Hembygge, lite större

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-30 01:57

Hur får man fast det? Har du testat?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-30 02:08

Keba skrev:Hur får man fast det? Har du testat?

Har inte testat. Var bara en tanke.
Smältlim borde väl funka att sätta fast det med ?
Mundus Vult Decipi

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-30 07:50

i skrev:
Keba skrev:Hur får man fast det? Har du testat?

Har inte testat. Var bara en tanke.
Smältlim borde väl funka att sätta fast det med ?

Smältlim kan ju förstås funka. Det gäller ju att alla trådar i ett nät hålls samman så det inte repar upp sig.

En tanke jag har är att göra ett sandwichmaterial av filt och perforerad papp. Pappen gör det styvt och filten blir en flödesdämpare. Fast jag undrar var man kan köpa perforerad papp. Någon som vet? Stor andel hålyta är nog bra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-30 17:43

Jag tror att myggnät är alldeles för böjligt, det kommer att bli en massa av klumpen i stället. Hönsnät är styvare och kommer att hålla dämpmaterialet mer stilla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-30 21:32

Jag har köpt lite grå filt på hifikit, få se om den kan användas till dämpning. Jag gissar att det krävs flera lager för tillräckligt luftmotstånd. Och det borde ju vara bäst med stor yta för att få det så linjärt som möjligt.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-03-30 21:55

På somliga äldre carlsson högtalare (OA6?) sitter det en korg med gullfiber (benämnt isover numera) bakom elementet. Denna korg kan justeras så att dämpmaterialet pressas ihop olika mycket. Mao kan man trimma in anordningen till ett för konstruktionen passande Q.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-30 22:49

Svante skrev:Jag tror att myggnät är alldeles för böjligt, det kommer att bli en massa av klumpen i stället. Hönsnät är styvare och kommer att hålla dämpmaterialet mer stilla.

Fast det blir rätt stora maskor med hönsnät ?
Dvs tyget kommer kanske att "bukta ut" i takt med luftströmmen ?
Tänkte att man spände myggnätet när man limmar fast det. (Det finns ju myggnät i rostfritt också, har jag för mig.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-30 22:58

i skrev:
Svante skrev:Jag tror att myggnät är alldeles för böjligt, det kommer att bli en massa av klumpen i stället. Hönsnät är styvare och kommer att hålla dämpmaterialet mer stilla.

Fast det blir rätt stora maskor med hönsnät ?
Dvs tyget kommer kanske att "bukta ut" i takt med luftströmmen ?
Tänkte att man spände myggnätet när man limmar fast det. (Det finns ju myggnät i rostfritt också, har jag för mig.)

Ja, jag tänkte ju på sånt där plastnät. Hursom, oavsett vad man hittar så är det viktigt att inte dämpmaterialet eller nätet svänger med, och jag tror att det kommer att behövas lite uppfinningsrikedom för att få det att sitta stilla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-31 00:06

Hm. Någonslags kon borde vara idealiskt.
T ex en sådan där trafikkon i plast som man kapar en lagom topp av och sedan perforerar med, säg 5 mm hål. (Det blir en massa håltagning eller borrande förstås... Om det inte skulle funka med en grov lödkolv ?)
Mundus Vult Decipi

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-31 07:21

Konen eller vad man har måste nog vara liten också, så att kaviteten mellan membran och dämpning blir försumbar.

Det bör nog också vara en konstruktion som kan monteras på elementet innan det skruvas i lådan, jag har ingen öppning bakifrån så det går inte att trycka något mot elementet när det väl är på plats. Jag funderar på att limma något direkt på korgen, så att det sitter stabilt.

Hm.. en bonus med dämpning på elementets baksida borde väl vara att reflexer från lådan har svårare att tränga ut genom membranet.

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-01 21:30

Vad tycker ni om detta?

Först en bild på materialet. Det är ett myggnät från bauhaus och filt från hifikit.
Jag har mha spraykontaktlim limmat samman tre lager filt med två lager nät emellan. Det blev ganska styvt om än inte superbra.
Bild

Sedan tänkte jag göra kuddar så här och limma fast dessa på korgen, sex st per bas.
Jag har inte någon erfarenhet av hur tjockt det ska vara, så jag får väl prova mig fram. Blir det för mycket ska jag testa med två lager filt, och blir det för lite kan jag lägga på mer. Men det ger iaf lite motstånd när man blåser igenom.
Blir det inte nogt styvt måste jag hitta annat nät. Förmodligen något i metall. Myggnätet jag testar med nu är i plast men trådarna sitter ihop iaf så det repar inte upp sig och ger iaf lite mer stadga.
Bild

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-04-01 21:44

Tycker konceptet verkar konstruktionsmässigt vettigt. Fast det är så nära att det vid kraftiga konutslag kanske ändå buktar ? Nå, det är bara att testa.
Ska bli mycket intressant !
Mundus Vult Decipi

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-01 22:30

Jo, men det måste ju vara nära också, annars fjädrar ju luften mellan membran och dämpning för mycket.

Jag har limmat den första biten nu :)

Lite klurigt att få tätt runt anslutningsplinten. Får klippa och fixa lite extra där.

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-01 23:16

skrutten skrev:På somliga äldre carlsson högtalare (OA6?) sitter det en korg med gullfiber (benämnt isover numera) bakom elementet. Denna korg kan justeras så att dämpmaterialet pressas ihop olika mycket. Mao kan man trimma in anordningen till ett för konstruktionen passande Q.

skrutten, vet du hur tjockt ungefär det är? 1cm eller 5cm? Hårt eller löst packat?

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-04 19:38

Bild

Nu har jag limmat dämkuddar på en bas. Ska börja med nästa snart.
Jag är lite nyfiken på hur detta kommer att fungera.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-04-04 22:49

Keba skrev:
skrutten skrev:På somliga äldre carlsson högtalare (OA6?) sitter det en korg med gullfiber (benämnt isover numera) bakom elementet. Denna korg kan justeras så att dämpmaterialet pressas ihop olika mycket. Mao kan man trimma in anordningen till ett för konstruktionen passande Q.

skrutten, vet du hur tjockt ungefär det är? 1cm eller 5cm? Hårt eller löst packat?

Jag vill minnas att det kan röra sig om 3-5 cm jag kan kolla på vinden om jag kommer åt högtalarna.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-05 07:28

skrutten skrev:Jag vill minnas att det kan röra sig om 3-5 cm jag kan kolla på vinden om jag kommer åt högtalarna.

Du behöver inte kolla precis, jag var mest ute efter ungefär. Mina dämpningar är ca 1cm tjocka så jag har nog inte dämpat för mycket iaf.
Exakt tjocklek för att nå tex Qts=0,25 måste ju bero på T/S för elementet samt hur tät filten är. (Och ytan på filten som jag inte kan påverka givet mitt sätt att montera den på korgen)
Jag ska mäta på den tjocklek jag använder nu och sen lägga på fler lager filt om det behövs.

Jag har limmat dämpning på två basar nu och skruvat i dem i lådan igen. Ska bara plugga igen gamla bashålet innan jag gör nya mätningar.

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-05 21:21

Mer polyesterfluff åt folket :D

Bild

Jag har mätt lite nu med dämpade basar. Mikrofon i låda, ingen kompensering i grafen för detta.
Först svart kurva. Detta är med låda som tidigare. Klar förbättring. :)

Sen provade jag att också stoppa en massa vit fluffig polyester från biltema i lådan eftersom jag läst här på faktiskt att man på så sätt att öka effektiva volymen på lådan. Då blir det som den röda kurva. Och detta är ju ännu bättre. :D

Man kan se en lådresonans vid 130Hz och den påverkar nog nivån även vid 100Hz. (Man kan också se att mikrofonen har flyttats mellan mätningarna :oops: ) Om man sätter refnivån utanför lådan till 0dB vid 100Hz och antar att den då är +3dB i lådan:
Så får man utanför lådan i fri rymd:
0dB @ 100Hz
-3dB @ 50Hz
-9dB @ 25Hz
Ganska nära målet :D

Jag tror jag ska korta rören något för att få upp nivån lite vid 25Hz och få lite mindre membranutslag där. Borde bli mindre dist så. 25Hz verkar vara en rimlig undre gränsfrekvens för denna konstruktion.

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-07 08:14

En skiss på lådan

Bild

Skissen är ej i skala, bara ungefärlig.

Jag tror jag måste få bukt med en del stående vågor på höjden. Jag funderar på att lösa det mha en till dämpvägg placerad mellan basarna enligt skiss. Eftersom den delar lådan i två nästan lika delar med var sin bas och reflexrör så borde den ju inte dämpa helmoltz mycket. Däremot borde den dämpa förrsta resonansen kraftigt då den har max hastighet mitt i lådan. Nästa svängning blir lite sämre dämpad men om dämpningen sitter lite förskjuten från mitten bör den ju ha viss effekt iaf, osv. Vad tror ni om den lösningen?

Resten av lådan ska jag nog ha en massa polyestervadd i, jag blev faktiskt förvånad över vilken stor volymökande effekt den hade. Finns det risk för distortion om man har för mycket vadd i lådan? Värmning/kylning kanske inte sker linjärt. Någon som provat?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-07 08:26

Keba skrev:Man kan se en lådresonans vid 130Hz och den påverkar nog nivån även vid 100Hz.

Får man då höja ett varningens finger här. Det finns risk för, men är inte nödvändigtvis så att skillnaderna vid 130 Hz beror på mikrofonens placering om du inte har placerat den på samma ställe. Det finns ju en uppenbar risk att vadden har gjort att du har lagt mikrofonen på ett annat ställe. Det som får mig att tro att det är fallet är att du faktiskt får en minskning av nivån, en dipp, vid 130 Hz i fallet med vadd. Om dämpningen hade ökat så skulle man inte få en dipp utan bara en tillplattning av nivån.

Kan i övrigt instämma i observationen att längsmoden i en golvstående låda är ganska svårdämpad. Dämpväggarna du ritar kan vara ett sätt att komma runt det, men man måste samtidigt vara observant på riskan att hålen i extraväggen blir för trånga och man får som ett andra basreflexrör inuti lådan.

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-07 10:40

Svante skrev:Får man då höja ett varningens finger här.

Jodå, gärna :) Det är ju därför jag beskriver vad jag gör här på faktsikt. För att få feedback på mina ideer.
Det finns risk för, men är inte nödvändigtvis så att skillnaderna vid 130 Hz beror på mikrofonens placering om du inte har placerat den på samma ställe. Det finns ju en uppenbar risk att vadden har gjort att du har lagt mikrofonen på ett annat ställe. Det som får mig att tro att det är fallet är att du faktiskt får en minskning av nivån, en dipp, vid 130 Hz i fallet med vadd. Om dämpningen hade ökat så skulle man inte få en dipp utan bara en tillplattning av nivån.

Ja, jag var nog ganska otydlig, men jag tror att jag flyttat miken. Först hade jag den hängade i den tomma lådan och sedan lade jag bara in den bland vadden. Men detta borde ju bara påverka när man närmar sig första resonansen. Förändringarna ca 20-60Hz borde ju vara riktiga, och de tyder ju på att effektiva lådstorleken ökat. Jag gissade lite där och antog att den "riktiga" nivån (nivån om man ej hade stående våg i lådan) vid 100Hz skulle ligga mellan svart och röd kurva och så tog jag 3dB. Är det rimligare att anta att den ligger närmare den röda kurvan? Eller ska jag inte försöka använda denna mätmetod ända upp till 100Hz alls?

Kan i övrigt instämma i observationen att längsmoden i en golvstående låda är ganska svårdämpad. Dämpväggarna du ritar kan vara ett sätt att komma runt det, men man måste samtidigt vara observant på riskan att hålen i extraväggen blir för trånga och man får som ett andra basreflexrör inuti lådan.

Ja, de verkar svårbemästrade. Jag tänkte göra väldigt mycket hål i dämpväggen, tex 75% av arean för att den inte ska fungera som ett rör utan verkligen bara som dämpning. Jag tänkte göra dämpväggen av två skivor med stora hål i och tex gullfiber emellan. Den skulle dessutom kunna staga upp baffeln mellan basarna på samma gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-07 11:44

Vad sägs om att göra en snedställd skiva i botten alt toppen för att undvika parallella sidor? Kan bli ett litet utrymms att placera delningsfilter så det är lättåtkomligt senare...

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-07 12:17

Tyvärr är det lite svårt att få dit en sned skiva i nuvarande konstruktion, annars hade det varit ett sätt att angripa problemet. Hur är det med sneda väggar i en låda, ger de mindre kraftiga resonanser eller flyttar de mest resonanserna till mindre harmoniska intervaller? Hur sneda ska de isf vara för att vara effektiva?

Har någon provat stoppa in en helmholtzresonator i lådan som dämpare förresten? Ett papprör som sitter fast i ena änden och mynnar strax innaför motstående sida. Det borde ju dämpa precis den stående våg man vill dämpa, eller?
Nästa svängning dämpar man med ett rör som mynnar mitt i lådan.

Edit: Nej, nu blev det ju fel :oops: Det längsta röret måste bli ungefär hälften så långt som avståndet mellan lådväggarna. sluten-sluten->resonans vid våglängd / 2, sluten öppen ger resonans vid våglängd/4

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-08 12:36

Närfältmätning på bas:

Bild

Mikrofonen är ca 5mm från centrum av konen.

Jag har försökt förstå varför det blir ett språng vid 470Hz. Är det någon som har ett förslag? Jag har testat med elementet fritt och i låda, och med och utan den dämpning jag limmat på korgen. Alla kombinationer ger samma resultat.
Om mikrofonen flyttas 0,2m från högtalaren så försvinner språnget nästan.

Jag kan komma på två möjligheter:
1. Det rör sig om uppbrytningar av konen.
2. Någon effekt av att jag mäter i närfältet. Intensiteten varierar ju ganska starkt där när våglängden blir liten i förhållande till våglängden. Men i detta fall är ju våglängden ca 4ggr konens diameter.

Någon som vet vad det rör sig om?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-08 13:59

En sned skiva kommer inte att hjälpa alls. Det enda man åstadkommer med ickeparallella väggar är att resonanserna flyttas till frekvenser som är svårare att beräkna.

Hur högt upp i frekvens metoden funkar testar man enklast genom att flytta mikrofonen till olika ställen. Vid de frekvenser som det skiljer mycket blir resultatet osäkert.

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-09 20:07

Svante skrev:En sned skiva kommer inte att hjälpa alls. Det enda man åstadkommer med ickeparallella väggar är att resonanserna flyttas till frekvenser som är svårare att beräkna.

Aha, ja då funkar ju inte det.
Hur högt upp i frekvens metoden funkar testar man enklast genom att flytta mikrofonen till olika ställen. Vid de frekvenser som det skiljer mycket blir resultatet osäkert.

Hm, ja då går det kanske upp till 80Hz ungefär i mitt fall.

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-09 20:38

Mer mätningar:

Bild

Jag har mätt onaxis och varierat höjden på mikrofonen. 1m avst till mik.
Svart kurva är öronhöjd, röd är 1dm under, blå är 1dm över.
Variationerna vid deln 2600Hz är ju ofrånkomliga, det är ju ett avstånd mellan m.reg. och diskant. Vid den nedre delningen sjunker nivån något när man sänker mikrofonen pga. elementen kommer lite mer ur fas. (det är ungefär 90grader mellan dem om man mäter på samma avstånd) Från lyssningsplats blir det nog ytterligare lite lägre vid 400Hz.

Den lägsta frekvensen 172Hz tror jag är missvisande. Jag har ett fönster på 4ms vilket ger 250Hz. Mätvärdena för 344Hz kan jag tänka mig är ok.

Jag hade hoppats få till en fin kurva 45grader upp också. Provade mäta men fick en dipp vid 2000Hz och en topp vid 3000Hz. Sen kom jag på att man nog måste få till något slags assymetriskt filter om det ska gå att få rak tonkurva i den riktningen. Fasskillnaden måste vara större under deln.f. och mindre över deln.f. för att det ska funka. Jag ska se om det inte går att göra mellaregisterfiltret lite brantare kring delningen.

Sen ska jag nog prova modifiera baffeln kring diskanten lite igen. Jag funderar på att luta den lite mer så att det blir lite skarpare vinkel mellan den och mellanregistret. Det kanske kan göra tonkurvan i diskanten lite mindre orolig.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-04-09 20:48

Har du prövat med t ex 20cm glasull eller bergull i botten på lådan ? (Vet iofs inte höjden på lådan, du kanske har nämnt det ? - för lat att leta... :oops: )
Mundus Vult Decipi

Keba

Inläggav Keba » 2006-04-09 21:54

i skrev:Har du prövat med t ex 20cm glasull eller bergull i botten på lådan ? (Vet iofs inte höjden på lådan, du kanske har nämnt det ? - för lat att leta... :oops: )

Jag har lagt in 9cm Isover (Glasull) på nedre stagväggen nu. Det gav viss effekt men jag tror det vore bra med mer.

OT: Om någon på Lidingö behöver Isover så har jag en del över, bauhaus hade bara hela rullar :)

Edit: Höjden var det ju: 120cm

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-04-09 22:24

Är den hundratjugo hög kan det vara värt att pröva med 30cm tillomed.
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum