Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:I dessa tider med DSP är det möjligen lite mindre intressant än för 20 år sedan.
RogerGustavsson skrev:Skissen över komponentplaceringen hittad!
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... olom10.jpg
RogerGustavsson skrev:Jag tror det vore en fördel om dipfiltret vid 10 kHz kunde göras omkopplingsbart till 3.5 kHz. Jag skulle också göra lite "rejälare" spänningsreglering, ungefär som för LTS-RIAA där elektrolyterna har större värden. Kanske mera praktiskt att ha allt på ett kretskort? Kolla också vilka kondensatorer som ska användas, inte alltför hög tolerans. När det gäller låda så finns det mängder på t.ex. https://www.audiophonics.fr/en/diy-encl ... -6336.html Omkopplarna får gärna ha guldpläterade kontaktytor och det räcker med utförande för klenspänning.
jansch skrev:- Använd den uppdaterade opamp:en TL074H om du inte byter till någon kompatibel.
- Komplettera med högvärdig keramisk kondensator över +Vcc/-Vcc (gärna pålödd direkt på benen). Framförallt om du kör separat nätkort. Att ha stora tantaler direkt över opamparna är nog overkill.
- Du kan också gå ner i matningsspänning, man vinner bara onödig värme och en aning mer brus att ha tillgång till ett sving på över +/- 12volt p/p när behovet är sådär max 2-3volt p/p.
Varför använder du tantal i nätdelen när du har kompletterat med polyester?
Väljer du tantal bör du ha högre marignal än någon volt, gärna mer än 20%. Trafon har säkert över 25volt peak vid "tomgång" och dessutom kan primärspänningen/nätspänningen variera +/-10%.
Eri skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tror det vore en fördel om dipfiltret vid 10 kHz kunde göras omkopplingsbart till 3.5 kHz. Jag skulle också göra lite "rejälare" spänningsreglering, ungefär som för LTS-RIAA där elektrolyterna har större värden. Kanske mera praktiskt att ha allt på ett kretskort? Kolla också vilka kondensatorer som ska användas, inte alltför hög tolerans. När det gäller låda så finns det mängder på t.ex. https://www.audiophonics.fr/en/diy-encl ... -6336.html Omkopplarna får gärna ha guldpläterade kontaktytor och det räcker med utförande för klenspänning.
Jag tänkte nog bara ha en frekvens för diskantfiltret, den som jag tror IÖ rekommenderade nämligen 3,5 kHz. Lite större värden på elektrolyterna skadar nog inte. Men jag tvivlar på att så mycket som i LTS-RIAA är nödvändigt. Att ha allt på samma kort är nog att föredra. Men allt skall få plats i en låda som inte är större än den jag länkade till. Jag gör nog ett nytt kort och satsar på ytmonterade komponenter i stället.
Michael skrev:Ta strömmen efter C13/14. Regulatorerna blir nog lite ljumna. Mer luft till kondingarna är nog att föredra. Ska du verkligen ha de små (100mA). Ser inga kondingar på matningen vid op'na.
//Michael
Eri skrev:Michael skrev:Ta strömmen efter C13/14. Regulatorerna blir nog lite ljumna. Mer luft till kondingarna är nog att föredra. Ska du verkligen ha de små (100mA). Ser inga kondingar på matningen vid op'na.
//Michael
Spelar det verkligen någon roll om jag ansluter banan före eller efter C13/C14, Men det är ju lätt att ändra. Spänningsregulatorerna är ju de som används i originalet. Vad är det som drar så mycket ström att jag skulle behöva större? Tl074 drar ju bara 5,6 mA. Vad menar du med mer luft till kondingarna? Kondingarna till matningen av kretsarna finns inte med på kortet. Dessa monterar jag på kortets undersida i direkt anslutning till kretsarna. Har du några synpunkter på storleken på kondingarna i strömförsörjningen vilket har kommenterats tidigare. ( Ansetts vara i minsta laget ) Strömförsörjningen är ju IÖ:s original.
danfra skrev:Hade varit fint med OPA2134. En annan layout men inte så mycket extra arbete ändå tänker jag.
Eri skrev:Du har den ursprungliga disk. korr. vid 10 kHz. Tycker du den fungerar bra? Det vekar ju enligt mitt citerade inlägg längst upp som att IÖ och någon annan föredrog att lägga den vid ca 3,5 kHz i stället. Jag tycker själv det verkar rimligare. Borde kanske införa en möjlighet att växla mellan båda.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Harryup, PerStromgren och 31 gäster