04

I-or skrev:Den optimala högtalaren ger en frekvensgång i lyssningspositionen med konstant nivå för direktljudet. Nu är det så att "direktljudet" för hörseln kan ses som i princip allt ljud som studsar runt i rummet för frekvenser under ca 300-500 Hz för att närma sig rent direktljud för högre frekvenser. I praktiken leder detta till en högtalare som bör ha konstant frekvensgång mätt ekofritt ett par meter framför baffeln ned till kanske 50 Hz eller så, för att sedan rulla av något mot de lägsta frekvenserna även om både rumsstorlek och tilltänkt position spelar ganska stor roll. Mätt i lyssningspositionen kommer goda konstruktioner att uppvisa en jämn men aningen avtagande frekvensgång mot högre frekvenser. Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.

Jag lyssnar på dipolhögtalare (Quad 989) i ett inte "akustikbehandlat" sparsamt möblerat rum med stora fönster på kortsidorna och råspont på väggar/tak. Rummet ger en hel del reflexer. Storlek ca 5 x 12 x 5 m i b x l x h. Högtalarna står vinklade mot lyssningspositionen ca 2 m resp 1,2 m från kort resp långvägg. Lyssningspositionen är ca 3 m från högtalarna. Invinklingen släcker korta laterala reflexen. Dominerande långväga laterala reflexerna är skattade att nå lyssningspositionen ca 20 ms efter direktljudet? Således når inte försumbar mängd reflexer lyssningspositionen. Har laddat ner REW men har aldrig använt programmet. Mätmickens kalibreringsfil tyvärr är försvunnen.
Troligen ser tonkurvan uppmätt i lyssningspositionen inte ut som Tools skattade kurva men ändå är ljudet sanslöst bra subjektivt.
Möjligen har jag adapterat till läget eller finns det en potential till förbättring?
Är mätning meningsfull? Om så hur?
Ursäkta OT. Fria associationer kan vara konstruktivt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-28 08:37

On topic igen :)

Är det ingen som funderat och reagerat på högtalarens on axis-dipp vid delningen, och att konstruktören verkar kompenserat detta, som kan ses på off axis mätningarna ?

Rent allmänt : jag ser ofta att folk skriver att ” jag gillar ljudet med en dipp vid 3 kHz ” .
Man kan även läsa om den s.k BBC-dippen, som ibland beskyllts bero på hörselskador, eller stereosystemfel.

Jag tror inte det stämmer. Det behövs ingen dipp vid 3 kHz om högtalaren har bra direktivitet.

Har högtalaren en dipp vid den frekvensen och därtill dålig direktivitet så kan jag däremot förstå att man kan föredra dippen ljudmässigt.

Har däremot högtalaren en bra direktivitet så behövs, enligt min egen erfarenhet med hybriddist och Genelec , ingen dipp alls vid 3 kHz utan högtalaren kommer låta väldigt neutralt eftersom frekvenskurvan vid olika vinklar inte uppvisar stora fel. Detta är helt i enlighet med Toole och Amirm.

Jag ser trådens högtalare som ett solklart fall av att man kompenserat ett fel med ett annat fel, dvs den sämre offaxis mätningen har kompenserats med en dipp av direktljudet on axis vid 3 kHz- den sammantagna uppfattningen om ljudet vid lyssningsposition kommer därmed att uppfattas som rätt neutralt .

Kommentarer på det ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-05-28 08:48

I-or skrev:Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.

Herr Ekvalisator har talat! :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-28 09:20

Analoga stofiler borde ha en ekvalisator som går upp till 500 Hz.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-05-28 09:23

Gäller en annan frekvens för digitala dito?
-Innehar F-skattsedel-

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2021-05-28 09:26

Baffel skrev:Något för brudarna då. Här är tydligen mannen med kurvorna på rätta ställena.

John Legend är världens nu levande sexigaste man – i alla fall enligt tidningen Peoples.
Artisten axlar den ärofyllda titeln efter namn som George Clooney, Johnny Depp, David Beckham och Pierce Brosnan.
– Jag blev glad, men jag blev också lite rädd samtidigt för det är hög press, säger John Legend till People.

https://www.expressen.se/noje/extra/var ... la-listan/

Så nu kommer tjejerna strömma hit och börja diskutera a
vvikelser i frekvensgång, THD , utgångstrafos i rörförstärkare och ifall jitter gällande DAC:är är hörbart eller ej.
b4SrAMNH_400x400.jpg

Edit. Man ska behandla kvinnor med respekt. Dessutom hade något kvinnfölk publicerat bilder på lite brudar på tja ett knypplingsforum hade jag kanske gott med där. Om det nu är knyppling de små liven håller på med nu för tiden.

Du har ju rätt så klart.
Varför skulle en kvinna ha intresse eller ens kunskap i så svårforcerade ämnen som avvikelser i frekvensgång, THD, utgångstrafos i rörförstärkare och i fall jitter gällande DACar är hörbart eller ej.
(Eller för den delen andra mer djuplodande ämnen i ljudåtergivning?)
Det här handlar ju inte om stereotyper utan om ren biologi.

Bara det att vi nu inser vilka kvalifikationer John Legend har, klargör mycket.
Det motiverar säkert de små liven ännu mer att registrera sig på detta forum och med energi delta och berika detta forum.

Tack!
Senast redigerad av Jansson 2021-05-28 09:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-28 09:27

Morello skrev:Gäller en annan frekvens för digitala dito?

Jag tänker på stofilers neuros runt påverkan av ljud vilket inkluderar ekvalisering och med en begränsning till 500 Hz kan apparaten upplevas som mindre farlig då högre register är utom fara. Så svaret är ja.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-05-28 09:41

Tangband skrev:On topic igen :)

Är det ingen som funderat och reagerat på högtalarens on axis-dipp vid delningen, och att konstruktören verkar kompenserat detta, som kan ses på off axis mätningarna ?

Rent allmänt : jag ser ofta att folk skriver att ” jag gillar ljudet med en dipp vid 3 kHz ” .
Man kan även läsa om den s.k BBC-dippen, som ibland beskyllts bero på hörselskador, eller stereosystemfel.

Jag tror inte det stämmer. Det behövs ingen dipp vid 3 kHz om högtalaren har bra direktivitet.

Har högtalaren en dipp vid den frekvensen och därtill dålig direktivitet så kan jag däremot förstå att man kan föredra dippen ljudmässigt.

Har däremot högtalaren en bra direktivitet så behövs, enligt min egen erfarenhet med hybriddist och Genelec , ingen dipp alls vid 3 kHz utan högtalaren kommer låta väldigt neutralt eftersom frekvenskurvan vid olika vinklar inte uppvisar stora fel. Detta är helt i enlighet med Toole och Amirm.

Jag ser trådens högtalare som ett solklart fall av att man kompenserat ett fel med ett annat fel, dvs den sämre offaxis mätningen har kompenserats med en dipp av direktljudet on axis vid 3 kHz- den sammantagna uppfattningen om ljudet vid lyssningsposition kommer därmed att uppfattas som rätt neutralt .

Kommentarer på det ?

Instämmer i stort med reservation för att jag tror att det omvända gäller,; dippen on-axis är för att övergången off-axis haltar. Tycker nog också att flera varit inne på detta i tråden. Delningen är inte bra men så blir det med valda element och baffelmått, samt utan WG som skulle kunna räda upp det hela. Iofs verkar detta vara vanligt fel. I-or hade några bra exempel och förklaringar i denna intressanta och lärorika tråd: viewtopic.php?f=3&t=71518&start=30
Bla denna bild på något klart bättre:
120MagM2fig4.jpg
120MagM2fig4.jpg (41.07 KiB) Visad 2886 gånger

Jansson; träffsäkert! 8)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-28 09:56

Jansson skrev:
Det motiverar säkert de små liven ännu mer att registrera sig på detta forum och med energi delta och berika detta forum.

Tack!

Såklart enbart larv och trans från min sida. Att först säga respekt sedan kvinnfölk, brudar och de små liven hänger ju inte ihop. Vilket var tanken med det sagda.

Det var OT, fast det är väl mer eller mindre alla inlägg i denna tråd . :)

Kvinnor gillar desstom spana in snygga män likväl som vi män gillar att spana in snygga kvinnor. Inget konstigt med det. Varken sexistiskt, någon "gubbskit". Så är livet bara. För båda könen. John Legend ser ju i mina ögon ut som vilken Svensson som helst fast det är väl så med musik och dess dragningskraft. Näcken och allt det där...

Jo, kom på! Man kan ju var binär med! Det måste numera alltid nämnas. Lite både och antingen eller. Ähä folk får väl spana in bäst fan de vill. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-05-28 11:15

Lite lustigt hur forumet svänger över tid. För länge sedan var elektroniska delningsfilter en styggelse då man kunde få termisk komprimering och det kommer låta sämre än analoga filter. Sen kom Inos filter in i bilden och det gick faktiskt att använda elektronisk delning så länge den var analog. Sen har andra kommit in och plötsligt går det faktiskt utan att fråga om lov börja använda digitala filter också.
Likadant med eq nu. Förr omöjligt att eq:a ljudet då man kommer få problem med direktljud kontra rumsresonanser. Men sen smög sig Morellos eq in och den funkar ju väldigt bra enligt många. Men nu verkar det börja gå att eq:a problemet oavsett var det kommer ifrån. Kommer det snart vara normalt att man mäter än mer på befintliga installationer och letas dist ifrån enskilda element kanske? Personligen gillar jag att utveckligen drivs framåt. Kanske digitala peqar blir oumbärliga framöver?

/Harry

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2021-05-28 11:18

Baffel skrev:
Jansson skrev:

Tack!

Såklart enbart larv och trans från min sida. Att först säga respekt sedan kvinnfölk, brudar och de små liven hänger ju inte ihop. Vilket var tanken med det sagda.

Det var OT, fast det är väl mer eller mindre alla inlägg i denna tråd . :)

Kvinnor gillar desstom spana in snygga män likväl som vi män gillar att spana in snygga kvinnor. Inget konstigt med det. Varken sexistiskt, någon "gubbskit". Så är livet bara. För båda könen. John Legend ser ju i mina ögon ut som vilken Svensson som helst fast det är väl så med musik och dess dragningskraft. Näcken och allt det där...

Jo, kom på! Man kan ju var binär med! Det måste numera alltid nämnas. Lite både och antingen eller. Ähä folk får väl spana in bäst fan de vill. :)

Nu är det lite för mycket information för mig att smälta på en och samma gång.
Jag känner att jag måste logga ut från detta sidospår i tråden och sätta mig och googla.

(Binär.....hmmm.... vad det inte nåt som dök upp på matteklassen?)
Nä, det är bara att kavla upp ärmarna och förkovra sig.
Som min mamma sa till mig när jag var liten ” om du bara lyssnar ordentligt så kan du lära dig nåt nytt varje dag!”

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-28 11:39

Harryup skrev:Lite lustigt hur forumet svänger över tid. För länge sedan var elektroniska delningsfilter en styggelse då man kunde få termisk komprimering och det kommer låta sämre än analoga filter. Sen kom Inos filter in i bilden och det gick faktiskt att använda elektronisk delning så länge den var analog. Sen har andra kommit in och plötsligt går det faktiskt utan att fråga om lov börja använda digitala filter också.
Likadant med eq nu. Förr omöjligt att eq:a ljudet då man kommer få problem med direktljud kontra rumsresonanser. Men sen smög sig Morellos eq in och den funkar ju väldigt bra enligt många. Men nu verkar det börja gå att eq:a problemet oavsett var det kommer ifrån. Kommer det snart vara normalt att man mäter än mer på befintliga installationer och letas dist ifrån enskilda element kanske? Personligen gillar jag att utveckligen drivs framåt. Kanske digitala peqar blir oumbärliga framöver?

/Harry

Jag tycker att forumet nu är mer i samklang med seriösa hififorum världen över. Dethär med digitala delningsfilter och aktiva högtalare har varit populärt länge världen över, dock inte på detta forum vilket säkert har sina skäl.

Jag tycker också att detta forum har varit bra på att anmärka på de teoretiska och ibland praktiska nackdelar som finns ovanför EMK området med aktiv drift. Det är ju inte heller bra att bara svälja tekniska paradigmskiften utan att diskutera nackdelarna ?

Digitala delningsfilter har de senaste 3 åren blivit både bättre och ibland även billigare än motsvarande analog teknik.
Men det krävs fortfarande kunskap att ratta in allting rätt, annars låter det apa. 8)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2021-05-28 11:43

Baffel skrev:Håller med. Fel av Nattlorden. Vi talar ju ändå om svensktillverkat i denna tråd.

Anita Ekberg

Helt rätt :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-05-28 11:43

Harryup skrev:Lite lustigt hur forumet svänger över tid. För länge sedan var elektroniska delningsfilter en styggelse då man kunde få termisk komprimering och det kommer låta sämre än analoga filter. Sen kom Inos filter in i bilden och det gick faktiskt att använda elektronisk delning så länge den var analog. Sen har andra kommit in och plötsligt går det faktiskt utan att fråga om lov börja använda digitala filter också.

/Harry

Nu har du fått det litet om bakfoten - det är nog ingen som anfört kritik mot aktiv delning mellan bas- och huvudhögtalare. Resonemanget (från bla Ingvar) om att litet mer högohmig drivning minskar den termiska kompressionen har handlat om lågpassgrenen för mellanregisterelement och högpassgrenen för diskantelement.
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-28 11:45

Maarten skrev:
Tangband skrev:On topic igen :)

Kommentarer på det ?

Instämmer i stort med reservation för att jag tror att det omvända gäller,; dippen on-axis är för att övergången off-axis haltar. Tycker nog också att flera varit inne på detta i tråden. Delningen är inte bra men så blir det med valda element och baffelmått, samt utan WG som skulle kunna räda upp det hela. Iofs verkar detta vara vanligt fel. I-or hade några bra exempel och förklaringar i denna intressanta och lärorika tråd: viewtopic.php?f=3&t=71518&start=30
Bla denna bild på något klart bättre:
120MagM2fig4.jpg

Jansson; träffsäkert! 8)

Ja, och även hela den här diskussionen om behovet av BBC-dippar beror troligen på att man då, diskuterat undermåliga konstruktioner p.g.a att man inte heller visste något om en högtalares direktivitet och att nåt sådant skulle kunna vara viktigt. Det lät helt enkelt bättre med en BBC-dipp med originalmonitorn från BBC, därför att den mätte illa vid olika vinklar mot högtalaren.

Bilden visar BBC LS3/5a
Senast redigerad av Tangband 2021-05-28 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-05-28 11:49

Lustigt med alla tankar om kvinnliga läsare på Faktiskt och att dessa, som de lättkränkta varelser alla antas vara idag, förutsätts ta illa upp av humorösa bilder. För egen del blir jag inte störd av bilder på vare sig Monroe, Ekberg, Legend eller Hemsworth och liksom John Cleese anser jag att man får skoja om allt.

Genom hela min karriär har jag träffat en (1) ordentligt kunnig kvinna inom elektroakustikområdet, ansvarig för mikrohögtalare på ett kinesiskt bolag. Dessutom har jag råkat på någon enstaka kvinna som var intresserad av hifi, så intresset för detta område tycks inte vara sådär oerhört stort bland kvinnor vare sig på den tekniska sidan eller på hobbysidan och det beror med största sannolikhet inte på några pinupbilder från femtiotalet eller någon obehaglig stämning på något forum. I linje med detta avslutar jag med ytterligare en gammal bild som demonstrerar att kvinnor visst kan ha ett djupt hifi-intresse:
Bilagor
hifi-kvinna.jpg
hifi-kvinna.jpg (15.58 KiB) Visad 2815 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-05-28 11:53

Kvinnor lyser med frånvaro i elektronikbranschen. Varför finns det knappt några kvinnliga elektronikkonstruktörer? På mjukvarusidan ser det bättre ut.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi