Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RolffRojs

Re: Framtiden inom hifi, vad önskar konsumenterna?

Inläggav RolffRojs » 2021-10-04 15:55

Jag tycker det verkar vara en intressant produkt. Högtalarna kan inte ersättas med vanliga högtalare vilket förstås är bra försäljningsmässigt. Ljudmässigt kan de nog ha fått till ett riktigt bra ljud, i alla fall med bioljudspåren. Användarmässigt verkar det bara vara att hänga upp högtalarna på valfri plats och trycka på en knapp, sen sköter burken inställningarna utan att man själv behöver engagera sig. Såna tidsbesparande finesser är omtyckta.

Prismässigt så ligger väl produkterna på Sonys hemsida typiskt runt 30% högre än hos återförsäljarna, så några laxar äts upp innan de når kunden. Dock är instegspriset nog för högt. Största problemet kan kanske bli om Sony vill ha dyra licenspengar. Licenser bör i princip nästan vara gratis för ökad merförsäljning av både film och musik till systemet. Sony äger ju både film och musikbolag.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-10-04 16:03

Ja Dolby är ju också väldigt mycket på hugget. Verkar tydligt att de vill kapitalisera på Atmos så mycket de kan. Vet inte hur mycket lincenspengar de vill ha men nåt ska ju betalas dit också..
Mvh
Magnus

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-04 16:41

Ja, dem kanske är trötta på att betala för licenserna? Om dem i slutändan slipper betala licenspengar till Dolby så betalar systemet sig själv.
Sony måste även betala licenspengar för datorspel(konsol), utöver film och musik.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-10-04 17:35

Vad konsumenten önskar, överensstämmer inte alltid med vad dom olika avdelningarna hos producenten tror och tycker och resultaten kan då bli något skiftande.

tree swing.jpg
tree swing.jpg (76.91 KiB) Visad 2672 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-10-04 18:01

Ungefär så. :D

Det grundläggande behovet missförstås ofta och även hos konsumenten som egentligen inte vet sitt eget behov, förrän produkten finns till handa som tillgodoser den undermedvetna önskningen som ingen känner till, inte ens den som önskar det. OBS! Den egna undermedvetna önskningen är nästan aldrig samma som sitt eget behov.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-04 18:57

Den uppfyller kanske de flesta konsumenters önskan enligt bilden ovan, dvs simpelt utan krångel? Placering av de bakre högtalarna är möjligtvis inte så kritisk för bra ljud vilket förenklar för de flesta. Automatisk inställning gör det bästa av situationen utan kundens inblandning och förhoppningsvis bra nog. Sen behövs ingen typiskt ljudförstörande centerhögtalare hängas under TV:n. Hur bra eller dålig produkten är har jag ingen aning om men den har väckt mitt intresse.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-04 21:33

Jag kollade faktiskt in videon som Kraniet länkade till, vilken måste vara bland det dummaste jag har sett i sammanhanget. En basmodul försedd med ett 7"-element lät tydligen som ett 10"- eller 12"-element och dessutom hörde man tidigare totalt ohörbara ljud i A Quiet Place Part II (jag kollade förstås detta också och, tja, speciellt svåra att uppfatta var inte hjärtslagen för en normalhörande person förutsatt att systemet kan återge ca 50 Hz).

28 lök i Sverige för en pluttbas och fyra plutthögtalare. Nätet är fullt av bra information och dålig information, recensioner av ljudsystem hör i princip alltid till det senare området. Någon annanstans läste jag att Sonos One är lika bra som riktiga hifi-högtalare, vilket är så ifrån sanningen som man kan komma (det står en i mitt kök/matrum).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-10-04 22:36

Tycker nog inte 20' är så särskilt dyrt om man ser till folks köpförmåga. Det som förvånar mig är hur många som byter TV ganska ofta och lätt förlorar dom pengarna på ett eller annat år. Snart kommer streaming via 8K och då vill ingen ha 4K apparater längre oavsett om man har någon källa för det eller inte. En annan sak som förvånar mig en del är folks behov av många dvs>1 hörlurar för ganska stora pengar. Separata hörlursförstärkare för massor + några olika lurar och vips har man lagt ≈ 100' på hörlurar.

Så nä, det är inte längre särskilt mycket pengar när det inte längre är helt onormalt att folks cyklar kostar det dubbla.

/Harry

Användarvisningsbild
Gorjin

Inläggav Gorjin » 2021-10-04 23:22

RolffRojs skrev:Är det inte så att den mesta musiken konsumeras på arbetstid? Hög volym och dynamik funkar dåligt i såna sammanhang. I lägenheten har jag en halvmeter till bakväggen och upplever inte riktigt nån efterklang eller rymd. Volymen får anpassas efter grannarna så toppar om max 105-110 dB blir det ungefär var tredje månad under kort tid. Mestadels får jag hålla mig runt 75 dB för att inte störa grannarna. Jag antar att många sitter i samma sits. ...

JA!

Jag är ny med HIFI men prylnörd sedan länge. Jag ville ha sjysta högtalare till datorn i kontoret. Bra ljud på relativt låg nivå ville jag ha för att ha bakgrundsmusik. Nära högtalarna hamnade jag också. Började titta på aktiva men gled över på passiva högtalare. Antagligen för att då fick jag undersöka 6 delar (högtalare, dac, förstärkare, rca-kabel, högtalarkabel, 5volt dc-adapter) istället för 1 del med aktivt system. Och tanken på att kunna byta ut enskilda delar är fin men kommer nog behålla det som det är länge. Dyrare blev det såklart... Men vilken uppgradering från mitt 2.1 logitechsystem för 700kr. Allt behövde få plats på skrivbordet så inga full-size förstärkare fick plats.

Köpa på mig en CD-samling finns inte på kartan. Utan HIFI-streamad musik skulle jag nog inte ägt HIFI-anläggning idag.

Jag skulle vilja ha poddar i bättre kvalitet. Kanske inte för att det behövs men nu när jag har fina högtalare vill jag få ut det mesta av dom.

Det som fick mig att förstå att jag behövde bättre ljud var att jag uppgraderade mitt gaming-headset till sennheiser ONE + sennheiser gsx1000. Kanske inget att skryta med här men det öppnade mina öron. Jag inbillar mig att jag kan lyssna längre på musik nu utan att bli trött på ljudet. Men det kan lika gärna vara placebo som fakta.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-04 23:36

Harryup skrev:Tycker nog inte 20' är så särskilt dyrt om man ser till folks köpförmåga. Det som förvånar mig är hur många som byter TV ganska ofta och lätt förlorar dom pengarna på ett eller annat år. Snart kommer streaming via 8K och då vill ingen ha 4K apparater längre oavsett om man har någon källa för det eller inte. En annan sak som förvånar mig en del är folks behov av många dvs>1 hörlurar för ganska stora pengar. Separata hörlursförstärkare för massor + några olika lurar och vips har man lagt ≈ 100' på hörlurar.

Så nä, det är inte längre särskilt mycket pengar när det inte längre är helt onormalt att folks cyklar kostar det dubbla.

/Harry

28 kkr blir det om man vill någon bas överhuvudtaget. Det är kanske inte dyrt med absoluta mått, men dyrt jämfört med vad man kan få för samma pengar, d.v.s. ett ganska hyggligt riktigt hemmabiosystem (även om detta vanligtvis kräver högtalarkabel, men nätkabeln för ett "trådlöst" system är inte mycket mindre problematisk).

8K blir svårt att sälja till annat än entusiaster eftersom man med en normal uppställning inte kommer att se någon skillnad mot 4K. Ögats vinkelupplösning är ca 1 bågminut, vilket medför att man måste ned mot betraktningsavstånd om 1,25 m eller mindre för att kunna se pixlarna på en 4K 65"-skärm. Det är svårare att köra voodoo-tricken för bild än för ljud. Mycket viktigare för en god hemmabioupplevelse är en större bild och djupare svärta. 8K är dock en fördel för mycket stora skärmar eller kanske snarare dukar och/eller korta betraktningsavstånd.
Senast redigerad av I-or 2021-10-04 23:38, redigerad totalt 1 gång.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-04 23:37

I-or skrev:Jag kollade faktiskt in videon som Kraniet länkade till, vilken måste vara bland det dummaste jag har sett i sammanhanget. En basmodul försedd med ett 7"-element lät tydligen som ett 10"- eller 12"-element och dessutom hörde man tidigare totalt ohörbara ljud i A Quiet Place Part II (jag kollade förstås detta också och, tja, speciellt svåra att uppfatta var inte hjärtslagen för en normalhörande person förutsatt att systemet kan återge ca 50 Hz).

28 lök i Sverige för en pluttbas och fyra plutthögtalare. Nätet är fullt av bra information och dålig information, recensioner av ljudsystem hör i princip alltid till det senare området. Någon annanstans läste jag att Sonos One är lika bra som riktiga hifi-högtalare, vilket är så ifrån sanningen som man kan komma (det står en i mitt kök/matrum).

Ja, och då har du tittat på den stora basmodulen utav de två som säljes till pluttarna :mrgreen: Priserna är som nämnts dock alltid rätt mycket högre på Sonys hemsida än hos återförsäljarna. Marknadsföringen är tyvärr lika överdriven och förljugen som hos de andra stora drakarna men konceptet kan visa sig vara bra. Jag hoppas i alla fall att tekniken bakom inte bara är fluff och dåliga effekter.

De två populäraste basmodulerna på Prisjakt är Sonos och...Sonos: https://www.prisjakt.nu/c/subwoofers. Sonos Sub Gen3 med ett 6"-element kostar som billigast just nu 8500 kr! Sony....prispressaren :mrgreen: Hamnar inte Soffsuben prismässigt i dem trakterna?

Det är nog bra tryck i Sonos-subben: https://www.ljudochbild.se/test/hogtala ... sub-gen-3/ "Sonos Sub är tillbaka i sin tredje generation och nu går det att ha två stycken i samma rum." :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-04 23:53

Japp, det var den "stora" basmodulen som nämndes i videon som jämförbar med en 12"-bestyckad basmodul. :roll:

Sonos Sub Gen3 skulle inte platsa på toan hos basmissbrukarna på detta forum. Den är hutlöst dyr för fjuttiga prestanda. Soffsubben kostar betydligt mindre om man tillverkar lådan själv (under 6 kkr, med en hemmabioförstärkare behöver man vare sig delningsfilter eller DSP), går in under soffan och sätter ganska bra fart på ett normalt rum.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-05 00:12

Gorjin skrev:...snip...
Det som fick mig att förstå att jag behövde bättre ljud var att jag uppgraderade mitt gaming-headset till sennheiser ONE + sennheiser gsx1000. Kanske inget att skryta med här men det öppnade mina öron. Jag inbillar mig att jag kan lyssna längre på musik nu utan att bli trött på ljudet. Men det kan lika gärna vara placebo som fakta.

Jag har liknande erfarenheter. För rätt många år sedan bytte jag ut mitt Logitech-ljudkort mot ett från företaget E-MU som Logitech senare köpte upp. Skillnaden var så stor att även hörlurarna, ett par Philips, byttes ut mot Sennheiser HD600. Efter sessioner på flertalet timmar så upplevde jag ingen lyssningströtthet. Låg dist är nog väldigt underskattat.
Senast redigerad av RolffRojs 2021-10-05 01:25, redigerad totalt 1 gång.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-05 00:45

I-or skrev:Japp, det var den "stora" basmodulen som nämndes i videon som jämförbar med en 12"-bestyckad basmodul. :roll:

Sonos Sub Gen3 skulle inte platsa på toan hos basmissbrukarna på detta forum. Den är hutlöst dyr för fjuttiga prestanda. Soffsubben kostar betydligt mindre om man tillverkar lådan själv (under 6 kkr, med en hemmabioförstärkare behöver man vare sig delningsfilter eller DSP), går in under soffan och sätter ganska bra fart på ett normalt rum.

Jag kollade på ett par videoklipp och dem skall nog tilltala fantasi och inbillningsförmåga så att konsumenterna kan rättfärdiga sina köp för sig själva. När ljudet inte lever upp till det utlovade kan dem alltid pilla med dem tekniska finurligheterna och rättfärdiga sitt köp den vägen. Hur ligger det till med komponentkvalitén på Sonos produkter? Jag läste för något år sedan på diyaudio att komponenterna är billigast möjliga så att apparaterna får en livslängd på typ tre år. Har du insiderinformation gällande det?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-10-05 01:22

I-or skrev:
Harryup skrev:Tycker nog inte 20' är så särskilt dyrt om man ser till folks köpförmåga. Det som förvånar mig är hur många som byter TV ganska ofta och lätt förlorar dom pengarna på ett eller annat år. Snart kommer streaming via 8K och då vill ingen ha 4K apparater längre oavsett om man har någon källa för det eller inte. En annan sak som förvånar mig en del är folks behov av många dvs>1 hörlurar för ganska stora pengar. Separata hörlursförstärkare för massor + några olika lurar och vips har man lagt ≈ 100' på hörlurar.

/Harry

28 kkr blir det om man vill någon bas överhuvudtaget. Det är kanske inte dyrt med absoluta mått, men dyrt jämfört med vad man kan få för samma pengar, d.v.s. ett ganska hyggligt riktigt hemmabiosystem (även om detta vanligtvis kräver högtalarkabel, men nätkabeln för ett "trådlöst" system är inte mycket mindre problematisk).

8K blir svårt att sälja till annat än entusiaster eftersom man med en normal uppställning inte kommer att se någon skillnad mot 4K. Ögats vinkelupplösning är ca 1 bågminut, vilket medför att man måste ned mot betraktningsavstånd om 1,25 m eller mindre för att kunna se pixlarna på en 4K 65"-skärm. Det är svårare att köra voodoo-tricken för bild än för ljud. Mycket viktigare för en god hemmabioupplevelse är en större bild och djupare svärta. 8K är dock en fördel för mycket stora skärmar eller kanske snarare dukar och/eller korta betraktningsavstånd.

Om man kan se skillnad på just att det är 8K eller inte spelar ingen roll så länge som kompisarna har 4K. Vem vill sitta med en 2 år gammal sunkig TV? Fast jag kan ifs tänka mig att antalet pixlar inte spelar så stor roll för den upplevda bildkvalitén i jämförelse med nyare generationers bildprocessorer och bättre paneler i allmänhet, sen kan man alltid skylla på att det är 8K. Att spela fotboll på en 85" utan ryckighet är tilltalande. Då känns en 65" lika kul som att spela på en grusplan i jämförelse.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-05 02:16

RolffRojs skrev:..snip..
De två populäraste basmodulerna på Prisjakt är Sonos och...Sonos: https://www.prisjakt.nu/c/subwoofers. Sonos Sub Gen3 med ett 6"-element kostar som billigast just nu 8500 kr!

Rättning: Det är två 6"-element i Sonos sub enligt Prisjakt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-10-05 10:59

Jag sökte efter hur man tror utvecklingen av försäljningen av rörförstärkare kommer att bli.

Hittade inte något gratis mer än denna allmänna översikt över alla typer av förstärkare. Stabilt i Noordamerika och Europa men växande i Asien

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-05 11:41

RolffRojs skrev:
I-or skrev:Jag kollade på ett par videoklipp och dem skall nog tilltala fantasi och inbillningsförmåga så att konsumenterna kan rättfärdiga sina köp för sig själva. När ljudet inte lever upp till det utlovade kan dem alltid pilla med dem tekniska finurligheterna och rättfärdiga sitt köp den vägen. Hur ligger det till med komponentkvalitén på Sonos produkter? Jag läste för något år sedan på diyaudio att komponenterna är billigast möjliga så att apparaterna får en livslängd på typ tre år. Har du insiderinformation gällande det?

Jämfört med hifi är komponentkvaliteten mycket låg, men jämfört med konkurrenterna i segmentet är den normal. Inköpskostnaden för elementen i Sonos One är någon dollar styck och förstärkaren TI TPA3118 kostar ett par dollar, men MCU, DSP, Wifi och SMPS kostar förstås en del också. Ljudkvaliteten är inte speciellt viktig för den typen av produkter, bara det inte låter direkt skränigt kommer folk att vara nöjda. Sonos använder DSP-trick för att dölja att luftpumpningsförmågan är ytterst begränsad jämfört med hifi och filtrerar bort basen vid allt utom låga ljudtrycksnivåer. Detta är mycket tydligt för vem som helst, men tycks fungera eftersom lönsamheten är hög.

Långt mycket viktigare än riktig ljudkvalitet är användarvänlighet, utseende och rykte.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-05 11:57

RolffRojs skrev:
RolffRojs skrev:..snip..
De två populäraste basmodulerna på Prisjakt är Sonos och...Sonos: https://www.prisjakt.nu/c/subwoofers. Sonos Sub Gen3 med ett 6"-element kostar som billigast just nu 8500 kr!

Rättning: Det är två 6"-element i Sonos sub enligt Prisjakt.

Stämmer. Den någorlunda linjära luftpumpningskapaciteten är ca 1/3 jämfört med soffsubben SB-1, d.v.s. den maximala ljudtrycksnivån är ungefär 10 dB lägre. M.a.o. behöver man inhandla 3 st Sonos Sub Gen3 till det facila priset av 25 500 kr för att motsvara ett stycke SB-1. (Antagligen är SB-1 ännu lite bättre i kraft av sin push-pull-konfiguration, men jag vill inte vara knusslig.)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-10-05 13:30

Skivspelare säljer allt bättre medan vinylen kommer tillbaka :D

Bild

Det verkade vända 2015.

Bild

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-10-05 15:41

Här en undersökning ifrån England.

Bild

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-10-05 18:16

Märkligt. Vilka 8-15-åringar lyssnar på CD? Kan det vara en större begagnatmarknad där?

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2021-10-05 20:23

Så vad ska göras?

Har mäniskan som organism helt plötsligt tappat förmågan att uppskatta bra ljud? Nej så klart inte, men däremot är det nog betydligt färre som faktiskt får uppleva bra ljud idag jämfört med för ett par decenier sedan, kontaktpunkterna för detta är långt ifrån lika många idag, därpå följer väl rimligen att det är färre som utvecklar intresset för det, en nedåtgående sprial med andra ord.

Men inte nog med det, för även om man kommer i kontakt med det och samtidigt betraktar vart traditionell hifi befinner sig tekniskt, praktiskt och estetiskt så är det i det närmaste antikt och rumsfientligt, varför kan vi inte släppa sargen och omfamna modern teknik? passiva högtalare, stora förstärkare, sladdar... inte konstigt att mobilen med lurar eller blinkande blåtandshögtalare från elgroteskens fyndlåda tar hem den här matchen hos yngre, potentiella hifi intresserade.

Kort och gott, vi ligger hopplöst efter och ur tiden, som jag ser det finns det inga hinder för att med modern teknik åstadkomma vad vi lyckas med idag, och mer, och i ett snyggare, mindre och mer användarvänligt och flexibelt format desutom, det är ju vi som skapat detta problem, inte kunden, så hur vill vi ha det? lös problemet, tekniken finns där.

Exempelvis - Fram med vägghängande tunna, snygga, aktiva högtalare med DSP, mobilinterafce och streaming möjligheter samt rumsanpassning, dräp till med en schysst arkitektur som håller ett tag och se till att de kan uppdateras så de förblir aktuella, släng med en analog ingång ut i fall att... detta är spelplanen som jag ser det.

En modern Beolab4500 ungefär.

Vad säger att en sådan lösning, om den ges samma omtanke och omsorg, inte skulle kunna matcha en bra stativare eller golvare? Därmed inte sagt att det inte finns sådana lösningar idag, men de är oerhört få jämfört med de mer traditionella lösningarna.

Detta "rant" är inte riktat mot någon speciell individ, detta eller andra forum, det är en frågeställning för hela intresset och hur vi ser på det, ska vi "överleva" detta och se till att intresset finns där även i framtiden får vi nog så vacket ta och hänga med, dvs. om det ligger i vårat intresse.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-10-05 20:28

Magnuz skrev:Märkligt. Vilka 8-15-åringar lyssnar på CD? Kan det vara en större begagnatmarknad där?

Finns det någon vanlig människa under 40 som gör det?

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2021-10-05 20:59

Harryup skrev:
Magnuz skrev:Märkligt. Vilka 8-15-åringar lyssnar på CD? Kan det vara en större begagnatmarknad där?

Finns det någon vanlig människa under 40 som gör det?

Jag lyssnar nästan uteslutande på CD, men visst jag är ju över 40. Resterande lyssning görs via LP och internetradio. Vad jag som konsument önskar mig är att de som fortfarande tillverkar CDspelare gör kvalitetsprudukter som är stabila, startsnabba och med coax och fiberutgångar. Den inbyggda DAC:n är som regel ointressant. Jag har bättre.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-05 21:57

martinsson skrev:Så vad ska göras?

Har mäniskan som organism helt plötsligt tappat förmågan att uppskatta bra ljud? Nej så klart inte, men däremot är det nog betydligt färre som faktiskt får uppleva bra ljud idag jämfört med för ett par decenier sedan, kontaktpunkterna för detta är långt ifrån lika många idag, därpå följer väl rimligen att det är färre som utvecklar intresset för det, en nedåtgående sprial med andra ord.

Men inte nog med det, för även om man kommer i kontakt med det och samtidigt betraktar vart traditionell hifi befinner sig tekniskt, praktiskt och estetiskt så är det i det närmaste antikt och rumsfientligt, varför kan vi inte släppa sargen och omfamna modern teknik? passiva högtalare, stora förstärkare, sladdar... inte konstigt att mobilen med lurar eller blinkande blåtandshögtalare från elgroteskens fyndlåda tar hem den här matchen hos yngre, potentiella hifi intresserade.

Kort och gott, vi ligger hopplöst efter och ur tiden, som jag ser det finns det inga hinder för att med modern teknik åstadkomma vad vi lyckas med idag, och mer, och i ett snyggare, mindre och mer användarvänligt och flexibelt format desutom, det är ju vi som skapat detta problem, inte kunden, så hur vill vi ha det? lös problemet, tekniken finns där.

Exempelvis - Fram med vägghängande tunna, snygga, aktiva högtalare med DSP, mobilinterafce och streaming möjligheter samt rumsanpassning, dräp till med en schysst arkitektur som håller ett tag och se till att de kan uppdateras så de förblir aktuella, släng med en analog ingång ut i fall att... detta är spelplanen som jag ser det.

En modern Beolab4500 ungefär.

Vad säger att en sådan lösning, om den ges samma omtanke och omsorg, inte skulle kunna matcha en bra stativare eller golvare? Därmed inte sagt att det inte finns sådana lösningar idag, men de är oerhört få jämfört med de mer traditionella lösningarna.

Detta "rant" är inte riktat mot någon speciell individ, detta eller andra forum, det är en frågeställning för hela intresset och hur vi ser på det, ska vi "överleva" detta och se till att intresset finns där även i framtiden får vi nog så vacket ta och hänga med, dvs. om det ligger i vårat intresse.

Jag förutspår att vi kommer att få se alltmer av den typen av hifi-högtalare framöver. Voodoons tid är förbi och Upplysningen är här. Dock måste man använda separata basmoduler om högtalarna ska vara riktigt tunna.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-10-05 23:10

Den här grafen är från 2016 men vinylförsäljningen verkar vara mera spridd i åldrarna än vad man kanske tror. Den största genren är rock följt av pop.

Bild

Här är också en liten äldre graf men viljan att betala för musik verkar ökande.

Bild

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-10-06 06:59

Intressanta grafer (framförallt den sista), Kronkan! Jag funderar på två saker:

1. Om folk 1998 - 99 betalade säg dubbelt så mycket för sin musikkonsumtion som i dag, kanske det inte är konstigt att de vill lägga mindre pengar på sin musikanläggning också?

2. Är intresset för själva musiken också lägre i dag? Finns det riktigt bra ny musik att köpa? Finns det riktigt bra artister att följa? Pratas det ny, bra musik på fikaraster och på sociala medier? Om då musiken inte är så intressant, så finns det kanske inte samma intresse för att lägga pengar på musikanläggningen heller?

Jämför återigen intresset och snacket kring TV-serier och filmer.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-10-06 09:52

Mycket bra frågor!

Den musik som säljs kan ju också vara äldre musik!? Samlare som gillar sitt band/fenomen.

Det kan vara så att intresset för hyggligt ljud är ökande även om det inte alltid är en klassisk stereoanläggning som gäller även om det också är sådant. Kan ju också vara ljud till tv. Allt kommer inte heller stämma med hardcore på Faktiskt.io

Bang & Olofsen släppte idag en rapport som visar ökad försäljning.

https://www.di.se/ditv/borsmorgon/stark ... gt-stolta/

Bild

Användarvisningsbild
Gorjin

Inläggav Gorjin » 2021-10-06 13:03

Runt år 2000 var CD-skivor en vanlig present till barn 10-15 år. Jag tror dessa presentköp drev på försäljningen i Svergie mer än man kan tänka sig. Skulle vara intressant att kunna exkludera presentköp när man tittar historiskt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi