Ny trevlig högtalare från Marten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Baffel » 2021-05-29 08:19

:mrgreen:

V.S.B

Tänk den som aldrig satt sin fot på detta forum och som glad i hågen, via googlesökning, upptäcker det som personen så sökt efter: Åsikter och erfarenheter av ny högtalare från Marten.

Den personen får lära sig den hårda vägen hur trådar på Faktiskt fungerar. :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-29 09:16

Baffel skrev::mrgreen:

V.S.B

Tänk den som aldrig satt sin fot på detta forum och som glad i hågen, via googlesökning, upptäcker det som personen så sökt efter: Åsikter och erfarenheter av ny högtalare från Marten.

Den personen får lära sig den hårda vägen hur trådar på Faktiskt fungerar. :twisted:

Förhoppningsvis händer det inte. Tror inte den normala Marten-köparen intresserar sig för andras åsikter. De har nog redan sett det de gillar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-05-29 09:19

Nattlorden skrev:

V.S.B

Förhoppningsvis händer det inte. Tror inte den normala Marten-köparen intresserar sig för andras åsikter. De har nog redan sett det de gillar.

Njae, det tror jag nog de är intresserade av men kanske att lyssningsperspektivet har större vikt än motsvarande mät-.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-05-29 11:18

Saxat från ASR-tråden som länkas till ovan:

"If set up correctly, Windows can provide clean, faultless audio and (free) high performance equalization which provides enormous pleasure and fidelity improvement that I think any open minded audio fan could get behind. All with the performance and convenience beyond external costly hardware solutions."

Gör man bara några enkla, vettiga, inställningar så ställer Windows numer inte till det alls (annat än större Windows-uppdateringar som leder till att man får starta om datorn för att Equalizer APO ska aktiveras, varför är det så f-bannat svårt för Microsoft-utvecklarna att hålla fingrarna bort från inställningarna i registret?).

Eftersom Equalizer APO arbetar system wide är mjukvaran även aktiv för USB-enheter, blåtandsenheter, HDMI-enheter mm.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-29 11:24

I-or skrev: varför är det så f-bannat svårt för Microsoft-utvecklarna att hålla fingrarna bort från inställningarna i registret?

Microsoftutvecklare: "varför är det så f-bannat svårt för användarna att låta bli vårt register?"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-05-29 11:45

Hehe, sonen, en gamer av rang, frågar mig alltid om jag är dum i huvudet eftersom jag inte har stängt av uppdateringarna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-29 12:11

I-or skrev:Hehe, sonen, en gamer av rang, frågar mig alltid om jag är dum i huvudet eftersom jag inte har stängt av uppdateringarna.

Fast det är inte riktigt heller ett alternativ då man förr eller senare ändå tvingas göra en större uppdatering för att önskvärda funktioner ska fortsätta fungera. Då kan det uppstå problem där vissa av uppdateringarna förutsätter att tidigare uppdateringar redan är gjorda, ett typiskt symptom för det är att uppdateringen låser sig eller att man tvingas uppdatera datorn i flera omgångar vilket kan dra ut på tiden rejält. Så att hela tiden hålla datorsystemet updaterat är oftast det enda rätta i längden, men varför "minns" sällan datorsystemet mina förvalda ljudinställningar som exempelvis 5.1-ljud, för vid varje större uppdatering studsar det tillbaka till 2.0-ljud?

Det är just saker som dessa jag helst undviker och därför gärna håller mitt ljudsystem separerat från datorer, då kan man fortsätta njuta av musiken medans man felsöker och uppdaterar datorn. En dedikerad streamer är verkligen den moderna motsvarigheten till CD-spelaren. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-29 13:03

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

V.S.B

Njae, det tror jag nog de är intresserade av men kanske att lyssningsperspektivet har större vikt än motsvarande mät-.

+1 Hur det låter är helt avgörande för egen del. Står jag mellan 2 högtalare och den jag gillar mest mäter sämre än den andra så är valet självklart ändå.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-05-29 14:22

goat76 skrev:Fast det är inte riktigt heller ett alternativ då man förr eller senare ändå tvingas göra en större uppdatering för att önskvärda funktioner ska fortsätta fungera. Då kan det uppstå problem där vissa av uppdateringarna förutsätter att tidigare uppdateringar redan är gjorda, ett typiskt symptom för det är att uppdateringen låser sig eller att man tvingas uppdatera datorn i flera omgångar vilket kan dra ut på tiden rejält. Så att hela tiden hålla datorsystemet updaterat är oftast det enda rätta i längden, men varför "minns" sällan datorsystemet mina förvalda ljudinställningar som exempelvis 5.1-ljud, för vid varje större uppdatering studsar det tillbaka till 2.0-ljud?

Det är just saker som dessa jag helst undviker och därför gärna håller mitt ljudsystem separerat från datorer, då kan man fortsätta njuta av musiken medans man felsöker och uppdaterar datorn. En dedikerad streamer är verkligen den moderna motsvarigheten till CD-spelaren. :)

Ja, och det är just därför som jag inte har stängt av uppdateringarna samt att det inte är något större problem att återskapa registerinställningarna (Equalizer APO frågar snällt och sköter detta automagiskt efter en omstart, dessutom händer det bara vid större uppdateringar). Det visar sig även efter kontroll att gamern numer har aktiverat automatiska uppdateringar. Windows blir allt bättre på alla fronter.

Windows-utvecklarna har tyvärr en förkärlek för att i vissa fall gå tillbaka till default-inställningar i registret vid uppdateringar och det är därför 5.1 ändras till 2.0.

Att man får göra någon enstaka justering för inställningarna någon gång om året är dock ett lågt pris att betala för en enorm kapacitet/flexibilitet och ett fantastiskt välljud som dessutom i princip är gratis.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-05-29 16:36

I-or skrev:Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

För övrigt finns diverse equalizers inbyggda lite överallt i diverse mediaspelare, även om parametrisk eller faltande (alltså "multiplikation" med impulssvar) funktionalitet inte är jättevanligt.

Testade APO som hastigast nu på fm. Utan fipplande var första intrycket att det lät annorlunda och lite hissigt. Tog signalen från PC till Onkyoreceiver mha HDMI och vet inte riktigt vad det innebär för signalbehandlingen...

För en mer rättvis jämförelse får jag kanske skaffa en usb-dac.

Jag tar vanligen signalen digitalt från node2 till receivern, det låter bra.

Sorry, Marten, men det här med EQ var intressantare 8)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-05-29 18:18

Med en billig inbyggd laptop-DAC kan det nog låta en aning risigt, men du får ändå en uppfattning om hur kapabel mjukvaran är för att fixa frekvensgångsproblem.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-05-29 18:46

I-or skrev:Med en billig inbyggd laptop-DAC kan det nog låta en aning risigt, men du får ändå en uppfattning om hur kapabel mjukvaran är för att fixa frekvensgångsproblem.

Jo, dacen i min laptop är nog medioker, som bäst. Men använder jag den om jag tar ut signalen genom HDMI..?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-29 18:51

APO är riktigt bra,faktiskt. Särskilt sett till priset (gratis). Har det i jobbdatorn och det gör skrivbordsstereon klasser bättre! Nästan så Teamsmöten blir uthärdliga... En snabb MMM RTA i REW. EQ och så export till APO, så är man igång!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-29 19:14

Knuttebaloa skrev:Jo, dacen i min laptop är nog medioker, som bäst. Men använder jag den om jag tar ut signalen genom HDMI..?

HDMI är digitalt så det lär inte passera någon DAC i laptopen.

Belker skrev:APO är riktigt bra,faktiskt. Särskilt sett till priset (gratis). Har det i jobbdatorn och det gör skrivbordsstereon klasser bättre! Nästan så Teamsmöten blir uthärdliga... En snabb MMM RTA i REW. EQ och så export till APO, så är man igång!

Men det går inte att använda APO vid streaming? Jag kör WASAPI Exclusive Mode.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-29 19:21

RogerGustavsson skrev:
Knuttebaloa skrev:Jo, dacen i min laptop är nog medioker, som bäst. Men använder jag den om jag tar ut signalen genom HDMI..?

HDMI är digitalt så det lär inte passera någon DAC i laptopen.

Belker skrev:APO är riktigt bra,faktiskt. Särskilt sett till priset (gratis). Har det i jobbdatorn och det gör skrivbordsstereon klasser bättre! Nästan så Teamsmöten blir uthärdliga... En snabb MMM RTA i REW. EQ och så export till APO, så är man igång!

Men det går inte att använda APO vid streaming? Jag kör WASAPI Exclusive Mode.

Jag streamar inte med Exclusive med jobbdatorn. Det blir bara bökigt att växla mellan Spotify, Qobuz och Teams då. Inte värt det. Men som sagts, det kanske går att få oomsamplat ändå om man är noga med inställningarna?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-29 23:07

Nattlorden skrev:...Tror inte den normala Marten-köparen intresserar sig för andras åsikter. De har nog redan sett det de gillar.

Japp, köper man för utseendets skull är det lätt att falla för Marten och, som jag ser det, har man lyckan att få riktigt skapligt ljud på köpet :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-05-30 00:59

Belker skrev:Jag streamar inte med Exclusive med jobbdatorn. Det blir bara bökigt att växla mellan Spotify, Qobuz och Teams då. Inte värt det. Men som sagts, det kanske går att få oomsamplat ändå om man är noga med inställningarna?

Svar ja. Mer kött på benen kan man få i ASR-tråden som länkas till ovan även om det räcker att konfigurera ljudegenskaperna till källans samplingsfrekvens för att vara säker på att slippa omsampling.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-30 01:49

RogerGustavsson skrev:Men det går inte att använda APO vid streaming? Jag kör WASAPI Exclusive Mode.

WASAPI Exclusive Mode går direkt till ljudkortet utan att passera APO.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-05-30 10:18

Jag kan meddela att med Qobuz och min Benchmark DAC3 kopplad via USB, då ger Wasapi Exclusive mode att allt omsamplas i datorn innan det skickas vidare till min DAC.

Däremot med Asio så får jag ut rätt frekvens och bitrate :)

Jag antar att detta går att ändra någonstans där jag inte än tittat, mest för att Asio löste det omedelbart så jag nöjde mig där. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-05-30 16:40

I-or skrev:
Belker skrev:Jag streamar inte med Exclusive med jobbdatorn. Det blir bara bökigt att växla mellan Spotify, Qobuz och Teams då. Inte värt det. Men som sagts, det kanske går att få oomsamplat ändå om man är noga med inställningarna?

Svar ja. Mer kött på benen kan man få i ASR-tråden som länkas till ovan även om det räcker att konfigurera ljudegenskaperna till källans samplingsfrekvens för att vara säker på att slippa omsampling.

Hur konfigurerar man ljudegenskaperna?

Är det inställningar för datorns ljudkort som avses, i så fall vet jag hur?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-05-30 18:00

Är detta en chattråd?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-05-30 18:30

music4ever skrev:Är detta en chattråd?

Bra fråga, jag startar en EAPO-tråd :)