Vad har du för "House Curve"?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Maarten » 2021-10-07 07:16

Zappa skrev:
Maarten skrev:För övrigt vore det intressant att veta vad folk har gjort för insatser med sina rum och om det går att utläsa ur resp mätning?

Kul med dessa jämförelser Maarten! Jag har dämpat högtalarväggen hårt med profilerad skumplast. Sidoväggarna är någorlunda normala med en del tavlor och annat på väggarna. Golvet är täckt av heltäckningsmatta med ryamatta ovanpå. Under soffan och på bakväggen finns kvartsvågsabsorbenter som tar hand om basresonanser. Equalizer använder jag inte i dagsläget men har provat ganska mycket med Equalizer APO. Dalarna kring 86 Hz och 193 Hz har jag faktiskt försökt försvaga idag och lyckades skapligt, särskilt med 193 Hz dalen. Att jag har fått mer nivå där hörs. Rummet är asymmetriskt och har dimensionerna 4,2-4,5 x 3,65 x 2,5 meter, dvs ett jämförelsevis litet rum. Min ursprungliga tanke var att ordna bra rumsakustik men tillgodose att vem som helst gillar att vistas i rummet. Jag är väldans nöjd med ljudet men kan inte låta bli att pilla ändå. :lol: Högtalarna är Ino Audio pi60.

Du ser ju att ha ne jämförelsevis fin kurva men två dalar vid 90 och 190 Hz (ev multiplar av stående vågor i rummet, eller interferenser med väggar eller tak? Se I-or SBIR nedan) samt en rejäl höjning i djupbasen som bidrar till standardavvikelsen från "Trained listeners". Om du får ordning på dem, typ enligt Belker upp till 250Hz, så blir standardavvikelsen 1,3 istället för 2,4.

I-or skrev:Vad gäller den djupaste och bredaste dalen i den övre basen (runt 140 Hz), så beror denna på SBIR-relaterade problem (Speaker Boundary Interference Response) med ett genomsnittligt avstånd mellan baselement och närmaste begränsningsytor om ca 60 cm (1/4 våglängd vid 140 Hz).

Varför använder man inte i högre utsträckning väggplacerade högtalare där man kan få rimlig koll på detta och ta hänsyn till vid design av högtalare? Man kan ju vinna ett par db känslighet också. (Carlsson finns ju och några andra). Personligen gillar jag att få undan högtalare, sånt ska inte dominera ett vardagsrum.
Vilka nackdelar finns?

Svar på:
sprudel skrev:Är det min 1/12 smoothing som gör att jag ligger så långt ifrån? Får fixa en ny mätning. :D

Samt:
goat76 skrev:Kul jämförelse, men jag tror nog ändå att smoothing påverkar resultatet ganska mycket. :)

Är att det påverkar ganska marginellt, eftersom smoothing är en typ av medelvärdesbildning och att normalisering och standardavvikelser utgår till stor del från medelvärden. Här är ett test av detta resonemang utifrån Sprudels bild och kurvan till höger är medelvärdesbildad utifrån 20 sampel (av 900 totalt):
Sprudel_smooth.png
Sprudel_smooth.png (246.51 KiB) Visad 5974 gånger

Det blir alltså en sänkning av STDAV på endast ca 10 % i den högra bilden.
@Sprudel; Du har ju ett stort fall i diskanten, vad för mikrofon använder du? Eller är det något i rummet som dämpar där? I övrigt ser du ut att ha en del resonanser med toppar och dalar som är större än merparten av kurvorna från de andra nio som mätt.

Thomas_A skrev:Bara par kommentar rörande grafen från mig.

1. Det var tidiga mätningar med gamla NG8 basar som dyker brant vid 40 Hz, och som dessutom var dimensionerade med en puckel vid 45 Hz där min stora rumsresonans ligger. Allt utan EQ. Har ju nya basar idag som fungerar mycket bättre även utan EQ, men har också en Audyssey-EQ för basarna idag för att ta ner resonansen lite.

2. Jag tog vad jag hade av CT62 diskanterna där några var helt trasiga (kan ha bränt ett par vid experimenterandet) och andra mätte väldigt knepigt. Så jag hade en mismatch mellan kanalerna, och en för djup svacka runt 3 kHz för en kanal. Nedan mätningar på 4 olika gamla CT62 som jag hade då. Fick ju via en forummedlem sedan köpa 8 oanvända diskanter vilka mäter betydligt bättre.

[ Bild ]

Ok, då har du förmodligen lyckats få till det ännu bättre än vad denna sammanställning visar. Good on you! :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-10-07 07:57

Umik1 använder jag. Lite misstänker jag mitt rörförsteg som orsak till diskantfallet, men det ser bättre ut i diskanten när jag mäter varje högtalare för sig. Har ställt upp micen bakom lyssningsfåtöljen laddad med kuddar för att minska reflexer från den. Ska jag plocka bort fåtöljen helt när jag mäter kanske?
39 och 59Hz kommer att attackeras med Morello peq ganska snart. Ska bli kul att se hur de reagerar på ett anfall från Täby-elektronik. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-07 08:59

sprudel skrev:Umik1 använder jag. Lite misstänker jag mitt rörförsteg som orsak till diskantfallet, men det ser bättre ut i diskanten när jag mäter varje högtalare för sig. Har ställt upp micen bakom lyssningsfåtöljen laddad med kuddar för att minska reflexer från den. Ska jag plocka bort fåtöljen helt när jag mäter kanske?
39 och 59Hz kommer att attackeras med Morello peq ganska snart. Ska bli kul att se hur de reagerar på ett anfall från Täby-elektronik. :D

Din kurva är rätt lik min innan eq. Mycket SBIR i midbas som mår bra av att tyglas och höjas relativt bas och övre register (i praktiken sänker man bas och övre). Vi har ju liknande högtalare och rum, så det är kanske inte så konstigt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-07 09:21

Mäter man med en 1/2-tumsmikrofon riktad rakt framåt i lyssningsposition medför det att högtalarnas direktljud inte sammanfaller med mikrofonens referensaxeln varpå diskantnivån blir för svag på grund av mikrofonens riktverkan. Här bör man alltså använda en mindre (tex 1/4") kapsel eller möjligtvis en diffusfältskorrigerad kapsel.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-10-07 11:32

Unik 1 bör ha !/4" kapsel: "6mm electret, Omni-Direct"; https://www.minidsp.com/images/document ... 20Umik.pdf

Belkers kommentar är lite intressant och jag tror att den har en generell bäring utifrån vad som framkommit vid sammanställningen av olika mätningar- detta ser ut att vara vanligt förekommande med oktav-breda avvikelser om att par db upp (övre mellan) och/eller ner (i mellanbas), utöver smalbandiga avvikelser:
Belker skrev:Din kurva är rätt lik min innan eq. Mycket SBIR i midbas som mår bra av att tyglas och höjas relativt bas och övre register (i praktiken sänker man bas och övre). Vi har ju liknande högtalare och rum, så det är kanske inte så konstigt.
Senast redigerad av Maarten 2021-10-07 11:47, redigerad totalt 3 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-07 11:40

Återkommer med en mätning till ikväll med och utan Audyssey EQ. Är lite misstänksam kring området 100-250 Hz i min senaste mätning.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-07 12:08

Ställer ni mikrofonen i lyssningsposition och sveper båda kanalerna simultant eller tar ni en i sänder?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-07 12:11

Morello skrev:Ställer ni mikrofonen i lyssningsposition och sveper båda kanalerna simultant eller tar ni en i sänder?

En kanal i taget i den mån jag sveper. Har mer och mer gått över till tekniken Moving Microphone Mearuring, MMM, dvs RTA i ca 30 sek med rörlig mick runt LP. En kanal i taget där med, såklart.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-07 12:14

Maarten skrev:
I-or skrev:Vad gäller den djupaste och bredaste dalen i den övre basen (runt 140 Hz), så beror denna på SBIR-relaterade problem (Speaker Boundary Interference Response) med ett genomsnittligt avstånd mellan baselement och närmaste begränsningsytor om ca 60 cm (1/4 våglängd vid 140 Hz).

Varför använder man inte i högre utsträckning väggplacerade högtalare där man kan få rimlig koll på detta och ta hänsyn till vid design av högtalare? Man kan ju vinna ett par db känslighet också. (Carlsson finns ju och några andra). Personligen gillar jag att få undan högtalare, sånt ska inte dominera ett vardagsrum.
Vilka nackdelar finns?

Med väggplacerade högtalare av normalt djup och normal baffelbredd sträcker man ut SBIR-området till mellan kanske 140 och 300 Hz (grundare, men bredare). Dessutom får man förstås maximal excitering av rumsresonanser i längdled. För övrigt kan man förlora en hårsmån djupverkan och rumslighet när man inte får "hjälp" av reflektionen mot högtalarväggen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-07 12:22

Belker skrev:
Morello skrev:Ställer ni mikrofonen i lyssningsposition och sveper båda kanalerna simultant eller tar ni en i sänder?

En kanal i taget i den mån jag sveper. Har mer och mer gått över till tekniken Moving Microphone Mearuring, MMM, dvs RTA i ca 30 sek med rörlig mick runt LP. En kanal i taget där med, såklart.

En kanal i sänder är inte självklart kan tyckas - du summerar ju ändå kanalerna i datamaskinen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-07 12:25

Morello skrev:
Belker skrev:

En kanal i sänder är inte självklart kan tyckas - du summerar ju ändå kanalerna i datamaskinen.

Ja, sen ja, om man vill.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-07 12:28

Ska lägga upp mätdata. Har börjat finjustera frekvensgången mellan 20 Hz och cirka 200 Hz med mjukvarubaserad ekvalisator. Jag spelar ju dock sällan eller aldrig från dator, så jag måste bygga en analog ekvalisator med datorinställningarna som förlaga.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-10-07 12:30

Jag gjorde så insåg att jag tappade ett par dB i översta diskanten och lite större svängar på kurvan men det är den jag publicerat
Eftersom jag är så nära väggen får jag mycket variationer i mellanregistret. behöver större lyssningsrum :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-07 12:36

Morello skrev:Ska lägga upp mätdata. Har börjat finjustera frekvensgången mellan 20 Hz och cirka 200 Hz med mjukvarubaserad ekvalisator. Jag spelar ju dock sällan eller aldrig från dator, så jag måste bygga en analog ekvalisator med datorinställningarna som förlaga.

För låga frekvenser tycker jag svep är bra, för man får finkornigare vy över frekvens och resonanser, så man kan ställa notchfilter exakt. För högre frekvenser blir det bara missvisande och förvirrande. Minsta flytt av mick ger helt annan kurva. Nu är det väl i och för sig inte hela världen, eftersom man ändå inte korrigerar i detalj så högt, men ändå. Man får vettig "grund-smoothing " på köpet. För att ställa eq på detta använder jag Variariable smoothing. För att utvärdera resultat visuellt vad man kan förväntas höra smoothar jag med ERB eller Psychoacoustic.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-07 12:40

Jag tror du rör ihop begreppen lite. Avser du inte snarast redovisning av mätdata med och utan fönsterteknik? Huruvida stimuli är av log-sveptyp eller något annat spelar inte någon roll.
Det går alldeles utmärkt att svepa en sinus och registrera amplitud och fas för att sedan transformera till tidsplanet där fönster kan tillämpas och till sist transformera till frekvensplanet och redovisa frekvensgång (jämte fas).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-07 12:42

Morello skrev:Jag tror du rör ihop begreppen lite. Avser du inte snarast redovisning av mätdata med och utan fönsterteknik? Huruvida stimuli är av log-sveptyp eller något annat spelar inte någon roll.
Det går alldeles utmärkt att svepa en sinus och registrera amplitud och fas för att sedan transformera till tidsplanet där fönster kan tillämpas och till sist transformera till frekvensplanet och redovisa frekvensgång (jämte fas).

Ja, men inte med MMM RTA/brus.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-07 12:45

Man kan ju också göra en knippe svep från olika postitioner och göra Vector Average. Då får man med all impulsdata. Men jag tycker det är enklare att använda brus i RTA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-07 12:51

Medelvärdesbildning under beaktande av fas. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-07 12:54

Morello skrev:Medelvärdesbildning under beaktande av fas. :)

Precis. Kallas Vector Average i REW.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-07 13:33

För oss som använder Holm får man nog be programmet att summera tvenne mätningar och sedan sänka nivån med 6 dB.
Holm impulse är ett jättefint gratisprogram.

https://holmimpulse.software.informer.com/
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-07 19:02

Idag har jag listat ut hur man går tillväga i REW för att mäta en extern ljudkedja, så nu får jag med min Linn Akurate DSM i mätningen med möjligheten att använda EQ-korrigering i Linn Space Optimisation.

Jag har testat flera korrigeringar och hela tiden lyssnat mig fram till vad som låter bäst. Samtidigt har jag fått till en något bättre balans i basområdet mellan kanalerna rent visuellt, vet dock inte om just det är speciellt hörbart.
Samtliga korrigeringar ligger 65 Hz och lägre.

De två stora basbucklarna är minimerade rätt mycket och rumskurvan ser nu ut så här:
Oct 7 LINN MODIFIED 3.6 AVERAGE.jpg
Oct 7 LINN MODIFIED 3.6 AVERAGE.jpg (308.69 KiB) Visad 5780 gånger

För att möta upp Belkers raka fina streck lägger jag även upp en bild med ERB smoothing. :D
Oct 7 LINN MODIFIED 3.6 ERB SMOOTHING.jpg
Oct 7 LINN MODIFIED 3.6 ERB SMOOTHING.jpg (299.26 KiB) Visad 5780 gånger

Och här är skillnaden från min tidigare mätning:
Oct 7 OLD VS NEW.jpg
Oct 7 OLD VS NEW.jpg (327 KiB) Visad 5780 gånger

Nu återstår det att se ifall jag verkligen tycker att det nu låter bättre, men det får lite längre tids lyssning avgöra.
Några ytterligare småjusteringar återstår, arbete pågår. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-07 19:39

Känns bättre med ERB, va? :D
Get det tid nu. Det luriga med eq är att utan eq vanligtvis låter starkare vid en snabb A/B och det föredrar man ju generellt. Svårt att nivåanpassa olika eq-inställningar. Vad ska man gå efter? Medelnivå? 1000Hz? Kaffesump?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-10-07 19:51

Mitt system är ganska hårt EQ justerat :oops:
Så här ser transfererings funktionerna ut =>

Mitt_HEM.jpg
Mitt_HEM.jpg (131.1 KiB) Visad 5753 gånger

MIX.png
MIX.png (74.29 KiB) Visad 5753 gånger

Korrigeringar.jpg
Korrigeringar.jpg (164.1 KiB) Visad 5753 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-07 20:30

Belker skrev:Känns bättre med ERB, va? :D
Get det tid nu. Det luriga med eq är att utan eq vanligtvis låter starkare vid en snabb A/B och det föredrar man ju generellt. Svårt att nivåanpassa olika eq-inställningar. Vad ska man gå efter? Medelnivå? 1000Hz? Kaffesump?

Jag har gjort liknande korrigeringar förr men har alltid fallit tillbaka till minimala justeringar eller stänger jag av dem helt, något fundamentalt går förlorat, kanske förväntar jag mig att vissa resonanser ska vara där och bastrummor och pukor får ett mer verklighetstroget tryck, vilket ofta är avskalat från inspelningar för att det ska vara så himla rent. :)

Jag tror fortfarande på att vi har vissa förväntningar av hur ljud låter i ett rum, och att våran hörsel har en fantastisk förmåga att sålla bort störande rumseffekter. Att det blir renare och klarare ljud när man städar bort rummets basförstärkning råder det ingen tvekan om, men blir det mer naturligt låtande?

Det låter iallafall riktigt bra... just nu. :)

jansch

Inläggav jansch » 2021-10-07 20:42

Morello skrev:Mäter man med en 1/2-tumsmikrofon riktad rakt framåt i lyssningsposition medför det att högtalarnas direktljud inte sammanfaller med mikrofonens referensaxeln varpå diskantnivån blir för svag på grund av mikrofonens riktverkan. Här bör man alltså använda en mindre (tex 1/4") kapsel eller möjligtvis en diffusfältskorrigerad kapsel.

+1
Vid 30 graders stereovinkel till högra resp vänstra högtalaren tappar man ca 2,5dB vid 16kHz när man använder 1/2 tums mikrofon. Det är ett fysikaliskt faktum.
Visserligen kan mikrofonen vara lite kompenserad för detta genom utformningen av skyddsgallret men ju mer kompenserad desto mer "taggig" blir polardiagrammet (d v s hur jämt kurvan faller i takt med infallsvinkeln från ljudkällan). Oftast optimerar man då nollaxeln för en frifältsmikrofon* och nämnda -2,5dB kan lika gärna vara 5dB eller kanske mer eller mindre. Har man inte tvärkoll på detta blir mätningen väldigt osäker.
De populärara elektretmikrofonerna i 500 - 1000 kronorsklassen är i detta sammanhang inte att lita på, oftast "glädjekurvor" med avsevärd "smoothing" av polardiagrammen.

Också 1/4 tums mikrofoner (typiska elektretmikrofoner) i budgetprisklass är väldigt riktningskänsliga (taggigt polardiagram) och bör bara användas för direktljud på nollaxeln.

ÄVEN s.k. diffusmikrofoner för professionell användning i 35.000 kronorklassen har avvikelser som är större än vad skulle accepteras i denna tråd om man inte tog hänsyn till kalibreringsdata.

*Frifältsmikrofoner, d v s mikrofoner som är avsedda för direktljud från nollaxeln, bör bara nyttjas på det sättet. D v s alla mikrofoner som säljs för högtalarmätningar "på amatörnivå" bör bara nyttjas för direktljud.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-07 21:00

Min kurva låg ju bra till för någon dag sedan men nu verkar den har fallit bort... Bryr mig inte så mycket och har dessutom noterat att man kan få en massa kurvor beroende på hur man mäter.

lyssningsplats 4m.jpg
lyssningsplats 4m.jpg (57.71 KiB) Visad 5714 gånger

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-10-07 22:03

Mäter man med sinus så skall sinusvågen synas :mrgreen:

Sinus.jpg
Sinus.jpg (491.32 KiB) Visad 5681 gånger

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-07 22:38

Bra med sådana här trådar då man återupptäcker en del saker i sitt eget system. Jag hade Audyssey korrigering på för basarna och för topparna under cirka 300 Hz. Jag visste att jag hade en svacka i 100-200 Hz-regionen sedan tidigare, men minns inte att det var så stor. Tog bort Audyssey för topparna och lät den vara bara för basarna, och då höjdes nivån lite, även om svackan är kvar. Röda kurvan visar när jag stänger av EQ för topparna och låter den vara kvar för basarna endast. Medel för v+h högtalare, 1/6 smoothing.

Bild

Så detta nedan bör vara min "rumskurva" idag, LR avstängda för EQ.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-10-07 22:53

Maarten skrev:
Zappa skrev:
Maarten skrev:För övrigt vore det intressant att veta vad folk har gjort för insatser med sina rum och om det går att utläsa ur resp mätning?

Kul med dessa jämförelser Maarten! Jag har dämpat högtalarväggen hårt med profilerad skumplast. Sidoväggarna är någorlunda normala med en del tavlor och annat på väggarna. Golvet är täckt av heltäckningsmatta med ryamatta ovanpå. Under soffan och på bakväggen finns kvartsvågsabsorbenter som tar hand om basresonanser. Equalizer använder jag inte i dagsläget men har provat ganska mycket med Equalizer APO. Dalarna kring 86 Hz och 193 Hz har jag faktiskt försökt försvaga idag och lyckades skapligt, särskilt med 193 Hz dalen. Att jag har fått mer nivå där hörs. Rummet är asymmetriskt och har dimensionerna 4,2-4,5 x 3,65 x 2,5 meter, dvs ett jämförelsevis litet rum. Min ursprungliga tanke var att ordna bra rumsakustik men tillgodose att vem som helst gillar att vistas i rummet. Jag är väldans nöjd med ljudet men kan inte låta bli att pilla ändå. :lol: Högtalarna är Ino Audio pi60.

Du ser ju att ha ne jämförelsevis fin kurva men två dalar vid 90 och 190 Hz (ev multiplar av stående vågor i rummet, eller interferenser med väggar eller tak? Se I-or SBIR nedan) samt en rejäl höjning i djupbasen som bidrar till standardavvikelsen från "Trained listeners". Om du får ordning på dem, typ enligt Belker upp till 250Hz, så blir standardavvikelsen 1,3 istället för 2,4.

Höjningen i djupbasen gillar jag. :) För ett tag sedan provade jag att korrigera både höjningen där och dalen i nedre mellanregistret med Equalizer APO men avaktiverade korrigeringen ganska snabbt, eventuellt för kvickt. Bland annat ser bakväggen ut att bidra en del till dalarna, jag sitter ungefär 85 cm från den väggen. Igår provade jag att dämpa kring 190 Hz med några kvartsvågsabsorbenter och det gav positivt utslag. Jag kan också konstatera att där jag mäter (dvs i sidled mitten av soffan) är 193 Hz dalen som djupast och den minskar betydligt av att jag flyttar mikrofonen en bit till vänster där jag egentligen sitter. När IÖ hälsade på senaste mätte han med mikrofonen mot bakväggen, resultatet från hans mätningar visas nedan.

1/6 smoothing.
21-09-15 Mikrofon mot bakvägg.png
21-09-15 Mikrofon mot bakvägg.png (75.91 KiB) Visad 5628 gånger

ERB smoothing.
21-09-15 Mikrofon mot bakvägg ERB.png
21-09-15 Mikrofon mot bakvägg ERB.png (29.33 KiB) Visad 5624 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-10-09 17:48

Ett sista inlägg nu i denna något nördiga men intressanta utveckling (om man nu ska snöa in på orsaker till välljud):
Jansch, du verkar ha lång erfarenhet av mikrofoner och bra kommentarer (liksom I-ors och Morello's) som fick mig att fundera vidare. I den föregående posten visar Zappa en mätning gjord av IÖ vid vägg, borde inte den mer eller mindre eliminera den ökande direktiviteten vid högre frekvenser? Och borde inte då större skillnader synas mellan Zappa's egna mätning och IÖ's vid vägg? Visst, det slår säkert en hel del med små positionsförflyttningar men ändå?

När jag tittar på databladet på Omni1, så faller kurvan med ca 5 db @ 90 grader vis 16 KHz, om jag tolkat grafen rätt?
http://www.lineaudio.se/OM1.html

Se även jmf Zappa's egen mätning med Om1, jmf ovan nämnda IÖ-mätning, samt nu även grafer för Floyd "Trained" och "Untrained":
Zappa_o_IÖ_mät_Floyd_room_curves.png
Zappa_o_IÖ_mät_Floyd_room_curves.png (56.3 KiB) Visad 5488 gånger

Dvs, frågan är hur stort "problemet" är?

Här är en slutsummering:
Medel 8 mätningar (exkl Sprudels) jmf Floyd Trained och Undtrained listeners.png
Medel 8 mätningar (exkl Sprudels) jmf Floyd Trained och Undtrained listeners.png (33.57 KiB) Visad 5488 gånger

Hursomhelst, en Faktiskt-rumskurva kan ju se ut såhär, här bara upp till 15 KHz för att minska mik-avvikelser:
Medel 8 mätningar (exkl Sprudels) jmf Floyd Trained över 99Hz  Undtrained listeners under 100 Hz.png
Medel 8 mätningar (exkl Sprudels) jmf Floyd Trained över 99Hz Undtrained listeners under 100 Hz.png (30.37 KiB) Visad 5488 gånger

Man kanske kan säga att de som lagt upp mätningarna i genomsnitt gillar bas, är i stort sett tränande lyssnare enligt Floyd, samt att många har lite problem med SBIR (utöver stående vågor)?
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum