Conan skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Om man skulle skriva om det bildens värld:
Ta en bild av en älg. Kamerans sensor har 32,5 megapixlar. Kommer en fil med älgbilden alltid att se bättre ut med ett förlustfritt format (.bmp, .tiff) kontra ett snålkodat format som .jpg? Alltid?
Konstaterandet att det alltid skulle bli hörbart bättre med ett förlustfritt format tycker jag absolut inte är lika viktigt som konstarerandet att det aldrig blir hörbart sämre med ett förlustfritt format.![]()
Med den kapacitet som numera råder vad gäller uppkopplingshastighet och lagringskapacitet, så finns det helt enkelt väldigt få argument kvar varför vi ens ska behöva fundera eller tvivla över om datareduceringen medfört hörbara försämringar av ljudet. Vi kan utan problem ta del av materialets ursprungliga kvalitet.
Vi har ju diskuterat detta tidigare och det är inte alltid säkert att en "förlustfri" FLAC som utgår från CDDA 16/44.1 skulle vara mer trogen ursprunget (säg en PCM 24 bitar 192 kHz) jämfört med en snålkodad Ogg/Vorbis q9 eller q10. Även om filformatet inte är snålkodat, så betyder det inte att man har samma bitdjup & bandbredd som originalet.
Jag tycker egentligen inte det är speciellt intressant att diskutera ett eventuellt fantasi-senarium. Kan du möjligtvis ge något exempel på någon verklig streamingtjänst vars musikbibliotek i stor omfattning består av Ogg Vorbis-filer konverterade från filer i formatet 24-bit 192 kHz?
Sen vill jag även passa på att tipsa dig om Qobuz, ifall du nu är intresserad av förlustfri högupplöst musik. Då slipper du gissa vad ljudfilerna hade för ursprunglig upplösning.