Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning

Inläggav distad » 2017-10-17 14:21

*felpost*
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-17 14:24

sladdbarn skrev:
rajapruk skrev:Av de svenska forum jag har varit aktiv på, så är faktiskt.se det forumet jag upplever ha den högsta ljudkompetensen, och den överlägset lägsta sociala kompetensen.
Vill man ha mys och trevligt med andra entusiaster är nog hififorum.nu bättre att hänga på? Inte osannolikt att jag själv kommer den vägen vandra.

Stämmningen på hififorum.nu är riktigt bra, tyvärr är aktiviteten alldeles för låg.

Det kan ju bero på att man inte får behörighet att skriva, alltså att bli medlem.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-10-17 14:56

sprudel skrev:
sladdbarn skrev:
rajapruk skrev:Av de svenska forum jag har varit aktiv på, så är faktiskt.se det forumet jag upplever ha den högsta ljudkompetensen, och den överlägset lägsta sociala kompetensen.
Vill man ha mys och trevligt med andra entusiaster är nog hififorum.nu bättre att hänga på? Inte osannolikt att jag själv kommer den vägen vandra.

Stämmningen på hififorum.nu är riktigt bra, tyvärr är aktiviteten alldeles för låg.

Det kan ju bero på att man inte får behörighet att skriva, alltså att bli medlem.

Okej? Ja det är ju märkligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-17 15:13

FBK skrev:
JM skrev:
matssvensson skrev:Det ser inte jag heller och jag ber om ursäkt för dessa inlägg som inte fört ämnet framåt. Men jag reagerade på inlägg som hänvisade till psykoakustiska likheter mellan djur och människor, och att vi människor därmed skulle höra bäst i djurens miljö. Vilket jag då blev nyfiken på hur man kunde söka belägg för.

mvh, mats

Jag har noterat vid flera tillfällen att olika individer ber om ursäkt för inlägg som inte sanktioneras av Ingvar.
Det är som Ingvar styr vad som är ok att tycka?
Har jag uppfattat ursäkterna rätt?

JM

Så har det alltid varit. (och flocken följer efter)

Vad menar du?

Jag har aldrig varken sanktionerat eller osanktionerat några inlägg någonsin. Hade jag haft den makten (vilket väl bara moderaterna har) så skulle jag definitivt ha sanktionerat Mats inlägg (well, alla andras också) så varför sprider du och JM lögner om att jag "inte sanktionerat" (absurt, jag tycker alla skall skriva efter eget huvud) och ännu värre - påståendet att Mats ber MIG om ursäkt!? 8O

Jag och Mars är ju helt överens i sakfrågan! Jag delar hans uppfattning. Och kanske borde även jag be alla om ursäkt för att jag ödslade ord (och folks tid som läste det) på ett ointressant sidospår?

FBK skrev:
DVD-ai skrev:Allmänt:

Jag tycker det är tråkigt att sådant här chaffs ska finnas i forumet, medvetna eldkastningar är skit trist och tyvärr så resulterar reaktionerna på dom ofta i än mer tristheter...
Tänk om alla bara kunde skriva om fakta och upplevelser prestigelöst !
Och om känslor och person fick vara ifred, utan att någon ska insinuera eller antyda något...

Även om just det har minskat på forumet senaste året så är jag själv ändå så trött på det att jag bara får lust att spy rakt över den som medvetet börjar med att angripa känslor eller person.
Kan vara genom det klassiska att hävda en viss "grupp" vara si och så utan hänsyn till att vi alla är individer, att skriva ner något som är starkt förknippat med en person för att minska trovärdigheten från den personen eller att bara kasta in ett brinnande vedträ i vad än för disskusion som än råkar förekomma.

Verkligen fjantigt bettende och om DU slutar med detta så kanske dom andra slutar också och vi kan få ett trevligare klimat! och detta gäller alla inkl mig, alla behöver skärpa sig.
Det är fel att till en början fälla kommentarer ämnade att göra någon arg, förminska någons åsikt (eller delgivning av fakta) eller rent av förlöjliga någon.
Men det blir inte bättre av att reaktionerna väcker ett intresse att fortsätta, det är ej heller bra om reaktionerna blir på samma låga nivå.

Kommer aldrig att hända. Det är ju inte för inte som mångfalden aldrig kommer nå hit då det inte är okej att tycka utanför boxen utan att flocken går till attack och att förminska andras åsikter har alltid varit det stora målet. Det råder en ljudlig https://sv.wikipedia.org/wiki/Extremism här.
Ps. Tänkte först skriva en reflektion angående ämnet, men efter jag såg inläggen i tråden så insåg jag att det är ingen ide pga av det jag skrev ovan.

Jag delar inte din uppfattning alls. Hela poängen med faktiskt.se är ju att man får tänka utanför boxen här. Man får tala om saker som de är och utmana de otaliga hifi-myterna. Typ de du håller för sanningar kanske?

På t ex hifi-forum så blir man utslängd om man gör det. Där håller man sin inom ledet. Inget fel med det, men det är bra att det även finns forum som faktiskt.se där det är tillåtet att tänka utanför boxen och diskutera saker ur ett fysikaliskt perspektiv.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-17 15:23

sladdbarn skrev:
sprudel skrev:
sladdbarn skrev:

Okej? Ja det är ju märkligt.

Har heller inte fått bli medlem.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-10-17 17:01

Jag tror att man måste bli rekommenderad av någon medlem för att komma in.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-18 05:41

Allt för att se till så alla diskussioner håller sin inom boxen.

Inga osanktionerade åsikter tillåtna.

Vh, iö

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-10-18 07:46

Jag kan tänka mig att vissa beteenden inte är tillåtna.

Vilka åsikter är det som inte är tillåtna/sanktionerade?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-18 08:33

IngOehman skrev:Allt för att se till så alla diskussioner håller sin inom boxen.

Inga osanktionerade åsikter tillåtna.

Vh, iö

Tror snarare det beror på att pac, admin, inte hinner med sitt uppdrag och kanske inte har samma ambition med sitt forum längre.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-18 10:44

rajapruk skrev:Jag kan tänka mig att vissa beteenden inte är tillåtna.

Vilka åsikter är det som inte är tillåtna/sanktionerade?

Finns inga åsikter som är förbjudna, jisses... Men det finns regler hur man bemöter andra som på de *flesta* forum. (och för övrigt som det är i det vanliga livet, arbetsplatser osv.) Du vet EXAKT vad jag menar rajapruk.

sprudel skrev:Tror snarare det beror på att pac, admin, inte hinner med sitt uppdrag och kanske inte har samma ambition med sitt forum längre.

Ligger nog nära hur det är.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-19 11:37

Så kan det absolut vara. Men faktum kvarstår - det är ett forum där det tillåtits att folk förtalas, som själva inte är välkomna eller till och med kastas ut. Det är inte snyggt.

Men det har å andra sidan väldigt lite med tidiga reflexer att göra, och hela grejen med att som FBK gör börja diskutera ett annat hifi-forum här på detta, tycker jag är opassande. Om man ogillar faktiskt.se men gillar ett annat forum så kanske det är där man bör skriva istället?

Visst finns det saker man kan ha synpunkter på, men de grundläggande egenskaperna, de som var orsaken till faktiskt.se's tillkomst, är just att det saknades ett forum där det var högt i tak, där utanför boxen var tillåtet och där det var både tillåtet och välkommet att talas som saker som de FAKTISKT är. Sakfrågan var ocensurerad.

Och lite on topic - borde man inte börja med att kostatera två saker:

1. En musiker och en lyssnare i en musiksal hör samma efterklang, om lokalen är bra för sitt jobb, det vill säga inte har några kluster utan efterklangen är en, som använder alla ytor i lokalen för att skapas.

2. En musiker och en lyssnare i en musiksal hör de tidiga reflexerna väldigt olika. Det som kännetecknar dem är urskiljbarheten, och den skapar stora skillnader beroende på var man sitter. Inte nödvändigtvis skillnader som gör att man upplever olika musikhänsdelser (snarare tvärtom) men skillnader som gör att lyssnaren hör ett helt annat perspektiv än musikern.

Dessa båda punkter är intressanta, och de kan ses som en enkel förklaring till varför en viss mängd tidiga reflexer i lyssningsrummet är både okej och önskvärt, medan efterklang är oönskad om återgivning är målet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-19 13:00

IngOehman skrev:1. En musiker och en lyssnare i en musiksal hör samma efterklang, om lokalen är bra för sitt jobb, det vill säga inte har några kluster utan efterklangen är en, som använder alla ytor i lokalen för att skapas.

2. En musiker och en lyssnare i en musiksal hör de tidiga reflexerna väldigt olika. Det som kännetecknar dem är urskiljbarheten, och den skapar stora skillnader beroende på var man sitter. Inte nödvändigtvis skillnader som gör att man upplever olika musikhänsdelser (snarare tvärtom) men skillnader som gör att lyssnaren hör ett helt annat perspektiv än musikern.

Dessa båda punkter är intressanta, och de kan ses som en enkel förklaring till varför en viss mängd tidiga reflexer i lyssningsrummet är både okej och önskvärt, medan efterklang är oönskad om återgivning är målet.

Vh, iö

Bra inlägg i tråden.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-12-14 00:47

JM skrev:Ledstjärnan i psykoakustiken i vanliga rum är gles skog. Evolutionärt verkar vi ha kvar hörandet från tiden i och invid träden.

Ett bra sätta att höra bra ljud i befintligt rum med befintliga högtalare är att flytta högtalarna in i rummet mot lyssningspositionen. Helst 2-3 m från väggarna med bibehållen relativ lyssningstriangel.
Relativa andelen direktljud ökar. Vanligen är detta bättre än att fylla rummet med dämpmaterial som ger reflexljudet en markant distorderad frekvenskurva.
Detta gäller ffa ovan hörbara rumsresonanser.
Högtalarplaceringen är kanske inte den mest praktiska men en bra referens till alla andra placeringar av högtalarna i rummet. Får du samma ljud vid placeringar i andra positioner har du lyckats. Sannolikheten att få liknande ljud är tyvärr låg.

JM

Det här kanske är nått för JM? :)

Se hela. I början får man öka ljudnivån för att höra vad han säger.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-14 01:15

IngOehman skrev:En musiker och en lyssnare i en musiksal hör de tidiga reflexerna väldigt olika. Det som kännetecknar dem är urskiljbarheten, och den skapar stora skillnader beroende på var man sitter. Inte nödvändigtvis skillnader som gör att man upplever olika musikhänsdelser (snarare tvärtom) men skillnader som gör att lyssnaren hör ett helt annat perspektiv än musikern.

Minns en gång när jag besökte stenkyrkan i Helsingfors. Jag och sällskap satte oss på en i vårt tycket bra plats, men jag var inte allt för imponerad av musikerna - flygel och fiol. Lät ganska avslaget. Men vi såg en man som satt en bit bortom oss till höger som följde med musiken i ett nothäfte. Vi tänkte - han vet ngt som vi inte vet. Efter pausen satte vi oss bakom denne person och viola! så satt musiken som ett smäck. Helt plötsligt spelade musikerna tillsammans och man förstod mycket bättre vad de spelade.

Så visst spelar det roll var man sitter i en konsertsal.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-12-14 14:55

Det gör det absolut!

Fast även det är subjektivt. Göteborgs konserthus är världskänt, och hyllas av många. Det tycks vara den rika efterklangen som applåderas mest - den som gör att jag finner Göteborgs konserthus vara nästan oanvändbart längre bak än 7:e raden.

Sth konserhus däremot låter bra (trots stora skillnader) nästan överallt. Möjligen med undantag av andra raden rakt ovanför basarna, där förstaviolin är rätt så hes.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-05-30 21:29

Hej!

Ska se om det går att väcka liv i den här gamla tråden... bakgrunden är att jag blir inte riktigt klok på dessa tidiga reflektioner i mitt lyssningsrum = vardagsrum. Min setup med DAC, förstärkare och högtalare är helt utbytt sedan sist. Har ägnat en del tid på sista tiden kring ljudbilden. Har hittat rätt med högtalarna i förhållande till bakvägg, avstånd mellan dem och avstånd till lyssningsposition. Landande dock lite märkligt i klart mindre vinkel än de 22-23grader som verkar vara det många som ex I.Ö. verkar utgå ifrån. Jag landade på 20grader. Med större vinkel så börjar jag tappa centrumbilden. Kan det vara sidoväggarna som spökar till det kanske?

Men sen har vi det här med reflektion från sidorväggarna... Helst skulle jag inte vilja ha några sidoväggar alls då jag har svårt att få till det. Kommer inte längre från sidovägg än 65cm på grund av rummet, vinklar och lyssningsposition. Så vad gör man... Absorbtion eller diffusion. Har 4st vägghängda akustikpaneler och 2st svanåvingar att experimentera med.

Om vi börjar med vingarna eftersom många menar att man bör diffusera första reflektion från sidoväggarna om inte högtalarna står alltför nära. Och, ja... Ljudet blir "bättre" men jag tycker lokaliseringen av instrument i ljudbilden faktiskt blir sämre. Tidigare mätningar jag gjort med vingarna då visserligen på annan plats i rummet visade att de kan ge mätbara förbättringar. Jag mätte rummets efterklang i lyssningsposition som blev betydligt jämnare med vingarna (inom dess frekvensområde förstås). Tonerna lever lite längre och klingar framförallt av jämnare vilket jag med lyssningstest kan bekräfta som en positiv upplevelse rent "musikaliskt". Lyssnade först fram till en lyssningsmässigt bra placering av vingarna. Mätte sedan skillnaden med resp. utan dem. Det händer ljudmässigt lite samma sak då jag ställer vingarna vid sidoväggarna för att diffusera reflektionerna. Men då till priset av något mindre separation i ljudbilden.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-30 22:53

AndersHa skrev:Hej!

Ska se om det går att väcka liv i den här gamla tråden... bakgrunden är att jag blir inte riktigt klok på dessa tidiga reflektioner i mitt lyssningsrum = vardagsrum. Min setup med DAC, förstärkare och högtalare är helt utbytt sedan sist. Har ägnat en del tid på sista tiden kring ljudbilden. Har hittat rätt med högtalarna i förhållande till bakvägg, avstånd mellan dem och avstånd till lyssningsposition. Landande dock lite märkligt i klart mindre vinkel än de 22-23grader som verkar vara det många som ex I.Ö. verkar utgå ifrån. Jag landade på 20grader. Med större vinkel så börjar jag tappa centrumbilden. Kan det vara sidoväggarna som spökar till det kanske?

Men sen har vi det här med reflektion från sidorväggarna... Helst skulle jag inte vilja ha några sidoväggar alls då jag har svårt att få till det. Kommer inte längre från sidovägg än 65cm på grund av rummet, vinklar och lyssningsposition. Så vad gör man... Absorbtion eller diffusion. Har 4st vägghängda akustikpaneler och 2st svanåvingar att experimentera med.

Om vi börjar med vingarna eftersom många menar att man bör diffusera första reflektion från sidoväggarna om inte högtalarna står alltför nära. Och, ja... Ljudet blir "bättre" men jag tycker lokaliseringen av instrument i ljudbilden faktiskt blir sämre. Tidigare mätningar jag gjort med vingarna då visserligen på annan plats i rummet visade att de kan ge mätbara förbättringar. Jag mätte rummets efterklang i lyssningsposition som blev betydligt jämnare med vingarna (inom dess frekvensområde förstås). Tonerna lever lite längre och klingar framförallt av jämnare vilket jag med lyssningstest kan bekräfta som en positiv upplevelse rent "musikaliskt". Lyssnade först fram till en lyssningsmässigt bra placering av vingarna. Mätte sedan skillnaden med resp. utan dem. Det händer ljudmässigt lite samma sak då jag ställer vingarna vid sidoväggarna för att diffusera reflektionerna. Men då till priset av något mindre separation i ljudbilden.

Du hör rätt :) .
22,23 grader är bara en bra grund att möjligen börja uppställningen av högtalarna på . Jag brukar nästan alltid hamna på 20 grader för att få det bästa ljudet . Men det är lite klurigt, eftersom den bästa uppställningen lika gärna kan vara MER än 23 grader . Ända upp till likbent triangel finns det mer eller mindre upplevt ” bra ” positioner som man måste lyssna sig till vad som låter bäst . Och alla rum är olika = tumregler fungerar inte .

Viktigt att komma ihåg är att har du hittat exakt rätt position, så kommer alla inspelningar låta bättre . Välj därför gärna hellre en inspelning vid uppställningen där musikerna spelar bra, än en audiofil inspelning med sämre musiker/musik.

Ett överdämpat rum låter sällan bra , det bör vara lagom så att det fortfarande finns reflexer som maskerar stereosystemets fel.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-30 23:11

Jag tycker Anders borde testa om det är möjligt att vända uppställningen till långsidan av rummet, minska lyssningstriangeln och köra 30 graders lyssningsvinkel. På så vis får han den tilltänkta stereobredden så som det lät i studion, och något hål kommer rimligtvis inte uppstå om han har rätt avstånd mellan högtalarna som dessa klarar av spridningsmässigt.

Våga tänka utanför boxen som det talades om tidigare i tråden. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-31 06:32

AndersHa : har du en dämpskiva bakom vardera av dina Guru på ungefär ca 80*100 cm ? Det gör stor skillnad till det bättre eftersom de, precis som piP är konstruerade att stå nära väggen.

Min erfarenhet från piP tiden är att även en mindre, tunnare skiva gör stor skillnad till det bättre.

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-05-31 08:47

Tangband skrev:
22,23 grader är bara en bra grund att möjligen börja uppställningen av högtalarna på . Jag brukar nästan alltid hamna på 20 grader för att få det bästa ljudet . Men det är lite klurigt, eftersom den bästa uppställningen lika gärna kan vara MER än 23 grader . Ända upp till likbent triangel finns det mer eller mindre upplevt ” bra ” positioner som man måste lyssna sig till vad som låter bäst . Och alla rum är olika = tumregler fungerar inte .

Viktigt att komma ihåg är att har du hittat exakt rätt position, så kommer alla inspelningar låta bättre . Välj därför gärna hellre en inspelning vid uppställningen där musikerna spelar bra, än en audiofil inspelning med sämre musiker/musik.

Ett överdämpat rum låter sällan bra , det bör vara lagom så att det fortfarande finns reflexer som maskerar stereosystemets fel.

Precis - "tumregler" kan vara en bra start, men alla rum och komponenter är olika så då blir en tumregel sällan det bästa valet :-)

Och jag instämmer verkligen i att alla inspelningar låter bättre när man hittat uppställningen. Det är även min upplevelse så här långt.

Jo man ska vara försiktig med dämpning. Bättre att diffusera för en bra efterklang i rummet. Diffusera i första hand. Och absorbtion i sista hand. Hade förresten ett par basfällor i rummet tills för ett tag sedan på grund av rumsresonans men bytte ut dem mot en sub som jag justerar så att den ligger i motfas där trycket av resonansen är som störst. Funkade riktigt bra istället för absorbtion.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-05-31 08:55

Vill du lägga upp en bild och enkel ritning över ditt rum så blir det antagligen mer specifika råd. Visa gärna var och hur du hanterar reflexer också. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-05-31 08:57

goat76 skrev:Jag tycker Anders borde testa om det är möjligt att vända uppställningen till långsidan av rummet, minska lyssningstriangeln och köra 30 graders lyssningsvinkel. På så vis får han den tilltänkta stereobredden så som det lät i studion, och något hål kommer rimligtvis inte uppstå om han har rätt avstånd mellan högtalarna som dessa klarar av spridningsmässigt.

Våga tänka utanför boxen som det talades om tidigare i tråden. :)

Precis min linje att våga tänka utanför boxen. Att vända uppställningen 90 grader skulle definitivt få bort problemen med sidoväggarna :-) Men rummet är väl smalt tror jag. Jag vill inte hamna nära vägg bakom lyssningsposition och mina nuvarande högtalare spelar klart bättre en bit ut i rummet. Så jag behöver ganska mycket djup för setupen.

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-05-31 09:04

Tangband skrev:AndersHa : har du en dämpskiva bakom vardera av dina Guru på ungefär ca 80*100 cm ? Det gör stor skillnad till det bättre eftersom de, precis som piP är konstruerade att stå nära väggen.

Min erfarenhet från piP tiden är att även en mindre, tunnare skiva gör stor skillnad till det bättre.

Har som sagt bytt ut komponeterna sen sist. Använder en rörförstärkare (en lätt uppgraderad Willsenton R8) för dessa tester samt Marten Oscar Trio högtalare. Rörförstärkaren ger en väldigt bra stereobild på alla sätt o vis.

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-05-31 09:09

sprudel skrev:Vill du lägga upp en bild och enkel ritning över ditt rum så blir det antagligen mer specifika råd. Visa gärna var och hur du hanterar reflexer också. :)

Bra förslag! Skissar på en bild ikväll :-)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2021-05-31 09:46

Jag har en liten fråga angående detta:

AndersHa skrev:"tumregler" kan vara en bra start, men alla rum och komponenter är olika så då blir en tumregel sällan det bästa valet :-)
[...]
Jo man ska vara försiktig med dämpning. Bättre att diffusera för en bra efterklang i rummet. Diffusera i första hand. Och absorbtion i sista hand.

Jag tror inte att frågan behöver formuleras i skrift, utan det räcker gott att kontemplera den kognitiva dissonans som uppstår när man läser ovanstående citat. :D
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-05-31 10:04

Morgan skrev:Jag har en liten fråga angående detta:

AndersHa skrev:"tumregler" kan vara en bra start, men alla rum och komponenter är olika så då blir en tumregel sällan det bästa valet :-)
[...]
Jo man ska vara försiktig med dämpning. Bättre att diffusera för en bra efterklang i rummet. Diffusera i första hand. Och absorbtion i sista hand.

Jag tror inte att frågan behöver formuleras i skrift, utan det räcker gott att kontemplera den kognitiva dissonans som uppstår när man läser ovanstående citat. :D

Bra identifierat :-D Jag skiljer nog lite på arbetsmetoder och tumregler. Jag ser tumregler som möjliga startpunkter för att undvika kaos när man tillämpar en metod. Kaos kan visserligen vara bra i sig, då man kan få fram mer innovativa lösningar, men med begränad tid eller begränsad kunskap är nog trots allt startpunkter bra.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-31 10:50

AndersHa skrev:
Tangband skrev:

Precis - "tumregler" kan vara en bra start, men alla rum och komponenter är olika så då blir en tumregel sällan det bästa valet :-)

Och jag instämmer verkligen i att alla inspelningar låter bättre när man hittat uppställningen. Det är även min upplevelse så här långt.

Jo man ska vara försiktig med dämpning. Bättre att diffusera för en bra efterklang i rummet. Diffusera i första hand. Och absorbtion i sista hand. Hade förresten ett par basfällor i rummet tills för ett tag sedan på grund av rumsresonans men bytte ut dem mot en sub som jag justerar så att den ligger i motfas där trycket av resonansen är som störst. Funkade riktigt bra istället för absorbtion.

Det som jag upplevt som en stor förbättring oavsett vilka högtalare jag haft, är en tjock och stor matta på golvet framför högtalarna.

På så vis får man ned efterklangen i rummet precis lagom enligt min erfarenhet. Takreflexen stör inte alls lika mycket , troligen beroende på att den kommer mer än 5 ms efter högtalarens direktljud då man lyssnar . Taket är ofta längre från högtalaren än vad golvet är. Hjärnan har då lättare att separera takstudsen från direktljudet, jämfört med ett odämpat golv där högtalarstudsen kommer betydligt tidigare, inom 5 ms där hjärnan inte längre kan skilja direktljudet från golvreflexen.

Kanske kan man ta samma resonemang angående sidoväggarna bredvid högtalaren, - är den placerad mer än 170 cm ( 5 ms ) från högtalaren borde reflexen från den störa mindre eller inget alls, jämfört med om det till exempel bara är 50 cm.

Edit:
Vid puristiska inspelningssammanhang med två mikrofoner vid akustiska inspelningar placerar jag alltid mikrofonerna så att de är mer än 5 ms ljudväg ifrån angränsande golv eller väggar. Det innebär att jag, om jag spelar in en solo-flöjtist, hissar upp mikrofonbommen ca 2,3 meter ovanför golvet, eller mer än 2,3 meter ifrån närmaste sidovägg. Jag upplever att inspelningen då låter klarare, jämför med att mikrofonen tex är 1 meter från golv/vägg.

Eftersom inspelningen till viss del är en reversering av uppspelning i ett rum, så kan man göra lite egna experiment för att förstå hur det fungerar.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2021-05-31 11:03

AndersHa skrev:
Morgan skrev:Jag har en liten fråga angående detta:

[...]

Bra identifierat :-D Jag skiljer nog lite på arbetsmetoder och tumregler. Jag ser tumregler som möjliga startpunkter för att undvika kaos när man tillämpar en metod. Kaos kan visserligen vara bra i sig, då man kan få fram mer innovativa lösningar, men med begränad tid eller begränsad kunskap är nog trots allt startpunkter bra.

Ok, så tumregler = startpunkter. Och startpunkter = bra (givet begränsad tid och kunskap). Alltså, (modus ponens), tumregler är bra.

Själv tycker jag bra tumregler är bra, men dåliga tumregler är dåliga. :)

Exempel på en dålig tumregel är en som generaliserar för mycket, som t.ex att "diffusion är bättre än absorption". Sådant är nämligen extremt rumsberoende och högtalarberoende. Däremot gillar jag en tumregel som t.ex "en decay rate som motsvarar en efterklangstid under 0.25s (RT60) gör att det låter artikulerat (givet att högtalarna presterar ett välartikulerat direktljud)".
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-05-31 12:25

Morgan skrev:Själv tycker jag bra tumregler är bra, men dåliga tumregler är dåliga. :)

Exempel på en dålig tumregel är en som generaliserar för mycket, som t.ex att "diffusion är bättre än absorption". Sådant är nämligen extremt rumsberoende och högtalarberoende. Däremot gillar jag en tumregel som t.ex "en decay rate som motsvarar en efterklangstid under 0.25s (RT60) gör att det låter artikulerat (givet att högtalarna presterar ett välartikulerat direktljud)".

Precis. En dålig tumregel bör förstås inte användas alls. Min tanke är att de borde vara bättre gällande akustikbehandling av rummet att se hur långt man kan komma med diffusion istället för att börja absorbera utöver vad möbler mm redan gör. Ser det inte som en tumregel. Bara en metod som guidar mig för vägen framåt. Även om det blir ett iterativt arbete där man prövar sig fram helt enkelt. Sen har jag sett att diffusion av första reflektion från sidoväggarna hos mig gav en viss försämring av stereobilden som jag inte får med motsvarande absorption.

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-05-31 17:01

Vardagsrum.jpg
Vardagsrum.jpg (37.63 KiB) Visad 4022 gånger

- Den lilla delen i dubbeldörren är normalt stängd. Den stora är helt öppen mot kortvägg eller stängd.
- Altandörren är den som går utåt.
- Har försökt öka "62" så mycket som möjligt då den delen varit ett av huvudproblemen.
- Avståndet till vägg bakom högtalare är inlyssnat. Inte jättekritiskt men av betydelse för djupet i stereobilden och för ljudet i stort på LP.
- Suben spelar i motfas i förhållande till den ca 32Hz tryckmax som skapas vid den sidan på grund av rumsresonans i rummets längdsled. LP filter vid ca 45Hz.
- Bordet är valt litet för att minimera reflektioner.
- Måtten mellan högtalare och till lyssningsposition ger 21graders vinkel. Vilket lyssningsmäsigt är max med denna uppställning. Över den vinkeln börja jag så smått tappa centrumbilden. Min teori kring det är att jag tror att jag kunnat öka vinkeln om jag kunde trolla bort sidoväggarna...
- Den alternativa placeringen av diffusorerna tycker jag är lite intressant. Har inte lyssnat in den biten än. Vore intressant med kommentarer kring placering av diffusorerna eller vad som helst kring detta förstås :-)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi