Gömma subwoofer i vägg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Gömma subwoofer i vägg

Inläggav I-or » 2021-10-26 16:58

"Nackdelen" med en låg avstämningsfrekvens är att man inte kan få ut riktigt lika höga ljudtrycksnivåer vid lite högre frekvenser som med en högre avstämningsfrekvens.

För övrigt behöver du inte vara det minsta orolig för att porten ska distordera eller brusa med din tilltänkta konstruktion. Porten kommer att uppträda supersnyggt och den enda distorsion du kommer att erhålla genereras av elementet.

Det finns ingen anledning att "moffa" lådan eftersom man förlorar mer på gungorna (akustiska förluster och en aning distorsion från ett i isotermiseringsmaterialet varierande strömningsmotstånd) än vad man tar igen på karusellerna (större virtuell volym).

Slutligen föreligger ingen som helst risk för kavitetsmoder så länge som basmodulen används under sådär 300 Hz.

(Om du vill vara noggrann så kan du reducera volymen för frontkaviteten och/eller öka öppningsarean så att du slipper en liten aning distorsion från den resonans som du erhåller här. Detta kommer dock bara att bli fallet för högre ordningars distorsionsprodukter, vilka typiskt har en ganska låg nivå, om den övre gränsfrekvensen är 80 Hz).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-10-26 19:42

Kudos I-or!

Jag vill ogärna göra huvudmynningen större men att reducera kaviteten framför elementet är inga problem. Du skrev 2 cm för en tolva med fritt runt om, gäller motsvarande avstånd för en tia under mina något sämre förutsättningar? Mäter du från ytterkant upphängning?

Och bara för att dubbelkolla så att jag förstått uträkningen för snitthöjden, stämmer detta;

Slitsens höjd enligt I-ors förslag på uträkning ger (1 + 2) / 2 = 1,5 cm?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-27 10:59

Vid närmare eftertanke blir det praktiskt knepigt att signifikant höja resonansfrekvensen för frontkaviteten med den valda geometrin. Det är nog enklast att lämna lådan som den är och dämpa frontkaviteten med mineralull istället (med en tjocklek om halva kavitetshöjden eller så).

Den ekvivalenta porthöjden he = (2 x h1 x L1 + h2 x L2) / Ltot (index 1 gäller ändsektionerna (h1 är genomsnittshöjden här) och index 2 gäller mittsektionen)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-10-27 11:29

Glebster skrev:Kudos I-or!

Jag vill ogärna göra huvudmynningen större men att reducera kaviteten framför elementet är inga problem. Du skrev 2 cm för en tolva med fritt runt om, gäller motsvarande avstånd för en tia under mina något sämre förutsättningar? Mäter du från ytterkant upphängning?

Och bara för att dubbelkolla så att jag förstått uträkningen för snitthöjden, stämmer detta;

Slitsens höjd enligt I-ors förslag på uträkning ger (1 + 2) / 2 = 1,5 cm?

Det tar sig,men jag fattar inte poängen med "fronkaviteten", varför snedställer du inte bara baffeln?, är du kubist :D

En helt annan grej som rör slitsportar rent generellt. Det här med att man expanderar porten på slutet och framförallt hur mycket och hur snabbt gizzar jag delvis baseras på Rozens upptäckter. Men han jobbade ju med en Rund port.
Att expansionen av slitzporten gör att porthastigheten minskar, i vart fall rent matematiskt känns logiskt. MEN om man från början har en ganska hög slitz, riskerar man då inte hamna i ett läge där porten inte längre har kvar sina turbulenshämmande egenskaper och expansionen blir kontraproduktiv?

Definitionen av slitz hitills har någotsånär satts av Öhman: MAX 15mm och I-or: MIN 7 mm.

Bokstaven Z överanvändt med Flit, övriga formella fel även dessa pga. av rent jävulskap :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-27 12:18

Slitsportar har teoretiskt sett positiva egenskaper relativt cirkulära portar ned till ett bredd/höjd-förhållande om ca 4 (men det är ändå att rekommendera att sikta på minst 10). M.a.o. utgör inte en höjd om 15 mm någon övre gräns, men däremot leder gränsskiktstjockleken till en undre gräns om ca 7 mm:s slitshöjd.

Nedan syns en FEM-optimerad form för en ideal slitsport som jag utförde för en annan tråd. Bilden visar den horisontella komposanten av partikelhastigheten, målet är konstant hastighet över hela tvärsnittet i öppningen för minimal rotation av flödet (analys enligt Bezzola som förenklar Navier-Stokes ekvationer till Helmholtzekvationen):

tokopt.png
tokopt.png (54.21 KiB) Visad 4985 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-10-27 13:06

Tack för det klargörandet.
Vore intressant att se hur det beter sig med Halvtrattsvarianten som blir om man använder lådvägen som del av slitsen.
Som tex jag och Glebster gjort.

Jag märkte t.ex att den större radie som jag gjorde i min testlåda något oväntat påverkade turbulensen negativt. (testade med pappersremsor och den ena sidan av porten med liten radie hade en tydlig och gradvis påverkan på remsorna ju närmre portens öppding man kom, medans storradiesidan var mycket stökigare och inkonsekvent.

viewtopic.php?f=3&t=72247&hilit=revisited&start=30#p2190071

Jag tror att den har att göra med att flödet tvingas byta riktning lite grann iomed halvtratten och att en ökad radie där gjorde att riktningsändringen blev större.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-10-27 13:59

I-or skrev:Vid närmare eftertanke blir det praktiskt knepigt att signifikant höja resonansfrekvensen för frontkaviteten med den valda geometrin. Det är nog enklast att lämna lådan som den är och dämpa frontkaviteten med mineralull istället (med en tjocklek om halva kavitetshöjden eller så).)

Då behåller jag den 50mm hög och dämpar eventuellt underdelen.

I-or skrev:Den ekvivalenta porthöjden he = (2 x h1 x L1 + h2 x L2) / Ltot (index 1 gäller ändsektionerna (h1 är genomsnittshöjden här) och index 2 gäller mittsektionen)

Det var det jag menade med viktad snitthöjd, tack för klargörandet!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-10-27 14:02

Calleberg skrev:Det tar sig,men jag fattar inte poängen med "fronkaviteten", varför snedställer du inte bara baffeln?, är du kubist :D

Kanske misförstår vad du menar men som jag ser det innebär en snedställd baffel mindre lådvolym och samtidigt kortare slits till förmån för en större främre kavitet (vilken egentligen bara är nödvängt ond då jag vill släppa ut ljudvågorna från både element och basreflex genom samma öppning, se översiktsbild föregående sida. Men har du en bättre idé är jag idel öra! :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-10-27 14:11

Glebster skrev:
I-or skrev:
I-or skrev:Den ekvivalenta porthöjden he = (2 x h1 x L1 + h2 x L2) / Ltot (index 1 gäller ändsektionerna (h1 är genomsnittshöjden här) och index 2 gäller mittsektionen)

Det var det jag menade med viktad snitthöjd, tack för klargörandet!

VIlket blir ca 1,25 cm vid uträkning till skillnad från 1,5 cm som jag använde vid simulering ovan.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-10-27 15:11

Såhär, du ödslar lite mindre med utrymme, spar lite material och lådan kan göras snäppet grundare, om du har 3/4 av mekaniskt Xmax från gummiupphängningen till golv så är det lungt med marginal.

cad.png
cad.png (242.24 KiB) Visad 4950 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-27 15:27

Calleberg skrev:Tack för det klargörandet.
Vore intressant att se hur det beter sig med Halvtrattsvarianten som blir om man använder lådvägen som del av slitsen.
Som tex jag och Glebster gjort.

Jag märkte t.ex att den större radie som jag gjorde i min testlåda något oväntat påverkade turbulensen negativt. (testade med pappersremsor och den ena sidan av porten med liten radie hade en tydlig och gradvis påverkan på remsorna ju närmre portens öppding man kom, medans storradiesidan var mycket stökigare och inkonsekvent.

viewtopic.php?f=3&t=72247&hilit=revisited&start=30#p2190071

Jag tror att den har att göra med att flödet tvingas byta riktning lite grann iomed halvtratten och att en ökad radie där gjorde att riktningsändringen blev större.

Ja, att expandera flödet alltför snabbt är inte helt optimalt. Som synes för den optimerade formen ovan är avslutningsradien relativt stor, vilket leder till en relativt långsam flödesexpansion.

Jag har inte skapat någon bild för en asymmetrisk öppning, men har simulerat en sådan lösning tidigare och detta ger inte en lika låg risk för turbulens som den symmetriska formen ovan. Det är mycket tydligt att flödet kommer att riktas ungefär i riktning med den lutande ytan och när man har en så pass liten "baffelhöjd" som bara tjockleken för en lådvägg på ena sidan så leder detta till ytterligare problem. Detta gäller dock inte för Glesters konstruktion (i den av mig rekommenderade varianten) eftersom lådväggen fortsätter under porten en bra bit utanför portmynningen. Man bör dock inte överdriva hörbarheten av diverse icke-ideala förutsättningar, se nedan.

För övrigt är det huvudsakligen den första pipmoden i längdled (runt 300 Hz för en portlängd om ca 50 cm) som exciteras av turbulensen och gör denna extra hörbar med ett tydligt brusband som sticker upp ur allmänbruset från turbulensen. Detta brusband har förstås konstant frekvens och därmed en helt annan signatur än harmoniska komponenter från konen. Intressant nog är det pipresonanserna som styr virvelavlösningsfrekvensen och systemet blir därför självförstärkande (alltså slumpmässig störning -> pipresonans -> periodisk störning). Detta gäller dock alla portar oavsett utformning när turbulensen uppnår en viss nivå, men problemet med cirkulära portar är att de uppnår periodisk virvelavlösning á la Strouhal vid portavstämningsfrekvensen (inte bara vid pipresonansfrekvenserna, alltså) redan vid relativt låga strömningshastigheter. Om man är orolig över de problem som pipresonanserna orsakar kan man lätt sänka nivån för dessa med 10-20 dB genom en smart placering av hål i bukområdena (avstämda resonatorer är ännu fiffigare) eller elastiska portväggar här. Detta är dock överkurs, speciellt när portarna har strömningsoptimerats.

Hörselns med frekvensen ökande känslighet ger ganska hög hörbarhet för pipresonansbruset med en sinussignal in även om det ligger mycket långt under grundtonen i nivå. Man hör detta brus tydligt även när det ligger -50 till -60 dB relativt grundtonen med en sinus vid avstämningsfrekvensen. Dock är hörbarheten låg med ett typiskt musikspektrum som jämförelsevis leder till intermodulationsprodukter om kanske -30 dB från konens olinjära rörelser. Det bör inte komma som någon överraskning att nästan allt låter illa med ett sinussvep (som förstås saknar all form av maskering).

Slutligen måste man hålla i minnet att strömningsakustik är ett extremt komplicerat ämnesområde med vanligtvis extremt stora skillnader mellan teori och praktik...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-10-27 16:59

Calleberg skrev:Såhär, du ödslar lite mindre med utrymme, spar lite material och lådan kan göras snäppet grundare, om du har 3/4 av mekaniskt Xmax från gummiupphängningen till golv så är det lungt med marginal.

Av två anledningar; för att väggen ska se estetiskt tilltalande ut från utsidan (man ska bara se en förskjutning/spår i underkant hela vägen) och för att subwoofern ska få bra stöd undertill även i framkant.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2021-10-28 10:38

I-or skrev:
Calleberg skrev:Från WaybackMachine...

https://web.archive.org/web/20151001061 ... nt-up-down

Inte säker på att det stämmer. Känns onödig tilkrånglat, men är kanske raderat överallt från nätet av en anledning.

Jag får för mig att det räcker med CMS som ju är snarlikt en fjäderkonstant med enheten m/N eller liknande.
Sen konverterar man MMS till Newton och saken är mer eller mindre biff... eller?

I-OR Vi behöver dig... :D

Nedhängning från horisontellt montage? Svaret är enkelt, nedhängningen x beror bara av resonansfrekvensen f0 enligt x = g/(2*pi*f0)^2 = 0,25/f0^2.

T.ex. blir nedhängningen för resonansfrekvensen 25 Hz ca 0,4 mm, d.v.s. helt försumbar för alla någorlunda normala element.

Har moderna element förändrats något i dina ögon gällande material, etc som över tid kan påverka nedhängningen? Jag frågar då jag för 15-20 år sedan renoverade en hel del äldre högtalare där det var väldigt vanligt med nedhängda element där framförallt spidern genom åren deformerats permanent vilket till sist (efter 25+ år) gjort elementet i princip oanvändbart.

Därför har jag känt mig lite tveksam till horisontell montering just på grund av risken för skador över tid. Håller förövrigt på med en sub där elementet behöver sitta helt osynligt (och inte bara bakom ett tyg) för att skydda från min kluriga och undersökande 3-årige son och har ritat en låda med horisontellt monterat element som då får en kavitet framför elementet och en öppen spalt neråt (kommer ha 10-15 cm fritt mot golvet) och jag har varit lite osäker på just hur stor den öppningen och kaviteten behöver vara. Så verkligen kul att hitta denna tråd. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-28 11:29

Spidern/spindeln (den veckade och oftast gula skivan bakom konen) kan vara den mest underskattade komponenten i ett dynamiskt högtalarelement. Idag utnyttjas oftast dopat papper för att uppnå de egenskaper som man är ute efter. Tyvärr leder materialvalet till allsköns otrevligheter som krypning (ökande deformation under konstant last) och olinjär styvhet, liksom förstås ofrånkomliga vågutbredningsfenomen (moder) när frekvensen ökar. Dessutom har alla egenskaper ofta ett påtagligt temperaturberoende. Just krypningen är förstås skälet till att konen kan "hänga ned sig" vid horisontellt montage.

Min personliga uppfattning är att denna tekniskt sett sorgliga komponent borde omarbetas i grunden, men industrin rullar helst på i gamla hjulspår och det är inte helt enkelt att få till lämpliga egenskaper för högelastiska strukturer.

Rent allmänt har spindern blivit betydligt bättre med tiden och jag skulle inte vara särskilt orolig idag, men "only time will tell" om krypningen för ett specifikt element tar ut sin rätt efter 30 år. Krypningen kommer naturligtvis också att bero av om man ofta motionerar spidern ordentligt och därmed skapar utmattningsproblem.

Dock är det förstås oerhört få mekaniska system som klarar sig så pass länge utan någon form av service eller reservdelar, så detta är egentligen inte särskilt dåligt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-28 16:00

En anti-G DC-spänning när man inte använder stereon fixar det!

(Obs, skämt)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-10-28 19:56

Smart, Belker!

jansch

Inläggav jansch » 2021-10-28 20:17

Belker skrev:En anti-G DC-spänning när man inte använder stereon fixar det!

(Obs, skämt)

Carssons OA6typII använde sig av denna teknik men den är "aktiv" när inbyggda slutsteget är påslaget.
Tyvärr finns ingen "återkoppling" utan förspänningen kan ställas in via ett motstånd. Man mäter helt enkelt (ja, ganska enkelt) så att man nyttjar maximalt X-max = lägsta distorsion. Vid renovering ersätter man det fasta motståndet med en 10-varvs potentiometer så går det ännu lättare att justera.
Resultatet blir alltså bättre än ett helt nytt högtalarelement med dess brister i tillverkningsledet och med en icke linjär spindel (kompliansen).

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-10-28 20:30

Tänkte faktiskt att det var lite Ig Nobel över det, efter att jag postat. First it makes you laugh, then it makes you think.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-10-29 10:22

Alternativ lösning.

- tillåter grundare men större volym (i mitt fall)
- Större volym tillåter bättre basegenskaper
- separata kaviteter för slits och element (mindre inbördes påverkan (?))
- Bättre (?) distribution av utstrålningskällor längs framvägg (tänk fyra moduler i bredd)
Bilagor
Princip2.jpg
Princip2.jpg (79.69 KiB) Visad 4749 gånger
Senast redigerad av Glebster 2021-10-29 10:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2021-10-29 10:25

Nu blev det närmast exakt samma som jag tänkt mig. :)

Antingen som bilden eller halva bredden och porten mot väggen (som i mitt fall med basmodulen fristående blir till vänster).

Olika förutsättningar som sagt med de tekniska lösningarna blir ändå väldigt lika.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-10-29 10:34

Erik_Johansson skrev:Sätter man en "gavel" på den närmaste ändan också så är det närmast exakt samma som jag tänkt mig. :)

/Erik

Great minds think alike... :mrgreen:

Givetvis ska det vara en gavel men jag tycker det är lättare att cadda med en sida borta (inte så duktig).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-10-29 10:43

Kan ju nämna att min förra lösning utgick från att jag skulle placera basarna mellan reglar (cc 450mm) men efter att ha insett att basåtergivningen sannolikt blir bättre med större volym blev det till att tänka om.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-29 11:12

Det enda en mindre volym leder till är att verkningsgraden sjunker, förutsatt att man fortfarande får plats med porten. Om man har tillgång till lite mer förstärkareffekt kan man således utan problem reducera kavitetsvolymen (den ökade termiska belastningen är mest ett problem i PA-sammanhang).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-10-29 15:06

I-or skrev:Det enda en mindre volym leder till är att verkningsgraden sjunker, förutsatt att man fortfarande får plats med porten. Om man har tillgång till lite mer förstärkareffekt kan man således utan problem reducera kavitetsvolymen (den ökade termiska belastningen är mest ett problem i PA-sammanhang).

Det var just att kunna få plats med porten vid "rätt" avstämning som avsågs. :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-11-14 22:06

I-or skrev:Det enda en mindre volym leder till är att verkningsgraden sjunker, förutsatt att man fortfarande får plats med porten. Om man har tillgång till lite mer förstärkareffekt kan man således utan problem reducera kavitetsvolymen (den ökade termiska belastningen är mest ett problem i PA-sammanhang).

På tal om förstärkareffekt; hur ska man tänka kring förhållandet mellan elementets effekttålighet (RMS eller max) och förstärkarens kapacitet?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-11-15 11:23

Man får tänka hur man vill såklart, jag har tänkt såhär.

För mycket effekt är bäst, jag har ca 2-3KW per kanal (2st kanaler) att leka med, basarna (Soundstream SPL170) påstås tåla 800W styck (två per kanal) "program power"

Steget är ett PA-steg Crest Pro Lite 7.5 DSP, så jag ställer bara ner limitern lite lagom så jag inte släpper ut röken ur basarna, har jag tur så indikerar slutsteget om jag är på limitern, framgår tyvärr inte av manualen.

Inget färdigbyggt dock, och Dayton 390HF är ett tänkbart alternativ till de gamla bilstereobasarna.

Det som jag lade lite tid på när jag letade slutsteg var att hitta ett som klarade 2 Ohm utan problem och inte var -3dB förens vid enkelsiffrigt, Och att det sista kravet faktiskt även uppfylldes vid full uteffekt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-11-15 11:31

Glebster skrev:

På tal om förstärkareffekt; hur ska man tänka kring förhållandet mellan elementets effekttålighet (RMS eller max) och förstärkarens kapacitet?

Jag brukar kolla i simuleringen vid vilken effekt xmax överskrids. Sen sätta nån marginal på det.
Man får då förstås göra en bedömning av vilka frekvenser man tycker är intressant att optimera mot.

Elementets effekttålighet brukar då ofta inte bli intressant alls eftersom man vid lägre frekvenser uppnår xmax med ganska låg effekt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-11-15 12:08

Har man lite marginal mellan Xmax och Xmech så behöver man inte vara livrädd för att överskrida Xmax lite grand, speciellt inte om det inträffar nära eller t.om utanför hörbart område.

20% dist vid 15Hz är inget att bråka om, Hur upplevs distorsion Taktilt :)

Med det sagt, man bör ha lite koll, LMS5400 hade väl lite knapp marginal mellan helt ok och skrotad talspole, i och för sig vid långt ifrån modesta nivåer 8O

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-15 12:52

Kraniet skrev:
Glebster skrev:

Jag brukar kolla i simuleringen vid vilken effekt xmax överskrids. Sen sätta nån marginal på det.
Man får då förstås göra en bedömning av vilka frekvenser man tycker är intressant att optimera mot.

Elementets effekttålighet brukar då ofta inte bli intressant alls eftersom man vid lägre frekvenser uppnår xmax med ganska låg effekt.

Det ger ett "hum" om när Xmax nås, men som alltid med enskilda sinussinaler är det en grov approximation jämfört med musiksignal och ger tyvärr en"glädjesiffra".
Det är ju få (inga?) naturliga ljud som inte innehåller övertoner, t o m åska. Även när man t.ex delar en sub vid 80Hz och därmed skär bort transenterna finns det "utrymme" för övertoner och i viss mån undertoner. T.ex elbas och kontrabas som slås an med fingrarna ger undertoner initialt.
Det blir alltså en överlagring av toner på den förväntade grundtonen och beroende på fasskillnad tar signalen större eller mindre utrymme av möjligt Xmax

Hur stor skillnad i behövligt Xmax kan det då vara mellan en sinus och sinus + över/undertoner?
Svaret är faktiskt mycket enkelt - Det går aldrig att ta reda på!
Eller rättare sagt, man kan ju inte rimligtvis analysera varje låt man spelar på anläggningen.

Så vad ville jag ha sagt..
Simuleringar i all ära men i detta fall bör helst lyssningstester avgöra. Eller ta i med råge när det gäller Xmax marginal så blir man inte besviken om man är basknarkare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-11-15 15:05

Tja jag vet inte. Men det stämmer bra med tex det som Öhman rekommenderar för sina basmoduler.
En simulering av w104 i basreflex visar att den klarar ca 90W vid basreflexavstämningen. IÖ rekommenderar i manifestet 200 W i 8ohm. Dvs ca 3 dB headroom över det elementet verkar klara linjärt i basområdet.
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum