Moderator: Redaktörer
Diavolo skrev:Halloj!
Har precis lyssnat på Apple Lossless och inser vilket skräp man lyssnat på under alla dessa år sedan jag började komprimera CD'na (i 384kbps MP3 2002-2008) och sedan lyssnade på Spotify. Än bättre/roligare blev det att lyssna på Dolby Atmos-material.
Så nu blir frågan, hur uppgradera systemet? Kör idag en Nuprime STA-9 och en DAC-9 balanserat med en väldigt simpel streamer för Spotify Connect.
Bluesound Node N130 och Cambridge CXN v2 är de jag snabbt kollat på (bägge stödjer AirPlay 2 och Spotify Connect), men samtidigt undrar jag, ska det verkligen behöva vara så dyrt (5500 resp 11500 som billigast)? Om en streamer kan ta emot strömmen och skicka in den i DAC'en jag redan har... Visst, Bluesounden och Cambridgens inbyggda DAC är kanske bättre än min (vet ej), men...
Samtidigt, jag har en gammal MacBook Pro (2009) liggandes och skräpar som jag kanske skulle kunna använda? USB-A (laptopen) till USB-B (DAC'en) antar jag att jag behöver köra isf?
Vad råder expertisen här? Något förslag på en prisvärd välljudande lösning för dess bägge streamingtjänster?
Diavolo skrev:Macbooken kan ha locket stängt och har då inte skärmen på, men är ändå på, så det blir som en Mac mini och kan ligga i skåpet. Så kan jag fjärrstyrt den från en annan maskin om det skulle behövas
Så du menar att det är vägen att gå? Att köra dator som streamer eftersom ändå Airplay 2 är implementerat i macOS?
Diavolo skrev:Vad gäller pajen vs strömmande enheter, så klarar så klart en streamer högsta bitrate om den är gjord för HiFi/lossless.
Min MacBook Pro Mid-2009, vad är problemet med pre-2013-datorerna? Jag kör macOS 11 (tror jag) på den. Bytte till SSD och uppgraderade till en hackad macOS.
Men streamers då? Bluesound N130, Cambridge CXN, Audiolab 6000, annat...?
peterh skrev:Diavolo skrev:Macbooken kan ha locket stängt och har då inte skärmen på, men är ändå på, så det blir som en Mac mini och kan ligga i skåpet. Så kan jag fjärrstyrt den från en annan maskin om det skulle behövas
Så du menar att det är vägen att gå? Att köra dator som streamer eftersom ändå Airplay 2 är implementerat i macOS?
Att köra med en dator som streamer är formodligen det mest universella. Men jag vidhåller att en mac mini är mycket bättre att bygga detta på, en laptop har värmeproblem, en laptop har ett batteri som kan strula. Använd en spade att gräva med och låt skeden stanna i kökslådan.
DU kan sälja din laptop och köpa en mac mini !
Tell skrev:peterh skrev:Diavolo skrev:Macbooken kan ha locket stängt och har då inte skärmen på, men är ändå på, så det blir som en Mac mini och kan ligga i skåpet. Så kan jag fjärrstyrt den från en annan maskin om det skulle behövas
Att köra med en dator som streamer är formodligen det mest universella. Men jag vidhåller att en mac mini är mycket bättre att bygga detta på, en laptop har värmeproblem, en laptop har ett batteri som kan strula. Använd en spade att gräva med och låt skeden stanna i kökslådan.
DU kan sälja din laptop och köpa en mac mini !
En Mac Mini måste du ju ha en separat skärm till vilket blir extremt klumpigt att antingen ha framme men så gott som alsrig använda, alternativt ställa undan den men vara tvungen att rota fram när man väl behöver göra nåt med datorn. Laptoppens inbyggda skärm går enkelt att stänga ner o ändå ha lätt tillgänglig om man behöver det. Klart dom kan bli varma, men nå problem är det inte, o har man ström konstant i kopplad så är inte batteriet nå problem heller. Så jag skulle säga att en laptop är optimal som streamer och spade.
hifikg skrev:Mina 2012:or kan inte streama lossless, men […]
peterh skrev:Har du installerat och aktiverat skärmdelning ( eller vlc ) så behövs ingen skärm. Så har jag kört i 10 år.
Men har man mac mini i närheten av en TV så är det bara en kabel som behövs.
E skrev:För övrigt vill jag starkt ifrågasätta de ibland överdrivna skillnaderna
mellan förlustfritt (CD/flac) och Spotify i den högsta, ehuru förlust-
behäftade kvalitutten. Är det litet psykologi med i spelet månne?
Mvh E*
Tell skrev:peterh skrev:Har du installerat och aktiverat skärmdelning ( eller vlc ) så behövs ingen skärm. Så har jag kört i 10 år.
Men har man mac mini i närheten av en TV så är det bara en kabel som behövs.
Ja nä klart det funkar, men om man ska starta om den så kaan det bli bökigt, men generellt sett så funkar det säkert bra, precis som en laptop generellt sett också funkar bra. [...]
Harryup skrev:Skulle ändå varna för att köra äldre bärbara som streamers som står på hela tiden. Det bästa i så fall är att ta ur batteriet om det går att starta den utan batteri. Är en helt ofarlig uppställning över tiden och jag vet att det är så.
Diavolo skrev: Skönt att slippa det vassa i diskanten med mer högupplöst musik.
Diavolo skrev:hifikg, jag körde med en annan gammal burk, en MacBook 12" mid 2015, som kör Big Sur. Alltså inte min '09 som jag inte får tillbaka förrän i helgen. Orkade inte vänta
Jodå, jag känner till inställningarna i Musik för högupplöst musik, det är därför jag kunnat se vilken upplösning/sampling som Musik levererar och sedan har jag jämfört med vad DAC'en visar.
Äh, jag köper väl en Bluesound N130 då. Vill ha Cambridgen för den är snygg, men kommer ju ändå gömma streamern m allt annat. Nuprime har en ny streamer, Stream-9 men njae, känns som de inte kunnat bestämma sig för lösning. Cambridge däremot verkar ha en bra lösning som är framtidssäker som mjukvarauppdateringarna.
Nu när jag lyssnat på högupplöst (nåja... mestadels är ju egentligen bara CD-kvalitet, men några 24/96 finns där ju också) vill jag inte köra annat. Har inte spelat en CD sedan 2004 när jag köpte in tre Squeezebox'ar. Sedan har det bara strömmat på. Skönt att slippa det vassa i diskanten med mer högupplöst musik.
Diavolo skrev:Jag killgissar att jag hör det inte så vasst pga mer samplingar per sekund och även större informationsdjup, så att kurvorna blir mer lika kurvor än ett gäng staplar. Men vad vet jag. Jag bara hör att det låter mjukare okomprimerat via Apple Musik än samma låt via Spotify komprimerat kan ju bero på komprimeringen mest så klart.
Diavolo skrev:Jag killgissar att jag hör det inte så vasst pga mer samplingar per sekund och även större informationsdjup, så att kurvorna blir mer lika kurvor än ett gäng staplar. Men vad vet jag. Jag bara hör att det låter mjukare okomprimerat via Apple Musik än samma låt via Spotify komprimerat kan ju bero på komprimeringen mest så klart.
Tell skrev:Diavolo skrev:Jag killgissar att jag hör det inte så vasst pga mer samplingar per sekund och även större informationsdjup, så att kurvorna blir mer lika kurvor än ett gäng staplar. Men vad vet jag. Jag bara hör att det låter mjukare okomprimerat via Apple Musik än samma låt via Spotify komprimerat kan ju bero på komprimeringen mest så klart.
Okej så du vet alltså inte alls hur det funkar rent tekniskt, utan har med andra ord bara gått på hypen och marknadsföringen. För i själva verket så finns det ingen hörbar skillnad mellan 16/44.1 och nånting mer högupplöst, utan den skillnaden du hör är antingen pga olika masters eller bara gamla goda placebon
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster