Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:
Jag hittade inte den där kurvan så jag ritade den själv!![]()
Kan man ladda ner dem från någon sida, och i så fall var?
Finns även kurvan för medelsnittet av alla lyssnarna att hitta någonstans?
Belker skrev:Det är nog samma packe kurvor som jag använder. Finns som sagt på ASR nånstans, men var…?
Zappa skrev:Belker skrev:Det är nog samma packe kurvor som jag använder. Finns som sagt på ASR nånstans, men var…?
Det är nog här:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/a-collection-of-speaker-target-responses-in-csv-txt-format.16401/
Harryup skrev:Är en tränad lyssnare en som lyssnat på många olika kurvor och kan höra små skillnader mellan det han lyssnar på och sin inre referens. Eller är en tränad lyssnare tränad på att identifiera en sådan kurva när han hör den. Och föredrar tränade lyssnare alltid en sådan kurva i hemmiljö?
mvh/Harry
Thomas_A skrev:Alltså, en huskurva är något som blir som den blir. Som nämnt några gånger, Harmans ideala huskurva utgår högtalare med rak frekvensgång och jämn spridning. Sådana högtalare är generellt de som föredras. Huskurvan speglar bara hur sådana högtalare mäter i rum med rumsbidrag. Att justera en sådan ”rak” högtalare med rumskurvan som bas är därför inte rätt, med undantag för basområdet då rummet ställer till det med extra mycket variation.
Men det tror jag ni alla vet.
goat76 skrev:
Jag ställer mig även frågande till om detta verkligen är den bästa undersökningen som finns där ute, då det alltid är just denna det alltid länkas till. Är verkligen 11 testpersoner ett fullgott underlag för att dra några slutsatser ifrån, är detta verkligen något man kan kalla vedertagen vetenskap?
Dessa 11 lyssnare och bland dem 7 så kallade tränade lyssnare har verkligen fått en enorm betydelse.![]()
Det jag hade önskat var att få ta del av testresultat med betydligt fler deltagare, gärna flera hundra, och även från olika storlekar av rum och varierande lyssningsavstånd. Mitt lyssningsavstånd från högtalarna är endast ca 2 meter, vilket nog ger en relativt stor andel direktljud kontra reflekterat ljud, jag tror nämligen inte jag störs av den basnivå som mikrofonen snappar upp och att direktljudet blir lidande av en sänkning av basområdet.
Undersökningar inom ljudåtergivning verkar på sin höjd vara högst medioker, det är nog inte ett tillräckligt intressant ämne för de bästa hörselforskarna.
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Alltså, en huskurva är något som blir som den blir. Som nämnt några gånger, Harmans ideala huskurva utgår högtalare med rak frekvensgång och jämn spridning. Sådana högtalare är generellt de som föredras. Huskurvan speglar bara hur sådana högtalare mäter i rum med rumsbidrag. Att justera en sådan ”rak” högtalare med rumskurvan som bas är därför inte rätt, med undantag för basområdet då rummet ställer till det med extra mycket variation.
Men det tror jag ni alla vet.
Personligen tror jag att dessa house curves uppstår först och främst med högtalare som har 1” domediskant och placeras i normal rumsmiljö.
Det betyder att kurvan representerar den totalt utstrålade energin och rummets efterklangstid samt hur de tidiga reflexerna inverkar på ljudtrycket på lyssnarplats.
Då blir en uppmätt tonkurva ungefär sådär om tonkurvan On-axis är hyfsat rak. Är den inte det, så kan man ställa in eq för rak tonkurva på direktljudet och då kan man även kompensera inspelningars tillkortakommanden för att fixa lämplig huskurva.
Med en högtalare som har en spikrak tonkurva på den totala utstrålade energin samt samma spikraka tonkurva i samtliga riktningar och sätter in denna högtalare i ett lyssningsrum med konstant efterklangstid oberoende av frekvens och där de tidiga reflexerna inte ger destruktiv interferens samt enbart spelar musik inspelade med spikrak tonkurva, så är mitt tips att house curve snarast blir en rak tonkurva.
Mvh
Peter
'petersteindl skrev:Personligen tror jag att dessa house curves uppstår först och främst med högtalare som har 1” domediskant och placeras i normal rumsmiljö.
Det betyder att kurvan representerar den totalt utstrålade energin och rummets efterklangstid samt hur de tidiga reflexerna inverkar på ljudtrycket på lyssnarplats.
Då blir en uppmätt tonkurva ungefär sådär om tonkurvan On-axis är hyfsat rak. Är den inte det, så kan man ställa in eq för rak tonkurva på direktljudet och då kan man även kompensera inspelningars tillkortakommanden för att fixa lämplig huskurva.
Med en högtalare som har en spikrak tonkurva på den totala utstrålade energin samt samma spikraka tonkurva i samtliga riktningar och sätter in denna högtalare i ett lyssningsrum med konstant efterklangstid oberoende av frekvens och där de tidiga reflexerna inte ger destruktiv interferens samt enbart spelar musik inspelade med spikrak tonkurva, så är mitt tips att house curve snarast blir en rak tonkurva.
Mvh
Peter
juanth skrev:Inte så konstigt att inspelningar kan låta så olika och särskilt i basnivå.
I-or skrev:...snip
Med en hörnplacerad källa erhåller man maximal excitering för alla moder. Notera även att man huvudsakligen erhåller en förstärkning om ca 19 dB relativt frifält p.g.a. hörnplaceringen som förutom att rikta ljudet framåt även höjer strålningsresistansen. I ett någorlunda normalstort rum blir ljudtrycksnivåerna i lyssningspositionen därför ungefär motsvarande 1 m för halvsfärisk utstrålning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst