Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Baffel » 2021-06-23 17:47

hifikg skrev:Den fungerar utmärkt vid normal användning, streaming och drönarflyg suger musten ur den, men nu har jag uppgraderat min adapter till en som gör att iPhonen går på ström medan jag streamar. Problem solved :)
Är jag ute i husvagnen så har jag en påse powerbanks mellan 3000 och 20000 mAh, det brukar räcka för några övernattningar. Skulle det inte göra det kan jag ladda i bilen o ibland baxar jag med mig ett fristående elverk :)

Kan rapportera att det jag lyssnar på nu låter alldeles utmärkt, streamat genom iPhonen med bitarna framledda till DAC via biltemakabeln :)
Nu måste jag allvarligt överväga huruvida jag alls ska "äga" fonogram i framtiden eller inte. All världens musik i hög kvalitet för under hundra spänn i månaden. Hur ska hökarna överleva nu?? För bara något år sedan köpte jag 4-5 fullpris CD varje månad i butik. Det händer nästan aldrig numera. Häromsistens köpte jag fyra prisreducerade CD i butik för ett par hundra. Helt i onödan förstås, eftersom jag kan streama dem...

Det enda är väl om du tycker det är kul att äga fysiska CD-skivor. Om du gillar att fysiskt mata in dem i en CD-spelare och trycka på Play. Om du tycker det är kul att fynda fysiska CD-skivor. Om du tycker det är kul när du letat efter någon speciell fysisk CD-skiva och sedan hittar den. Om så inte är fallet är det ju fullständigt meningslöst att köpa fysiska CD-skivor. :) Bara streama på.

Har mer förståelse för de som lirar vinyl. De kan väl knappast göra det gör ljudkvalitén men uj uj vilken känsla med vinyl. Trevligt och mysigt. Ungefär som att ha en veteranbil man finåker med ibland. En annan känsla än nya Svensson-Volvon man annars kör med. Rent prestandamässigt slår givetvis den nya Volvon veteranbilen , men inte på en punkt. Känslan. Den känslan kan räcka långt :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-23 17:49

Harryup skrev:
hifikg skrev:Apple har vållat mig blodstörtning ett icke föraktligt antal gånger, men hittills har jag alltid fått rätt.

Att ge dig rätt alltid måste ju också vara fel av Apple kan jag tänka mig.

mvh/Harry Up

Jag klagar aldrig i onödan. Pengarna kom tillbaka för ett par dagar sedan :)
Och jag kan fortfarande spela den nedladdade skivan, hmm...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-23 17:52

Baffel skrev:...Rent prestandamässigt slår givetvis den nya Volvon veteranbilen , men inte på en punkt. Känslan. Den känslan kan räcka långt :)

Ja, några tiotal mil, sen är ryggen slut och öronen fulla av damm, väg- och motorljud. Motorljud som till en början kan låta himmelskt vackert, men skär i öronen efter en stund. Precis som när jag har mina vinyldagar. Putsar upp o vevar igång skivspelaren och tycker det låter riktigt trevligt o funderar på varför jag inte gör det oftare. Så hör jag. Och kan lugnt vänta till nästa anfall. Brukar inträffa en gång om året ungefär.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-23 18:23

Fortfarande nyfiken på batteriets ålder samt kostnad för att byta, men du behöver inte svara. Tänk på att inte låta laddaren sitta i och ladda över 80 % några längre perioder bara.

Baffel skrev:Har mer förståelse för de som lirar vinyl.

Kompaktskivor är väl ändå den gyllene medelvägen mellan fysisk känsla, enkelhet och perfekt ljud.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-23 18:26

Om vägen är viktigare än målet så är vinyl perfekt, gärna kombinerat med lågeffektrör :)
Vill man bara njuta av musiken så lirar man rippat material, eller fr o m 2021, streamat högupplöst.
Den nya tiden är här!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-23 18:31

Verkar vettigt. :)

Två olika Hifi-system, två lika bilar, en gammal träbåt och ...osv.

Du kör ju själv med rör ibland. För övrigt om man vill utvärdera två olika förstärkare , vilken av dem man ska välja, så finns det ett mycket enkelt sätt att utvärdera. Inga tester, mätningar, aktivt lyssnande utan efter X antal timmars lyssnande. Vilken stärkare lyssnar man mest på? Den väljer man. Det behöver inte analyseras. Det ger sig själv. :)

Eller som sagt två olika system beroende på vad man för tillfället känner för.
Senast redigerad av Baffel 2021-06-23 18:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-23 18:38

hifikg skrev:Vill man bara njuta av musiken så lirar man rippat material, eller fr o m 2021, streamat högupplöst.
Den nya tiden är här!

Spelar väl ingen roll hur onödigt högupplöst det är när det är fel utgåva (t ex söndermastrad)? Rippa är jobbigt.

Mvh E*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-23 19:04

E skrev:
hifikg skrev:Vill man bara njuta av musiken så lirar man rippat material, eller fr o m 2021, streamat högupplöst.
Den nya tiden är här!

Spelar väl ingen roll hur onödigt högupplöst det är när det är fel utgåva (t ex söndermastrad)? Rippa är jobbigt.

Mvh E*

Ja, ett stort jobb. Den som inte orkar peta in en CD o trycka på Okej kan köpa färdigrippade filer :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-23 21:01

E skrev:
Den nya tiden är här!

Mvh E*

Har du inte förfinat din egen musiksmak vid det här laget som musikintresserad och rört dig djupare ner i de genrer du föredrar? De flesta album har faktiskt bara en utgåva.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-23 21:21

goat76 skrev:Har du inte förfinat din egen musiksmak vid det här laget som musikintresserad och rört dig djupare ner i de genrer du föredrar? De flesta album har faktiskt bara en utgåva.

Jag som har så förfinad musiksmak att jag bara lyssnar på band som ännu inte hunnit bildas behöver inte sortera bland femtiotalet CD-utgåvor av ett album.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-23 21:23

pLudio skrev:
goat76 skrev:Har du inte förfinat din egen musiksmak vid det här laget som musikintresserad och rört dig djupare ner i de genrer du föredrar? De flesta album har faktiskt bara en utgåva.

Jag som har så förfinad musiksmak att jag bara lyssnar på band som ännu inte hunnit bildas behöver inte sortera bland femtiotalet CD-utgåvor av ett album.

Bra för dig. :D

Som matintresserad väljer man väl inte alltid fryspizza bara för att det är populärt, även om det kan vara gott ibland? :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-23 21:57

Fryspizzan måste väl vara den söndermastrade utgåvan.

Mvh E*

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-23 22:21

E skrev:Fryspizzan måste väl vara den söndermastrade utgåvan.

Mvh E*

Fryspizzorna är i det här fallet alla de band som skivbolagen valt ut att promota mest, likt all den reklam som dagligen rullar på TV för diverse fryspizzor. De har till och med lyckats sälja samma album gång på gång till massan med marknadsföringen att de nya ingredienserna gjort dem bättre. :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-06-24 00:19

Baffel skrev:Har mer förståelse för de som lirar vinyl. De kan väl knappast göra det gör ljudkvalitén men uj uj vilken känsla med vinyl.

Det kan vara ett skäl, men ibland så kan det vara för det är bättre ljud (bättre mastering eller källa).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-06-24 00:25

Man är stenålder som kör med vanliga CD-skivor, men jag kör så ett tag till då det är för bökigt med dator för min del.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-24 01:20

FBK skrev:Man är stenålder som kör med vanliga CD-skivor, men jag kör så ett tag till då det är för bökigt med dator för min del.

Ifall du tycker datorer är krångliga finns det annars bra och lättanvända streamers från Linn som säkert går att hitta relativt billiga på andrahandsmarknaden. En sån och ett konto hos Qobuz, Tidal eller kommande Spotify HiFi så är du snabbt igång, bara plugga i nätverkskabeln och logga in på ditt streamingkonto och lyssna. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-24 01:25

Ni som kör med Apple Music genom Iphone/iPad via kamera-adapter till DAC, hur sköter ni styningen om ni inte sitter nära stereon, går det att styra uppspelningen med en annan Apple-enhet från soffan med något remote-program?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-24 01:31

goat76 skrev:Ni som kör med Apple Music genom Iphone/iPad via kamera-adapter till DAC, hur sköter ni styningen om ni inte sitter nära stereon, går det att styra uppspelningen med en annan Apple-enhet från soffan med något remote-program?

Tillräckligt lång kabel så styr man med iPhone/iPad

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-06-24 01:34

goat76 skrev:
FBK skrev:Man är stenålder som kör med vanliga CD-skivor, men jag kör så ett tag till då det är för bökigt med dator för min del.

Ifall du tycker datorer är krångliga finns det annars bra och lättanvända streamers från Linn som säkert går att hitta relativt billiga på andrahandsmarknaden. En sån och ett konto hos Qobuz, Tidal eller kommande Spotify HiFi så är du snabbt igång, bara plugga i nätverkskabeln och logga in på ditt streamingkonto och lyssna. :)

Förr eller senare så blir så, och Linn är ju aldrig fel. Funderar på om det dyker upp någon trevlig Dac till ett lågt pris på beg marknaden så kanske jag testar en igen. Har du några tips på Dac:ar som fått bra recensioner här på forumet :?: (Kör med vanlig CD-spelare nu) Veta att dyra ifrån Benchmark och Chord är poppis, och (Benchmark DAC1 har jag testat för en himla massa år sedan utan att bli imponerad) men sådan som kostar max 3000kr på beg. marknaden skulle man kanske testa..

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-24 01:57

FBK skrev:
goat76 skrev:

Förr eller senare så blir så, och Linn är ju aldrig fel. Funderar på om det dyker upp någon trevlig Dac till ett lågt pris på beg marknaden så kanske jag testar en igen. Har du några tips på Dac:ar som fått bra recensioner här på forumet :?: (Kör med vanlig CD-spelare nu) Veta att dyra ifrån Benchmark och Chord är poppis, och (Benchmark DAC1 har jag testat för en himla massa år sedan utan att bli imponerad) men sådan som kostar max 3000kr på beg. marknaden skulle man kanske testa..

De flesta streamers från Linn har redan en bra DAC inbyggd, det är en av orsakerna till att det är så där enkelt som jag beskrev det. Sen är det bara att ladda ner Linns styrprogram Kazoo till valfri enhet (mobiltelefon, läsplatta och/eller dator), logga in på streamingtjänsten i Kazoo och lyssna. Det enda utöver det är wifi (för att styra streamern med styrenheten) vilket jag antar att du säkert redan har.
Handhavandet är precis lika enkelt som en CD-spelare förutom att du har tillgång till ca 70 miljoner låtar från soffplatsen. :)

Jag har faktiskt aldrig haft en separat DAC så något tips på en sådan har jag tyvärr inte, min DAC sitter som sagt inbyggd i min streamer.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-06-24 03:40

Jag har hitta en Dac goat76, som verkar mycket prisvärd. Har ju lyssnat på den utan att veta om det, hos Johan :oops: och det låter riktigt bra hos honom och då kanske man får fundera lite..
viewtopic.php?f=4&t=69408&hilit=Topping+D50s

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-24 06:51

Kolla på Tangbands lösning. Den är inte bökigt att få igång. :) Det som behövs är en iPhone/iPad med rätt program i. Rätt version. Har du det så kan du använda mobil eller padda som streamer och köra med Apple Music lossless, som nu kostar 99 kr månaden. Gratis testperiod i tre månader. Det kommer i alla fall jag definitivt att satsa på till hösten. :D

Sen på det någon vettig DAC. Finns ju många riktigt bra och prisvärda nu för tiden.

Edit, fast bara sitta och fippla med en iPhone när man ska lira Apple Music lossless kanske är lite pillrigt. Liten mobil som man ska byta låtar på, lägga upp spellistor osv. Bättre med iPad isf. Tror jag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-24 07:22

music4ever skrev:
Baffel skrev:Har mer förståelse för de som lirar vinyl. De kan väl knappast göra det gör ljudkvalitén men uj uj vilken känsla med vinyl.

Det kan vara ett skäl, men ibland så kan det vara för det är bättre ljud (bättre mastering eller källa).

Kan så vara. För övrigt en av anledning till att jag ibland kör fysiska CD-skivor. Det plus att det är kul att snoka upp CD-skivor på div loppisar. Nostaligifaktorn är hög med. :) Misstänker att man får än mer av det om man lirar med vinyl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-24 11:21

Baffel skrev:
music4ever skrev:

Kan så vara. För övrigt en av anledning till att jag ibland kör fysiska CD-skivor. Det plus att det är kul att snoka upp CD-skivor på div loppisar. Nostaligifaktorn är hög med. :) Misstänker att man får än mer av det om man lirar med vinyl.

Vad grundar du "bättre ljud" från dina fysiska kompaktskivor på, har du ens fått till en fungerande och bra streaming-ljudkedja än i ditt ljudsystem, för enligt andra trådar så jobbar du väl fortfarande på den punkten? :)

Vinyl är väldigt svårt att veta om mastringen verkligen är bättre, i de flesta fall är den faktiskt exakt densamma och tagen direkt från den digitala mastringen som finns på den digitala versionen (fil eller CD).
Det är många som jämför dynamikmätningarna av vinyl-versionen med den digitala versionen på Dr. Loudness, men detta ger aldrig en rättvis jämförelse eftersom vinyl-versionen först gått igenom analoga delar för att sedan bli rippad efter det steget. Detta medför att det dynamikomfånget man ser är betydligt högre än vad informationen på vinylen verkligen är, om vi skulle låta den digitala versionen gå igenom samma analoga kedla och sedan rippas på samma vis som vinylen så hade även den digitala versionen uppvisat likvärdiga värden i dynamikmätningarna.

Den här videon visar varför mätningarna blir missvisande för vinyl:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-24 11:28

goat76 skrev:
Baffel skrev:
music4ever skrev:

Vad grundar du "bättre ljud" från dina fysiska kompaktskivor på, har du ens fått till en fungerande och bra streaming-ljudkedja än i ditt ljudsystem, för enligt andra trådar så jobbar du väl fortfarande på den punkten? :)

Vinyl är väldigt svårt att veta om mastringen verkligen är bättre, i de flesta fall är den faktiskt exakt densamma och tagen direkt från den digitala mastringen som finns på den digitala versionen (fil eller CD).
Det är många som jämför dynamikmätningarna av vinyl-versionen med den digitala versionen på Dr. Loudness, men detta ger aldrig en rättvis jämförelse eftersom vinyl-versionen först gått igenom analoga delar för att sedan bli rippad efter det steget. Detta medför att det dynamikomfånget man ser är betydligt högre än vad informationen på vinylen verkligen är, om vi skulle låta den digitala versionen gå igenom samma analoga kedla och sedan rippas på samma vis som vinylen så hade även den digitala versionen uppvisat likvärdiga värden i dynamikmätningarna.

[ YouTube ]

Om du läser så ser du : känsla, sa inget om ljudkvalitén i sig. :) Läs om läs rätt.

Nä, om man inte gillar att hålla på rent fysiskt med vinyl och/eller CD-skivor och tillhörande spelare så är det ju helt meningslöst när det numera finns lossless för 99 kr i månaden. Om man får ut den fina signalen på bra/vettigt sätt till förstärkaren dvs.

Sen är det väl så att ju äldre CD-skivor ju mindre risk för sönderkomprimering ...

Mina små tester la jag, för tillfället ned. Avvaktar på Spotify lossless. Eller inte. Apple verkar ju bra. :)

Ang kopior ,

I videon, lite hysh hysh kring att det, troligtvis, görs digitala kopior, som mellanled, för att inte slita på masterbandet när bandkopior ska göras. Han i videon har ställt frågor om det till de som tillverkar nyinspelade rullband men han har inte fått några tydliga svar . Om jag fattade det hela rätt.

viewtopic.php?f=9&t=72124&p=2182238&hilit=Rullbandspelare#p2182238

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-24 11:49

Baffel skrev:
goat76 skrev:
Baffel skrev:

[ YouTube ]

Om du läser så ser du : känsla, sa inget om ljudkvalitén i sig. :) Läs om läs rätt.

Nä, om man inte gillar att hålla på rent fysiskt med vinyl och/eller CD-skivor och tillhörande spelare så är det ju helt meningslöst när det numera finns lossless för 99 kr i månaden. Om man får ut den fina signalen på bra/vettigt sätt till förstärkaren dvs.

Även om jag läser det hundra gånger till så säger music4ever:
"men ibland så kan det vara för det är bättre ljud (bättre mastering eller källa)."
Och på det svarar du:
"Kan så vara. För övrigt en av anledning till att jag ibland kör fysiska CD-skivor."

Att du efter det lägger till det där med känsla att leta CD's som ett plus är inte relevant för det jag kommenterade.
Tycker du fortfarande att jag läst fel? :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-24 12:12

Fick jag dig att läsa det hundra gånger. Ojdå.

Säger till mig själv: Läs om , läs rätt. :D

Du har rätt, goat jag sa visst att så kan det vara. Om det är så är en annan femma.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-24 17:30

Att en tidig utgåva på CD ofta har bättre ljud (mindre söndermastrad t ex) än den utgåva som finns hos en strömningstjänst är helt korrekt, Baffel. Det var så jag läste ditt inlägg. Då hjälper det som sagt inte om det strömmas förlustfritt med flera hundra kilohertz samplingsfrekvens.

För övrigt är det alltid "gapless" på CD samt om inte skivan är väldigt repig så är risken för avbrott obefintlig. Det gäller möjligen om man laddar ner ett album från strömningstjänsten också, men även då kan det strula pga t ex urladdat batteri eller om man kör något annat tungt på samma enhet som strömmar.

Mvh E*

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-24 17:33

E skrev:Att en tidig utgåva på CD ofta har bättre ljud (mindre söndermastrad t ex) än den utgåva som finns hos en strömningstjänst är helt korrekt, Baffel. Det var så jag läste ditt inlägg. Då hjälper det som sagt inte om det strömmas förlustfritt med flera hundra kilohertz samplingsfrekvens.

För övrigt är det alltid "gapless" på CD samt om inte skivan är väldigt repig så är risken för avbrott obefintlig. Det gäller möjligen om man laddar ner ett album från strömningstjänsten också, men även då kan det strula pga t ex urladdat batteri eller om man kör något annat tungt på samma enhet som strömmar.

Mvh E*

Håller inte med där. Jag har hittat förnämliga alster på Qobus.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-24 17:46

sprudel skrev:
E skrev:Att en tidig utgåva på CD ofta har bättre ljud (mindre söndermastrad t ex) än den utgåva som finns hos en strömningstjänst är helt korrekt, Baffel. Det var så jag läste ditt inlägg. Då hjälper det som sagt inte om det strömmas förlustfritt med flera hundra kilohertz samplingsfrekvens.

Håller inte med där. Jag har hittat förnämliga alster på Qobus.

Ni har båda rätt!
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi