Moderator: Redaktörer
Hej Björn! Jag ber verkligen om ursäkt för att högtalarna blir sena. Som du själv skriver så är det ju en goodwill reparation, men det är klart att den ska göras inom rimlig tid ändå. Vi talades vid idag och du bör ha fått ett mail av mig i eftermiddags där jag förklarade situationen. Med vänlig hälsning, Erikbjornw skrev:Jag har ett problem med Guru Audio (Peopleaudio AB), och hoppas att någon här på forumet kan hjälpa mig...
I våras gick diskanterna i mina Guru Junior sönder, och efter kontakt med Erik Ring på Guru kom vi överens om att jag skulle skicka in högtalarna för byte av element. Garantin gällde inte längre men själva arbetet skulle de utföra gratis och jag skulle betala enbart för kostnaden för de nya elementen. Men för att göra detta behövdes även nya frontpaneler då nuvarande var tejpade med flygplanstejp som satt som berget och därför inte skulle gå att rädda. Dock hade de inga paneler på lager och jag fick därför vänta tills dessa skulle levereras senare under sommaren.
När de fortfarande inte hade levererats i augusti kom vi överens om att jag ändå skulle skicka in högtalarna och att dom skulle lösa det genom att ta frontpaneler från ett annat par. Vi kom även överens om att uppgradera basarna när vi ändå höll på. När jag hörde av mig efter ett par veckor fick jag veta att dom hade bytt alla element och även delningsfiltren, men att nya frontpaneler nu var på väg från fabriken. En vecka senare visade det sig att det var fel färg på de levererade panelerna. Jag bad då Erik att montera paneler i fel färg och skicka de korrekta senare. Jag lovades att att detta skulle göras senast inom en vecka. Men icke så. Jag hör av mig efter en vecka och får samma löfte igen. Och igen. Senast idag lovades jag att de skulle skickas "i eftermiddag" och att han skulle återkomma med spårningsnummer. Jag hade inga höga förhoppningar och mycket riktigt har inget hänt. Nu har det gått över en månad sedan jag fick höra att de var klara och bara skulle packas och skickas.
Är det någon här som känner Erik och har en aning om vad som pågår? Han är ju väldigt trevlig och kunnig när man pratar med honom, men något står inte rätt till. Just nu känner jag för att bara skita i allt och köpa nya högtalare istället. Men samtidigt vill jag förstås ha tillbaka mina kidnappade Junior. Jag har förstått att Guru ganska nyligen har rebootat sin verksamhet (igen), nu under namnet Peopleaudio AB, och efter lite googlande hittade jag att VD är en Johan Ålander. Jag får väl skriva direkt till honom och se om det gör någon skillnad, men mitt förtroende för det här företaget är inte högt just nu, om man säger som så. Är det någon annan som varit i kontakt med dem nyligen?
nilsviktor skrev:Hej Björn! Jag ber verkligen om ursäkt för att högtalarna blir sena. Som du själv skriver så är det ju en goodwill reparation, men det är klart att den ska göras inom rimlig tid ändå. Vi talades vid idag och du bör ha fått ett mail av mig i eftermiddags där jag förklarade situationen. Med vänlig hälsning, Erik
Jag spelade föreställning igår och skrev mailet från mobilen och det hade mycket riktigt inte gått iväg. Anyways, jag _försökte_ skriva mail till dig igår får jag väl rätta mig till. Vi hörs under dagen!bjornw skrev:nilsviktor skrev:Hej Björn! Jag ber verkligen om ursäkt för att högtalarna blir sena. Som du själv skriver så är det ju en goodwill reparation, men det är klart att den ska göras inom rimlig tid ändå. Vi talades vid idag och du bör ha fått ett mail av mig i eftermiddags där jag förklarade situationen. Med vänlig hälsning, Erik
Hej Erik, något mail har jag inte fått, du får kolla så det verkligen har gått iväg.
Halbermensch skrev:Lånar också tråden, och hoppas han får sina högtalare fixade
Kan man få tag på manual till Guru Junior i pdf format? Köpte mina högtalare begagnade och det var tyvärr inget som medföljde. Har tidigare haft piP crt och där minns jag i stort sett hur man ska ha dem, men nu är jag osäker om höjd på 60cm är t.ex. rätt, och bör bakväggen ha dämpning..
Sorry för OT..
bjornw skrev:Jag kan fota min manual om/när jag får tillbaka högtalarna
RogerGustavsson skrev:Nja, diskanterna ca 80 cm från golvet tror jag. Invinkling bör de också ha.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, diskanterna ca 80 cm från golvet tror jag. Invinkling bör de också ha.
Så dessa högtalare ska ha en någorlunda bestämd höjd från golvet, inte som med andra högtalare som har ett akustiskt centrum vid diskanten, mellan diskant och mellanregister eller i höjd med mellanregistret?
Halbermensch skrev:Lånar också tråden, och hoppas han får sina högtalare fixade
Kan man få tag på manual till Guru Junior i pdf format? Köpte mina högtalare begagnade och det var tyvärr inget som medföljde. Har tidigare haft piP crt och där minns jag i stort sett hur man ska ha dem, men nu är jag osäker om höjd på 60cm är t.ex. rätt, och bör bakväggen ha dämpning..
Sorry för OT..
tomasgbg skrev:Hur ser framtiden ut för Guru?
Finns det några kommande nyheter tex?
nilsviktor skrev:tomasgbg skrev:Hur ser framtiden ut för Guru?
Hej! Vi kommer under hösten ut med en helt ny högtalare. Vi har haft den hos grossister för utvärdering sedan September. Nu ska den i produktion.
jansch skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, diskanterna ca 80 cm från golvet tror jag. Invinkling bör de också ha.
Så dessa högtalare ska ha en någorlunda bestämd höjd från golvet, inte som med andra högtalare som har ett akustiskt centrum vid diskanten, mellan diskant och mellanregister eller i höjd med mellanregistret?
Det är vanligt att högtalare får ett "akustiskt centrum" i diskantens 0-axel nät det gäller 2-vägare (som det här väl handlar om) men det varierar beroende på brytfrekvensen och filtrets branthet. För 3 eller 4 vägare är det oftast inte diskanten, det blir också lite klurigt när man blandar in musiksmak och olika instrument.
Mänsklig röst har mest energi under 1kHz för män och mer utsmetat för kvinnor. Dock skriker man förändras spekrumet upp mot 2kHz.
Detta tillsammans med hörselns riktningskänslighet resulterar i att även 2-vägares upplevda punkt kan ligga någonstans mellan bas- och diskantelement.
Blandar man in rummet blir änn u mer komplext.
Jag skriver inte detta för att kritisera ditt påstående utan för att det är vanligt att slentrianmässigt se diskantelementet som dominerande för vår upplevelse av riktning.
Jag, som har fyrvägare, "ser" övre mellanregistret som "rätt höjd". Det är ju lite av en smaksak vilken lyssningshöjd man vill ha. Jag föredra lite lägre än öronhöjd, sådär 80-90 centimeter.
nilsviktor skrev:tomasgbg skrev:Hur ser framtiden ut för Guru?
Hej! Vi kommer under hösten ut med en helt ny högtalare. Vi har haft den hos grossister för utvärdering sedan September. Nu ska den i produktion.
goat76 skrev:Det jag försöker påpeka är att Guru Junior antagligen även den har ett akustiskt centrum vilket borde vara angett av tillverkaren. Man kan väl inte säga att högtalaren ska placeras med en specifik höjd på exempelvis 60 eller 80 cm då detta väl är högst beroende på vilken höjd lyssnarens öron befinner sig när han/hon sitter på sin lyssningsplats?
goat76 skrev:Det är ju många tillverkare som anger vilken höjd akustiskt centrum ligger specifikt för högtalarmodellen, på mina 3-vägare ATC SCM40 är akustiskt centrum mellanregistret, men på deras 2-vägare i samma serie anger de mittpunkten mellan diskanten och mellanregistret som akustiskt centrum.
Det jag försöker påpeka är att Guru Junior antagligen även den har ett akustiskt centrum vilket borde vara angett av tillverkaren. Man kan väl inte säga att högtalaren ska placeras med en specifik höjd på exempelvis 60 eller 80 cm då detta väl är högst beroende på vilken höjd lyssnarens öron befinner sig när han/hon sitter på sin lyssningsplats?
nilsviktor skrev:Halbermensch skrev:Lånar också tråden, och hoppas han får sina högtalare fixade
Sorry för OT..
Vi har manual som PDF. Bara att maila oss.
Almen skrev:goat76 skrev:Det är ju många tillverkare som anger vilken höjd akustiskt centrum ligger specifikt för högtalarmodellen, på mina 3-vägare ATC SCM40 är akustiskt centrum mellanregistret, men på deras 2-vägare i samma serie anger de mittpunkten mellan diskanten och mellanregistret som akustiskt centrum.
Det jag försöker påpeka är att Guru Junior antagligen även den har ett akustiskt centrum vilket borde vara angett av tillverkaren. Man kan väl inte säga att högtalaren ska placeras med en specifik höjd på exempelvis 60 eller 80 cm då detta väl är högst beroende på vilken höjd lyssnarens öron befinner sig när han/hon sitter på sin lyssningsplats?
Så om en tillverkare anger en specifik höjd med motiveringen "det låter bäst så" så accepterar du det. Och om en annan tillverkare anger en specifik höjd med motiveringen "det låter bäst så" så accepterar du inte det?
Vad är skillnaden, förutom vad tillverkaren heter?
Halbermensch skrev:nilsviktor skrev:Halbermensch skrev:Lånar också tråden, och hoppas han får sina högtalare fixade
Sorry för OT..
Vi har manual som PDF. Bara att maila oss.
Gjort. Kolla skräppost mappen om ni har någon så det inte missas
nilsviktor skrev:Halbermensch skrev:nilsviktor skrev:Vi har manual som PDF. Bara att maila oss.
Gjort. Kolla skräppost mappen om ni har någon så det inte missas
Hej! Detsamma, kolla spam. Jag mailade manualen den 6 oktober 8:40 och igen igår. Med vänlig hälsning, Erik
Halbermensch skrev:Måste lyfta upp tråden igen. Skickade in mina Q10 för lagning i år i slutet av Februari och har fortfarande inte fått dem tillbaka. Skickades till Erik, för mindre kosmetiska skador. De skulle även kontrollmätas så att allt fungerar OK.
Vad 17 händer hos det här företaget?![]()
distad skrev:Halbermensch skrev:Måste lyfta upp tråden igen. Skickade in mina Q10 för lagning i år i slutet av Februari och har fortfarande inte fått dem tillbaka. Skickades till Erik, för mindre kosmetiska skador. De skulle även kontrollmätas så att allt fungerar OK.
Vad 17 händer hos det här företaget?![]()
Kanske byta "märke" ? Verkar inte ha bråttom med service.Det finns annat som låter minst lika bra och jag hade inte tvekat att göra det efter sådant här strul.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster