Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Resultatet blir dock att slutsatserna från alla lyssningstester med en högtalare i mono från musik mixad i stereo är felaktiga.
Nattlorden skrev:exempel 1 - hur menar du att det påverkar jämförelsen mellan två olika högtalare som man jämför i monolyssning på samma material?
(exempel 2 ser jag däremot att man potentiellt skulle kunna föredra en högtalare med en frekvensgång tonar ned en "basal" övervikt - eller med ett lyft över basen som ger en trevligare room curve)
Thomas_A skrev:När det gäller den klangliga förändring som sker när man lyssnar på en monohögtalare rakt framifrån jämfört med ett stereopar i lämplig uppställning med monosignal så är den klarlagd. Det säger även Toole.
Sedan återstår då Tooles/Olives utvärdering av högtalare som i monolyssning i princip är bestämd till en rak direktljudstonkurva, även med musik som är mixad för stereo.
Då återstår frågan hur en högtalare i stereouppställning ska mäta för att låta som en monosignal med en högtalare rakt framifrån.
Toole svarar bara på frågan - stereo är behäftat med fel - använd en centerhögtalare för att komplettera stereohögtalarna så är frågan "löst". Indirekt innebär det att Toole säger att ett stereopar utan centerhögtalare inte kommer att låta neutralt utan viss kompensation.
Thomas_A skrev:Tracy Chapmans "Fast Car" verkar vara en av deras favoriter.
https://artoflistening.harman.com/profe ... ence-songs
Strmbrg skrev:Lyssnade på Tracy Chapmans gamla dänga. Vad är så krävande med den? Eller, varför är den lämplig att ”testa” med? Den innehåller ju inte mycket. Typisk hifi-demo-musik, skulle jag säga. Sånt där avskalat som ofta spelas för att det snarare är enkelt att återge hyfsat än svårt.
Själva låten är väl okay.
https://tidal.com/track/134077218
E skrev:Hur gör de med högtalare som är konstruerade för helt olika placeringar eller rum?
Mvh E*
E skrev:Hur gör de med högtalare som är konstruerade för helt olika placeringar eller rum?
Mvh E*
Strmbrg skrev:Ja, jag la inte märke till någon ljushet i cymbaler. Däremot låter rösten lite för torr för min smak. Många här verkar lyssna efter tämligen ”grova ingredienser” i musiken. Det är åtminstone det intryck jag får.
Strmbrg skrev:Jag lyssnade på den över Tidal. Kanske inte så lyckat eftersom mycken popmusik påstås vara saboterad på strömningstjänsterna. Är själv inte alls bevandrad i det problemets omfattning förvisso.
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Jag lyssnade på den över Tidal. Kanske inte så lyckat eftersom mycken popmusik påstås vara saboterad på strömningstjänsterna. Är själv inte alls bevandrad i det problemets omfattning förvisso.
Cd- överföringar från den här tiden lät ofta ganska illa. Tiden skivan gjordes ( -87 ) fanns det fortfarande många som köpte vinyl .
Thomas_A skrev:Tangband skrev:Strmbrg skrev:Jag lyssnade på den över Tidal. Kanske inte så lyckat eftersom mycken popmusik påstås vara saboterad på strömningstjänsterna. Är själv inte alls bevandrad i det problemets omfattning förvisso.
Cd- överföringar från den här tiden lät ofta ganska illa. Tiden skivan gjordes ( -87 ) fanns det fortfarande många som köpte vinyl .
Vad menar du med CD-överföring? Tracy Chapman spelades in helt digitalt.
https://www.mixonline.com/recording/cla ... man-427573
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Tangband skrev:
Vad menar du med CD-överföring? Tracy Chapman spelades in helt digitalt.
https://www.mixonline.com/recording/cla ... man-427573
Jovisst men mastern som användes till vinylen lät mycket bättre.
Jag misstänker att dåtidens sample rate konvertering från inspelningens 48 kHz till cd:ns 44,1 kHz gjordes på ett riktigt dåligt sätt. Troligen gjorde de kanske vinylskivan från 48 kHz mastern, dvs det behövdes då ingen konvertering till 44,1 kHz.
https://www.sweetwater.com/insync/7-thi ... mple-rate/
” Why 44.1kHz?
So how did we end up with 44.1kHz as the “standard” sample rate for so many digital formats? According to what I’ve been told, in the early days of digital audio, 48kHz was the “pro” standard, and manufacturers wanted to use a different rate for “consumer” devices to prevent direct digital copying. It’s not easy mathematically to convert digital audio from a sample rate of 48,000 to 44,100; so this sample rate was chosen for consumer gear for it’s incompatibility with pro gear.”
Strmbrg skrev:Det talas mycket om tonkurva här, och i andra trådar som på ena eller andra sättet handlar om ljudåtergivning.
För egen del så är tonkurvan förvisso inte alls oväsentlig, men många som deltar i diskussionerna tycks mig vara huvudsakligen fokuserade på just tonkurvan. Det kan vara en missuppfattning från min sida förvisso. Men presentationen i övrigt - det vill säga alla andra aspekter på återgivningen - tycks mig inte vara särskilt uppmärksammad.
Det finns - såvitt jag begriper - mycket kunskap här, men när det kommer till själva musiklyssningen så får jag - kanske helt felaktigt - intrycket av att "ni" inte uppmärksammar mer subtila saker än "basådiskant". Kanske bottnar det i musiksmaken och vad den musik man gillar, eller "testar med", innehåller.
Lite förvånande, åtminstone om mina iakttagelser stämmer med verkligheten.
Strmbrg skrev:Det talas mycket om tonkurva här, och i andra trådar som på ena eller andra sättet handlar om ljudåtergivning.
För egen del så är tonkurvan förvisso inte alls oväsentlig, men många som deltar i diskussionerna tycks mig vara huvudsakligen fokuserade på just tonkurvan. Det kan vara en missuppfattning från min sida förvisso. Men presentationen i övrigt - det vill säga alla andra aspekter på återgivningen - tycks mig inte vara särskilt uppmärksammad.
Det finns - såvitt jag begriper - mycket kunskap här, men när det kommer till själva musiklyssningen så får jag - kanske helt felaktigt - intrycket av att "ni" inte uppmärksammar mer subtila saker än "basådiskant". Kanske bottnar det i musiksmaken och vad den musik man gillar, eller "testar med", innehåller.
Lite förvånande, åtminstone om mina iakttagelser stämmer med verkligheten.
goat76 skrev:Vad är det som gör att olika högtalare uppfattas väldigt olika bra när det kommer till dynamik?
Det känns som en bortglömd parameter.
Användare som besöker denna kategori: exmag och 33 gäster