Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Bra distinktion Thomas! Men jag förstår inte riktigt varför stereo vs mono ska ge olika klangliga intryck (stereobilden tillkommer förstås men det måste vara mer som skiljer, gissningsvis klang antar jag utifrån det du skriver?). Det blir väl iofs kamfiltereffekter för mono-signalen (eller summasignalen) i stereouppställningen?
Denna tråden om House-curve är väl delvis aktuell även i detta sammanhang?
viewtopic.php?f=9&t=71462&start=150#p2154263
I-or skrev:...Om man vill komma ifrån de klangliga problemen med en fantomprojicerad källa måste man gå över till en centerhögtalare...
Dock är det så, att monitorhögtalarna vid stereoproduktion endast är två till antalet och därför har fantomprojektionen redan klangkompenserats antingen elektroniskt (fullt ut) vid multikanalsinspelningar eller akustiskt (delvis eller huvudsakligen) vid fåmikrofoninspelningar för HRTF-skillnaden i nollgradersriktningen.
I-or skrev:En liten topp vid 1,4 kHz (brukar dock generellt anses vara 1,7-1,8 kHz) för att kompensera för HRTF i nollgradersriktningen är inget nytt, men inspelningarna är huvudsakligen redan kompenserade för detta via ekvalisering eller mikrofonkarakteristik/-placering och det är således ingen framkomlig väg
Maarten skrev:Ok, bra input Thomas! Citatet av Toole rör väl det som I-or skrev nedan?I-or skrev:...Om man vill komma ifrån de klangliga problemen med en fantomprojicerad källa måste man gå över till en centerhögtalare...
Dock är det så, att monitorhögtalarna vid stereoproduktion endast är två till antalet och därför har fantomprojektionen redan klangkompenserats antingen elektroniskt (fullt ut) vid multikanalsinspelningar eller akustiskt (delvis eller huvudsakligen) vid fåmikrofoninspelningar för HRTF-skillnaden i nollgradersriktningen.
Thomas_A skrev:Maarten skrev:Ok, bra input Thomas! Citatet av Toole rör väl det som I-or skrev nedan?I-or skrev:...Om man vill komma ifrån de klangliga problemen med en fantomprojicerad källa måste man gå över till en centerhögtalare...
Ja. Problemet är att om man vid en fantomprojektion redan klangkompenserat för nollgradersriktningen vid inspelningen användandes av ett stereopar så bör en monohögtalare som mäter perfekt inte låta korrekt. Så antingen är Harmans slutsatser fel avseende hur en högtalare i mono bör låta och mäta. Eller så är förklaringen är att inspelningen inte klangkompenserats och att Harman har helt rätt i att en högtalare i mono som återger en stereoinspelning låter naturligast när den mäter perfekt.
Thomas_A skrev:Thomas_A skrev:Maarten skrev:Ok, bra input Thomas! Citatet av Toole rör väl det som I-or skrev nedan?
Ja. Problemet är att om man vid en fantomprojektion redan klangkompenserat för nollgradersriktningen vid inspelningen användandyssningses av ett stereopar så bör en monohögtalare som mäter perfekt inte låta korrekt. Så antingen är Harmans slutsatser fel avseende hur en högtalare i mono bör låta och mäta. Eller så är förklaringen är att inspelningen inte klangkompenserats och att Harman har helt rätt i att en högtalare i mono som återger en stereoinspelning låter naturligast när den mäter perfekt.
Dessutom kan inte en högtalare direkt kompenseras för den dip som finns vid 1,8 kHz, utan endast mildras av reflexer. Tapp runt 2 kHz i spridning torde därför vara dåligt. Toppen som sedermera kommer vid 3-4 kHz kan dock minskas med 1-2 dB via högtalaren.
JM skrev:Thomas_A skrev:Thomas_A skrev:
Ja. Problemet är att om man vid en fantomprojektion redan klangkompenserat för nollgradersriktningen vid inspelningen användandyssningses av ett stereopar så bör en monohögtalare som mäter perfekt inte låta korrekt. Så antingen är Harmans slutsatser fel avseende hur en högtalare i mono bör låta och mäta. Eller så är förklaringen är att inspelningen inte klangkompenserats och att Harman har helt rätt i att en högtalare i mono som återger en stereoinspelning låter naturligast när den mäter perfekt.
Dessutom kan inte en högtalare direkt kompenseras för den dip som finns vid 1,8 kHz, utan endast mildras av reflexer. Tapp runt 2 kHz i spridning torde därför vara dåligt. Toppen som sedermera kommer vid 3-4 kHz kan dock minskas med 1-2 dB via högtalaren.
Om jag har fattat Floyd T rätt är monoutvärdering mer korrekt vid jämförelse av flera högtalare. Vid stereoutvärdering föreligger fler rumsberoende variabler sekundära till spridningen än vid monoutvärdering. Tyvärr är utvärderingsrummet hos Harman inte förenligt med egenskaperna hos ett normalt lyssningsrum. Av bilderna framgår det att reflexerna är senare, mer SPL dämpade och har annan tonkurva än direktljudet.
Detta kan förklara varför dipolhögtalare aldrig kan låta bra vid subjektiv utvärdering eller vara mätmässigt korrekta i Harmans utvärderingsrum. Rummet är framtaget för att framhäva lådhögtalare och i synnerhet Harmanprodukter.
Är spinoramaalgoritmerna är framtagna i annat rum eller i detta?
JM
Maarten skrev:Ok, bra input Thomas! Citatet av Toole rör väl det som I-or skrev nedan?I-or skrev:...Om man vill komma ifrån de klangliga problemen med en fantomprojicerad källa måste man gå över till en centerhögtalare...
Dock är det så, att monitorhögtalarna vid stereoproduktion endast är två till antalet och därför har fantomprojektionen redan klangkompenserats antingen elektroniskt (fullt ut) vid multikanalsinspelningar eller akustiskt (delvis eller huvudsakligen) vid fåmikrofoninspelningar för HRTF-skillnaden i nollgradersriktningen.I-or skrev:En liten topp vid 1,4 kHz (brukar dock generellt anses vara 1,7-1,8 kHz) för att kompensera för HRTF i nollgradersriktningen är inget nytt, men inspelningarna är huvudsakligen redan kompenserade för detta via ekvalisering eller mikrofonkarakteristik/-placering och det är således ingen framkomlig väg
JM skrev:Spinoramadata map spridning borde med andra algoritmer korreleras till ditt rum.
Algoritmen borde då kunna räkna ut hur reflexerna kommer att uppträda i lyssningspositionen map ljudstyrka, ankomstid och tonkurva. Med indata map på högtalarplacering i rummet, lyssningsposition, rumstorleksdata, rumdämpnings variabler och högtalarens spridningsdata borde en inte så dålig simulering av flera relevanta fysiska stimuli i lysningspositionen.
Att korrelera dessa fysikalika stimuli med en korrekt subjekt dubbel blindstudie vore forskning i världsklass map några väl uppmätta högtalare typ Revel och G.enelec
JM
Thomas_A skrev:Maarten skrev:Ok, bra input Thomas! Citatet av Toole rör väl det som I-or skrev nedan?I-or skrev:...Om man vill komma ifrån de klangliga problemen med en fantomprojicerad källa måste man gå över till en centerhögtalare...
Ja. Problemet är att om man vid en fantomprojektion redan klangkompenserat för nollgradersriktningen vid inspelningen användandes av ett stereopar så bör en monohögtalare som mäter perfekt inte låta korrekt. Så antingen är Harmans slutsatser fel avseende hur en högtalare i mono bör låta och mäta. Eller så är förklaringen är att inspelningen inte klangkompenserats och att Harman har helt rätt i att en högtalare i mono som återger en stereoinspelning låter naturligast när den mäter perfekt.
Audio’s “Circle of Confusion” is a term coined by Floyd Toole [1] that describes the confusion that exists within the audio recording and reproduction chain due to the lack of a standardized, calibrated monitoring environment. Today, the circle of confusion remains the single largest obstacle in advancing the quality of audio recording and reproduction.
....
Breaking the Circle of Circle of Confusion
As Toole points out in [1], the key in breaking the circle of confusion lies in the hands of the professional audio industry where the art is created. A meaningful standard that defined the quality and calibration of the loudspeaker and room would improve the quality and consistency of recordings. The same standard could then be applied to the playback of the recording in the consumer’s home or automobile. Finally, consumers would be able to hear the music as the artist intended.
https://seanolive.blogspot.com/2009/10/ ... usion.html
JM skrev:Spinoramadata map ffa spridning borde gå att med andra algoritmer korreleras till ditt rum.
Algoritmen borde då kunna räkna ut hur reflexerna kommer att uppträda i lyssningspositionen map ljudstyrka, ankomstid och tonkurva. Med indata map på högtalarplacering i rummet, lyssningsposition, rumstorleksdata, rumdämpnings variabler och högtalarens spridningsdata borde ge en inte så dålig simulering av flera relevanta fysiska stimuli i lysningspositionen.
Att därefter korrelera dessa fysikalika stimuli med en korrekt subjektiv dubbel blindstudie map några väl uppmätta högtalare typ Revel och Genelec.
JM
The objective of these measurements is to be able to anticipate how a loudspeaker might sound in a normally reflective room
I-or skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:Jag ser inte riktigt behovet; det är ju bara att extrapolera resultatet från ekofri mätning om man är intresserad av vad som händer när högtalaren placeras nära vägg.
Håller med, men om det vore så enkelt så skulle ex Klippel lätt kunna införliva detta i mjukvaran för att simulera direktljud och spridning givet valbara avstånd till olika begränsningsytor i ett rum.
Det är faktiskt så "enkelt" med Klippel NFS, man har endast inte implementerat detta. Förvisso tycks dock NFS inte producera exakt samma resultat (upp till ett par dB tycks det skilja för lite högre frekvenser medan det för låga frekvenser är NFS som ger referensresultaten) som fönstrade mätningar eller ekofria dito, men nära nog.
Maarten skrev:Tack själv, det är lärorikt att diskutera och läsa (om lite tidsödande ibland att ögna igenom artiklar och försöka få till någon reflektionsprocess inom sig. Det finns ju dessutom rätt mycket som spretar, trots att området nog inte är jättestort i relation till andra områden.)
Kontentan är väl att I-ors:
1: Frekvensgång on axis (rak i lyssningsposition)
2: Spridning (linjärt fallande med någon faktor, vilket också beror på rummet)
3: Distorsion (låg såklart)
.. håller.
Maarten skrev:JM, nu vet jag inte om jag fattade dig rätt men att kunna simulera olika rum utifrån spinorama-mätningarna tänker jag vore ytterligare en utveckling.
Tangband skrev:Efter 5 ms fördröjning sker det ju mycket med hjärnans uppfattning hur tex en reflex uppfattas . Det blir mycket mer komplext än Harmans testmetodik visar. Hjärnan börjar som bekant selektera ljud och mikrofonen tar upp allt ljud.
Min erfarenhet är att ca 5 ms ( ca 1,7 meter runt om högtalaren ) av allt ljud bör tas med vid gating - mätningar med puls om det mäts på direktljudet i olika vinklar från nära håll. Det korrelerar sedan rätt bra med hur det uppfattas från lyssningsplatsen - min erfarenhet.
Tangband skrev:Min erfarenhet med ca 5 ms grundar sig på :
1. egen utveckling av högtalare med mätningar av hur de kollelerar med hur ljudet upplevs från lyssningsplats .
2. Egna inspelningar .
Vilken egen praktisk erfarenhet har du, JM ?
Strmbrg skrev:Magneplanar vill jag påstå är rätt dåliga högtalare. Är osäker på om de låter bra, det har jag inte tänkt så mycket på. Musiken jag lyssnar på med dem låter hursomhelst rätt bra.
PS
Finns det några exempel på bra högtalare som låter dåligt? Eller som musik låter dåligt med?
JM skrev:Strmbrg skrev:Magneplanar vill jag påstå är rätt dåliga högtalare. Är osäker på om de låter bra, det har jag inte tänkt så mycket på. Musiken jag lyssnar på med dem låter hursomhelst rätt bra.
PS
Finns det några exempel på bra högtalare som låter dåligt? Eller som musik låter dåligt med?
Jämfört med verkligheten har du dåliga högtalare. Jämfört med de bästa lådhögtalarna har du mycket bättre högtalare.
JM
JM skrev:Är du ute med håven?
Du har extremt bra högtalare enligt mitt förmenande map hur de låter och mäter.
Men det finns andra lyssnare vilka inte vet hur reflexerna skall komplettera direktljudet. Lådhögtalarmaffian och basknarkargänget förstår inte reflexernas betydelse och har adapterat till ett mer suboptimalt ljud med tidiga/starka maskerande reflexer.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster