- Även här har ljudet blivit rejält omskruvat sen sist :)
- Kurva.jpg (108.76 KiB) Visad 6152 gånger
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Här kommer min gamla mätning - utan och med bastodonterna till pi60s-s:
[ Bild ]
Maarten skrev:Kom överens om hur ni vill ha det, - t ex om alla kör minst 20-20000 hz och 1/6 smoothie så funkar det bra.
Maarten skrev:Exakta skalor är inte så noga, bara bilden inte är suddig så fångas både skalor och kurvor.
Maarten skrev:Bara för att du var så snabb att lägga upp en ny kurva Thomas, så gjorde jag en snabb inläggning med reservation för slarvfel.
Ej medelvärdesbildat som de andra så din kurva ser lite taggigare ut.
Gällande din fråga Thomas så passr jag på den, finns säkert andra som kan svara bättre :-.
Efter vad jag förstått är ju "House curve" bara en typ av mätning bland andra som behövs för att ge en någorlunda god bild, men den ska väl mappa rätt väl mot Spinorama "In room response", som är en delmängd av ett par olika centrala mätningar i Spinorama.
Här är några tidigare diskussioner kring mätningar och tolkningar (finns säkert många andra trådar):
viewtopic.php?f=9&t=72216&hilit=Spinorama&start=30#p2186746
viewtopic.php?f=9&t=72216&hilit=Spinorama&start=150#p2187627
viewtopic.php?f=9&t=72216&hilit=Spinorama&start=180#p2187637
Und so wieter
Zappa skrev:Min mätning blev inte heller helt korrekt, men nu så.![]()
goat76 skrev:Zappa skrev:Min mätning blev inte heller helt korrekt, men nu så.![]()
Vilken "Image width" har du valt i REW för bilden?
Min ser graf ser mycket vildare ut än din då den blir mer ihoptryckt då den inte är lika utdragen i bredd, man vill ju inte att det ska se mycket sämre ut än andras.
RogerGustavsson skrev:Jag vill minnas min kurva var med psychoacoustic.
Thomas_A skrev:Tänkte återkomma med lite ytterligare och annorlunda mätningar ikväll om tid finnes. En fråga till er alla för mätning av den så kallande ”rumskurvan” är vilken metod som används? Kan vara bra att samma metod används för jämförbarhet. RTA med rörlig mikrofon i ”huvudstorlek”? REW RTA inställningar?
Zappa skrev:Thomas_A skrev:Tänkte återkomma med lite ytterligare och annorlunda mätningar ikväll om tid finnes. En fråga till er alla för mätning av den så kallande ”rumskurvan” är vilken metod som används? Kan vara bra att samma metod används för jämförbarhet. RTA med rörlig mikrofon i ”huvudstorlek”? REW RTA inställningar?
I REW mäter jag med ett logaritmiskt sinussvep mellan 20 Hz och 20 kHz och använder en Line Audio Omni1 mikrofon utan kalibreringsfil. Mikrofonen ställer jag i lyssningsposition ~ 95 cm från golvet pekades mot högtalarväggen. En högtalare mäts i taget och sedan beräknar jag en rumskurva med funktionen Average the Responses.
Maarten skrev:Gjorde en snabb trace och lägger upp resultat efter lite middag men Nattlordens bild hade så mycket annatt i sig så tracen vllle inte fästa på kurvan. Har du en annan?
De som nu sammanställs är:
viewtopic.php?f=9&t=71462&start=180#p2199934
viewtopic.php?f=9&t=71462&start=180#p2199987
viewtopic.php?f=9&t=71462&start=180#p2199999
viewtopic.php?f=9&t=71462&start=180#p2200015
viewtopic.php?f=9&t=71462&start=180#p2200032
viewtopic.php?f=9&t=71462&start=150#p2199875
Hojta om det är fel val (tror inte det men)...
sprudel skrev:Har bara 1/12 smoothing, men det ser väl OK ut ändå. Hoppas på bättre när jag är klar med Morello peq.![]()
Maarten skrev:Jodå, du är med i sista länken!
Här är en första summering. Ser ut att stämma vid snabb okulär jmf, men kolla ni gärna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster