Prisvärd streamer för Apple Lossless och Spotify Hifi?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Diavolo

Prisvärd streamer för Apple Lossless och Spotify Hifi?

Inläggav Diavolo » 2021-08-18 12:00

Halloj!

Har precis lyssnat på Apple Lossless och inser vilket skräp man lyssnat på under alla dessa år sedan jag började komprimera CD'na (i 384kbps MP3 2002-2008) och sedan lyssnade på Spotify. Än bättre/roligare blev det att lyssna på Dolby Atmos-material.

Så nu blir frågan, hur uppgradera systemet? Kör idag en Nuprime STA-9 och en DAC-9 balanserat med en väldigt simpel streamer för Spotify Connect.

Bluesound Node N130 och Cambridge CXN v2 är de jag snabbt kollat på (bägge stödjer AirPlay 2 och Spotify Connect), men samtidigt undrar jag, ska det verkligen behöva vara så dyrt (5500 resp 11500 som billigast)? Om en streamer kan ta emot strömmen och skicka in den i DAC'en jag redan har... Visst, Bluesounden och Cambridgens inbyggda DAC är kanske bättre än min (vet ej), men...

Samtidigt, jag har en gammal MacBook Pro (2009) liggandes och skräpar som jag kanske skulle kunna använda? USB-A (laptopen) till USB-B (DAC'en) antar jag att jag behöver köra isf?

Vad råder expertisen här? Något förslag på en prisvärd välljudande lösning för dess bägge streamingtjänster?
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
peterh

Re: Prisvärd streamer för Apple Lossless och Spotify Hifi?

Inläggav peterh » 2021-08-18 13:15

Diavolo skrev:Halloj!

Har precis lyssnat på Apple Lossless och inser vilket skräp man lyssnat på under alla dessa år sedan jag började komprimera CD'na (i 384kbps MP3 2002-2008) och sedan lyssnade på Spotify. Än bättre/roligare blev det att lyssna på Dolby Atmos-material.

Så nu blir frågan, hur uppgradera systemet? Kör idag en Nuprime STA-9 och en DAC-9 balanserat med en väldigt simpel streamer för Spotify Connect.

Bluesound Node N130 och Cambridge CXN v2 är de jag snabbt kollat på (bägge stödjer AirPlay 2 och Spotify Connect), men samtidigt undrar jag, ska det verkligen behöva vara så dyrt (5500 resp 11500 som billigast)? Om en streamer kan ta emot strömmen och skicka in den i DAC'en jag redan har... Visst, Bluesounden och Cambridgens inbyggda DAC är kanske bättre än min (vet ej), men...

Samtidigt, jag har en gammal MacBook Pro (2009) liggandes och skräpar som jag kanske skulle kunna använda? USB-A (laptopen) till USB-B (DAC'en) antar jag att jag behöver köra isf?

Vad råder expertisen här? Något förslag på en prisvärd välljudande lösning för dess bägge streamingtjänster?

En laptop är inte optimal för att alltid vara igång. Köp hellre en gammal mac mini , den behöver varken skärm eller tangentbord i drift och kan enkelt packas in i stereohyllan.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2021-08-18 14:44

Macbooken kan ha locket stängt och har då inte skärmen på, men är ändå på, så det blir som en Mac mini och kan ligga i skåpet. Så kan jag fjärrstyrt den från en annan maskin om det skulle behövas

Så du menar att det är vägen att gå? Att köra dator som streamer eftersom ändå Airplay 2 är implementerat i macOS?
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-08-18 14:49

Diavolo skrev:Macbooken kan ha locket stängt och har då inte skärmen på, men är ändå på, så det blir som en Mac mini och kan ligga i skåpet. Så kan jag fjärrstyrt den från en annan maskin om det skulle behövas

Så du menar att det är vägen att gå? Att köra dator som streamer eftersom ändå Airplay 2 är implementerat i macOS?

Att köra med en dator som streamer är formodligen det mest universella. Men jag vidhåller att en mac mini är mycket bättre att bygga detta på, en laptop har värmeproblem, en laptop har ett batteri som kan strula. Använd en spade att gräva med och låt skeden stanna i kökslådan.
DU kan sälja din laptop och köpa en mac mini !

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2021-08-18 15:00

Vill man få ypperligt ljud till lågt pris så kan jag inte annat än rekommendera en Raspberry Pi med valfri musik-distro och ett tilläggskort (exempelvis HifiBerry) för digitalt ut till din DAC. Jag har inte helt koll på vilken version av AirPlay man kan få till men gällande Spotify så är det bra att RPi där räknas som en dator och därmed kan få ut högsta bitrate även när man kör Spotify Connect vilket inte alla streamers klarar.
Man kan tycka att RPi är tråkig och meckig kanske men när man väl fått ihop allt så behöver man inte bry sig för det funkar bra. Kommer det nya format/standarder osv framöver så går det att uppdatera vilket inte är fallet med många vanliga konsumentprodukter. Priset för allt man behöver borde hamna runt 2000 beroende på vad man väljer. Kul att ha fixat allt själv också om man är sån. :D
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-08-18 16:12

Din 2009:a kommer tyvärr inte att fungera. Du behöver 2013 eller nyare. Mina 2012:or kan inte streama lossless, men det löser jag lätt med hjälp av en halvgammal iPhone SE. Å andra sidan brukar jag köpa först o kolla om jag kan streama sen. Att ha en bärbar MacBook Pro som musikdator, igång dygnet runt kanske inte fungerar hur länge som helst, men de senaste fem åren har det gått bra hos mig. En Mini är inte så dum men du behöver skärm ibland. Tänker mig ibland att byta min MBP mot en Mini o sedan styra den via min arbets MBP med skärmdelning (jag styr musik MBP´n med jobb MBP´n för att slippa tillryggalägga den dryga metern mellan mig och lyssningsfåtöljen o det fungerar fint :) )
Sitter nöjd :)

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2021-08-18 16:31

Vad gäller pajen vs strömmande enheter, så klarar så klart en streamer högsta bitrate om den är gjord för HiFi/lossless.
Min MacBook Pro Mid-2009, vad är problemet med pre-2013-datorerna? Jag kör macOS 11 (tror jag) på den. Bytte till SSD och uppgraderade till en hackad macOS.

Men streamers då? Bluesound N130, Cambridge CXN, Audiolab 6000, annat...?
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-08-18 16:37

Diavolo skrev:Vad gäller pajen vs strömmande enheter, så klarar så klart en streamer högsta bitrate om den är gjord för HiFi/lossless.
Min MacBook Pro Mid-2009, vad är problemet med pre-2013-datorerna? Jag kör macOS 11 (tror jag) på den. Bytte till SSD och uppgraderade till en hackad macOS.

Men streamers då? Bluesound N130, Cambridge CXN, Audiolab 6000, annat...?

Okej, om du lyckats få in BigSur i den så ska det nog fungera. Jag har hört rykten om att det går, men inte försökt med mina. Än.

Tell

Inläggav Tell » 2021-08-18 18:52

peterh skrev:
Diavolo skrev:Macbooken kan ha locket stängt och har då inte skärmen på, men är ändå på, så det blir som en Mac mini och kan ligga i skåpet. Så kan jag fjärrstyrt den från en annan maskin om det skulle behövas

Att köra med en dator som streamer är formodligen det mest universella. Men jag vidhåller att en mac mini är mycket bättre att bygga detta på, en laptop har värmeproblem, en laptop har ett batteri som kan strula. Använd en spade att gräva med och låt skeden stanna i kökslådan.

En Mac Mini måste du ju ha en separat skärm till vilket blir extremt klumpigt att antingen ha framme men så gott som alsrig använda, alternativt ställa undan den men vara tvungen att rota fram när man väl behöver göra nåt med datorn. Laptoppens inbyggda skärm går enkelt att stänga ner o ändå ha lätt tillgänglig om man behöver det. Klart dom kan bli varma, men nå problem är det inte, o har man ström konstant i kopplad så är inte batteriet nå problem heller. Så jag skulle säga att en laptop är optimal som streamer och spade.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-08-18 18:55

Tell skrev:
peterh skrev:

En Mac Mini måste du ju ha en separat skärm till vilket blir extremt klumpigt att antingen ha framme men så gott som alsrig använda, alternativt ställa undan den men vara tvungen att rota fram när man väl behöver göra nåt med datorn. Laptoppens inbyggda skärm går enkelt att stänga ner o ändå ha lätt tillgänglig om man behöver det. Klart dom kan bli varma, men nå problem är det inte, o har man ström konstant i kopplad så är inte batteriet nå problem heller. Så jag skulle säga att en laptop är optimal som streamer och spade.

Har du installerat och aktiverat skärmdelning ( eller vlc ) så behövs ingen skärm. Så har jag kört i 10 år.

Men har man mac mini i närheten av en TV så är det bara en kabel som behövs.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-08-18 19:18

hifikg skrev:Mina 2012:or kan inte streama lossless, men […]

Morello hälsar och undrar om det svenska språket saknas på
äppelprodukter? Jag tror att han avser det där med att strömma
förlustfritt
. Men du retas säkert bara! 8)

För övrigt vill jag starkt ifrågasätta de ibland överdrivna skillnaderna
mellan förlustfritt (CD/flac) och Spotify i den högsta, ehuru förlust-
behäftade kvalitutten. Är det litet psykologi med i spelet månne?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell

Inläggav Tell » 2021-08-18 19:25

peterh skrev:Har du installerat och aktiverat skärmdelning ( eller vlc ) så behövs ingen skärm. Så har jag kört i 10 år.

Ja nä klart det funkar, men om man ska starta om den så kaan det bli bökigt, men generellt sett så funkar det säkert bra, precis som en laptop generellt sett också funkar bra.

E skrev:För övrigt vill jag starkt ifrågasätta de ibland överdrivna skillnaderna
mellan förlustfritt (CD/flac) och Spotify i den högsta, ehuru förlust-
behäftade kvalitutten. Är det litet psykologi med i spelet månne?

Mvh E*

100% psykologi ja, precis som alltid.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-08-18 22:01

Tell skrev:
peterh skrev:Har du installerat och aktiverat skärmdelning ( eller vlc ) så behövs ingen skärm. Så har jag kört i 10 år.

Ja nä klart det funkar, men om man ska starta om den så kaan det bli bökigt, men generellt sett så funkar det säkert bra, precis som en laptop generellt sett också funkar bra. [...]

Jag har också kört så under en längre tid, med de datorer som "orkar" agera vnc-server. (Det "fungerar" även med 68k-Macar, om man inte har alltför bråttom... ;-) ). Det är egentligen inga problem med omstarter; om "fjärrdatorn" är igång, är det bara att starta om den "som vanligt", fast via vnc. Vid kallstart får man visserligen masa sig iväg och trycka på "fjärrdatorns" startknapp, men sedan behöver man (på Mac) bara trycka Cmd-K för att få upp en blädderlista med de datorer som är aktiva och åtkomliga. (Vänta en stund tills fjärrdatorn säkert har hunnit till inloggningsskärmen). När man har hittat lämpligt offer, får man så logga in till vnc-uppkopplingen (!), och när den är klar kan man logga in till fjärrdatorn.
Bilagor
Skärmavbild 2021-08-18 kl. 21.37.25.png
Skärmavbild 2021-08-18 kl. 21.37.25.png (26.88 KiB) Visad 6477 gånger
Skärmavbild 2021-08-18 kl. 21.38.16.png
Skärmavbild 2021-08-18 kl. 21.38.16.png (30.73 KiB) Visad 6477 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-08-19 13:27

Skulle ändå varna för att köra äldre bärbara som streamers som står på hela tiden. Det bästa i så fall är att ta ur batteriet om det går att starta den utan batteri. Är en helt ofarlig uppställning över tiden och jag vet att det är så.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-08-19 14:17

Harryup skrev:Skulle ändå varna för att köra äldre bärbara som streamers som står på hela tiden. Det bästa i så fall är att ta ur batteriet om det går att starta den utan batteri. Är en helt ofarlig uppställning över tiden och jag vet att det är så.

Det stämmer. Det är inte alltid så, att nätaggregatet/laddningsautomatiken "orkar" starta en diskdrive. Det har jag botat vid ett par tillfällen genom att löda in ett par någorlunda maffiga ( 2 x 47.000 uF ) kondensatorer i batteriets ställe. Kondingarna behöver ju inte tåla högre spänning än 10V eller så.
Senast redigerad av MacBruce 2021-08-19 15:20, redigerad totalt 1 gång.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-08-19 15:13

Vad tror ni om denna kombo?

Dator (min gamla är utjtänt): https://www.komplett.se/product/1152519 ... al-details
Kopplas trådat till routern.

Streamer som kopplas till min DAC: https://www.hifiklubben.se/argon-audio- ... DkQAvD_BwE

Sen koppla ihop via Wifi, dator och streamer och så kan jag köra min flacfiler från dator till Dacen styra via telefon eller medföljande fjärrkontroll. Borde väl funka?

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2021-08-19 21:11

Trodde du var HiFi och inte lofi? ;)

Har nu testat m en MacBook 12” med Big Sur 11.2 kopplad m USB-C till USB-B in på DAC-9 från Nuprime. Blev lite ledsen i ögat när jag läste på nåt forum att Apple Music skickar det den förhandlat med DAC’en, så m 24/96 är grundmaterial och DAC’en innan kommit överens om 16/44 med Mac/Apple Music, så är det det den får. Trist. För det funkar rätt på iOS och AppleTV. Går alltså koppla en gammal iPhone 7 till DAC’en och det levereras och tas emot i ursprungsformatet.

I mitt fall så ställde Nuprimes DAC-9 in sig på 16/44, så Aurora ”Secret garden” blev nersamplad från 24/96. Inte optimalt. Men vad skönt ljudet blev ändå jämfört med när jag ställde in Apple Music att leverera komprimerat. Så öppet och välkomnande så det kändes som hon och kören stod där inne i trädgården.

Så fn är alltså inte en MacBook ett alternativ ur den aspekten. Så då ursprungsfrågan, vilken är då en lämplig streamer för okomprimerat från i dagsläget, Apple Music? De (Apple med nuvarande implementationer) kan leverera upp till 48/192 tror jag.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-08-19 22:56

Om du har Big Sur och senaste versionen av Musik så kan du streama högupplöst. Det finns en inställning i Musik som fixar det. Den inställningen har inte jag som inte har Big Sur, så jag kan inte dumpa en sån bild, men det kan säkert någon annan. Sen vet jag inte om din 09:a ställer till det på annat sätt, den ska ju "egentligen" inte klara Big Sur så något fuffens har du väl gjort ;)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-08-19 23:30

Menar du "streama i high definition"?

Mvh E*

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2021-08-19 23:44

hifikg, jag körde med en annan gammal burk, en MacBook 12" mid 2015, som kör Big Sur. Alltså inte min '09 som jag inte får tillbaka förrän i helgen. Orkade inte vänta ;)

Jodå, jag känner till inställningarna i Musik för högupplöst musik, det är därför jag kunnat se vilken upplösning/sampling som Musik levererar och sedan har jag jämfört med vad DAC'en visar.

Äh, jag köper väl en Bluesound N130 då. Vill ha Cambridgen för den är snygg, men kommer ju ändå gömma streamern m allt annat. Nuprime har en ny streamer, Stream-9 men njae, känns som de inte kunnat bestämma sig för lösning. Cambridge däremot verkar ha en bra lösning som är framtidssäker som mjukvarauppdateringarna.

Nu när jag lyssnat på högupplöst (nåja... mestadels är ju egentligen bara CD-kvalitet, men några 24/96 finns där ju också) vill jag inte köra annat. Har inte spelat en CD sedan 2004 när jag köpte in tre Squeezebox'ar. Sedan har det bara strömmat på. Skönt att slippa det vassa i diskanten med mer högupplöst musik.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Tell

Inläggav Tell » 2021-08-19 23:50

Diavolo skrev: Skönt att slippa det vassa i diskanten med mer högupplöst musik.

På vilket sätt blir det mindre vasst i diskanten med högre bandbredd? Om något blir det mer vasst eftersom lågpassfiltret potentiellt klipper bort mindre av diskanten (men i dom frekvenserna du ändå inte kan höra)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-08-19 23:54

Diavolo skrev:hifikg, jag körde med en annan gammal burk, en MacBook 12" mid 2015, som kör Big Sur. Alltså inte min '09 som jag inte får tillbaka förrän i helgen. Orkade inte vänta ;)

Jodå, jag känner till inställningarna i Musik för högupplöst musik, det är därför jag kunnat se vilken upplösning/sampling som Musik levererar och sedan har jag jämfört med vad DAC'en visar.

Äh, jag köper väl en Bluesound N130 då. Vill ha Cambridgen för den är snygg, men kommer ju ändå gömma streamern m allt annat. Nuprime har en ny streamer, Stream-9 men njae, känns som de inte kunnat bestämma sig för lösning. Cambridge däremot verkar ha en bra lösning som är framtidssäker som mjukvarauppdateringarna.

Nu när jag lyssnat på högupplöst (nåja... mestadels är ju egentligen bara CD-kvalitet, men några 24/96 finns där ju också) vill jag inte köra annat. Har inte spelat en CD sedan 2004 när jag köpte in tre Squeezebox'ar. Sedan har det bara strömmat på. Skönt att slippa det vassa i diskanten med mer högupplöst musik.

Skumt, polaren kör med en hyfsat modern Mini o hans DAC visar tydligt vilken kvalitet Apple streamar i. Min med, när jag går via min iPhone då.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-08-20 00:06

Det där vassa i diskanten har jag också hört! Fast mera i basen
liksom. :wink:

Kan vara att många fonogram är hissade och vässade i diskanten,
för att mastringsteknikern skall kunna motivera sin lön? Eller för att
reverb på sångmikrofoner får i sig onaturligt mycket s-ljud. Eller för
att man använder kassa mikrofoner. Eller …
(Ej att förväxla med hissmusik.).

Mvh E*

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2021-08-20 10:43

Jag killgissar att jag hör det inte så vasst pga mer samplingar per sekund och även större informationsdjup, så att kurvorna blir mer lika kurvor än ett gäng staplar. Men vad vet jag. Jag bara hör att det låter mjukare okomprimerat via Apple Musik än samma låt via Spotify komprimerat kan ju bero på komprimeringen mest så klart.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-08-20 11:42

Diavolo skrev:Jag killgissar att jag hör det inte så vasst pga mer samplingar per sekund och även större informationsdjup, så att kurvorna blir mer lika kurvor än ett gäng staplar. Men vad vet jag. Jag bara hör att det låter mjukare okomprimerat via Apple Musik än samma låt via Spotify komprimerat kan ju bero på komprimeringen mest så klart.

Så funkar det inte. Kolla på den här videon:

Tell

Inläggav Tell » 2021-08-20 11:49

Diavolo skrev:Jag killgissar att jag hör det inte så vasst pga mer samplingar per sekund och även större informationsdjup, så att kurvorna blir mer lika kurvor än ett gäng staplar. Men vad vet jag. Jag bara hör att det låter mjukare okomprimerat via Apple Musik än samma låt via Spotify komprimerat kan ju bero på komprimeringen mest så klart.

Okej så du vet alltså inte alls hur det funkar rent tekniskt, utan har med andra ord bara gått på hypen och marknadsföringen. För i själva verket så finns det ingen hörbar skillnad mellan 16/44.1 och nånting mer högupplöst, utan den skillnaden du hör är antingen pga olika masters eller bara gamla goda placebon :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-08-20 13:59

Tell skrev:

Okej så du vet alltså inte alls hur det funkar rent tekniskt, utan har med andra ord bara gått på hypen och marknadsföringen. För i själva verket så finns det ingen hörbar skillnad mellan 16/44.1 och nånting mer högupplöst, utan den skillnaden du hör är antingen pga olika masters eller bara gamla goda placebon :)

Källa på det?
Eller använder du dig av anekdotisk bevisföring?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-08-20 14:06

Det Diavolo skriver om "staplar..." tyder på att vederbörande inte riktigt förstått hur saker och ting fungerar. Tittar man med oscilloskop på utgången från en DAC-krets ser man "staplarna", vilka beror på att det i samplingsfrekvensen speglade signalspektrumet inte filtrerats bort ännu. Detta filter är ett lågpassfilter som kallas i just denna kontext för rekonstruktionsfilter.

För vidare studier i ämnet rekommenderar jag boken "signaler och system", Anders Svärdström, vem undervisade mig och mina skolkamrater i Uppsala.

https://www.studentapan.se/kurslitterat ... 9144008110
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-08-20 18:57

Hur man effektivt jagar iväg en ny medlem. Räckte inte min pedagogiska videolänk, Tell och Morello?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-08-21 02:31

Jagar iväg?

Mvh E*

Nästa

Återgå till Köpråd