Moderator: Redaktörer
sladdbarn skrev:rajapruk skrev:Av de svenska forum jag har varit aktiv på, så är faktiskt.se det forumet jag upplever ha den högsta ljudkompetensen, och den överlägset lägsta sociala kompetensen.
Vill man ha mys och trevligt med andra entusiaster är nog hififorum.nu bättre att hänga på? Inte osannolikt att jag själv kommer den vägen vandra.
Stämmningen på hififorum.nu är riktigt bra, tyvärr är aktiviteten alldeles för låg.
sprudel skrev:sladdbarn skrev:rajapruk skrev:Av de svenska forum jag har varit aktiv på, så är faktiskt.se det forumet jag upplever ha den högsta ljudkompetensen, och den överlägset lägsta sociala kompetensen.
Vill man ha mys och trevligt med andra entusiaster är nog hififorum.nu bättre att hänga på? Inte osannolikt att jag själv kommer den vägen vandra.
Stämmningen på hififorum.nu är riktigt bra, tyvärr är aktiviteten alldeles för låg.
Det kan ju bero på att man inte får behörighet att skriva, alltså att bli medlem.
FBK skrev:JM skrev:matssvensson skrev:Det ser inte jag heller och jag ber om ursäkt för dessa inlägg som inte fört ämnet framåt. Men jag reagerade på inlägg som hänvisade till psykoakustiska likheter mellan djur och människor, och att vi människor därmed skulle höra bäst i djurens miljö. Vilket jag då blev nyfiken på hur man kunde söka belägg för.
mvh, mats
Jag har noterat vid flera tillfällen att olika individer ber om ursäkt för inlägg som inte sanktioneras av Ingvar.
Det är som Ingvar styr vad som är ok att tycka?
Har jag uppfattat ursäkterna rätt?
JM
Så har det alltid varit. (och flocken följer efter)
FBK skrev:DVD-ai skrev:Allmänt:
Jag tycker det är tråkigt att sådant här chaffs ska finnas i forumet, medvetna eldkastningar är skit trist och tyvärr så resulterar reaktionerna på dom ofta i än mer tristheter...
Tänk om alla bara kunde skriva om fakta och upplevelser prestigelöst !
Och om känslor och person fick vara ifred, utan att någon ska insinuera eller antyda något...
Även om just det har minskat på forumet senaste året så är jag själv ändå så trött på det att jag bara får lust att spy rakt över den som medvetet börjar med att angripa känslor eller person.
Kan vara genom det klassiska att hävda en viss "grupp" vara si och så utan hänsyn till att vi alla är individer, att skriva ner något som är starkt förknippat med en person för att minska trovärdigheten från den personen eller att bara kasta in ett brinnande vedträ i vad än för disskusion som än råkar förekomma.
Verkligen fjantigt bettende och om DU slutar med detta så kanske dom andra slutar också och vi kan få ett trevligare klimat! och detta gäller alla inkl mig, alla behöver skärpa sig.
Det är fel att till en början fälla kommentarer ämnade att göra någon arg, förminska någons åsikt (eller delgivning av fakta) eller rent av förlöjliga någon.
Men det blir inte bättre av att reaktionerna väcker ett intresse att fortsätta, det är ej heller bra om reaktionerna blir på samma låga nivå.
Kommer aldrig att hända. Det är ju inte för inte som mångfalden aldrig kommer nå hit då det inte är okej att tycka utanför boxen utan att flocken går till attack och att förminska andras åsikter har alltid varit det stora målet. Det råder en ljudlig https://sv.wikipedia.org/wiki/Extremism här.
Ps. Tänkte först skriva en reflektion angående ämnet, men efter jag såg inläggen i tråden så insåg jag att det är ingen ide pga av det jag skrev ovan.
sladdbarn skrev:sprudel skrev:sladdbarn skrev:
Det kan ju bero på att man inte får behörighet att skriva, alltså att bli medlem.
Okej? Ja det är ju märkligt.
IngOehman skrev:Allt för att se till så alla diskussioner håller sin inom boxen.
Inga osanktionerade åsikter tillåtna.
Vh, iö
rajapruk skrev:Jag kan tänka mig att vissa beteenden inte är tillåtna.
Vilka åsikter är det som inte är tillåtna/sanktionerade?
sprudel skrev:Tror snarare det beror på att pac, admin, inte hinner med sitt uppdrag och kanske inte har samma ambition med sitt forum längre.
IngOehman skrev:1. En musiker och en lyssnare i en musiksal hör samma efterklang, om lokalen är bra för sitt jobb, det vill säga inte har några kluster utan efterklangen är en, som använder alla ytor i lokalen för att skapas.
2. En musiker och en lyssnare i en musiksal hör de tidiga reflexerna väldigt olika. Det som kännetecknar dem är urskiljbarheten, och den skapar stora skillnader beroende på var man sitter. Inte nödvändigtvis skillnader som gör att man upplever olika musikhänsdelser (snarare tvärtom) men skillnader som gör att lyssnaren hör ett helt annat perspektiv än musikern.
Dessa båda punkter är intressanta, och de kan ses som en enkel förklaring till varför en viss mängd tidiga reflexer i lyssningsrummet är både okej och önskvärt, medan efterklang är oönskad om återgivning är målet.
Vh, iö
JM skrev:Ledstjärnan i psykoakustiken i vanliga rum är gles skog. Evolutionärt verkar vi ha kvar hörandet från tiden i och invid träden.
Ett bra sätta att höra bra ljud i befintligt rum med befintliga högtalare är att flytta högtalarna in i rummet mot lyssningspositionen. Helst 2-3 m från väggarna med bibehållen relativ lyssningstriangel.
Relativa andelen direktljud ökar. Vanligen är detta bättre än att fylla rummet med dämpmaterial som ger reflexljudet en markant distorderad frekvenskurva.
Detta gäller ffa ovan hörbara rumsresonanser.
Högtalarplaceringen är kanske inte den mest praktiska men en bra referens till alla andra placeringar av högtalarna i rummet. Får du samma ljud vid placeringar i andra positioner har du lyckats. Sannolikheten att få liknande ljud är tyvärr låg.
JM
IngOehman skrev:En musiker och en lyssnare i en musiksal hör de tidiga reflexerna väldigt olika. Det som kännetecknar dem är urskiljbarheten, och den skapar stora skillnader beroende på var man sitter. Inte nödvändigtvis skillnader som gör att man upplever olika musikhänsdelser (snarare tvärtom) men skillnader som gör att lyssnaren hör ett helt annat perspektiv än musikern.
AndersHa skrev:Hej!
Ska se om det går att väcka liv i den här gamla tråden... bakgrunden är att jag blir inte riktigt klok på dessa tidiga reflektioner i mitt lyssningsrum = vardagsrum. Min setup med DAC, förstärkare och högtalare är helt utbytt sedan sist. Har ägnat en del tid på sista tiden kring ljudbilden. Har hittat rätt med högtalarna i förhållande till bakvägg, avstånd mellan dem och avstånd till lyssningsposition. Landande dock lite märkligt i klart mindre vinkel än de 22-23grader som verkar vara det många som ex I.Ö. verkar utgå ifrån. Jag landade på 20grader. Med större vinkel så börjar jag tappa centrumbilden. Kan det vara sidoväggarna som spökar till det kanske?
Men sen har vi det här med reflektion från sidorväggarna... Helst skulle jag inte vilja ha några sidoväggar alls då jag har svårt att få till det. Kommer inte längre från sidovägg än 65cm på grund av rummet, vinklar och lyssningsposition. Så vad gör man... Absorbtion eller diffusion. Har 4st vägghängda akustikpaneler och 2st svanåvingar att experimentera med.
Om vi börjar med vingarna eftersom många menar att man bör diffusera första reflektion från sidoväggarna om inte högtalarna står alltför nära. Och, ja... Ljudet blir "bättre" men jag tycker lokaliseringen av instrument i ljudbilden faktiskt blir sämre. Tidigare mätningar jag gjort med vingarna då visserligen på annan plats i rummet visade att de kan ge mätbara förbättringar. Jag mätte rummets efterklang i lyssningsposition som blev betydligt jämnare med vingarna (inom dess frekvensområde förstås). Tonerna lever lite längre och klingar framförallt av jämnare vilket jag med lyssningstest kan bekräfta som en positiv upplevelse rent "musikaliskt". Lyssnade först fram till en lyssningsmässigt bra placering av vingarna. Mätte sedan skillnaden med resp. utan dem. Det händer ljudmässigt lite samma sak då jag ställer vingarna vid sidoväggarna för att diffusera reflektionerna. Men då till priset av något mindre separation i ljudbilden.
Tangband skrev:
Du hör rätt.
22,23 grader är bara en bra grund att möjligen börja uppställningen av högtalarna på . Jag brukar nästan alltid hamna på 20 grader för att få det bästa ljudet . Men det är lite klurigt, eftersom den bästa uppställningen lika gärna kan vara MER än 23 grader . Ända upp till likbent triangel finns det mer eller mindre upplevt ” bra ” positioner som man måste lyssna sig till vad som låter bäst . Och alla rum är olika = tumregler fungerar inte .
Viktigt att komma ihåg är att har du hittat exakt rätt position, så kommer alla inspelningar låta bättre . Välj därför gärna hellre en inspelning vid uppställningen där musikerna spelar bra, än en audiofil inspelning med sämre musiker/musik.
Ett överdämpat rum låter sällan bra , det bör vara lagom så att det fortfarande finns reflexer som maskerar stereosystemets fel.
goat76 skrev:Jag tycker Anders borde testa om det är möjligt att vända uppställningen till långsidan av rummet, minska lyssningstriangeln och köra 30 graders lyssningsvinkel. På så vis får han den tilltänkta stereobredden så som det lät i studion, och något hål kommer rimligtvis inte uppstå om han har rätt avstånd mellan högtalarna som dessa klarar av spridningsmässigt.
Våga tänka utanför boxen som det talades om tidigare i tråden.
Tangband skrev:AndersHa : har du en dämpskiva bakom vardera av dina Guru på ungefär ca 80*100 cm ? Det gör stor skillnad till det bättre eftersom de, precis som piP är konstruerade att stå nära väggen.
Min erfarenhet från piP tiden är att även en mindre, tunnare skiva gör stor skillnad till det bättre.
sprudel skrev:Vill du lägga upp en bild och enkel ritning över ditt rum så blir det antagligen mer specifika råd. Visa gärna var och hur du hanterar reflexer också.
AndersHa skrev:"tumregler" kan vara en bra start, men alla rum och komponenter är olika så då blir en tumregel sällan det bästa valet
[...]
Jo man ska vara försiktig med dämpning. Bättre att diffusera för en bra efterklang i rummet. Diffusera i första hand. Och absorbtion i sista hand.
Morgan skrev:Jag har en liten fråga angående detta:AndersHa skrev:"tumregler" kan vara en bra start, men alla rum och komponenter är olika så då blir en tumregel sällan det bästa valet
[...]
Jo man ska vara försiktig med dämpning. Bättre att diffusera för en bra efterklang i rummet. Diffusera i första hand. Och absorbtion i sista hand.
Jag tror inte att frågan behöver formuleras i skrift, utan det räcker gott att kontemplera den kognitiva dissonans som uppstår när man läser ovanstående citat.
AndersHa skrev:Tangband skrev:
Du hör rätt.
22,23 grader är bara en bra grund att möjligen börja uppställningen av högtalarna på . Jag brukar nästan alltid hamna på 20 grader för att få det bästa ljudet . Men det är lite klurigt, eftersom den bästa uppställningen lika gärna kan vara MER än 23 grader . Ända upp till likbent triangel finns det mer eller mindre upplevt ” bra ” positioner som man måste lyssna sig till vad som låter bäst . Och alla rum är olika = tumregler fungerar inte .
Viktigt att komma ihåg är att har du hittat exakt rätt position, så kommer alla inspelningar låta bättre . Välj därför gärna hellre en inspelning vid uppställningen där musikerna spelar bra, än en audiofil inspelning med sämre musiker/musik.
Ett överdämpat rum låter sällan bra , det bör vara lagom så att det fortfarande finns reflexer som maskerar stereosystemets fel.
Precis - "tumregler" kan vara en bra start, men alla rum och komponenter är olika så då blir en tumregel sällan det bästa valet
Och jag instämmer verkligen i att alla inspelningar låter bättre när man hittat uppställningen. Det är även min upplevelse så här långt.
Jo man ska vara försiktig med dämpning. Bättre att diffusera för en bra efterklang i rummet. Diffusera i första hand. Och absorbtion i sista hand. Hade förresten ett par basfällor i rummet tills för ett tag sedan på grund av rumsresonans men bytte ut dem mot en sub som jag justerar så att den ligger i motfas där trycket av resonansen är som störst. Funkade riktigt bra istället för absorbtion.
AndersHa skrev:Morgan skrev:Jag har en liten fråga angående detta:AndersHa skrev:"tumregler" kan vara en bra start, men alla rum och komponenter är olika så då blir en tumregel sällan det bästa valet
[...]
Jag tror inte att frågan behöver formuleras i skrift, utan det räcker gott att kontemplera den kognitiva dissonans som uppstår när man läser ovanstående citat.
Bra identifieratJag skiljer nog lite på arbetsmetoder och tumregler. Jag ser tumregler som möjliga startpunkter för att undvika kaos när man tillämpar en metod. Kaos kan visserligen vara bra i sig, då man kan få fram mer innovativa lösningar, men med begränad tid eller begränsad kunskap är nog trots allt startpunkter bra.
Morgan skrev:Själv tycker jag bra tumregler är bra, men dåliga tumregler är dåliga.![]()
Exempel på en dålig tumregel är en som generaliserar för mycket, som t.ex att "diffusion är bättre än absorption". Sådant är nämligen extremt rumsberoende och högtalarberoende. Däremot gillar jag en tumregel som t.ex "en decay rate som motsvarar en efterklangstid under 0.25s (RT60) gör att det låter artikulerat (givet att högtalarna presterar ett välartikulerat direktljud)".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster