Moderator: Redaktörer
RolffRojs skrev:Är det inte så att den mesta musiken konsumeras på arbetstid? Hög volym och dynamik funkar dåligt i såna sammanhang. I lägenheten har jag en halvmeter till bakväggen och upplever inte riktigt nån efterklang eller rymd. Volymen får anpassas efter grannarna så toppar om max 105-110 dB blir det ungefär var tredje månad under kort tid. Mestadels får jag hålla mig runt 75 dB för att inte störa grannarna. Jag antar att många sitter i samma sits. ...
Harryup skrev:Tycker nog inte 20' är så särskilt dyrt om man ser till folks köpförmåga. Det som förvånar mig är hur många som byter TV ganska ofta och lätt förlorar dom pengarna på ett eller annat år. Snart kommer streaming via 8K och då vill ingen ha 4K apparater längre oavsett om man har någon källa för det eller inte. En annan sak som förvånar mig en del är folks behov av många dvs>1 hörlurar för ganska stora pengar. Separata hörlursförstärkare för massor + några olika lurar och vips har man lagt ≈ 100' på hörlurar.
Så nä, det är inte längre särskilt mycket pengar när det inte längre är helt onormalt att folks cyklar kostar det dubbla.
/Harry
I-or skrev:Jag kollade faktiskt in videon som Kraniet länkade till, vilken måste vara bland det dummaste jag har sett i sammanhanget. En basmodul försedd med ett 7"-element lät tydligen som ett 10"- eller 12"-element och dessutom hörde man tidigare totalt ohörbara ljud i A Quiet Place Part II (jag kollade förstås detta också och, tja, speciellt svåra att uppfatta var inte hjärtslagen för en normalhörande person förutsatt att systemet kan återge ca 50 Hz).
28 lök i Sverige för en pluttbas och fyra plutthögtalare. Nätet är fullt av bra information och dålig information, recensioner av ljudsystem hör i princip alltid till det senare området. Någon annanstans läste jag att Sonos One är lika bra som riktiga hifi-högtalare, vilket är så ifrån sanningen som man kan komma (det står en i mitt kök/matrum).
Gorjin skrev:...snip...
Det som fick mig att förstå att jag behövde bättre ljud var att jag uppgraderade mitt gaming-headset till sennheiser ONE + sennheiser gsx1000. Kanske inget att skryta med här men det öppnade mina öron. Jag inbillar mig att jag kan lyssna längre på musik nu utan att bli trött på ljudet. Men det kan lika gärna vara placebo som fakta.
I-or skrev:Japp, det var den "stora" basmodulen som nämndes i videon som jämförbar med en 12"-bestyckad basmodul.![]()
Sonos Sub Gen3 skulle inte platsa på toan hos basmissbrukarna på detta forum. Den är hutlöst dyr för fjuttiga prestanda. Soffsubben kostar betydligt mindre om man tillverkar lådan själv (under 6 kkr, med en hemmabioförstärkare behöver man vare sig delningsfilter eller DSP), går in under soffan och sätter ganska bra fart på ett normalt rum.
I-or skrev:Harryup skrev:Tycker nog inte 20' är så särskilt dyrt om man ser till folks köpförmåga. Det som förvånar mig är hur många som byter TV ganska ofta och lätt förlorar dom pengarna på ett eller annat år. Snart kommer streaming via 8K och då vill ingen ha 4K apparater längre oavsett om man har någon källa för det eller inte. En annan sak som förvånar mig en del är folks behov av många dvs>1 hörlurar för ganska stora pengar. Separata hörlursförstärkare för massor + några olika lurar och vips har man lagt ≈ 100' på hörlurar.
Så nä, det är inte längre särskilt mycket pengar när det inte längre är helt onormalt att folks cyklar kostar det dubbla.
/Harry
28 kkr blir det om man vill någon bas överhuvudtaget. Det är kanske inte dyrt med absoluta mått, men dyrt jämfört med vad man kan få för samma pengar, d.v.s. ett ganska hyggligt riktigt hemmabiosystem (även om detta vanligtvis kräver högtalarkabel, men nätkabeln för ett "trådlöst" system är inte mycket mindre problematisk).
8K blir svårt att sälja till annat än entusiaster eftersom man med en normal uppställning inte kommer att se någon skillnad mot 4K. Ögats vinkelupplösning är ca 1 bågminut, vilket medför att man måste ned mot betraktningsavstånd om 1,25 m eller mindre för att kunna se pixlarna på en 4K 65"-skärm. Det är svårare att köra voodoo-tricken för bild än för ljud. Mycket viktigare för en god hemmabioupplevelse är en större bild och djupare svärta. 8K är dock en fördel för mycket stora skärmar eller kanske snarare dukar och/eller korta betraktningsavstånd.
RolffRojs skrev:..snip..
De två populäraste basmodulerna på Prisjakt är Sonos och...Sonos: https://www.prisjakt.nu/c/subwoofers. Sonos Sub Gen3 med ett 6"-element kostar som billigast just nu 8500 kr!
RolffRojs skrev:I-or skrev:Jag kollade på ett par videoklipp och dem skall nog tilltala fantasi och inbillningsförmåga så att konsumenterna kan rättfärdiga sina köp för sig själva. När ljudet inte lever upp till det utlovade kan dem alltid pilla med dem tekniska finurligheterna och rättfärdiga sitt köp den vägen. Hur ligger det till med komponentkvalitén på Sonos produkter? Jag läste för något år sedan på diyaudio att komponenterna är billigast möjliga så att apparaterna får en livslängd på typ tre år. Har du insiderinformation gällande det?
RolffRojs skrev:RolffRojs skrev:..snip..
De två populäraste basmodulerna på Prisjakt är Sonos och...Sonos: https://www.prisjakt.nu/c/subwoofers. Sonos Sub Gen3 med ett 6"-element kostar som billigast just nu 8500 kr!
Rättning: Det är två 6"-element i Sonos sub enligt Prisjakt.
Magnuz skrev:Märkligt. Vilka 8-15-åringar lyssnar på CD? Kan det vara en större begagnatmarknad där?
Harryup skrev:Magnuz skrev:Märkligt. Vilka 8-15-åringar lyssnar på CD? Kan det vara en större begagnatmarknad där?
Finns det någon vanlig människa under 40 som gör det?
martinsson skrev:Så vad ska göras?
Har mäniskan som organism helt plötsligt tappat förmågan att uppskatta bra ljud? Nej så klart inte, men däremot är det nog betydligt färre som faktiskt får uppleva bra ljud idag jämfört med för ett par decenier sedan, kontaktpunkterna för detta är långt ifrån lika många idag, därpå följer väl rimligen att det är färre som utvecklar intresset för det, en nedåtgående sprial med andra ord.
Men inte nog med det, för även om man kommer i kontakt med det och samtidigt betraktar vart traditionell hifi befinner sig tekniskt, praktiskt och estetiskt så är det i det närmaste antikt och rumsfientligt, varför kan vi inte släppa sargen och omfamna modern teknik? passiva högtalare, stora förstärkare, sladdar... inte konstigt att mobilen med lurar eller blinkande blåtandshögtalare från elgroteskens fyndlåda tar hem den här matchen hos yngre, potentiella hifi intresserade.
Kort och gott, vi ligger hopplöst efter och ur tiden, som jag ser det finns det inga hinder för att med modern teknik åstadkomma vad vi lyckas med idag, och mer, och i ett snyggare, mindre och mer användarvänligt och flexibelt format desutom, det är ju vi som skapat detta problem, inte kunden, så hur vill vi ha det? lös problemet, tekniken finns där.
Exempelvis - Fram med vägghängande tunna, snygga, aktiva högtalare med DSP, mobilinterafce och streaming möjligheter samt rumsanpassning, dräp till med en schysst arkitektur som håller ett tag och se till att de kan uppdateras så de förblir aktuella, släng med en analog ingång ut i fall att... detta är spelplanen som jag ser det.
En modern Beolab4500 ungefär.
Vad säger att en sådan lösning, om den ges samma omtanke och omsorg, inte skulle kunna matcha en bra stativare eller golvare? Därmed inte sagt att det inte finns sådana lösningar idag, men de är oerhört få jämfört med de mer traditionella lösningarna.
Detta "rant" är inte riktat mot någon speciell individ, detta eller andra forum, det är en frågeställning för hela intresset och hur vi ser på det, ska vi "överleva" detta och se till att intresset finns där även i framtiden får vi nog så vacket ta och hänga med, dvs. om det ligger i vårat intresse.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 40 gäster