Strmbrg skrev:Jag ska nog tillägga och betona en viktig sak. Åtminstone är den viktig för mig:
VARFÖR får jag en så god illusion av realism när jag spelar ”klassisk” musik över dipoler?
Det är såklart en väldigt enkel fråga (att ställa) - men en fråga som förmodligen har ett allt annat än enkelt svar.
Men likafullt så är det just den frågan som intresserar just mig. Idén om tidigt återstrålat förvrängt lådljud genom membranet behöver vare sig vara en förklaring eller ens en väsentlighet ur någon annan aspekt.
Men, ett oändligt och FULLSTÄNDIGT låst krigande om rätt och fel är i mitt perspektiv enbart slöseri med resurser. Och det är tyvärr vad jag upplever att vissa av er ägnar er åt.
Om svaret på mitt ”varför” här ovan visar sig vara en förklaring om inbillning, artificiella förstärkningeffekter eller någon mer teknisk förklaring, saknar för min del helt betydelse.
Det enda viktiga är SVARET, oavsett vad svaret innehåller.
Hypotes 1:
Kan det vara så att din anläggning är bra på att återge även annan musik än klassisk, men i.o.m. att du inte uppskattar annat än klassisk musik på din anläggning så tycker du inte anläggningen är bra på att återge annat än klassisk musik. Inte för att anläggningen är dålig för att du inte tycker annan musik låter bra (oavsett anläggning).
Hypotes 2:
Ett alternativ är även att det som du tycker är illusoriskt egentligen inte stämmer speciellt väl med hur de klassiska inspelningarna egentligen skall låta heller, men det spelar mindre roll eftersom det är så du vill att det skall låta?
… eller något mindre kontroversiellt:
Det hela förhåller sig ungefär som vanligt. Din anläggning, så som den är installerad i ditt rum utgör en för dig bra kompromiss och är tillräckligt bra för att den musik du tycker om skall låta så som du vill ha den? Förmodligen står den sig bra även objektivt jämfört med det mesta i hifi-väg?