Rumshjälp?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
thiel

Rumshjälp?

Inläggav thiel » 2006-03-29 18:28

Hur mycket hjälp från man från rummet om man placerar en lågfrekvensspelande högtalare i ett hörn? 3dB per närliggande yta? alltså 9dB som mest?
Från vilken frekvens upp till vilken frekvens har man hjälpen från rummet att tillgå?

:D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-29 21:35

Bild

Som mest 18 dB vid låga frekvenser i hörn jämfört med frirymd, alltså.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-03-30 10:45

Lambda är väl våglängd, men vad är d ?

- B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-30 10:50

d=distans i meter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-30 10:50

d=distans i meter

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-03-30 11:36

Så om en högtalare rullar av med 18dB vid 20Hz kommer den att uppfattas som att den har en jämn frekvens vid 20Hz om den placeras i ett hörn? :)

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-03-30 19:13

Ingen som håller med eller gör motstånd :?: 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-30 19:16

thiel skrev:Så om en högtalare rullar av med 18dB vid 20Hz kommer den att uppfattas som att den har en jämn frekvens vid 20Hz om den placeras i ett hörn? :)

då kommer vi väl också in på hur hörseln uppfattar lägre frekvenser som svagare

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-30 21:21

Svante skrev:Bild

Som mest 18 dB vid låga frekvenser i hörn jämfört med frirymd, alltså.

Detta är väl sant just för fri rymd? I ett rum blir det nog mindre ökning. Jag är inte säker på hur man ska räkna, men jag tror mer på att räkna på effekt än ljudtryck. Är det inte dubbelt så mycket tryckökning som intensitetsökning?

Jag skulle gärna vilja förstå detta jag med. :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-30 21:31

Alltså, ska jag förtydliga då vad bilden visar; den visar tonkurveförändringen, medelvärdesbildad över alla riktningar, om man börjar med en punktkälla i fri rymd, och sedan sätter dit 1, 2 resp tre plan i rät vinkel på avståndet d från källan. Man kan se att jämfört med frirymd ger placering i hörn 18 dB nivåökning jämfört med fri rymd. Vid höga frekvenser blir nivålyftet 9 dB, och däremellan blir det tom svagare vid någon frekvens. Ytterligare en observation; placering i hörn gör basen 9 dB starkare än diskanten om tonkurvan i fri rymd är rak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-30 21:37

Keba skrev:Jag är inte säker på hur man ska räkna, men jag tror mer på att räkna på effekt än ljudtryck. Är det inte dubbelt så mycket tryckökning som intensitetsökning?

Nja, hur menar du då, dubbelt så mycket? Ökar intensitetsnivån med 6 dB så ökar trycknivån också med 6 dB. Fast för att åstadkomma 6 dB nivåökning krävs 4 ggr intensiteten men bara 2 ggr trycket.

I exemplet spelar det faktiskt ingen roll om man räknar på tryck eller intensitet (när man uttrycker den som nivå, i dB). Det är ju integrerat över alla riktningar sett i fjärrfältet och då är tryck- och intensitetsnivåerna lika.

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-30 21:40

Svante skrev:Alltså, ska jag förtydliga då vad bilden visar; den visar tonkurveförändringen, medelvärdesbildad över alla riktningar, om man börjar med en punktkälla i fri rymd, och sedan sätter dit 1, 2 resp tre plan i rät vinkel på avståndet d från källan. Man kan se att jämfört med frirymd ger placering i hörn 18 dB nivåökning jämfört med fri rymd. Vid höga frekvenser blir nivålyftet 9 dB, och däremellan blir det tom svagare vid någon frekvens. Ytterligare en observation; placering i hörn gör basen 9 dB starkare än diskanten om tonkurvan i fri rymd är rak.

:oops: Nu ser jag ju. Man ska titta ordentligt innan man skriver.

Naturligtvis blir det så, 9dB för höga frekvenser. Och det är väl för att man skärmat av rymden och bara strålar i en del av den?

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-30 21:50

Svante skrev:
Keba skrev:Jag är inte säker på hur man ska räkna, men jag tror mer på att räkna på effekt än ljudtryck. Är det inte dubbelt så mycket tryckökning som intensitetsökning?

Nja, hur menar du då, dubbelt så mycket? Ökar intensitetsnivån med 6 dB så ökar trycknivån också med 6 dB. Fast för att åstadkomma 6 dB nivåökning krävs 4 ggr intensiteten men bara 2 ggr trycket.

I exemplet spelar det faktiskt ingen roll om man räknar på tryck eller intensitet (när man uttrycker den som nivå, i dB). Det är ju integrerat över alla riktningar sett i fjärrfältet och då är tryck- och intensitetsnivåerna lika.

Nu är jag lite förvirrad. Jag jämför med bilden i ett gammalt ELAK-kompendium. Är det fel på bilden i gamla kompendier? Där är det 18dB skillnad mellan höga och låga frekvenser. Och olika skalor för effekt och intensitet :? 8O :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-30 22:49

Keba skrev:
Svante skrev:

Nu är jag lite förvirrad. Jag jämför med bilden i ett gammalt ELAK-kompendium. Är det fel på bilden i gamla kompendier? Där är det 18dB skillnad mellan höga och låga frekvenser. Och olika skalor för effekt och intensitet :? 8O :?

Yup... Det tog ett tag att övertyga Johan om att den bilden var knasig. :lol:

Men det är en skillnad mellan effekt och intensitet, och den andra bilden på samma sida ser nu ut så här:

Bild

Anledningen att de är olika är att ju fler ytor man lägger till desto mindre del av rymden bestrålas. Med fler ytor blir alltså effekten mindre, för en given intensitet (som ju mäts i W/m²).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-30 22:54

För den som undrar hur bilden såg ut förut så var det så här (bilden är alltså felaktig!)

Bild

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-31 20:40

Tack för förklaringarna Svante, de där felaktiga figurerna har vållat mig en hel del huvudbry..

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-04-01 10:52

Så 3 ytor förstärker 18dB i dom lägsta frekvenserna men örat uppfattar det inte så :?:
Finns det ingen mätning på hur örat uppfattar dom lägsta frekvenserna? :?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-01 11:22

thiel skrev:Så 3 ytor förstärker 18dB i dom lägsta frekvenserna men örat uppfattar det inte så :?:

jo nånstans finns det....prova söka lite, jag orkar inte :) fast frågan är ju om man ska ha med hur örat uppfattar saker å ting...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-01 13:31

thiel skrev:Så 3 ytor förstärker 18dB i dom lägsta frekvenserna men örat uppfattar det inte så :?:

Nja, detta är ren fysik och har inget med perception att göra. Om du först tar en bashögtalare och hissar upp den i en flaggstång, med en mikrofon på en meters avstånd och mäter nivån och sedan bygger upp två stora väggar på marken (tillsammans blir det ju tre plan) och ställer högtalaren i hörnet som bildas så kommer mikrofonen att mäta 18 dB starkare ljud på samma avstånd.

Vad menar du med att "örat inte uppfattar det så"?

thiel skrev:

Jodå, fletcher-munson-kurvorna visar det, men det har ingenting med figurerna jag visade att göra. Örats känslighet kan du tex se här:
http://www.sengpielaudio.com/Fletcher-MunsonIsNotRobinson-Dadson.pdf

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-04-01 13:54

Okej men då fattar jag lite bättre :oops:

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-04 23:25

Så en bashögtalare som visar rakt från t.ex. 100 ner till 25Hz, mitt på ett golv, får stigande kurva neråt när den placeras intill en vägg/ett hörn?

Vet inte om jag kanske bara inte läst tråden tillräckligt noga, men hur långt upp i registret hjälper väggarna till, någolunda jämnt?
Tub - nu på burk

Återgå till Teknikforum