Vad händer med Guru Audio? Hjälp!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

bjornw

Vad händer med Guru Audio? Hjälp!

Inläggav bjornw » 2021-10-13 20:37

Hej!

Jag har ett problem med Guru Audio (Peopleaudio AB), och hoppas att någon här på forumet kan hjälpa mig...

I våras gick diskanterna i mina Guru Junior sönder, och efter kontakt med Erik Ring på Guru kom vi överens om att jag skulle skicka in högtalarna för byte av element. Garantin gällde inte längre men själva arbetet skulle de utföra gratis och jag skulle betala enbart för kostnaden för de nya elementen. Men för att göra detta behövdes även nya frontpaneler då nuvarande var tejpade med flygplanstejp som satt som berget och därför inte skulle gå att rädda. Dock hade de inga paneler på lager och jag fick därför vänta tills dessa skulle levereras senare under sommaren.

När de fortfarande inte hade levererats i augusti kom vi överens om att jag ändå skulle skicka in högtalarna och att dom skulle lösa det genom att ta frontpaneler från ett annat par. Vi kom även överens om att uppgradera basarna när vi ändå höll på. När jag hörde av mig efter ett par veckor fick jag veta att dom hade bytt alla element och även delningsfiltren, men att nya frontpaneler nu var på väg från fabriken. En vecka senare visade det sig att det var fel färg på de levererade panelerna. Jag bad då Erik att montera paneler i fel färg och skicka de korrekta senare. Jag lovades att att detta skulle göras senast inom en vecka. Men icke så. Jag hör av mig efter en vecka och får samma löfte igen. Och igen. Senast idag lovades jag att de skulle skickas "i eftermiddag" och att han skulle återkomma med spårningsnummer. Jag hade inga höga förhoppningar och mycket riktigt har inget hänt. Nu har det gått över en månad sedan jag fick höra att de var klara och bara skulle packas och skickas.

Är det någon här som känner Erik och har en aning om vad som pågår? Han är ju väldigt trevlig och kunnig när man pratar med honom, men något står inte rätt till. Just nu känner jag för att bara skita i allt och köpa nya högtalare istället. Men samtidigt vill jag förstås ha tillbaka mina kidnappade Junior.
Senast redigerad av bjornw 2021-10-14 10:08, redigerad totalt 1 gång.

tomasgbg

Re: Vad händer med Guru Audio? Hjälp!

Inläggav tomasgbg » 2021-10-13 20:48

Tyvärr har verksamheten drivits på det viset sedan start.
Så det är ”normalt” med dålig återkoppling och tomma löften.

Produkterna är det inget fel på så det är riktigt synd.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2021-10-13 22:48

bjornw skrev:Jag har ett problem med Guru Audio (Peopleaudio AB), och hoppas att någon här på forumet kan hjälpa mig...

I våras gick diskanterna i mina Guru Junior sönder, och efter kontakt med Erik Ring på Guru kom vi överens om att jag skulle skicka in högtalarna för byte av element. Garantin gällde inte längre men själva arbetet skulle de utföra gratis och jag skulle betala enbart för kostnaden för de nya elementen. Men för att göra detta behövdes även nya frontpaneler då nuvarande var tejpade med flygplanstejp som satt som berget och därför inte skulle gå att rädda. Dock hade de inga paneler på lager och jag fick därför vänta tills dessa skulle levereras senare under sommaren.

När de fortfarande inte hade levererats i augusti kom vi överens om att jag ändå skulle skicka in högtalarna och att dom skulle lösa det genom att ta frontpaneler från ett annat par. Vi kom även överens om att uppgradera basarna när vi ändå höll på. När jag hörde av mig efter ett par veckor fick jag veta att dom hade bytt alla element och även delningsfiltren, men att nya frontpaneler nu var på väg från fabriken. En vecka senare visade det sig att det var fel färg på de levererade panelerna. Jag bad då Erik att montera paneler i fel färg och skicka de korrekta senare. Jag lovades att att detta skulle göras senast inom en vecka. Men icke så. Jag hör av mig efter en vecka och får samma löfte igen. Och igen. Senast idag lovades jag att de skulle skickas "i eftermiddag" och att han skulle återkomma med spårningsnummer. Jag hade inga höga förhoppningar och mycket riktigt har inget hänt. Nu har det gått över en månad sedan jag fick höra att de var klara och bara skulle packas och skickas.

Är det någon här som känner Erik och har en aning om vad som pågår? Han är ju väldigt trevlig och kunnig när man pratar med honom, men något står inte rätt till. Just nu känner jag för att bara skita i allt och köpa nya högtalare istället. Men samtidigt vill jag förstås ha tillbaka mina kidnappade Junior. Jag har förstått att Guru ganska nyligen har rebootat sin verksamhet (igen), nu under namnet Peopleaudio AB, och efter lite googlande hittade jag att VD är en Johan Ålander. Jag får väl skriva direkt till honom och se om det gör någon skillnad, men mitt förtroende för det här företaget är inte högt just nu, om man säger som så. Är det någon annan som varit i kontakt med dem nyligen?
Hej Björn! Jag ber verkligen om ursäkt för att högtalarna blir sena. Som du själv skriver så är det ju en goodwill reparation, men det är klart att den ska göras inom rimlig tid ändå. Vi talades vid idag och du bör ha fått ett mail av mig i eftermiddags där jag förklarade situationen. Med vänlig hälsning, Erik

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-10-14 07:27

nilsviktor skrev:Hej Björn! Jag ber verkligen om ursäkt för att högtalarna blir sena. Som du själv skriver så är det ju en goodwill reparation, men det är klart att den ska göras inom rimlig tid ändå. Vi talades vid idag och du bör ha fått ett mail av mig i eftermiddags där jag förklarade situationen. Med vänlig hälsning, Erik

Hej Erik, något mail har jag inte fått, du får kolla så det verkligen har gått iväg.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2021-10-14 07:48

bjornw skrev:
nilsviktor skrev:Hej Björn! Jag ber verkligen om ursäkt för att högtalarna blir sena. Som du själv skriver så är det ju en goodwill reparation, men det är klart att den ska göras inom rimlig tid ändå. Vi talades vid idag och du bör ha fått ett mail av mig i eftermiddags där jag förklarade situationen. Med vänlig hälsning, Erik

Hej Erik, något mail har jag inte fått, du får kolla så det verkligen har gått iväg.
Jag spelade föreställning igår och skrev mailet från mobilen och det hade mycket riktigt inte gått iväg. Anyways, jag _försökte_ skriva mail till dig igår får jag väl rätta mig till. Vi hörs under dagen!

tomasgbg

Inläggav tomasgbg » 2021-10-17 07:47

Hur ser framtiden ut för Guru?

Finns det några kommande nyheter tex?

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2021-10-18 08:11

Lånar också tråden, och hoppas han får sina högtalare fixade

Kan man få tag på manual till Guru Junior i pdf format? Köpte mina högtalare begagnade och det var tyvärr inget som medföljde. Har tidigare haft piP crt och där minns jag i stort sett hur man ska ha dem, men nu är jag osäker om höjd på 60cm är t.ex. rätt, och bör bakväggen ha dämpning..

Sorry för OT..
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
SMSL PS200, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-18 08:17

Halbermensch skrev:Lånar också tråden, och hoppas han får sina högtalare fixade

Kan man få tag på manual till Guru Junior i pdf format? Köpte mina högtalare begagnade och det var tyvärr inget som medföljde. Har tidigare haft piP crt och där minns jag i stort sett hur man ska ha dem, men nu är jag osäker om höjd på 60cm är t.ex. rätt, och bör bakväggen ha dämpning..

Sorry för OT..

Har inte högtalarna ett ”akustiskt center”, kanske vid diskanternas höjd?
Isåfall bör högtalarnas diskanter hamna i höjd med dina öron på lyssningsplatsen och höjden av högtalarna ska väl då anpassas till det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-18 08:30

Nja, diskanterna ca 80 cm från golvet tror jag. Invinkling bör de också ha.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-10-18 08:33

Jag kan fota min manual om/när jag får tillbaka högtalarna :P

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2021-10-18 09:10

bjornw skrev:Jag kan fota min manual om/när jag får tillbaka högtalarna :P

Vore great :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-18 11:32

RogerGustavsson skrev:Nja, diskanterna ca 80 cm från golvet tror jag. Invinkling bör de också ha.

Så dessa högtalare ska ha en någorlunda bestämd höjd från golvet, inte som med andra högtalare som har ett akustiskt centrum vid diskanten, mellan diskant och mellanregister eller i höjd med mellanregistret?

jansch

Inläggav jansch » 2021-10-18 14:35

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Nja, diskanterna ca 80 cm från golvet tror jag. Invinkling bör de också ha.

Så dessa högtalare ska ha en någorlunda bestämd höjd från golvet, inte som med andra högtalare som har ett akustiskt centrum vid diskanten, mellan diskant och mellanregister eller i höjd med mellanregistret?

Det är vanligt att högtalare får ett "akustiskt centrum" i diskantens 0-axel nät det gäller 2-vägare (som det här väl handlar om) men det varierar beroende på brytfrekvensen och filtrets branthet. För 3 eller 4 vägare är det oftast inte diskanten, det blir också lite klurigt när man blandar in musiksmak och olika instrument.
Mänsklig röst har mest energi under 1kHz för män och mer utsmetat för kvinnor. Dock skriker man förändras spekrumet upp mot 2kHz.
Detta tillsammans med hörselns riktningskänslighet resulterar i att även 2-vägares upplevda punkt kan ligga någonstans mellan bas- och diskantelement.
Blandar man in rummet blir änn u mer komplext.

Jag skriver inte detta för att kritisera ditt påstående utan för att det är vanligt att slentrianmässigt se diskantelementet som dominerande för vår upplevelse av riktning.

Jag, som har fyrvägare, "ser" övre mellanregistret som "rätt höjd". Det är ju lite av en smaksak vilken lyssningshöjd man vill ha. Jag föredra lite lägre än öronhöjd, sådär 80-90 centimeter.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2021-10-18 14:42

Sorry för OT..

Vi har manual som PDF. Bara att maila oss.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2021-10-18 14:53

tomasgbg skrev:Hur ser framtiden ut för Guru?

Hej! Vi kommer under hösten ut med en helt ny högtalare. Vi har haft den hos grossister för utvärdering sedan September. Nu ska den i produktion.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-10-18 15:11

nilsviktor skrev:

Hej! Vi kommer under hösten ut med en helt ny högtalare. Vi har haft den hos grossister för utvärdering sedan September. Nu ska den i produktion.

Vad har den för bestyckning?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-18 15:20

jansch skrev:
goat76 skrev:

Det är vanligt att högtalare får ett "akustiskt centrum" i diskantens 0-axel nät det gäller 2-vägare (som det här väl handlar om) men det varierar beroende på brytfrekvensen och filtrets branthet. För 3 eller 4 vägare är det oftast inte diskanten, det blir också lite klurigt när man blandar in musiksmak och olika instrument.
Mänsklig röst har mest energi under 1kHz för män och mer utsmetat för kvinnor. Dock skriker man förändras spekrumet upp mot 2kHz.
Detta tillsammans med hörselns riktningskänslighet resulterar i att även 2-vägares upplevda punkt kan ligga någonstans mellan bas- och diskantelement.
Blandar man in rummet blir änn u mer komplext.

Jag skriver inte detta för att kritisera ditt påstående utan för att det är vanligt att slentrianmässigt se diskantelementet som dominerande för vår upplevelse av riktning.

Jag, som har fyrvägare, "ser" övre mellanregistret som "rätt höjd". Det är ju lite av en smaksak vilken lyssningshöjd man vill ha. Jag föredra lite lägre än öronhöjd, sådär 80-90 centimeter.

Det är ju många tillverkare som anger vilken höjd akustiskt centrum ligger specifikt för högtalarmodellen, på mina 3-vägare ATC SCM40 är akustiskt centrum mellanregistret, men på deras 2-vägare i samma serie anger de mittpunkten mellan diskanten och mellanregistret som akustiskt centrum.

Det jag försöker påpeka är att Guru Junior antagligen även den har ett akustiskt centrum vilket borde vara angett av tillverkaren. Man kan väl inte säga att högtalaren ska placeras med en specifik höjd på exempelvis 60 eller 80 cm då detta väl är högst beroende på vilken höjd lyssnarens öron befinner sig när han/hon sitter på sin lyssningsplats? :)

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2021-10-18 15:32

nilsviktor skrev:

Härliga nyheter, har su sagt A får du säga B. Kan tänka mig att många är extremt nyfikna :roll:
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-18 15:41

goat76 skrev:Det jag försöker påpeka är att Guru Junior antagligen även den har ett akustiskt centrum vilket borde vara angett av tillverkaren. Man kan väl inte säga att högtalaren ska placeras med en specifik höjd på exempelvis 60 eller 80 cm då detta väl är högst beroende på vilken höjd lyssnarens öron befinner sig när han/hon sitter på sin lyssningsplats? :)

Det kan man tycka men Ingvar Öhman har angett vad som är lämplig höjd över golvet för sina mindre högtalare. Om man placerar dem för högt blir det helt klart sämre. Tror det har med hur golvreflexen påverkar. De mindre modellerna är rätt känsliga för sin närmaste omgivning, de behöver stöd från vägg och golv. Flertalet högtalare är ju konstruerade för att stå en bit ifrån begränsningsytor, så inte dessa vi talar om. Är ett flertal svenska högtalare som utnyttjar närheten till begränsningsytor och på så vis får en ökad verkningsgrad i basen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-10-18 16:09

goat76 skrev:Det är ju många tillverkare som anger vilken höjd akustiskt centrum ligger specifikt för högtalarmodellen, på mina 3-vägare ATC SCM40 är akustiskt centrum mellanregistret, men på deras 2-vägare i samma serie anger de mittpunkten mellan diskanten och mellanregistret som akustiskt centrum.

Det jag försöker påpeka är att Guru Junior antagligen även den har ett akustiskt centrum vilket borde vara angett av tillverkaren. Man kan väl inte säga att högtalaren ska placeras med en specifik höjd på exempelvis 60 eller 80 cm då detta väl är högst beroende på vilken höjd lyssnarens öron befinner sig när han/hon sitter på sin lyssningsplats? :)

Så om en tillverkare anger en specifik höjd med motiveringen "det låter bäst så" så accepterar du det. Och om en annan tillverkare anger en specifik höjd med motiveringen "det låter bäst så" så accepterar du inte det?

Vad är skillnaden, förutom vad tillverkaren heter?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2021-10-18 16:10

nilsviktor skrev:

Sorry för OT..

Gjort. Kolla skräppost mappen om ni har någon så det inte missas :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-10-18 16:49

Almen skrev:
goat76 skrev:Det är ju många tillverkare som anger vilken höjd akustiskt centrum ligger specifikt för högtalarmodellen, på mina 3-vägare ATC SCM40 är akustiskt centrum mellanregistret, men på deras 2-vägare i samma serie anger de mittpunkten mellan diskanten och mellanregistret som akustiskt centrum.

Så om en tillverkare anger en specifik höjd med motiveringen "det låter bäst så" så accepterar du det. Och om en annan tillverkare anger en specifik höjd med motiveringen "det låter bäst så" så accepterar du inte det?

Vad är skillnaden, förutom vad tillverkaren heter?

Va? Nu tror jag nog att du missförstår mig. :)

Alla(?) vanliga lådhögtalare har väl ett akustiskt centrum beroende på hur delningen mellan diskant, mellanregister och bas är, för att få till det med den mest optimala lyssningshöjden med golvhögtalare så är man i de flesta fall tvungen att reglera lyssningsplatsens höjd. Med stativhögtalare har man fördelen/möjligheten att istället välja optimal höjd på stativen så att högtalarens akustiska centrum kommer i rätt höjd med öronen på lyssningsplats, nästan oavsett hur lågt eller högt man sitter.

Så vitt jag kan se så har Guru Junior både en diskant och ett mellan/bas-element, jag antar att det finns en delning mellan dessa element och därmed borde de ha ett akustiskt centrum liksom andra högtalare. Men som Roger säger så kanske ett fast avstånd till golvet prioriterats men då borde det väl fortfarande vara intressant att veta vilken den mest optimala sittplatshöjden är.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-18 17:28

Hur utstrålningen från en högtalare är bestäms inte bara av var elementen sitter, även delningen dem i mellan kan göra att den avsedda lyssningsaxeln kan peka åt olika håll. En del konstruktörer lägger även vikt med hur takreflexens frekvensgång blir. Alldeles för många tar knappt hänsyn till rummet alls... I vårt vardags-/lyssningsrum bytte vi för några år sedan soffa. Den nya kändes för hög och benen kapades. Nu är öronen ca 100 cm från golvet vid sittande. I det rummet har vi linjestrålande högtalare men det låter subjektivt "bäst" när man ligger lite soffan, alltså med öronen lite lägre än 100 cm.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2021-10-19 11:02

Halbermensch skrev:
nilsviktor skrev:

Sorry för OT..

Hej! Detsamma, kolla spam. Jag mailade manualen den 6 oktober 8:40 och igen igår. Med vänlig hälsning, Erik

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2021-10-19 12:43

nilsviktor skrev:
Halbermensch skrev:
nilsviktor skrev:Vi har manual som PDF. Bara att maila oss.

Hej! Detsamma, kolla spam. Jag mailade manualen den 6 oktober 8:40 och igen igår. Med vänlig hälsning, Erik

Inget alls (inte ens i spam), så skrev in ett annat email. 3:e gången gillt?

Edit: Nu kom det fram, tusen tack!

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-09-19 23:26

Måste lyfta upp tråden igen. Skickade in mina Q10 för lagning i år i slutet av Februari och har fortfarande inte fått dem tillbaka. Skickades till Erik, för mindre kosmetiska skador. De skulle även kontrollmätas så att allt fungerar OK.
Vad 17 händer hos det här företaget? :evil: 8O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-20 00:42

Halbermensch skrev:Måste lyfta upp tråden igen. Skickade in mina Q10 för lagning i år i slutet av Februari och har fortfarande inte fått dem tillbaka. Skickades till Erik, för mindre kosmetiska skador. De skulle även kontrollmätas så att allt fungerar OK.

Kanske byta "märke" ? Verkar inte ha bråttom med service. 8O Det finns annat som låter minst lika bra och jag hade inte tvekat att göra det efter sådant här strul.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-09-20 00:52

distad skrev:
Halbermensch skrev:Måste lyfta upp tråden igen. Skickade in mina Q10 för lagning i år i slutet av Februari och har fortfarande inte fått dem tillbaka. Skickades till Erik, för mindre kosmetiska skador. De skulle även kontrollmätas så att allt fungerar OK.

Kanske byta "märke" ? Verkar inte ha bråttom med service. 8O Det finns annat som låter minst lika bra och jag hade inte tvekat att göra det efter sådant här strul.

Får nog göra det, men samtidigt så vill man ju ha tillbaka de högtalare man faktiskt köpt
När det låter bra så låter det mycket bra, är förtjust i märket. Men man får i alla fall inte sug att köpa t.ex. Guru 28 när det blir så här :( :(
Kan ju förstås vända mig direkt till Ingvar med, men där är väntetiden vid köp lite väl lång, och pi60 köp kräver ju att man bokar tid för lyssning först

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-20 03:31

pi60 dyker ju upp på beg marknaden då och då. Och är de inte det utförande du vill ha dem så finns det säkert tips på forat om firmor som kan fixa sådant.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-09-20 09:26

Halbert har PM.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi