Moderator: Redaktörer
I-or skrev:
Rachmaninoff-inspelningen är förstås bra, men låter tydligt komprimerad på Spotify, vilket den med största sannolikhet inte är i originalformat.
Strmbrg skrev:Ska spisa den senare.![]()
I vilken form lyssnade du på Chandos-inspelningen?
Morello skrev:Hur är det med "vattenmärkning" - lägger bolagen in någon svag kod innan materialet skickas till lågkvalitetstjänsterna - förlåt, jag menar strömningsbolagen?
I-or skrev:Strmbrg skrev:Ska spisa den senare.![]()
I vilken form lyssnade du på Chandos-inspelningen?
Fel av mig, när jag nu har haft mer tid för en mer noggrann genomlyssning visar det sig att den inte är komprimerad trots allt. Däremot tjocknar klangen, som generellt saknar lite luftighet, ytterligare en del i fortepartierna, vilket ger en något pressad återgivning ibland.
petersteindl skrev:Vem har spelat in Jul Med Adolf Fredrik?
I-or skrev:...
I min professionella gärning ...
petersteindl skrev:Vem har spelat in Jul Med Adolf Fredrik?
Strmbrg skrev:I-or skrev:...
I min professionella gärning ...
Vad jobbar du med mer specifikt än din signatur utvisar?
I-or skrev:Alldeles lagom gammal, 50+.
I-or skrev:petersteindl skrev:Vem har spelat in Jul Med Adolf Fredrik?
Det har jag tyvärr glömt efter drygt 30 år och efter krypande i kattvinden och grävande efter CD:n inser jag att jag nog har givit bort den (alla som hör den vill ha den). Det enda jag minns är att albumet gavs ut av Pioneer (Pioneer Electronic Svenska AB), antagligen som ljudkvalitetsdemonstrator. Vi får vidarebefordra frågan till någon vänlig själ på forumet.
Bill50x skrev:I-or skrev:Alldeles lagom gammal, 50+.
Du befinner dig på "dö-halvan" alltså
Jag är själv 50+ och även 60+ - hur länge kan man bara addera? De flesta av oss är i alla fall 20+, eller hur?
/ B
I-or skrev:Alldeles lagom gammal, 50+.
petersteindl skrev:I-or skrev:petersteindl skrev:Vem har spelat in Jul Med Adolf Fredrik?
Det har jag tyvärr glömt efter drygt 30 år och efter krypande i kattvinden och grävande efter CD:n inser jag att jag nog har givit bort den (alla som hör den vill ha den). Det enda jag minns är att albumet gavs ut av Pioneer (Pioneer Electronic Svenska AB), antagligen som ljudkvalitetsdemonstrator. Vi får vidarebefordra frågan till någon vänlig själ på forumet.
Ett typfall för Ogjort. Han kanske vet.
Strmbrg skrev:Kan det röra sig om samma fenomen som att en person på plats i en stökig lokal förmår urskilja en persons röst ur "gröten", men en mikrofon inte "förmår" göra något liknande?