Moderator: Redaktörer
juanth skrev:donjansson skrev:Ser den här kurvan bra ut (som i "optimal", eller är det tycke och smak)?
Fin och jämn kurva men jag tror att det låter för tjockt pga för hög amplitud mellan 100-600 Hz. Att det maskerar mycket i musiken. Såklart att det är tycke och smak också men ge hjärnan en chans att vänja sig några dagar när du provar något nytt.
Jag skulle prova mer i stil med:.....
goat76 skrev:Det vore intressant om fler av er delade era subjektiva upplevelser för hur ni uppfattar musikåtergivningen före och efter korrigeringar efter Harmans Rumskurvor.
Jag har gjort fler lyssningstester mellan den minimala korrigeringen jag rattat in själv (kurvan med mer bas), och den som är mer inriktad efter Harmans "Trained Listeners"-kurvan.
Min subjektiva upplevelse med Harman-kurvan utöver att basen blir anemisk och mindre balanserad mot övriga register, är att ljudet tappar i tredimensionalitet. De minskade basresonanserna i rummet gör att ljudet upplevs plattare och håller sig mer i en linje mellan högtalarna, detta till skillnad från den betydligt mer omsvepande karaktär ljudet får med min kurva där de olika ljudinslagen i mixen upplevs ligga i fler lager djupledes.
Det är nu ganska tydligt för min del att det egna lyssningsrummets bidrag är av större vikt för min subjektiva musikupplevelse än vad jag tidigare trott. Det jag har varit inne på är att ju mer jag minimerar eller kanske helt tar bort bas-resonanserna desto bättre blir det, men tyvärr verkar det istället döda den omsvepande ljudkaraktär jag uppskattar och uppenbarligen är det mitt lyssningsrum som står för en viktig och stor del i den upplevelsen.
Så hur upplever ni det, tycker ni musikupplevelsen blir bättre när ni minska rumsbidraget och hur upplever ni att tredimensionaliten påverkas?
goat76 skrev:Det vore intressant om fler av er delade era subjektiva upplevelser för hur ni uppfattar musikåtergivningen före och efter korrigeringar efter Harmans Rumskurvor.
Jag har gjort fler lyssningstester mellan den minimala korrigeringen jag rattat in själv (kurvan med mer bas), och den som är mer inriktad efter Harmans "Trained Listeners"-kurvan.
Min subjektiva upplevelse med Harman-kurvan utöver att basen blir anemisk och mindre balanserad mot övriga register, är att ljudet tappar i tredimensionalitet. De minskade basresonanserna i rummet gör att ljudet upplevs plattare och håller sig mer i en linje mellan högtalarna, detta till skillnad från den betydligt mer omsvepande karaktär ljudet får med min kurva där de olika ljudinslagen i mixen upplevs ligga i fler lager djupledes.
Det är nu ganska tydligt för min del att det egna lyssningsrummets bidrag är av större vikt för min subjektiva musikupplevelse än vad jag tidigare trott. Det jag har varit inne på är att ju mer jag minimerar eller kanske helt tar bort bas-resonanserna desto bättre blir det, men tyvärr verkar det istället döda den omsvepande ljudkaraktär jag uppskattar och uppenbarligen är det mitt lyssningsrum som står för en viktig och stor del i den upplevelsen.
Så hur upplever ni det, tycker ni musikupplevelsen blir bättre när ni minska rumsbidraget och hur upplever ni att tredimensionaliten påverkas?
En låt som jag tycker passar bra att testa tredimensionaliteten är "Shamanimal" med Hadouktrio, helst 3:24 in i låten och framåt där en kraftfull och djupgående bas spelas. https://open.qobuz.com/track/1398907
Men med allt det sagt, jag ska forsätta och exprementera och se ifall jag kan hitta någon kompromiss mellan det jag föredrar och Harman-kurvan, något som förhoppningsvis bibehåller tredimensionaliten/musikaliteten.![]()
En fråga: Varför siktar REW in sig på att de absoluta topparna i basen ska hamna ganska precis i linje med refersenskurvan, borde den inte sikta in sig på ett genomsnitt av den totala basnivån istället då det även finns en dal mellan de två bastopparna. Med samma mätning som jag visade tidigare fast nu med ERB smoothing istället för Psychoacoustic smoothing, så hamnar den totala basnivån klart under referenskurvan, varför blir det så?
Chopha skrev:Är det fördelaktigt att ekvalisera kanalerna separat?
Om man nu kan/ bör ekvalisera kanalerna separat, hur högt upp frekvens kan man justera innan man skapar nya problem i återgivningen?
Maarten skrev:Frånsett basen verkar Faktisk-snittet följa Harman "trained" förvånansvärt väl över 100Hz och "untrained" under 100Hz.
RolffRojs skrev:Maarten skrev:Frånsett basen verkar Faktisk-snittet följa Harman "trained" förvånansvärt väl över 100Hz och "untrained" under 100Hz.
När jag utjämnade, höjde, nivån mellan 100-200 Hz behövde jag sänka nivån under 100 Hz. Nivån under 100 Hz fick kompensera för avvikelserna mellan 100-200 Hz.
goat76 skrev:En låt som jag tycker passar bra att testa tredimensionaliteten är "Shamanimal" med Hadouktrio, helst 3:24 in i låten och framåt där en kraftfull och djupgående bas spelas. https://open.qobuz.com/track/1398907
donjansson skrev:Är det här bättre, eller för mycket av det goda (bas)?
juanth skrev:donjansson skrev:Är det här bättre, eller för mycket av det goda (bas)?
Ställ in skalan så du visar mellan 50-100 dB på höjden. Det är standard och också så de flesta visar sina kurvor.
Det är väldigt svårt att läsa av och jämföra med olika skalor. Din visar här mellan 30-105 dB
Du ändrar genom att trycka på limits uppe till höger.
juanth skrev:Nu är du ca -3dB under Harmans kurva i basen så givetvis blir det anemiskt.
Ingen aning om varför REW gör så…fel… (möjligen är det en inställningsfråga)
Jag tror ett genomsnitt av toppar och dalar bör följa kurvan för att det ska bli mer rätt. Om man nu inte lyckas få till det jämnt.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:En låt som jag tycker passar bra att testa tredimensionaliteten är "Shamanimal" med Hadouktrio, helst 3:24 in i låten och framåt där en kraftfull och djupgående bas spelas. https://open.qobuz.com/track/1398907
Men är det inte lite lurigt att använda några få låtar för att avgöra vad som är en bra huskurva? Jag menar det blir ju som att EQ:a just de låtarna. Eftersom vi ser rätt rejäla bashöjningar hos många, är det en anpassning till viss musik som kanske är slank i klangen från början? Många produktioner från t.ex. 70-talet av pop/rock var/är i mina öron bassvaga.
Ladda in Tooles trained listeners kurvan i REW: viewtopic.php?p=2201754#p2201754 och jämför själv.donjansson skrev:Eller den här. Nivå på subbar <70 Hz reducerad.
goat76 skrev:Men, jag måste nog säga att jag inte ser något fel med om någon anpassar sin huskurva så att den passar den musik man vanligtvis lyssnar på, om nu denna nu råkar ha en tendens att sakna något i produktionerna, det kanske t.o.m är lite dumt om man anpassar sitt ljudsystem till något "korrekt" om man inte tycker om hur det låter.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Men, jag måste nog säga att jag inte ser något fel med om någon anpassar sin huskurva så att den passar den musik man vanligtvis lyssnar på, om nu denna nu råkar ha en tendens att sakna något i produktionerna, det kanske t.o.m är lite dumt om man anpassar sitt ljudsystem till något "korrekt" om man inte tycker om hur det låter.
Nej, det är ju inget fel. Många som har nivåer som ligger kanske +10 dB i lågbasen jämfört med 200 Hz, kanske tyder på att man lyssnar på musik som är anemiskt inspelad? Jag som lyssnar på musik från rätt olika genrer skulle inte trivas med en sådan huskurva.
Juste musikexempel. Lade till Hadouk Trio ibland mina favoriter.
Maarten skrev:Intressant att ni delar, Belker, RolfRojss, Zappa o Goat! (Och ni andra också som tidigare delat).
Nu verkar det ju vara som så att summeringarna här på Faktiskt och enligt vad I-or har skrivit, - att några db mer "puckel i basen" än trained är det som är den "rätta".
- Harman "trained" har ju ca 3db höjning i basen gentemot Harman "steady state"
- Harman "Untrained" har ju ca 6db höjning i basen gentemot Harman "steady state" och det är också det som är snittet för de 8 mätningarna som har summerats här i tråden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster