Apple TV 4k 2021 - musikspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Apple TV 4k 2021 - musikspelare

Inläggav Tangband » 2021-06-11 07:42

Apple har genom mjukvaruuppdatering precis gjort om sin Apple TV till en lossless musikstreamer om du använder Apple lossless music för 99:- /månaden .

Signalen kan tas ut via hdmi till en extern dac i tex en hemmabioreceiver.
Man kan även ta ut signalen via AirPlay i Apple TV:n till en extern AirPlay - enhet, tex en Yamaha wxc50 .
Max samplingfrekvens är för närvarande 48 kHz .

För att köra Apple High resolution med högsta samplingfrekvens på 192 kHz krävs däremot en nyare iPhone, iPad eller en Mac-dator. Signalen tas då ut via de digitala utgångarna på dessa ( lightning samt USB Thunderbolt ) .
Naturligtvis kan man även använda de inbyggda dacarna i dessa. :)

Apple TV 4k lossless kostar 2000:-

Läs mer här :
https://support.apple.com/en-us/HT212183

Apple Music är förövrigt den streaming-tjänst som har mest musik - mer än 50 000 000 låtar. Spotify som är god 2:a har i jämförelse mer än 35 000 000 låtar.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Re: Apple TV 4k 2021 - musikspelare

Inläggav ottovonkopp » 2021-06-11 08:11

Antar att man styr musiken med fjärren till Apple TV och inte med mobilen?

Gapless, crossfade? Funkar inte via Iphone och Airplay.

rigi

Inläggav rigi » 2021-06-11 08:41

Det stora med ATV 4k är musik i atmos. Både intervjuer och demos som visar skillnaden mellan stereo och atmos.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-11 10:43

Det här var ju schyst värre:

"To get a lossless version of music that you already downloaded from Apple Music, just delete the music and redownload it from the Apple Music catalog."

Musik som jag köpt, ganska billigt, som komprimerad får jag nu uppgradera till lossless utan kostnad :)
I princip har jag låtit bli att köpa musik via Apple, men några gånger har jag varit så sugen på att få tag i en platta snabbt. Ibland har jag senare köpt samma fonogram en gång till, då via HD Tracks eller liknande, men nu, jippiii, dags att sanera.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-11 10:49

Atmos för musik känns precis som ytterligare en i raden av alla "spatializers" som har passerat genom åren. Kul ibland, men det brukar oftast vara ganska hopplöst med diffusa effekter och irriterande klanglig påverkan som blir tröttsam i längden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-11 11:04

Tangband skrev:Apple Music är förövrigt den streaming-tjänst som har mest musik - mer än 50 000 000 låtar. Spotify som är god 2:a har i jämförelse mer än 35 000 000 låtar.

Det där beror nog på vem du frågar, https://community.roonlabs.com/t/how-ma ... ave/159920
Det kan nog också vara olika beroende på vilken region du befinner dig i.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-11 11:31

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Apple Music är förövrigt den streaming-tjänst som har mest musik - mer än 50 000 000 låtar. Spotify som är god 2:a har i jämförelse mer än 35 000 000 låtar.

Det där beror nog på vem du frågar, https://community.roonlabs.com/t/how-ma ... ave/159920

Jovisst.
Men för mig kom det faktiskt som en överraskning att Apple Music var störst. Det innebär att jag lätt kan byta från Spotify premium.
Jag menar, - varför ska jag betala 99:- /mån för 320 Kbit då jag kan få 24 bit 192 kHz lossless för 99:- / mån ?

Spotify hifi är hittills bara snack och ingen verkstad.

Sidan du länkade till:
Apple Music: 75 Million
Spotify: 70 Million
Tidal: 60 Million
Qobuz: 50 Million

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-11 11:34

hifikg skrev:Det här var ju schyst värre:

"To get a lossless version of music that you already downloaded from Apple Music, just delete the music and redownload it from the Apple Music catalog."

Musik som jag köpt, ganska billigt, som komprimerad får jag nu uppgradera till lossless utan kostnad :)
I princip har jag låtit bli att köpa musik via Apple, men några gånger har jag varit så sugen på att få tag i en platta snabbt. Ibland har jag senare köpt samma fonogram en gång till, då via HD Tracks eller liknande, men nu, jippiii, dags att sanera.

Nu tror jag många frivilligt kommer att bita i det sura Apple-äpplet 8) .
Och det ska bli väldigt skönt att slippa NAS:en .

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-06-11 11:51

Mycket trevliga nyheter då är det bara att uppdatera sina ATV 4K samt prova Apple Music.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-11 11:58

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jovisst.
Men för mig kom det faktiskt som en överraskning att Apple Music var störst. Det innebär att jag lätt kan byta från Spotify premium.
Jag menar, - varför ska jag betala 99:- /mån för 320 Kbit då jag kan få 24 bit 192 kHz lossless för 99:- / mån ?

Spotify hifi är hittills bara snack och ingen verkstad.

Sidan du länkade till:
Apple Music: 75 Million
Spotify: 70 Million
Tidal: 60 Million
Qobuz: 50 Million

The var googles uppgift enligt den sidan. LÄngre ner fanns andra uppgifter.

Marketing is Apple’s speciality.

Other numbers:
Spotify: Over 70 million (source Spotify)
Qobuz: Over 70 million (source Qobuz)
Apple Music: 70 million (source Apple Music)

Anyway, numbers like these are doubtful because they are part of marking strategies.

Neil_Russell
24d
That’s an out of date source. They all offer over 70M tracks.

Neil_Russell

Mediahound
24d
Spotify has over 70M tracks, which can range from 70,000,001 to 79,999,999. As the always report theirs in even numbers (50M, 60M, 70M) and are expected to exceed 90M by years end, I suspect that they are likely to have more than Apple. But why does it matter? They all offer more than anyone could listen too. At 3 minutes per track x 70M, that’s 400 years!

rigi

Inläggav rigi » 2021-06-11 12:26

I-or skrev:Atmos för musik känns precis som ytterligare en i raden av alla "spatializers" som har passerat genom åren. Kul ibland, men det brukar oftast vara ganska hopplöst med diffusa effekter och irriterande klanglig påverkan som blir tröttsam i längden.

Det finns nog många som tycker det låter trevligt. Kanske till och med blir svårt att lyssna på bara stereo igen.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2021-06-11 13:58

Har du fått det här att fungera? Det enda jag kan göra är att konvertera AAC till "lossless" = samma ljud på mindre plats.

Du får gärna berätta hur du gör exakt med ett album när du "sanerar" om du har tid!
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-11 14:11

jockewe skrev:

Har du fått det här att fungera? Det enda jag kan göra är att konvertera AAC till "lossless" = samma ljud på mindre plats.

Du får gärna berätta hur du gör exakt med ett album när du "sanerar" om du har tid!
/J

Inte säkert jag kan än, om jag inte uppgraderar hårdvara o har mig, men visst ska jag berätta. Det är ganska lite musik jag köpt via Apple Store o allt vad de hetat över tid just för att jag "bara" fått AAC.

Kan jag köpa en ATV 21 o använda den bara som streamer? Det är ju en rejält prisvärd sådan om den klarar alla format. Hoppas man kan se den via gamm-macen också, på något vis måste man välja vad man ska spela o då har jag mitt egna fonogrammotek i tryggt förvar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-06-11 15:43

Jag testar Musik nu. Med airplay till min Marantz reciever så står det lossless (max 24bit 44.1 kHz) i telefonen. Vet inte om jag kan verifiera det i förstärkaren. Men på de låtar som finns i "hi-res lossless" står det att det är tillgängligt men den spelar det ju inte.

Är säkert inbillning men tycker nog det låter lite bättre med Apple Lossless (airplay) än Spotify Connect. Åtminstone på de låtar som är 24 bitar i iphone.

Knepigt dock att göra jämförelser mellan apparna då ljudvolymen är olika i de två, beroende på vilken musik som spelas så skiljer det isg också vilken app som är högre/lägre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-11 16:42

Vilket iOS har du i luren?

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-11 21:35

Tangband skrev:Jag menar, - varför ska jag betala 99:- /mån för 320 Kbit då jag kan få 24 bit 192 kHz lossless för 99:- / mån ?

För den anledningen som gåtts igenom tusen gånger tidigare, nämligen att det inte finns några nämnvärda ljudkvalitetsskillnader att hämta genom att gå upp till lossless, o speciellt inte till overkillnivåer på 24/192. Det är verkligen bara onödig bandbredd o hårddiskutrymme som går åt för rent säljblaj.
Sen personligen så tycker jag Spotify Connect är så otroligt smidigt att jag verkligen inte vill vara utan det.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-06-11 22:29

Tangband skrev:Max samplingfrekvens är för närvarande 48 kHz .

Är det inte även så att 48 kHz är den enda samplingsfrekvensen med en ATV?

"Vanlig CD" är 44,1 kHz och ojämna omvandlingar, som till 48 kHz, brukar inte anses främja ljudkvaliteten.

Tidigare har AirPort Express ansetts som ett bättre val, eller en Mac Mini om man vill slanta upp lite mer.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-06-12 02:45

hifikg skrev:Vilket iOS har du i luren?

Uppdaterades i veckan till 14.6
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-12 07:09

Mirage skrev:
Tangband skrev:Max samplingfrekvens är för närvarande 48 kHz .

Är det inte även så att 48 kHz är den enda samplingsfrekvensen med en ATV?

"Vanlig CD" är 44,1 kHz och ojämna omvandlingar, som till 48 kHz, brukar inte anses främja ljudkvaliteten.

Tidigare har AirPort Express ansetts som ett bättre val, eller en Mac Mini om man vill slanta upp lite mer.

Det där är en intressant fråga . Jag har sökt information och inte hittat något konkret. Det vore bra om Apple TV:n år 2021 även gör 24 bit 44,1 KHz native.
44,1 , 48 , 192 KHz görs däremot med säkerhet via nyare iPhone, iPad och Mac om man använder de digitala utgångarna.

Lyssnar man med en iPhone och kör AirPlay till en receiver som klarar 44,1 kHz via AirPlay eller en Apple express så blir det alltså native - är materialet 44,1 kHz från Apple Music-källan så spelas det även upp så.

Min egen Yamaha tar emot AirPlay med 48 KHz sampling så där sker det en sample rate konversion vid överföringen.

Med tanke på granntråden ” inställning av laptop för bästa ljud ” där det visas att Apple är duktiga på sample rate conversion i sin mjukvara till datorerna så kanske detta med omvandling är ett mindre problem ? Men det är svårt att veta.

självklar vill man ha klarhet i vad som gäller.

Min egen erfarenhet att köra musik från en äldre Apple TV (2014 ) som samplar om till 48 kHz är att det blir en aning sämre än vad det kan bli. Jag jämförde då med den naimstreamer jag hade då . Här lät även Apple express med 44,1 kHz en aning bättre med lite bättre upplevd dynamik. Om jag använde material som jag visste hade original på 44,1 kHz.

Jag tycker dock att skillnaden från 320 Kbit till cd- kvalitet generellt är större än de eventuella fel som kan bli med sample rate conversion.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-06-12 10:05

Jag kör musik ut via Apple TV. Den konverterar till 48KHz. Men den gör det bra, jag hör ingen försämring.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-12 10:20

Tell skrev:
Tangband skrev:Jag menar, - varför ska jag betala 99:- /mån för 320 Kbit då jag kan få 24 bit 192 kHz lossless för 99:- / mån ?

För den anledningen som gåtts igenom tusen gånger tidigare, nämligen att det inte finns några nämnvärda ljudkvalitetsskillnader att hämta genom att gå upp till lossless, o speciellt inte till overkillnivåer på 24/192. Det är verkligen bara onödig bandbredd o hårddiskutrymme som går åt för rent säljblaj.
Sen personligen så tycker jag Spotify Connect är så otroligt smidigt att jag verkligen inte vill vara utan det.

Vad som inte är "nämnvärda ljudkvaltitetsskillnader" för dig kan väl för en annan person vara direkt "avgörande ljudkvalitetsskillnader". Just DU tycker att det räcker med 320 kbps, och därför tycker just DU att det är slöseri med bandbredd och hårddiskutrymme med musik i högre upplösning än det.

Eftersom det finns många som hör skillnad på musik i 320 kbps jämfört med okomprimerade format så kan det knappast klassas som "säljblaj". Amir på ASR säger att han i flera blindtester kunnat höra skillnader på 16/44.1 och högupplöst material i 24-bit, och jag tror att han bekräftat detta med att visa testprotokollen.
Så visst finns det hörbara skillnader, sen hur stora dessa skillnader upplevs och/eller värderas är väl sedan upp till person från person.

Som Andrew Schepps är inne på, skillnaderna i korta och direkta jämförelser är ganska små mellan lossy och lossless, men den ljudinformation som trots allt tagits bort är något våra hjärnor förväntar sig ska finnas där vilket medför att hjärnan själv hela tiden får bearbeta/lägga till den saknade informationen, vilket i längden kan leda till lyssningströtthet.

Tell, har du spytt än? Om inte läs vidare... :D

Själv tycker jag mig höra skillnader på högupplöst musik jämfört med samma musik i "standardupplösning" (16/44.1) på Qobuz, jag upplever ofta musiken som mer luftigt och mindre ansträng på något vis. Jag tror att den största orsaken kan vara att den högre digitala upplösningen medför bättre precision för den slutgiltiga omvandlingen till analog signal, vilket i sin tur ger det mer luftiga resultatet.

Puss och kram :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-12 10:35

Kraniet skrev:
hifikg skrev:Vilket iOS har du i luren?

Uppdaterades i veckan till 14.6

Hade inte plats för 14.6, men plötsligt gick det in och jag har mer plats i luren än tidigare, mycket skumt, undrar vad de tagit bort för mig...
Nåja, jag fick demon mono, stereo, atmos o det var lite skojsigt. Trodde man var tvungen att fylla sitt rum med högtalare för att få "atmoseffekten" men det räckte med ett par hörlurar. Tydligen är min halvgamla telefon ihop med mina Airpods Pro en tillräckligt modern anläggning för att kunna streama högupplöst, men samtidigt säger Apple att Bluetooth inte fixar högupplöst musik, så f-n vet.

Kan man nyttja en iPhone som streamer? Det borde väl gå på någon vänster, även om det kanske inte blir lika bekvämt som att streama genom Musik i datorn.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-12 11:04

Jag tycker Apple TV i nuläget är en direkt usel lösning för uppspelning av musik, det finns väl knappast några skäl att gå den vägen vad gäller val av hårdvara om man är intresserad av att ta del av all den högupplösta musik Apple nu erbjuder genom Apple Music. Att redan innan DAC omsampla allt material till 48 kHz tar ju bort i princip hela syftet med mer högupplöst musik.

Kriteriet för både hårdvara och mjukvara bör väl vara att de ska kunna spela upp materialet i sin ursprungliga upplösning, annars går ju hårdvaran eller mjukvaran fetbort! :D

Om Apple inte hade valt att låsa sin streamingtjänst till Apple-produkter och istället fungerade som de andra streamingtjänsterna där valet av hårdvara är fritt för användaren, då hade Apple Music varit ett klart intressant alternativ för mig som musikplattform.
Som det är nu så känns Apple-plattformen väldigt osäker, för även om jag nu skulle gå och köpa hårdvara som i dagsläget fungerar med deras högupplösta streaming så kan Apple om bara 4-5 år helt strypa supporten för dessa produkter, vilket mycket väl kan innebära att jag inte längre fullt ut kan ta del av hela utbudet.

Själv gillar jag Apple och kommer nog i lång tid framöver fortsätta ha iPhone då jag gillar användarupplevelsen, men nog är det ganska tydligt när Apple anser att det är dags för mig att köpa en ny telefon. Efter diverse mjukvaru-uppdatering kan batteritiden över en natt bli betydligt sämre, eller att användandet allmänt blir lite mindre "smooth" trots att man vet att hårdvaran med lätthet klarar av applikationerna, för att i slutändan helt tappa supporten vilket gör att produkten inte längre går att uppdatera med de senaste funktionerna.
Något sådant vill jag helt enkelt inte behöva oroa mig för i mitt ljudsystem, där vill jag ha en betydligt mer långsiktig lösning vad gäller hårdvaran och vill själv kunna välja precis de produkter oavsett fabrikat som tillralar mig.
Senast redigerad av goat76 2021-06-12 11:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-12 11:11

hifikg skrev:Kan man nyttja en iPhone som streamer? Det borde väl gå på någon vänster, även om det kanske inte blir lika bekvämt som att streama genom Musik i datorn.

Det är väl bara att koppla din laddkabel från lightning uttaget i telefonen direkt till USB-ingången på din DAC?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-12 12:14

goat76 skrev:
hifikg skrev:Kan man nyttja en iPhone som streamer? Det borde väl gå på någon vänster, även om det kanske inte blir lika bekvämt som att streama genom Musik i datorn.

Det är väl bara att koppla din laddkabel från lightning uttaget i telefonen direkt till USB-ingången på din DAC?

Det ska testas, men någon adapter krävs för det är ett USB-B uttag i DAC-en, och SPDIF mojen, som är att föredra då det rena USB-uttaget "bara" hanterar upp till 24/96, sen har jag för mig att det inte gick att använda både mojängen och USB-uttaget samtidigt, åtta år sedan jag implementerade den, får ta fram de gamla instruktionsböckerna :)

Vore ju schyst om iPhonen kom upp som en enhet i Musik så jag kan hoppa mellan samlingen och streamingen lika sömlöst som nu.

Kom på vad Apple gjort för att få in uppgraderingen, de har skickat alla appar som jag inte använt på länge till molnet.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-06-12 20:23

hifikg skrev:
goat76 skrev:

Det ska testas, men någon adapter krävs för det är ett USB-B uttag i DAC-en, och SPDIF mojen, som är att föredra då det rena USB-uttaget "bara" hanterar upp till 24/96, sen har jag för mig att det inte gick att använda både mojängen och USB-uttaget samtidigt, åtta år sedan jag implementerade den, får ta fram de gamla instruktionsböckerna :)

Vore ju schyst om iPhonen kom upp som en enhet i Musik så jag kan hoppa mellan samlingen och streamingen lika sömlöst som nu.

Kom på vad Apple gjort för att få in uppgraderingen, de har skickat alla appar som jag inte använt på länge till molnet.

8O Kameraadaptern är det som behövs :| Annars så fungerar det som det ska även med högupplöst!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-14 11:09

Felpost.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-14 12:41

Kraniet skrev:Jag testar Musik nu. Med airplay till min Marantz reciever så står det lossless (max 24bit 44.1 kHz) i telefonen. Vet inte om jag kan verifiera det i förstärkaren. Men på de låtar som finns i "hi-res lossless" står det att det är tillgängligt men den spelar det ju inte.

Är säkert inbillning men tycker nog det låter lite bättre med Apple Lossless (airplay) än Spotify Connect. Åtminstone på de låtar som är 24 bitar i iphone.

Knepigt dock att göra jämförelser mellan apparna då ljudvolymen är olika i de två, beroende på vilken musik som spelas så skiljer det isg också vilken app som är högre/lägre.

Håller med dig. Men det är ingen inbillning - Apple lossless låter bättre än Spotify Connect. Skillnaden är tydlig .

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-14 13:51

goat76 skrev:
Tell skrev:

Vad som inte är "nämnvärda ljudkvaltitetsskillnader" för dig kan väl för en annan person vara direkt "avgörande ljudkvalitetsskillnader". Just DU tycker att det räcker med 320 kbps, och därför tycker just DU att det är slöseri med bandbredd och hårddiskutrymme med musik i högre upplösning än det.

Eftersom det finns många som hör skillnad på musik i 320 kbps jämfört med okomprimerade format så kan det knappast klassas som "säljblaj". Amir på ASR säger att han i flera blindtester kunnat höra skillnader på 16/44.1 och högupplöst material i 24-bit, och jag tror att han bekräftat detta med att visa testprotokollen.
Så visst finns det hörbara skillnader, sen hur stora dessa skillnader upplevs och/eller värderas är väl sedan upp till person från person.

Som Andrew Schepps är inne på, skillnaderna i korta och direkta jämförelser är ganska små mellan lossy och lossless, men den ljudinformation som trots allt tagits bort är något våra hjärnor förväntar sig ska finnas där vilket medför att hjärnan själv hela tiden får bearbeta/lägga till den saknade informationen, vilket i längden kan leda till lyssningströtthet.

Tell, har du spytt än? Om inte läs vidare... :D

Själv tycker jag mig höra skillnader på högupplöst musik jämfört med samma musik i "standardupplösning" (16/44.1) på Qobuz, jag upplever ofta musiken som mer luftigt och mindre ansträng på något vis. Jag tror att den största orsaken kan vara att den högre digitala upplösningen medför bättre precision för den slutgiltiga omvandlingen till analog signal, vilket i sin tur ger det mer luftiga resultatet.

Puss och kram :)

Jag har sett en del tester som visar tvärt om det du säger. Aldrig nånsin har jag sett nåt vettigt test som visar att nån nånsin skulle höra nån som helst skillnad mellan 16/44.1 och 24/192. Finns dessutom ingenting i vetenskapen som stödjer det. Den 96dB dynamik som 16 bit ger är meeer än tillräckligt för dom miljöer o vad våran hörsel klarar, och dessutom finns det ändå ingen musik som nånsin är ens i närheten av den dynamiken. 44.1khz ger bandbredd upp till 20khz vilket är mer än vad nån av oss kan höra, att gå högre än det o framför allt så högt som 192khz är verkligen bara att elda för kråkor. Att ni dessutom uttrycker det som att ni hör en stor skillnad är sååå mycket bullshit så det finns inte. Ni kan helt o hållet omöjligt höra en stor skillnad, för om ni verkligen skulle kunna höra en skillnad så är den extremt LITEN. Så pass liten att ni bara skulle kunna höra det vid en noga A/B-test, men inte ens då så skulle ni höra nån vidare stor skillnad alls. Ni uttrycker samma hybris som vilken överdriven audiofil som helst. Tröttsamt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-06-14 13:54

Men hur är det med gapless och crossfade? Funkar det med en Appletv?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi