Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:8)
Den som vill får fundera vidare lite själv ett tag nu. Den som har alltsammans klart för sig kan ägna sig åt andra funderingar istället.
Jag återkommer om det dyker upp något intressant i tråden, och det gör det säkert.
Att S/N om 20 dB skulle vara oproblematiskt kan man ju också fundera över.
paa skrev:Ett problem med en del dipolhögtalare är att deras ram/baffel har brister vad gäller massa, styvhet och dämpning, och därmed kan uppvisa något som kan uppfattas som, hör och häpna - lådljud.
Tangband skrev:paa skrev:Ett problem med en del dipolhögtalare är att deras ram/baffel har brister vad gäller massa, styvhet och dämpning, och därmed kan uppvisa något som kan uppfattas som, hör och häpna - lådljud.
Har du hittat några mätningar som kan verifiera detta ?
Tangband skrev:paa skrev:Ett problem med en del dipolhögtalare är att deras ram/baffel har brister vad gäller massa, styvhet och dämpning, och därmed kan uppvisa något som kan uppfattas som, hör och häpna - lådljud.
Har du hittat några mätningar som kan verifiera detta ?
Morello skrev:Låter som ett Ingvar-citat - korrekt?
paa skrev:Angående Ingvar-citat, är dom automatiskt rätt, eller automatiskt fel?
Strmbrg skrev:För ordningens skull: Jag tänkte mig inte alls att tråden skulle fungera som någotslax tävling mellan olika högtalarprinciper. Mest på grund av att sådant inte alls intresserar mig.
Nå.
Självklart är det från baksidan reflekterade ljudet väldigt starkt med en dipol. Det är ju inte mycket till dämpning som sker. Inget konstigt med det.
Emellertid är det reflekterade ljudet ganska snarlikt det framåtriktade. Yttermera är löptidsskillnaden stor jämfört med motsvarande för internljudet som reflekteras åter ut genom membranet i en låda.
Jag förmodar att vi har lite skilda sätt att fundera.
Min startpunkt är att jag noterar hur det låter och därefter funderar över varför det låter si eller så.
Jag vill självklart reservera mig för att jag aldrig fått tillfälle att lyssna på riktigt rent ljudande lådhögtalare utan bara på diverse mediokra produkter. Så, mitt resonemang om förvrängt lådljud ut genom membranet kan såklart vara en förklaringsmodell som bottnar i annat än någotslax mer eller mindre oundvikligt princip-problem med lådhögtalare.
Tangband skrev:Strmbrg skrev:8)
Den som vill får fundera vidare lite själv ett tag nu. Den som har alltsammans klart för sig kan ägna sig åt andra funderingar istället.
Jag återkommer om det dyker upp något intressant i tråden, och det gör det säkert.
Att S/N om 20 dB skulle vara oproblematiskt kan man ju också fundera över.
Jag har ingenting av detta klart för mig och tycker - 20 dB LÅTER problematiskt.
Och baksidesutstrålningen som studsar från framväggen i en dipolhögtalare borde vara än värre, kanske ned mot -10 dB eller mindre ?
Man kan ändå se i distorsions-mätningar på tex Genelec 8351 att total-nivån av distorsionen ligger på -50 dB under 90 dB akustisk nivå.
Det torde innebära att själva distorsionen från insidan av lådan är mindre än -50 dB ?
Tangband skrev:Morello och Strmbrg - om högtalaren är mindre på alla ledder än 34 cm internt , så borde de problem som kan uppstå, och som kan ge avtryck som ojämnheter i tonkurvan pga de inre reflektionerna i lådan bara uppstå från 1 kHz och uppåt ?
Dessa frekvenser är väl lätta att dämpa ut med bl.a fårull eller annat material ?
jansch skrev:Tangband skrev:Morello och Strmbrg - om högtalaren är mindre på alla ledder än 34 cm internt , så borde de problem som kan uppstå, och som kan ge avtryck som ojämnheter i tonkurvan pga de inre reflektionerna i lådan bara uppstå från 1 kHz och uppåt ?
Dessa frekvenser är väl lätta att dämpa ut med bl.a fårull eller annat material ?
Det är ett feltänk.
Teoretiskt får du alltid en fasskillnad om avståndet är större än "0". Dessutom måste du räkna avståndet till t.ex bakre lådväggen och sedan efter reflektion tillbaka till membranet. Vid en halv våglängd (och udda multiplar får du maximal dämpning vid membranet och vid hel våglängd (och multiplar) full samverkan mellan reflekterad våg och membran.
Mellan dessa ytterligheter summeras ju också primärvåg(från membranet) och reflekterad våg. Allt enligt superposition.
Alltså taggig frekvenskurva i takt med fasens förändring för olika frekvenser - men hur stor påverkan kan man ju fråga sig......
Strmbrg skrev:Innan man börjar försöka förklara hur det hänger ihop kan man kanske försöka analysera hur det låter.
Hur låter det inne i lådan? Hur låter inne-i-lådan-ljudet utanför lådan?
Med all respekt för att det kan framstå som flummigt, men det bjuder jag gärna på. (Prestige är inte min grej.)
En tanke jag har - utöver det där jag skriver här ovan om att knö in en mikrofon i lådan eller att montera ett extra, elektriskt oinkopplat element och lyssna igenom detta - är att arrangera en jättestor baffel. I denna monterar man tex en sextummare och en diskant från en liten stativare för att få ett någorlunda sammanhängande frekvensområde. Det ljudande resultatet är sannolikt lite sådär, men det struntar vi i. Nu placerar vi resten av stativarens låda, med dämpmaterialet inkluderat, på baksidan av elementen på den stora baffeln. Hur låter det då?
För ordningens skull kanske man kan spela musik med allt under säg 200 kHz någorlunda ordentligt dämpat, i syfte att inte primärt lyssna på vad som händer i basen utan att istället lyssna på resten.
Ett mycket omständligt lyssningsexperiment dock, varför det borde vara rejält mycket enklare att börja med att lyssna på hur det låter att prata in i en högtalarlåda - eller egentligen in i vilken låda som helst.
Är du ute efter en tumregel nu? (:paa skrev:Morello skrev:Låter som ett Ingvar-citat - korrekt?
Jag hörde det själv från en Quad-rigg på en mässa i Göteborg.
Angående Ingvar-citat, är dom automatiskt rätt, eller automatiskt fel?
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Innan man börjar försöka förklara hur det hänger ihop kan man kanske försöka analysera hur det låter.
Med all respekt för att det kan framstå som flummigt, men det bjuder jag gärna på. (Prestige är inte min grej.)
En tanke jag har - utöver det där jag skriver här ovan om att knö in en mikrofon i lådan eller att montera ett extra, elektriskt oinkopplat element och lyssna igenom detta - är att arrangera en jättestor baffel. I denna monterar man tex en sextummare och en diskant från en liten stativare för att få ett någorlunda sammanhängande frekvensområde. Det ljudande resultatet är sannolikt lite sådär, men det struntar vi i. Nu placerar vi resten av stativarens låda, med dämpmaterialet inkluderat, på baksidan av elementen på den stora baffeln. Hur låter det då?
För ordningens skull kanske man kan spela musik med allt under säg 200 kHz någorlunda ordentligt dämpat, i syfte att inte primärt lyssna på vad som händer i basen utan att istället lyssna på resten.
Ett mycket omständligt lyssningsexperiment dock, varför det borde vara rejält mycket enklare att börja med att lyssna på hur det låter att prata in i en högtalarlåda - eller egentligen in i vilken låda som helst.
BB berättar ju om ett experiment som han redan gjort i den här tråden , där resultatet blev att lådans inverkar är försumbar.
viewtopic.php?f=9&t=35728&start=240
Strmbrg - en teoretisk tanke vore att istället för att prata in i en högtalarlåda full med dämpmaterial, istället ställer sig 1,5 meter från en odämpad framvägg och pratar mot väggen . Spela sedan in det reflekterade ljudet. Det ljud som reflekteras tillbaka till ”prataren” torde motsvara det ljud som kommer från en dipol i ett normalt rum. Skillnaden är att dipolljudet dessutom kommer vara ut fas och fördröjt jämfört med direktljudet från dipolens framsida.
Inverkan från dipolen borde därför vara betydligt större och mer störande än det ljud som ”skyddas” från lådan av dämpmaterial samt själva konen ?
Beroende på väggens reflektionsyta, om väggen är gjord av ett hårt material, så torde resultatet med tanke på avståndslagen bli sämre än -10 dB ?
Strmbrg skrev:Tangband skrev:Strmbrg skrev:Innan man börjar försöka förklara hur det hänger ihop kan man kanske försöka analysera hur det låter.
BB berättar ju om ett experiment som han redan gjort i den här tråden , där resultatet blev att lådans inverkar är försumbar.
viewtopic.php?f=9&t=35728&start=240
Strmbrg - en teoretisk tanke vore att istället för att prata in i en högtalarlåda full med dämpmaterial, istället ställer sig 1,5 meter från en odämpad framvägg och pratar mot väggen . Spela sedan in det reflekterade ljudet. Det ljud som reflekteras tillbaka till ”prataren” torde motsvara det ljud som kommer från en dipol i ett normalt rum. Skillnaden är att dipolljudet dessutom kommer vara ut fas och fördröjt jämfört med direktljudet från dipolens framsida.
Inverkan från dipolen borde därför vara betydligt större och mer störande än det ljud som ”skyddas” från lådan av dämpmaterial samt själva konen ?
Beroende på väggens reflektionsyta, om väggen är gjord av ett hårt material, så torde resultatet med tanke på avståndslagen bli sämre än -10 dB ?
Kanske, kanske inte. I och ur fas är förekommande oavsett lådhögtalare eller dipol. Det har med vilken våglängd det handlar om att göra, i kombination med avstånd till reflexionsytor. Det enda påtagliga där är att lådor generellt spelar i fas med reflexionerna vid riktigt stora våglängder medan dipoler spelar ur fas där. I högre frekvensspann blir det hela betydligt mer komplext med en växelverkan mellan i och ur fas för båda systemen.
Strmbrg skrev:Innan man börjar försöka förklara hur det hänger ihop kan man kanske försöka analysera hur det låter.
Strmbrg skrev:Såna tankar gillar jag! Att börja på ett enkelt vis och med hjälp av omdömet utvärdera, utan att dra alltför bestämda slutsatser av det där enkla. Detta istället för att redan från början "komplexisera" saker väldeliga.
På sålunda vis kan man ju mycket enkelt ta reda på om det förhåller sig så som det "borde" göra - dvs att det är ett ickeproblem - eller om man möjligen har en ny upptäckt på gång.
Strmbrg skrev:Nu har jag hittat det!
BB skriver:
"Kan bara infoga att jag gjort samma erfarenheter. För sådär en 20 år sedan roade jag mig med att sätta in en 1-liters låda inuti en 40-liters sluten "normaldämpad" låda, utrustad med ett 8-tums bas/mellanregister. Den lilla lådan inuti hade ett 2" bredbandselement monterat.
Därefter spelade jag på det lilla elementet med anslutningen till 8-tumselementet a) öppen, b) kortsluten samt c) med 8-tumselementet anslutet till till sin egen förstärkare i läget "on" men utan att tillföra någon signal.
De olika lastvilkoren för 8-tumselementet avsatte visserligen skillnader, men i ingetdera fallen läckte det ut signaler genom 8-tumsmembranet, större än -20dB under det ljudtryck jag uppmätte med en närfältsmikrofon inuti 40-literslådan. "Läckaget" var störst i det område där 8"-elementet i sig självt gav upphov till membranuppbrytningar. Med en dedicerad woofer istället, hade resultatet totalt sett blivit ännu mindre läckage."
Alltså, om jag förstår saken rätt: Den instängda lilla högtalaren lät minst 20 dB svagare utanför lådan än inuti den.
Vad innebär det avseende hörbarhet/påverkan på den önskade signalen?
Strmbrg skrev:Det där -20 dB-läckaget kanske inte innebär någonting alls av väsentlighet. I så fall är det ju jättebra!
Vad jag är ute efter är inte att få rätt i frågan. Vad jag är ute efter är att söka förklaringar på varför många av de dipoler jag lyssnat på upplevs låta så rent och klart och varför många av de lådhögtalare jag lyssnat på upplevs låta mindre rent och klart.
Jag hör detta främst på instrument-komplex musik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster