Hur ser SVT's 5.1 kontrollyssning ut?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Hur ser SVT's 5.1 kontrollyssning ut?

Inläggav paa » 2006-03-27 23:47

Hur ser SVT's 5.1 kontrollyssning ut, eftersom sången är så nertonad i mixen, t.ex vid melodifestivalen?
Kör dom mittre monitorhögtalaren med lite förhöjd nivå för att "lyfta fram" solisten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-28 03:02

OB-buss från Prisma i Melodifestivalen tror jag.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-28 03:13

Riktigt djävligt lät det i alla fall den korta stund jag såg på programmet. Kan iofs. delvis bero på tafflig televisionsapparat. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-28 03:24

Eftersom min tv har kasst ljud så kör jag allt genom stereon... och det lät illa oavsett stereo/3.0
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-28 03:31

Jag hörde bara nicam-versionen (tvåkanalig) och den lät rätt vokalistundertryckt. Om allting mixats i 5.1 och dematriserats för fåkanaligare verisoner kan din hypotes om uppdragen center i SRs lyssning förklara felet PAA.

Jag har försökt föra fram att man inte bör använda center alls i monitorsammanhang - just för att inte riskera att göra sådana fel.

Kan dock tänka mig att den tokiga mixen kan ha många andra orsaker.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-28 08:23

Detta är något jag också lagt märke till, fast jag vet nada om inspelning. Min teori är att det är av omtanke med sångare/sångerska och lyssnare. Eftersom artisterna i denna tävling i allmänhet inte kan sjunga.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-03-28 11:04

mapem skrev:Detta är något jag också lagt märke till, fast jag vet nada om inspelning. Min teori är att det är av omtanke med sångare/sångerska och lyssnare. Eftersom artisterna i denna tävling i allmänhet inte kan sjunga.

:lol: :lol: :lol:
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-28 11:16

mapem skrev:Detta är något jag också lagt märke till, fast jag vet nada om inspelning. Min teori är att det är av omtanke med sångare/sångerska och lyssnare. Eftersom artisterna i denna tävling i allmänhet inte kan sjunga.

Där satt den !! :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-28 13:25

mapem skrev: Eftersom artisterna i denna tävling i allmänhet inte kan sjunga.

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-28 14:52

Precis vad jag trodde. Var dock lägre nivå på sången i deltävlingarna än i finalen.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-03-28 22:09

För fyra, fem (?) år sedan så spelade jag med i Världens Barngalan på SVT,(eller var det 4:an?) då skulle de "inviga" sitt digitala mixerbord...

Resultat;
Aningslösa skickade de ut enbart studioambience i TV, skitstarkt uppdraget för att få det att funka. De såg inte ens svettiga ut.(något som de som filmar, stressigt jobb, brukar göra)

Hur bra är SVT på ljud överhuvudtaget tycker ni?

Min långa men smala (Klassisk musik i TV mest då men också en himla massa annat) erfarenhet säger mig att det tycks vara ett slags AMS jobb för studiofolk som har fått problem.

(dessutom med en producent flåsande i nacken som i klassiska sammanhang tycks söka efter det som kommer närmast MTV's JackAss i smak)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-03-29 10:24

Vad jag tycker är intressant är, att när festivalen var live, så hade teknikerna ganska tuffa förutsättningar för att köra ut bra ljud. Live är live är live... 8)
Kanske har det varit lite si och så ibland, men helt acceptabelt tycker jag. Numera är det ju mycket enklare - all musik är förinspelad, så det gäller bara att få ett antal sångmickar att harmoniera med bakgrunden = piece of cake... :wink:
Detta borde ge oss lyssnare mycket bättre (i mer lättlyssnat...) ljud hemma i stugorna. I stället har man sänkt ambitionsnivån, och det är inte ett dugg bättre än förut. Numera kan man uppnå taskigt ljud med bara en tekniker i stället för okej ljud med tre tekniker? Cost reduction? Vem tjänade på den besparingen? :x

/Alexander

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-29 13:30

Kan man vara säker på att de verkligen sjunger live? Tyckte mig se bristande läppsynk i några fall.

BWO har väl som princip att inget ska vara äkta, och det tycker jag är helt okej när det är så tydligt och en del av den konstnärliga gestaltningen, om man får ta till så stora ord.

Det är värre när man låtsas göra ett liveframträdande och det möjligen är delar av sången men inte mer som är live.

När det gäller den här typen av modern popmusik eller vad man ska kalla det för är det väl för övrigt rent generellt vanligt att sången knappt hörs. Jag lyssnar visserligen sällan på sån musik men tycker mig ändå ha iakttagit detta. Rösten försvinner i en ljudsmet liksom. Om det beror på att artisten inte kan sjunga eller om det är en del av konceptet undandrar sig min bedömning. Är det en del av konceptet så är det väl så det ska låta, och då gör väl SVT-teknikerna sitt jobb så gott de kan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-30 10:19

mapem skrev:Kan man vara säker på att de verkligen sjunger live? Tyckte mig se bristande läppsynk i några fall.

Intressant fråga, jag tyckte detsamma om bristande läppsynk i några fall, men samtidigt sjunger artisterna fel ibland, som Bengtzing t.ex, vilket tyder på live trots allt. Kan det vara att körarna sjunger melodin starkare än vissa artister?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-30 10:25

paa skrev:
mapem skrev:Kan man vara säker på att de verkligen sjunger live? Tyckte mig se bristande läppsynk i några fall.

Intressant fråga, jag tyckte detsamma om bristande läppsynk i några fall, men samtidigt sjunger artisterna fel ibland, som Bengtzing t.ex, vilket tyder på live trots allt. Kan det vara att körarna sjunger melodin starkare än vissa artister?

Kan ju vara så enkelt att det är lite dålig synkning mellan ljud och bild från svt ibland
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Återgå till Teknikforum