Från vilken frekvens upp till vilken frekvens har man hjälpen från rummet att tillgå?
Moderator: Redaktörer
thiel skrev:Så om en högtalare rullar av med 18dB vid 20Hz kommer den att uppfattas som att den har en jämn frekvens vid 20Hz om den placeras i ett hörn?
Svante skrev:
Som mest 18 dB vid låga frekvenser i hörn jämfört med frirymd, alltså.
Keba skrev:Jag är inte säker på hur man ska räkna, men jag tror mer på att räkna på effekt än ljudtryck. Är det inte dubbelt så mycket tryckökning som intensitetsökning?
Svante skrev:Alltså, ska jag förtydliga då vad bilden visar; den visar tonkurveförändringen, medelvärdesbildad över alla riktningar, om man börjar med en punktkälla i fri rymd, och sedan sätter dit 1, 2 resp tre plan i rät vinkel på avståndet d från källan. Man kan se att jämfört med frirymd ger placering i hörn 18 dB nivåökning jämfört med fri rymd. Vid höga frekvenser blir nivålyftet 9 dB, och däremellan blir det tom svagare vid någon frekvens. Ytterligare en observation; placering i hörn gör basen 9 dB starkare än diskanten om tonkurvan i fri rymd är rak.
Svante skrev:Keba skrev:Jag är inte säker på hur man ska räkna, men jag tror mer på att räkna på effekt än ljudtryck. Är det inte dubbelt så mycket tryckökning som intensitetsökning?
Nja, hur menar du då, dubbelt så mycket? Ökar intensitetsnivån med 6 dB så ökar trycknivån också med 6 dB. Fast för att åstadkomma 6 dB nivåökning krävs 4 ggr intensiteten men bara 2 ggr trycket.
I exemplet spelar det faktiskt ingen roll om man räknar på tryck eller intensitet (när man uttrycker den som nivå, i dB). Det är ju integrerat över alla riktningar sett i fjärrfältet och då är tryck- och intensitetsnivåerna lika.
Keba skrev:Svante skrev:Keba skrev:Jag är inte säker på hur man ska räkna, men jag tror mer på att räkna på effekt än ljudtryck. Är det inte dubbelt så mycket tryckökning som intensitetsökning?
Nja, hur menar du då, dubbelt så mycket? Ökar intensitetsnivån med 6 dB så ökar trycknivån också med 6 dB. Fast för att åstadkomma 6 dB nivåökning krävs 4 ggr intensiteten men bara 2 ggr trycket.
I exemplet spelar det faktiskt ingen roll om man räknar på tryck eller intensitet (när man uttrycker den som nivå, i dB). Det är ju integrerat över alla riktningar sett i fjärrfältet och då är tryck- och intensitetsnivåerna lika.
Nu är jag lite förvirrad. Jag jämför med bilden i ett gammalt ELAK-kompendium. Är det fel på bilden i gamla kompendier? Där är det 18dB skillnad mellan höga och låga frekvenser. Och olika skalor för effekt och intensitet![]()
![]()
thiel skrev:Så 3 ytor förstärker 18dB i dom lägsta frekvenserna men örat uppfattar det inte så![]()
Finns det ingen mätning på hur örat uppfattar dom lägsta frekvenserna?
thiel skrev:Så 3 ytor förstärker 18dB i dom lägsta frekvenserna men örat uppfattar det inte så
thiel skrev:
Finns det ingen mätning på hur örat uppfattar dom lägsta frekvenserna?
Användare som besöker denna kategori: gonkius, Google [Bot] och 17 gäster