Ormoljeförsäljar svammel !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-28 18:01

Hej!

A*lltså dylika ting är ju känsliga! Faktiskt!.(se)dan kan det skrivas att:"men´n
vet vad´n hör o det behöver´n inte bevisa för ngn
" - hur många ggr somhelst,
det spelar ingen roll, A* köper det inte :wink:! B.l.a p.g.a att: 1) Varför
debattera detta överhuvudtaget? Varför?? 2) Hur kommer det sig då att div
Polemik & Co-"tricks" frekvent används samt att debatten lätt blir alltför
hetsk??? Detta är ju mkt vanligt när ngt för debattören viktigt debatteras men
mkt (minst sagt ;)) ovanligt förekommande när ngt oviktigt resoneras ikring!

Detta om detta.

Mvh A*

na-5

Inläggav na-5 » 2003-12-28 18:45

Magnus skrev:faller testet väl ut kan ni ju prova med "fattigmansshakiti" dvs ett cd-fodral inlindat i folie..........blir ju lite billigare då........

Att du inte testar det själv det kanske funkar Magnus! :wink:
Det bästa är att testa själv innan man uttalar sej negativt om saker.
Som sagt jag har ingen tanke att köpa dylika köper hellre skivor för dom pengarna men dom som köper och är beredd att betala för det
så är det upp till dem om dom tycker det är värt det.
m.v.h
PO

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-28 19:37

Poman skrev:Jag håller som sagt inte med om det vi testade att plocka bort dom och sätta ditt dom igen, det blev som jag skrev.

Jag tror ingen förnekar varken din upplevelse eller din ärliga redogörelse för den. Däremot är ju placeboeffekten mycket välkänd, så visst finns det fog för en försiktig skeptisism när inte ett test gjorts blint?

Det tror jag alla är överens om.

Att placebo-effekterna är mycket starka vet vi ju redan av massor av studier. Vilken försöksperson som helst utan vetenskaplig bakgrund kan svära på att effekterna är verkliga.

Att skillnad upplevs i ett icke blint test är alltså tämligen självklart när det finns något incitament för lyssnaren att leta efter felet.
(Inte nödvändigtvis alltid dock, och inte növändigtvis såsom personen har förväntat sig, det handlar ju inte om medveten suggession, utan om omedveten.)

Poman skrev:Jag upplevde det så sen får andra tycka vad dom vill sen är det bra att alla sidor får komma till tals. :wink:

Jag delar helt din inställning! Allas rättighet att dela med sig av sina erfarenheter är självklar.

Poman skrev:Du kanske skulle testa själv och andra så får ni bilda er uppfattning om den först.

Låt mig då berätta om mina erfarenheter, samt om andras av just dessa shaktistenar, och om mina slutsatser. Ni får dra era egna slutsatser själv.

Jag har kommit i kontakt med stenarna några gånger i den fysiska verkligheten, och dessutom av många rapporter om dem. Jag tänkte börja med rapporterna.

Rapporter:
Jag har fått en rapportering från en shaktitillskyndare, som hävdade att affekten av stenarna i ett fall inte var så speciellt märkbar - förrän han tog av locket på den apparat som skulle shaktifieras.

När locket var av så märkes det tydligt hur stor inverkan av stenen var, rapporterades.

Vad är det då för märkligt med detta? Jo, det "märkliga" (inte så märkligt för den som studerat placebo dock) är att det skildrar två saker - hur placeboeffekten agerar i kombination med förväntningarna, men också hur personen genom "omvänd placebo", blir fullständigt döv för effekter som är 1000-falt större än effenterna av stenen (därmed inte sagt att de behöver vara hörbara).

Vad menar jag nu med detta? Jo, låt oss först konstatera att Shaktistenarna ju inte är av sten, utan i sitt inre har lite elektriskt ledande, resonerande och förlustbehäftade saker, som därmed (precis som vad som helst med elektrisk ledningsförmåga, en gammal ölburk till exempel) i viss mån kan påverka elektomagetiska fält, lite grann.

En shaktisten påverkar ungefär i samma stoleksordning som lite aluminiumfolie för kanske 50 öre, som man knycklar ihop lite lagom och lägger på en apparat.

I praktiken betyder det minimal elektromagnetist fältpåverkan, eftersom utbredningen av objektet är så liten. Man kan jämföra med den akustiska inverkan från en tvättsvamp som man håller upp en halvmeter framför sig, för att man tycker att motorvägen stör när fönstret är öppet.

Tvättsvampen ger (pytteliten) påverkan (eventuellt hörbar), men inte i den dignitet som gör att man upphör att störas av den bullrande motorvägen. Det är helt orimligt att använda tvättsvampsmetoden. Ännu orimligare hade det förstås varit om den kostat tusentals kronor... Om man störs av bullret från motorvägen är att stänga det öppna fönstret en typiskt mycket effektivare strategi, kanske 25, eller 100 ggr mer. Är det ett hus med stenväggar och fönstret är ett tjockt trippelglasfönster med bra tätlister är skillnaden förstås ännu större.

En apparatlåda är något helt annat än en shaktisten - det är (liksom rummet med stängt fönstret i det akustiska fallet) en fantastiskt effektiv bot mot instrålning, en utestängningslåda. Om man exponerar en apparat utan lock för störfält så stora att man hör effekterna av dem såsom ljudförsämringar, och sedan sätter på locket kan man typiskt öka störfälten utanför lådan en faktor 200 ggr, utan att hörbara problem uppstår!

Att sätta lockets betydelse i proportion till shaktistenens, eller aluminiumfolieklumpen för 50 öre, blir lite komiskt, eftersom de två sistnämnda (som inte på långa vägar täcker öppningen, och som inte ens är elektriskt förbunda med lådan!) knappt gör någon nytta alls för apparaten där den står med sitt öppna lock. Stänger man locket gör den förstås ännu mindre nytta, men den intressanta frågan som uppkommer är:

Hur kommer det sig, att en person som rapporterar hörbarhet med shakti-stenar (osagt om det beror på fysikalisk påverkan eller placebo) inte har noterat att (den hypotetiskt störkänsliga) apparaten påverkats av att locket tagits av!?

Jag lämnar denna fråga öppen för spekulation, men avslutar med min egen hypotes (detta är förvisso ett känt verkligt fall, men jag har inte själv studerat alla detaljomständigheter runt det, jag har bara det som rapporterats att utgå ifrån, så detta är en spekulation (alltså en hypotes) inte en teori).

Hypotes:

Jag lutar åt, att det mest realistiska antagande man kan göra från tillgängliga data, är att personen upplever skillnad när shaktistenen placeras ovanför den lockbefriade lådan eftersom detta är en "logisk placeboeffekt". Det "känns" rimligt att stenen påverkar mera när inte locket finns emellan. Att ingen påverkan av lockborttagningen som sådan rapporteras, tyder på att personen INTE funderat på att detta kan påverka apparatens egenskaper.

Sammanfattningsvis är rapporten en strålande tydlig illustration av personens sätt att se på (och tro om) hur apparaterna fungerar. En bild som inte överensstämmer speciellt bra med verkligheten.

Jag påstår inte att inga hörbara förändringar uppstod, det kan jag ju inte veta något om, men jag frågar mig:

Varför märktes ingen hörbar inverkan från lockborttagningen? Okej, sådana effekter behöver inte vara stora, men de är fantastiskt stora om man jämför med vad en shaktisten åstedkommer.

Skulle jag gissa så tror jag att ingendera effkterna var hörbara "på riktigt"* i det aktuella fallet, men att personen förväntade sig hörbarhet i ena fallet - och hörde det.

Nu till praktiska erfarenheter:
Jag har träffat på shaktistenarna några gånger och har försökt bilda mig en egen uppfattning om deras hörbarhet. I de flesta fallen bara för min egen skull, men första gången jag kom i kontakt med dem (på en mässa i USA) så lyssnade jag bara mycket kort. Lyssningen var bedrövlig (allt lät illa) och jag hade inget hopp att höra några skillnader. I varje fall inga som var jämförbara med skillnaderna när snubbarna i rummet sprang omkring och stod på olika ställen hela tiden (inklusive framför ena högtalaren första gången de skulle demonstrera effekten, jag fick be dem att stå rimligt stilla).

Så jag vände på steken och lät förespråkarna tycka själv! (Och visa att de hörde de förändringar de sade uppstod, d v s blint.)

Det skall nämnas att de inte alls motsatte sig blindtest. De var ärligt övertygade om att hörbarheten var mycket stor och inte kunde missas i blindtest. Jag fick inte alls intrycket att fe försökte bedra någon, utan att de ärligt trodde på sina produkter.

Jag arrangerade i deras eget rum så att de inte kunde se om stenen låg på plats (där de lagt den för att visa effekten själv) eller inte. Sedan började vi lyssna. De fick själv välja musik, lyssningsvolym, var de skulle sitta (de valde att stå och lyssna) och huruvida alternativen skulle växlas snabbt eller långsamt och så vidare...

Deras gissningar var fullständigt slumpartade. I själva verket har jag för mig att de träffade de rätt tre gånger av sju (det var några år sedan så jag skall inte svära på detta). De flesta som inte är vetenskapligt skolade låter sig inte nedslås av sådana resultat, utan börjar istället förklara: "Det jag gick efter de tre gånger jag svarade rätt var att jag tydligt hörde..."! :wink:

Människan är lustig ibland...

Dessa herrar reagerad helt förnuftigt dock, och försökte inte på något sätt bortförklara resultatet, utan såg istället ut som frågetecken och undrade vad det kom sig att de inte kunde höra skillnade när de inte visste vad som spelades. Det var tydligt att de inte hade några förutfattade meningar om blindtester.

Trots resultatet (som enligt min erfarenhet kan upplevar mycket obehagligt för prestigtyngda personer) var de mycket vänliga och såg ärligt förvånade ut, och alls ingen "otrevlig situation" uppstod.

Jag antydde att resultatet kunde vara ett tecken på att effekterna hade med placebo att göra, och de sade att de skulle fundera på (och prata med någon om) vad resultatet kunde bero av och tyda på.

I själva verket pratade vi mycket mera, men dessa delar är väl de som är av intresse antar jag. Jag lämnade dem med deras, som jag uppfattade det, "Peter Belt"-lika meningslösheter.

Men, min slutsats av detta är att det är omöjligt av dessa enkla studier, att dra slutsatsen att inte Shakti KAN, under några omständigheter, påverka ljudupplevelsen fysiskt (alltså utöver placebo).

Men att det torde vara utom allt tvivel att placeboeffkterna är av sådan dignitet att det är meningslöst att tillgripna öppna lyssningar om man är nyfiken på de verkliga effekterna.

Jag skulle också vilja nämna att Shakti nog, om några hörbara (fysikaliskt orsakade) effekter finns i något fall, är ett utomordentligt rekorddåligt sätt att åstadkomma dem, om man tycker att ekonomisk verkningsgrad är av någon betydelse.

Inget tyder på att man inte kan åstadkomma bättre och verkningsfullare störundertryckning med metoder som kostar några öre, eller till och med är helt gratis. och varför välja lösningar som varken är bäst eller billigast?

Detta är min bedömning vill jag påminna om. Jag har redovisat vad jag grundar den på.

Den som tror något helt annat är givetvis i sin fulla rätt att göra det.

Den som vill övertyga mig för gärna försöka göra det också, men jag kan redan nu berätta att det kommer att krävas redovisning av några handfasta bevis om jag skall kunna övertygas. Att många tror vet jag ju redan, och förhoppningsvis har det framgått av min test varför jag inte övertygas av "vittnesmål" som är baserade på icke blinda lysnsingar. Att sådana är svårt drabbade av Placebo är ju välkänt (i hela vetenskapvärlden i varje fall).

Så, mina erfarenheter är sådana att jag inte kommer att ändra uppfattning för att någon berättar att de "tror något annat".

Poman skrev:...sen tror jag har man massa spärrar så kan man aldrig tar åt sej någonting med andra ord öppna sinnen så blir det lättare att bilda uppfattning.

Jag hoppas ingen definierar "öppna sinnen" som att tro på vad som helst som det inte finns något skäl att tro på. Om det är definitionen verkar "öppna sinnen" bara vara korkat.

Jag tror dock inte att det är det du menar Poman?

Om öppna sinnen betyder "prova innan man bildar sig en uppfattning", så är vi helt överens Poman! Jag är absolut en i grunden agnostisk person. Att påstår saker om sådant man inte provat är ju bara dumt, och helt meningslöst.

Att tro är dock självklart varje människas rättighet, även om jag för det mesta själv väljer att avstå ifrån att tro, och hellre är agnostisk (inte tro) tills jag undersökt, och tycker att jag vet.

Vh, Ing. Öhman

*= av fysikaliska orsaker orsakad menar jag då.
Senast redigerad av IngOehman 2003-12-29 10:50, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-28 20:16

Oj, vilket långt inlägg! En halv MoLT-bergare? :wink:

na-5

Inläggav na-5 » 2003-12-28 20:30

Hej IngOehman!

Du har förstått mej rätt det svårt att formulera mej ibland, det
var ett intressant inlägg du hade får instämma i det du skriver
därför tänkte jag göra om det igen vid något tillfälle.
Senast redigerad av na-5 2003-12-29 00:50, redigerad totalt 2 gånger.
m.v.h
PO

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-12-28 22:17

Att du inte testar det själv det kanske funkar Magnus!

Negativt :?: jag är helt allvarlig........ :twisted:

Om jag inte minns helt fel så har jesper och Johan L (på de här forumet) testat shakit i en dator och noterat att bilden blev något bättre....dom testade dock också med en folie inslaget cd-fodral och noterade samma förbättring....... 8O 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

na-5

Inläggav na-5 » 2003-12-28 22:31

Magnus skrev:

Om jag inte minns helt fel så har jesper och Johan L (på de här forumet) testat shakit i en dator och noterat att bilden blev något bättre....dom testade dock också med en folie inslaget cd-fodral och noterade samma förbättring....... 8O 8)

Okey sorry! :wink:
m.v.h
PO

Användarvisningsbild
Jesper
Redaktör

Inläggav Jesper » 2003-12-29 02:47

Magnus: Jag? Nej, jag är helt oskyldig. :D Johan L har dock berättat om ett test där en Shakti sten och cd-fodral hade samma verkan när det gäller att "vara ivägen" för störningar som en satellitmottagare tog upp från en dator. Med reservation för att jag minns fel på detaljerna. :roll: Johan kan säkert fylla i när han kommer tillbaks.

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2003-12-29 03:35

Hifi Religion ???????

Varje rättrogen muslim bör någon gång i livet företa pilgrimsfärd till Mecka i Saudiarabien, en viktig ritual är pilgrimernas vandring, sju varv motsols runt islams förnämsta helgedom Kaba.
Kaba är en fyrkantig byggnad som skyddas av ett broderat svart täcke, under vallfarterna är det draget åt sidan så att pilgrimerna kan kyssa ”den svarta stenen”, den heligaste av de två. Är det någon som vet om det är en Shakti sten ???
8O :?:

na-5

Inläggav na-5 » 2003-12-29 09:10

Membranerik skrev:Hifi Religion ???????

Varje rättrogen muslim bör någon gång i livet företa pilgrimsfärd till Mecka i Saudiarabien, en viktig ritual är pilgrimernas vandring, sju varv motsols runt islams förnämsta helgedom Kaba.
Kaba är en fyrkantig byggnad som skyddas av ett broderat svart täcke, under vallfarterna är det draget åt sidan så att pilgrimerna kan kyssa ”den svarta stenen”, den heligaste av de två. Är det någon som vet om det är en Shakti sten ???
8O :?:

Hej Membranerik!

Låt oss hålla bort religion från detta forum eller kränkade mott
någon av dem för du vet aldrig på detta forum vilka du stöter dej mott.
Vi är ett mångkulturellt samhälle så har respekt.
Senast redigerad av na-5 2003-12-29 23:47, redigerad totalt 1 gång.
m.v.h
PO

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-29 13:18

Magnus skrev:

Nej, så gick det inte till.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-29 13:29

Jesper skrev:Magnus: Jag? Nej, jag är helt oskyldig. :D Johan L har dock berättat om ett test där en Shakti sten och cd-fodral hade samma verkan när det gäller att "vara ivägen" för störningar som en satellitmottagare tog upp från en dator. Med reservation för att jag minns fel på detaljerna. :roll: Johan kan säkert fylla i när han kommer tillbaks.

Lite mer åt det rätta hållet vad vi testade. Jag ska dock betona att testerna inte syftade vara enligt Shaktis intentioner, dvs datorns prestanda borde ha ökat. Syftet med testet var endast att undersöka Shaktistenes avskärmande effekt.

Blindlyssningstest på avsedd användning av stenan gav inga signifikanta resultat. Inte i min välskärmade stereo åtminstone.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-08 23:55

Detta är mitt första inlägg på detta forum, som jag hittade mest av en slump.

Jag är en ljud och teknikintresserad kille, som gärna insuper ny teknik, nya rön, bara det finns någon vettig grund i det som hävdas. Antingen i vedertagna testresultat, då menar jag vetenskapligt korrekt genomförda, så att man sett till att slumpen eller människans "dumhet" inte kan påverka resultatet.

Detta gäller för allt från mirakeloljor till bilar, till fantasiprodukter till våra köra ljudanläggningar. Påstår man nåt tvärsäkert, så skall man kunna styrka det korrekt, det är det minsta man kan begära.

Därför var det oerhört skönt att läsa inlägget av IngOehman och se att det ännu finns folk med sunt förnuft kunnskap och båda fötterna på jorden i dessa frågor om div mirakelgrunkor inom ljud/HiFi-branschen.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-09 00:13

En till att tampas med, pust.... :wink:

Välkommen förresten :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-09 00:24

Rydberg: Gillar du sådant som inte går att verifiera med mer rationella metoder? Hur mycket faller inte av din utbildning då? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-09 00:29

Dr. Tinnitus,

är du tillbaka? :D

Eller är du en annan Dr. Tinnitus än den som figurerat på andra forum för länge sen?

T

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-09 00:39

På detta forum har han då inte figurerat tidigare

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-09 00:43

Naqref skrev:Rydberg: Gillar du sådant som inte går att verifiera med mer rationella metoder? Hur mycket faller inte av din utbildning då? :wink:
Nu är det fritid, då tar jag mig friheten att simma i slags mittenfåra med lika stora delar objektivitet och subjektivitet. Jobb är nått annat :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-09 00:43

Alexi skrev:På detta forum har han då inte figurerat tidigare

Precis! Och även gamla människor bedömmer vi på nya grunder här! :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-09 00:44

Rydberg: Du är en till synes en sund människa som kan skilja på fritid och arbete. :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-01-09 00:50

r:
Nu är det fritid, då tar jag mig friheten att simma i slags mittenfåra med lika stora delar objektivitet och subjektivitet. Jobb är nått annat

eller:
det borde vara (och är!) tillåtet att släppa bottenkänning!
Dimitri

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-09 00:54

Thomas_A

"Eller är du en annan Dr. Tinnitus än den som figurerat på andra forum för länge sen? ""

Var har du då sett samma nickname tidigare??

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-09 00:56

Dr. Tinnitus,

minns ej om det var Hifimagasinet eller i början av hififorum.nu, som samma nick fanns men försvann spårlöst.

T

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-09 01:50

Ja han är en skicklig man Herr Jorma. Det kan vi inte ta ifrån honom. Varför skulle han annars få så bra betyg på hans kablar??

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-09 02:23

Thomas_A

Jag erkänner mig skyldig på alla åtalspunkter.....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-09 02:26

Jorma ?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-09 03:17

Dr. Tinnitus

välkommen! :D

T

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-09 15:05

Ja JOrma. Han har ju fått bra betyg i High fidelity.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-09 19:28

Att få bra betyg i High Fidelity räknar inte jag som meriterande när det gäller välljud.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-10 00:53

Varför inte? Sak samma om Jorma hade fått fina betyg i Stereophile. Där finns säkert också folk som hade sagt samma sak som du gjorde nu mot High fidelity.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi