Moderator: Redaktörer
i skrev:Keba skrev:Hur får man fast det? Har du testat?
Har inte testat. Var bara en tanke.
Smältlim borde väl funka att sätta fast det med ?
Svante skrev:Jag tror att myggnät är alldeles för böjligt, det kommer att bli en massa av klumpen i stället. Hönsnät är styvare och kommer att hålla dämpmaterialet mer stilla.
i skrev:Svante skrev:Jag tror att myggnät är alldeles för böjligt, det kommer att bli en massa av klumpen i stället. Hönsnät är styvare och kommer att hålla dämpmaterialet mer stilla.
Fast det blir rätt stora maskor med hönsnät ?
Dvs tyget kommer kanske att "bukta ut" i takt med luftströmmen ?
Tänkte att man spände myggnätet när man limmar fast det. (Det finns ju myggnät i rostfritt också, har jag för mig.)
skrutten skrev:På somliga äldre carlsson högtalare (OA6?) sitter det en korg med gullfiber (benämnt isover numera) bakom elementet. Denna korg kan justeras så att dämpmaterialet pressas ihop olika mycket. Mao kan man trimma in anordningen till ett för konstruktionen passande Q.
Keba skrev:skrutten skrev:På somliga äldre carlsson högtalare (OA6?) sitter det en korg med gullfiber (benämnt isover numera) bakom elementet. Denna korg kan justeras så att dämpmaterialet pressas ihop olika mycket. Mao kan man trimma in anordningen till ett för konstruktionen passande Q.
skrutten, vet du hur tjockt ungefär det är? 1cm eller 5cm? Hårt eller löst packat?
skrutten skrev:Jag vill minnas att det kan röra sig om 3-5 cm jag kan kolla på vinden om jag kommer åt högtalarna.
Keba skrev:Man kan se en lådresonans vid 130Hz och den påverkar nog nivån även vid 100Hz.
Svante skrev:Får man då höja ett varningens finger här.
Det finns risk för, men är inte nödvändigtvis så att skillnaderna vid 130 Hz beror på mikrofonens placering om du inte har placerat den på samma ställe. Det finns ju en uppenbar risk att vadden har gjort att du har lagt mikrofonen på ett annat ställe. Det som får mig att tro att det är fallet är att du faktiskt får en minskning av nivån, en dipp, vid 130 Hz i fallet med vadd. Om dämpningen hade ökat så skulle man inte få en dipp utan bara en tillplattning av nivån.
Kan i övrigt instämma i observationen att längsmoden i en golvstående låda är ganska svårdämpad. Dämpväggarna du ritar kan vara ett sätt att komma runt det, men man måste samtidigt vara observant på riskan att hålen i extraväggen blir för trånga och man får som ett andra basreflexrör inuti lådan.
Svante skrev:En sned skiva kommer inte att hjälpa alls. Det enda man åstadkommer med ickeparallella väggar är att resonanserna flyttas till frekvenser som är svårare att beräkna.
Hur högt upp i frekvens metoden funkar testar man enklast genom att flytta mikrofonen till olika ställen. Vid de frekvenser som det skiljer mycket blir resultatet osäkert.
i skrev:Har du prövat med t ex 20cm glasull eller bergull i botten på lådan ? (Vet iofs inte höjden på lådan, du kanske har nämnt det ? - för lat att leta...)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 229 gäster