Mirage skrev:Tangband skrev:Max samplingfrekvens är för närvarande 48 kHz .
Är det inte även så att 48 kHz är den enda samplingsfrekvensen med en ATV?
"Vanlig CD" är 44,1 kHz och ojämna omvandlingar, som till 48 kHz, brukar inte anses främja ljudkvaliteten.
Tidigare har AirPort Express ansetts som ett bättre val, eller en Mac Mini om man vill slanta upp lite mer.
Det där är en intressant fråga . Jag har sökt information och inte hittat något konkret. Det vore bra om Apple TV:n år 2021 även gör 24 bit 44,1 KHz native.
44,1 , 48 , 192 KHz görs däremot med säkerhet via nyare iPhone, iPad och Mac om man använder de digitala utgångarna.
Lyssnar man med en iPhone och kör AirPlay till en receiver som klarar 44,1 kHz via AirPlay eller en Apple express så blir det alltså native - är materialet 44,1 kHz från Apple Music-källan så spelas det även upp så.
Min egen Yamaha tar emot AirPlay med 48 KHz sampling så där sker det en sample rate konversion vid överföringen.
Med tanke på granntråden ” inställning av laptop för bästa ljud ” där det visas att Apple är duktiga på sample rate conversion i sin mjukvara till datorerna så kanske detta med omvandling är ett mindre problem ? Men det är svårt att veta.
självklar vill man ha klarhet i vad som gäller.
Min egen erfarenhet att köra musik från en äldre Apple TV (2014 ) som samplar om till 48 kHz är att det blir en aning sämre än vad det kan bli. Jag jämförde då med den naimstreamer jag hade då . Här lät även Apple express med 44,1 kHz en aning bättre med lite bättre upplevd dynamik. Om jag använde material som jag visste hade original på 44,1 kHz.
Jag tycker dock att skillnaden från 320 Kbit till cd- kvalitet generellt är större än de eventuella fel som kan bli med sample rate conversion.