Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Nu verkar mass-stråk-forten äntligen ha fått klarhet

Inläggav Strmbrg » 2021-08-31 13:23

2E1AA86D-E0D2-44BF-BBAE-5D6197B8BDEC.jpeg
2E1AA86D-E0D2-44BF-BBAE-5D6197B8BDEC.jpeg (143.56 KiB) Visad 2372 gånger

Den här tilltalar mig väl. Inte lika mäktig eller häftig, men den har rymd.

Även denna är tilltalande.

Fantastiskt bra med dagens streamingtjänster, kanske särskilt när det gäller ”klassiskt”. Att kunna botanisera bland alla dessa vax i CD-kvalité är ju en förutsättning för att hitta rätt.
Samtidigt kan mitt fokus hamna mer på letandet än på det avslappnande lyssnandet...
Bilagor
FE6DC1D5-D391-4400-A917-37F88FA0084D.jpeg
FE6DC1D5-D391-4400-A917-37F88FA0084D.jpeg (89.81 KiB) Visad 2367 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-08-31 15:48

Rachmaninov-inspelningen är på många sätt bra, men framförallt komprimeringen stör ordentligt. Det är märkligt att så många faktisktianer är så förlåtande mot detta (gäller även populärmusikproduktioner som förstås är betydligt mer komprimerade). Just dynamiken definierar nästan den storslagna symfoniska musiken. Här står audiofilbolagsproduktionerna i särklass.

Här har vi en strålande inspelning av klassisk vokalmusik, en av de absolut bästa jag har hört, även om den förstås inte är av symfonisk typ (även här en befriande avsaknad av kompressorer som var verboten i alla Telarc-inspelningar under guldåren):

Cover2.jpg
Cover2.jpg (490.51 KiB) Visad 2347 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-08-31 15:58

Ska spisa den senare. :)
I vilken form lyssnade du på Chandos-inspelningen?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-08-31 16:09

I-or skrev:
Rachmaninoff-inspelningen är förstås bra, men låter tydligt komprimerad på Spotify, vilket den med största sannolikhet inte är i originalformat.

Menar du att Spotify har komprimerat den? Det vore ju väldigt märkligt om de lade resurser på det eller kan det vara någon algoritm som gör det automatiskt?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-08-31 16:18

Jag gissar att en hel del högdynamiska inspelningar har fått sig en dos kompression innan man har skickat över dem till strömningsbolagen. Att detta är fallet på populärmusiksidan har vi fastställt för Sheffield Labs.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-08-31 16:21

Hur är det med "vattenmärkning" - lägger bolagen in någon svag kod innan materialet skickas till lågkvalitetstjänsterna - förlåt, jag menar strömningsbolagen? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-08-31 16:34

Strmbrg skrev:Ska spisa den senare. :)

Fel av mig, när jag nu har haft mer tid för en mer noggrann genomlyssning visar det sig att den inte är komprimerad trots allt. Däremot tjocknar klangen, som generellt saknar lite luftighet, ytterligare en del i fortepartierna, vilket ger en något pressad återgivning ibland.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-08-31 16:39

Morello skrev:Hur är det med "vattenmärkning" - lägger bolagen in någon svag kod innan materialet skickas till lågkvalitetstjänsterna - förlåt, jag menar strömningsbolagen? :D

Nej, vattenmärkningar hör nog inte till vanligheterna, då är det klart värre med all den förstörda dynamiken CD:n förde med sig. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-08-31 16:54

Jag kollade faktiskt några andra RR-inspelningar med CD:n och dessa är inte komprimerade på Spotify. Anledningen till den väl höga medelnivån är att de klipper ordentligt istället, d.v.s. är svårt topplimiterade oavsett källa. Jag har tidigare jämfört några inspelningar på Spotify med CD:n från Telarc och där var det ingen skillnad.

Det verkar alltså inte som strömningstjänsterna har andra versioner än originalen som släppts på CD när det gäller klassisk musik (som i princip ingen bryr sig om i alla fall). Här har vi den illa klippta Bolero från RR:

Bolero.jpg
Bolero.jpg (26.34 KiB) Visad 2316 gånger

Urk.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-08-31 17:01

I-or skrev:
Strmbrg skrev:Ska spisa den senare. :)

Fel av mig, när jag nu har haft mer tid för en mer noggrann genomlyssning visar det sig att den inte är komprimerad trots allt. Däremot tjocknar klangen, som generellt saknar lite luftighet, ytterligare en del i fortepartierna, vilket ger en något pressad återgivning ibland.

Rent allmänt så upplever jag sällan ”klassiska vax” på Tidal Hifi - vilket är vad jag uteslutande nyttjar - som komprimerade.
Det är förvisso en purt lyssningsbaserad iakttagelse, som egentligen snarast handlar om att jag inte störs av dynamikbrist. Det, i sin tur, betyder såklart inte att kompression ej föreligger.

Instämmer i att fortepartierna grötar till sig lite. Men som jag ser på saken så handlar det nästan alltid om kompromisser. Ett ”vax” kan vara bra i vissa avseenden men dåligt i andra. Ett annat ”vax” har en annan blandning av det braiga och det dåliga. Några är såklart nästan bara bra, men vill man skaffa sig ett någorlunda stort ”bibliotek” så får man acceptera kompromisser. Fördelen med ”klassiskt” är att det finns massor av inspelningar av samma stycken att välja bland.
Men det kan även vara en nackdel.
Kompromiss där också.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-08-31 17:54

Ja, det är mycket lättare att "shoppa runt" efter bra inspelningar idag, vilket är mycket trevligt. Jag vill nog ändå påstå att det är inte är helt ovanligt med något komprimerade alster från de större bolagen som är komprimerade med kanske 2-5 dB, vilket förvisso är långt mindre än för populärmusikinspelningar. Även audiofilbolagen släpper dock inte sällan klippta inspelningar av olika skäl, oftast tycks någon gök någonstans ha fått för sig att det är läskigt att ställa volymkontrollen så nära max för högdynamiska inspelningar och möjligen är man även aningen rädd för brus. Jag har Beethovens samtliga pianosonater från Telarc och trots en mycket god ljudkvalitet överlag har man lyckats klippa många av dem (jag lyckades dock skriva ett mycket effektivt Matlab-skript som fixar de klippta partierna).

I min professionella gärning har det ibland dykt upp liknande frågor kring volymkontrollen för t.ex. mobiltelefoner kopplade till blåtandshörlurar. I något fall med aningen okänsliga element i hörlurarna var man för lite mer dynamiska inspelningar (med lägre medelnivå) tvungen att ställa volymkontrollen på max för att kunna uppnå tillräckligt höga ljudtrycksnivåer. Det var då någon normalidiot som inte tyckte att det kändes riktigt bra. Jag frågade om han var missnöjd med ljudtryckskapaciteten och fick svaret "Nej, inte alls, men det känns ändå konstigt att ställa volymkontrollen på max". :roll:

Eftersom jag gick igenom samlingen samt att vi var inne på vokalmusik och samtidigt går mot mörkare tider, vill jag passa på att rekommendera det enda julalbum man verkligen behöver (högklassigt både tekniskt och musikaliskt):

Cover3.jpg
Cover3.jpg (342.3 KiB) Visad 2297 gånger

Det här albumet behöver man egentligen inte, men eftersom det handlar om jul så kan det vara trevligt med lite överflöd (hög klass här också):

Cover4.jpg
Cover4.jpg (297 KiB) Visad 2286 gånger
Senast redigerad av I-or 2021-08-31 18:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-08-31 18:05

Vem har spelat in Jul Med Adolf Fredrik?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-08-31 18:08

petersteindl skrev:Vem har spelat in Jul Med Adolf Fredrik?

Jag trodde det var Jul med Ärnst som gällde numera.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-08-31 18:16

I-or skrev:...
I min professionella gärning ...

Vad jobbar du med mer specifikt än din signatur utvisar?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-08-31 18:31

Spotify har den goda smaken att göra spellistor till mig som innehåller massa jazz och klassiskt. Överlag är ju ljudkvalitén många snäpp bättre än modern popmusik. Men en stor majoritet av musiken även i "mina" genrer tycks vara komprimerad. Då och då dyker det emellertid upp musik med (subjektivt) full dynamik och det är en lisa för öron och själ. Här är ett exempel på i mitt tycke fint inspelad musik som Spotify föreslår: https://open.spotify.com/track/7pyDecU8 ... 32a65944cf

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-08-31 18:31

Det har jag tyvärr glömt efter drygt 30 år och efter krypande i kattvinden och grävande efter CD:n inser jag att jag nog har givit bort den (alla som hör den vill ha den). Det enda jag minns är att albumet gavs ut av Pioneer (Pioneer Electronic Svenska AB), antagligen som ljudkvalitetsdemonstrator. Vi får vidarebefordra frågan till någon vänlig själ på forumet.
Senast redigerad av I-or 2021-08-31 18:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-08-31 18:34

Strmbrg skrev:
I-or skrev:...
I min professionella gärning ...

Vad jobbar du med mer specifikt än din signatur utvisar?

Jag tar det mycket piano nuförtiden, just nu pågår konsultarbete med ett par modeller av mindre högtalare.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-08-31 18:40

En personlig fråga då du verkar ha varit med om mycket inom industrin, hur gammal är du?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-08-31 19:04

Alldeles lagom gammal, 50+. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-08-31 19:07

I-or skrev:Alldeles lagom gammal, 50+. 8)

Du befinner dig på "dö-halvan" alltså :-)

Jag är själv 50+ och även 60+ - hur länge kan man bara addera? De flesta av oss är i alla fall 20+, eller hur?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-08-31 19:21

I-or skrev:

Det har jag tyvärr glömt efter drygt 30 år och efter krypande i kattvinden och grävande efter CD:n inser jag att jag nog har givit bort den (alla som hör den vill ha den). Det enda jag minns är att albumet gavs ut av Pioneer (Pioneer Electronic Svenska AB), antagligen som ljudkvalitetsdemonstrator. Vi får vidarebefordra frågan till någon vänlig själ på forumet.

Ett typfall för Ogjort. Han kanske vet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-08-31 20:08

Bill50x skrev:

Du befinner dig på "dö-halvan" alltså :-)

Jag är själv 50+ och även 60+ - hur länge kan man bara addera? De flesta av oss är i alla fall 20+, eller hur?

/ B

Enligt Svensk Standard kan man bara hävda att man är 50+ så länge man är <60. :D

Dö-halvan inträder man statistiskt i redan vid knappt 41 års ålder som man. 8O

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-08-31 20:29

Ah, samma här.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-08-31 23:57

petersteindl skrev:
I-or skrev:

Ett typfall för Ogjort. Han kanske vet.

Mitt minne fungerar oftast ganska bra även om det är proppfullt och därför väl långsamt ibland. På något sätt rotade sig hjärnan omedvetet fram under 30 år av bråte i en bakgrundsprocess. Rune Persson (legendarisk ljudtekniker som huvudsakligen sysslade med jazz och populärmusik i Metronomestudion, men som började frilansa på 80-talet) kröp till slut fram ur cellerna...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-09-01 01:17

Rune Persson var en av de stora namnen på den tiden det begav sig. Jag undrar om det inte var Rune Persson som var en av pelarna i the Cutting room gänget? Kan möjligtvis ha haft rötter i Europafilm?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-09-01 10:50

Capriccio har jag inte lyssnat så mycket på. Men låter det likt detta överlag så är det värt att botanisera vidare i deras produktion. Fin klangbalans, god tydlighet, ingen upphaussad stråkdiskant. Dock inte särskilt mycket av lokaldjup. Fast lokalklang är det likafullt men då huvudsakligen i form av att rummets karaktär hörs.
022AE152-7469-4954-AB13-4F7F75E02EF9.jpeg
022AE152-7469-4954-AB13-4F7F75E02EF9.jpeg (112.86 KiB) Visad 2152 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-01 11:54

Det var mycket intressant att detta med grötigt ljud kom upp. När jag tänker på det är det nog den allra viktigaste faktorn eftersom symfoniorkestrar aldrig grötar i verkligheten. Det kan låta bombastiskt, oerhört kraftfullt, ja nästan bedövande och dessutom varierar klangen/perspektivet kraftigt med åhörarplats, men det låter aldrig någonsin grötigt.

Telarcs (under storhetstiden) och Reference Recordings (under "professor" Johnson) inspelningar grötar inte annat än marginellt, vilket i princip aldrig är fallet för mer typiska inspelningar.

Ljudgröt är mycket osmakligt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-09-01 12:17

Kan det röra sig om samma fenomen som att en person på plats i en stökig lokal förmår urskilja en persons röst ur "gröten", men en mikrofon inte "förmår" göra något liknande?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-09-01 12:56

Strmbrg skrev:Kan det röra sig om samma fenomen som att en person på plats i en stökig lokal förmår urskilja en persons röst ur "gröten", men en mikrofon inte "förmår" göra något liknande?

Det kan det nog vara, eftersom den där cocktail-effekten uteblir vid återgivning så kan det nog vara till fördel med flermikrofons-upptagningar så att man under produktionen har möjlighet att lättare förstärka/tydliggöra enskilda ljudinslag i mixen. Det blir inte mer en större trovärdighet mot den verkliga upplevelsen på plats, bara för att produktionen är gjord med ett fåtal mikrofoner, vilket många audiofiler verkar ha fått för sig, för bästa möjliga slutresultat behöver man även tänka på mikrofonernas tillkortakommanden jämfört med den mänskliga hörseln i kombination med hjärnan.

Ett annat problem som lätt uppstår vid inspelning av flertalet ljudkällor är frekvensmaskering, ljudkällorna i den verkliga ursprungshändelsen har alla sina individuella fysiska platser, när detta sedan spelas upp av endast två ljudkällor så kommer alla dessa enskilda ljud behöva tampas om samma ”plats”, det är därför inte så konstigt om ljudet riskerar att grötar ihop sig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-09-01 13:44

Förutom att både Telarc och Reference Recordings utnyttjade fåmikrofonteknik (Telarc använde sig av 3, sedermera 4, rundtagande huvudmikrofoner på scenen och 2 hallmikrofoner, medan Keith O Johnson hade en snarlik uppställning) och de grötigare inspelningarna ofta utnyttjar betydligt fler mikrofoner. Speciellt fram till 90-talet, när elektroniken oftast bara var av hygglig klass, var det en klar fördel att kunna strömlinjeforma signalkedjorna för ett fåtal kanaler. Keith O Johnson var en sann ingenjör och konstruerade/modifierade både bandspelare, mikrofoner och tillhörande elektronik, vilket gav långt högre prestanda än för typiska system under 60-, 70- och 80-talet. (Hans påhitt med HDCD får man förlåta.)

Det finns betydligt fler bolag än ovanstående två som har utnyttjat fåmikrofonteknik med framgång, jag kan faktiskt inte dra mig till minnes en enda rakt igenom högklassig inspelning (i så måtto att man så långt som möjligt försöker återskapa ett akustiskt skeende) av klassisk musik eller ens akustisk musik överlag som inte utnyttjar denna teknik.

Problemen med multi- eller närmikning ligger dels i kombinationen av signalerna, dels i att riktverkan för instrumenten gör klangbalansen mycket besvärlig att få till. Skälet till att man kommer undan med denna teknik i populärmusikproduktioner är att man inte försöker återskapa en akustisk händelse, utan ett speciellt "sound", där mikrofontekniken kan anses vara en del av den kreativa processen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi